Logo UAB
2020/2021

Eines per a la Comprensió de la Realitat Social

Codi: 43657 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4315658 Polítiques Socials i Acció Comunitària OB 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Capdevila Jericó
Correu electrònic:
Laura.Capdevila.Jerico@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

En cas necessari les classes es podran fer en castellà

Equip docent extern a la UAB

Carme Montserrat
Joaquim Brugué
Manel Barbero

Prerequisits

Els prerequisits per a cursar el Mòdul d'Eines per a la comprensió de la realitat social són haver cursat prèviament els mòduls teòrics del Màster, és a dir els mòduls 1, 2, 3 i 4.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és apropar als estudiants als canvis i impactes concrets del canvi d'època en les realitats locals.


Competències

  • Analitzar polítiques socials des d'una perspectiva tant micro com macro, identificant les relacions d'interdependència entre problemàtiques i polítiques socials de diferents nivells de l'administració.
  • Aplicar els coneixements teòrics adquirits en l'anàlisi de casos, de problemàtiques i conflictes socials específics per definir objectius operatius orientats a l'acció comunitària.
  • Conèixer i aplicar metodologies participatives orientades a l'acció comunitària.
  • Identificar, relacionar i aplicar conceptes i eines per a l'abordatge del conflicte lo cap a la promoció de polítiques socials i accions comunitàries.
  • Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
  • Orientar metodològicament el disseny de l'avaluació de polítiques, programes socials i accions comunitàries.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  • Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure la relació entre els problemes locals identificats a les visites de cas amb les polítiques dels diferents nivells de l’Administració i els problemes globals.
  2. Elaborar un mapa d’actors per a la comprensió del conflicte d’interessos existent al territori en relació amb les polítiques socials i l’acció comunitària.
  3. Identificar els elements clau que cal abordar per incidir sobre el conflicte d’interessos entre actors existent al territori.
  4. Identificar possibles metodologies d’avaluació de polítiques socials per aplicar-les a realitats concretes.
  5. Innovar en la recerca de nous espais/àmbits en el seu camp de treball.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  11. Treballar en equip, generant sinèrgies que promoguin el treball col·laboratiu, la definició de responsabilitats i la coordinació de tasques.
  12. Use participative methods to make a community diagnosis applied to case visits.
  13. Utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació en la recollida, elaboració i transmissió de coneixements.

Continguts

Els continguts que s'aborden en el mòdul són: Models d'organització municipal. Relació entre projectes, programes i plans socials en l'organització municipal i en el desplegament de les polítiques socials. Relació entre polítiques socials, encàrrec polític, posicionament professional i demandes de la població. Límits i oportunitats de l'acció comunitària a partir de la seva relació amb les polítiques definides de forma supramunicipal.

Metodologia

La metodologia docent combina de manera central classes magistrals amb visites d'estudi de cas, lectures, exercicis pràctics en grup, tutoria, treball supervisat per a la realització d'exercicis i l'elaboració de treballs.

Els alumnes al llarg del desenvolupament del mòdul realitzen visites d'estudi de cas a experiències concretes. De forma prèvia a les visites, els alumnes reben classes magistrals, lectures i material audiovisual complementari, amb l'objectiu d'aportar elements teòrics i d'anàlisi a posar en pràctica o contrastar en la visites.

De forma posterior a les visites d'estudi de cas els alumnes reben una classe magistral en què s'analitzen, debaten i contraposen els elements abordats en la visita.

En el marc del mòdul també es realitza un Seminari de Lectura, on a partir de la lectura d'un llibre establert pel professorat es treballarà a classe el contingut d'aquest amb profunditat des de una metodologia participativa, on a partir de la dinamització del professor els alumnes hauran d'aportar el seu punt de vista, anàlisi i opinió argumentada dels diferents temes tractats en el llibre.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Visites d'estudi de cas, classes magistrals, exercicis pràctics en grup a l'aula i debats 50 2 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles / capítols llibre / informes d'interès, visualització de material audiovisual, revisió bibliogràfica, estudi personal 102,5 4,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

A la finalització del mòdul els alumnes hauran de presentar un treball per escrit sobre els continguts abordats en les classes magistrals i en les visites d'estudi de cas. La nota vindrà determinada pel nivell de coherència en l'argumentació de les respostes basant-se: els continguts exposats a classe i en les visistas, els materials complementaris (lectures / audiovisuals) i els mateixos debats generats a classe i en el marc de les visites d'estudi de cas.

Els alumnes disposen dels espais al centre on s'imparteixen les classes per promoure l'intercanvi i reflexió compartida a l'hora de realitzar els seus treballs.

De forma prèvia a la presentació del treball de fi de mòdul els alumnes realitzaran una tutoria col·lectiva sobre el treball a lliurar.

L'assistència a les activitats programades en aques mòdul (dues visites de cas i un seminari de lectura) és obligatòria, l'absència a alguna d'elles haurà de ser justificada i no podrà ser superior al 20%.

Es considerarà que un estudiant obté la qualificació de No Avaluable quan ha assistit a menys d'un 80% de les sessions programades en el mòdul. No es podrà avaluar als alumnes que no assisteixin a les vistes de cas.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball d'avaluació Seminari de Lectura 20% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball d'avaluació de la visita de cas 5.1 40% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Treball d'avaluació de la visita de cas 5.2 40% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

Alinsky, S. Tratado para radicales.