Logo UAB
2020/2021

Eines per a l'Acció Comunitària

Codi: 43659 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Capdevila Jericó
Correu electrònic:
Laura.Capdevila.Jerico@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

En cas necessari les classes es podran fer en castellà

Equip docent extern a la UAB

Enric Canet
Mariona Lledonosa

Prerequisits

Els prerequisits per a cursar el Mòdul d'Eines per a l'acció comunitària són haver cursat prèviament els mòduls teòrics del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3 i 4.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és aportar eines als alumnes per a l'anàlisi, disseny, dinamització i implementació d'accions comunitàries. Els continguts abordats se centren en la planificació del procés d'acció comunitària i en el coneixement de metodologies per a la intervenció, possibilitant el desplegament de les accions comunitàries, la seva organització, dinamització i el treball conjunt que d'això es deriva.

Competències

  • Aplicar els coneixements teòrics adquirits en l'anàlisi de casos, de problemàtiques i conflictes socials específics per definir objectius operatius orientats a l'acció comunitària.
  • Conèixer i aplicar metodologies participatives orientades a l'acció comunitària.
  • Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
  • Orientar metodològicament el disseny de l'avaluació de polítiques, programes socials i accions comunitàries.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  • Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.

Resultats d'aprenentatge

  1. Dissenyar un procés d’acció comunitària orientat des de la recerca?acció participativa partint de les problemàtiques identificades en la visita de cas.
  2. Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
  3. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  5. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  8. Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  9. Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.
  10. Utilitzar metodologies d’avaluació de procés a les accions comunitàries i aplicar-les a realitats concretes.
  11. Utilitzar metodologies participatives per elaborar un mapa d’actors del territori.

Continguts

Com continguts específics del Mòdul d'Eines per a l'acció comunitària trobem: L'avaluació d'objectius de procés i dels objectius de projecte. Disseny de l'estratègia de relació amb els actors. Elaboració de la programació comunitària. Planificació i dinamització dels espais de coordinació, tècnics i veïnals. El diagnòstic comunitari com estratègica per a la dinamització. La investigació-acció-participativa en l'acció comunitària. L'anàlisi de xarxes comunitàries. Tècniques de mapeig per a l'acció comunitària. Les metodologies participatives per a l'acció comunitària.

Metodologia

La metodologia docent combina de manera central classes magistrals amb visites d'estudi de cas, lectures, exercicis pràctics en grup, tutoria, treball supervisat per a la realització d'exercicis i l'elaboració de treballs.

Els alumnes al llarg del desenvolupament del mòdul realitzen visites d'estudi de cas a experiències concretes. De forma prèvia a les visites, els alumnes reben classes magistrals, lectures i material audiovisual complementari, amb l'objectiu d'aportar elements teòrics i d'anàlisi a posar en pràctica o contrastar en la visites.

De forma posterior a les visites d'estudi de cas els alumnes reben una classe magistral en què s'analitzen, debaten i contraposen els elements abordats en la visita.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Visites d'estudi de cas, classes magistrals, exercicis pràctics en grup a l'aula i debats 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles / capítols llibre / informes d'interès, visualització de material audiovisual, revisió bibliogràfica, estudi personal 102,5 4,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar treballs per escrit sobre els continguts abordats en les classes magistrals i les visites d'estudi de cas.

La nota vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats en l'argumentació de les respostes en base a: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe i en el marc de les visites d'estudi de cas.

Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.

De forma prèvia a la presentació dels treballs de fi de mòdul els alumnes realitzaran una tutoria col·lectiva sobre els treballs a lliurar, i una altra un cop aquests hagin estat avaluats.

L'assistència a les activitats programades en aquest mòdul (dues visites d'estudi de cas) és obligatòria, l'absència a alguna d'elles ha de ser justificada i no podrà ser superior al 20%.

Es considera que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions programades en el mòdul. No es podrà avaluar els alumnes que no assisteixin a les vistes de cas.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treballs d'avaluació de la visita de casos 100% 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

  • Aisa, F.; Vidal, M., El Raval, Un espai al marge, Ed. Marge, B-2006
  • Artigues, J; Mas, F.; Suñol, X, El Raval, Història d'un barri servidor d'una ciutat, Ed Associació Veïns Districte Vè, B-1980
  • Fernández González, M., Matar al Chino, Ed. La llevar-Virus, B-2014
  • Subirats, J, Rius, J, Del Xino al Raval, Ed. Ajuntament de Barcelona, B-2008
  • Delgado, Manuel (2004). De la ciudad concebida a la ciudad practicada. Archipiélago. Cuadernos de Crítica de la Cultura núm.62.
  • Delgado, Manuel (2010). El idealismo del espacio público. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global Nº 111., pp. 113-120.
  • Delgado, Manuel (2002). Etnografía del espacio público. REVISTA de ANTROPOLOGÍA EXPERIMENTAL, número 2.