2020/2021
Eines per a l'Acció Comunitària
Codi: 43659
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària |
OB |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Altres indicacions sobre les llengües
En cas necessari les classes es podran fer en castellà
Equip docent extern a la UAB
- Enric Canet
- Mariona Lledonosa
Prerequisits
Els prerequisits per a cursar el Mòdul d'Eines per a l'acció comunitària són haver cursat prèviament els mòduls teòrics del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3 i 4.
Objectius
L'objectiu d'aquest mòdul és aportar eines als alumnes per a l'anàlisi, disseny, dinamització i implementació d'accions comunitàries. Els continguts abordats se centren en la planificació del procés d'acció comunitària i en el coneixement de metodologies per a la intervenció, possibilitant el desplegament de les accions comunitàries, la seva organització, dinamització i el treball conjunt que d'això es deriva.
Competències
- Aplicar els coneixements teòrics adquirits en l'anàlisi de casos, de problemàtiques i conflictes socials específics per definir objectius operatius orientats a l'acció comunitària.
- Conèixer i aplicar metodologies participatives orientades a l'acció comunitària.
- Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
- Orientar metodològicament el disseny de l'avaluació de polítiques, programes socials i accions comunitàries.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
- Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
Resultats d'aprenentatge
- Dissenyar un procés d’acció comunitària orientat des de la recerca?acció participativa partint de les problemàtiques identificades en la visita de cas.
- Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
- Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
- Utilitzar metodologies d’avaluació de procés a les accions comunitàries i aplicar-les a realitats concretes.
- Utilitzar metodologies participatives per elaborar un mapa d’actors del territori.
Continguts
Com continguts específics del Mòdul d'Eines per a l'acció comunitària trobem: L'avaluació d'objectius de procés i dels objectius de projecte. Disseny de l'estratègia de relació amb els actors. Elaboració de la programació comunitària. Planificació i dinamització dels espais de coordinació, tècnics i veïnals. El diagnòstic comunitari com estratègica per a la dinamització. La investigació-acció-participativa en l'acció comunitària. L'anàlisi de xarxes comunitàries. Tècniques de mapeig per a l'acció comunitària. Les metodologies participatives per a l'acció comunitària.
Metodologia
La metodologia docent combina de manera central classes magistrals amb visites d'estudi de cas, lectures, exercicis pràctics en grup, tutoria, treball supervisat per a la realització d'exercicis i l'elaboració de treballs.
Els alumnes al llarg del desenvolupament del mòdul realitzen visites d'estudi de cas a experiències concretes. De forma prèvia a les visites, els alumnes reben classes magistrals, lectures i material audiovisual complementari, amb l'objectiu d'aportar elements teòrics i d'anàlisi a posar en pràctica o contrastar en la visites.
De forma posterior a les visites d'estudi de cas els alumnes reben una classe magistral en què s'analitzen, debaten i contraposen els elements abordats en la visita.
Avaluació
A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar treballs per escrit sobre els continguts abordats en les classes magistrals i les visites d'estudi de cas.
La nota vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats en l'argumentació de les respostes en base a: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe i en el marc de les visites d'estudi de cas.
Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.
De forma prèvia a la presentació dels treballs de fi de mòdul els alumnes realitzaran una tutoria col·lectiva sobre els treballs a lliurar, i una altra un cop aquests hagin estat avaluats.
L'assistència a les activitats programades en aquest mòdul (dues visites d'estudi de cas) és obligatòria, l'absència a alguna d'elles ha de ser justificada i no podrà ser superior al 20%.
Es considera que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions programades en el mòdul. No es podrà avaluar els alumnes que no assisteixin a les vistes de cas.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Treballs d'avaluació de la visita de casos |
100% |
50
|
2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
|
Bibliografia
- Aisa, F.; Vidal, M., El Raval, Un espai al marge, Ed. Marge, B-2006
- Artigues, J; Mas, F.; Suñol, X, El Raval, Història d'un barri servidor d'una ciutat, Ed Associació Veïns Districte Vè, B-1980
- Fernández González, M., Matar al Chino, Ed. La llevar-Virus, B-2014
- Subirats, J, Rius, J, Del Xino al Raval, Ed. Ajuntament de Barcelona, B-2008
- Delgado, Manuel (2004). De la ciudad concebida a la ciudad practicada. Archipiélago. Cuadernos de Crítica de la Cultura núm.62.
- Delgado, Manuel (2010). El idealismo del espacio público. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global Nº 111., pp. 113-120.
- Delgado, Manuel (2002). Etnografía del espacio público. REVISTA de ANTROPOLOGÍA EXPERIMENTAL, número 2.