Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària | OB | 0 | 1 |
No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.
L’objectiu d’aquest mòdul és el d’oferir als estudiants les eines suficients per a que puguin desenvolupar una recerca que els permeti realitzar el Treball Final de Màster. Com a continguts específics es treballaran: la planificació i disseny d'una investigació, l’aproximació a l'estudi de casos, les tècniques qualitatives i quantitatives, i la investigació acció. S’abordarà la perspectiva biogràfica i etnogràfica. Es tractaran la utilització i tècniques de recollida i sistematització d'informació i dades, així com les eines d'anàlisi de xarxes en acció comunitària.
En el mòdul de Mètodes i tècniques de recerca social es treballaran els següents temes:
Paradigmes i metodologies de recerca: Una sessió introductòria a la recerca en les ciències socials, amb l'objectiu de ser útil per al disseny i la realització dels Treballs de Final de Màster. S'identificarn les grans aproximacions a la recerca en les Ciències Socials; s'explicarà el procés de disseny i execució d'una recerca; i s'aprofundirà en l'aproximació dels estudis de cas, la més habitual en els TFM d'aquest curs.
Tècniques i instruments de la metodologia quantitativa: Introduir els conceptes bàsics dels dissenys i mètodes quantitatius; Mostrar la seva aplicació en la investigació social i en avaluació de polítiques públiques; Interpretar anàlisis estadístiques univariables i bivariables.
Tècniques i instruments de la metodologia qualitativa: l'entrevista, els grups de discussió, l'anàlisi de contingut i la interpretació de textos. Conèixer l’enfocament de la metodologia qualitativa. Conèixer les tècniques de l'entrevista i els grups de discussió. Aprendre a realitzar un anàlisi de contingut.
Tècniques i instruments de la metodologia qualitativa: l'etnografia, l'observació participant, l'estudi de cas, les històries de vida. Donar a conèixer les tècniques qualitatives etnogràfiques, d'observació participant, estudi de cas i les històries de vida. Proporcionar eines i instruments metodològics i pràctics per a l’aplicació de les tècniques qualitatives. Plantejar les fortaleses i debilitats d'aquestes tècniques en la seva aplicació pràctica. Respondre elsdubtes i qüestions que poden aparèixer en la implementació d'aquestes eines als TFM.
Anàlisi de xarxes. Presentar els conceptes i instruments de l'anàlisi de xarxes socials. Mostrar la seva aplicació en contextos d’intervenció comunitària. Aprendre a obtenir dades relacionals, representar-les i analitzar-les.
Elaboració del TFM: Estructura, cites i bibliografia, presentació i explotació; disseny del pòster. Reflexionar sobre la relació teoria-praxi en els treballs de recerca de fi de màster, en particular sobre la relació que s’estableix amb els fenòmens i agents estudiats. Revisar els requisits bàsics d’estructura i organització del treball de recerca, així com de la seva presentació i divulgació. Finalment, contemplar diferents alternatives per a la comunicació acadèmica i social del coneixement generat en els treballs de fi de màster.
Avaluació a partir de la primera aproximació al TFM. Recolzar el procés d'elaboració del Projecte “Treballo de Final de Màster (TFM) de l'alumnat. Analitzar i debatre les primeres propostes de TFM amb el professorat i amb l'alumnat, retroalimentant la seva elaboració final. Reforçar els continguts claus del mòdul “Mètodes de recerca sòcial”, necessaris de considerar per elaborar la proposta final de TFM.
Els alumnes de forma prèvia a les classes magistrals reben lectures prèvies i / o material audiovidual. La lectura d'aquests materials de forma prèvia a la classe juntament amb els continguts treballats en la sessió permetran realitzar preguntes, obrir el debat i la reflexió compartida en el desenvolupament de les classes.
Un cop finalitzada la classe els alumnes disposaran de lectures i / o audiovisuals complementaris.
A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar exercicis per escrit que aborden els continguts treballats.
Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.
De forma prèvia a la presentació dels treballs dels alumnes realitzaran una tutoria col·lectiva sobre els treballs a lliurar, i una altra per escrit un cop aquests hagin estat avaluats.
Les classes presencials d'aquest mòdul podran ser seguides en directe via streaming pels alumnes que així ho sol·licitin. Aquests alumnes tindran l'oportunitat de fer preguntes en directe o demanar orientació o tutorització de forma posterior al coordinador del mòdul (aquesta tutorització es podrà fer via skype). El seguiment d'aquest mòdul per streaming no eximirà a l'alumne de presentar els treballs corresponents, tenint els mateixos criteris d'avaluació que els alumnes que segueixen les classes de manera presencial.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, debats | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i pràctiques a l'aula | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, visualització de material audiovisual | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
El sistema d'avaluació constarà d'un mínim de tres activitats avaluatives cap de les quals representarà més del 50% de la qualificació final del mòdul.
A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar exercicis per escrit que aborden els continguts treballats.
La nota dels treballs vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treballs d'avaluació escrits | 100% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |