Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4314949 Psicologia General Sanitària | OB | 1 | 1 |
Es donen per assumits els coneixements en les següents matèries: semiologia en psicopatologia, procediments generals d'avaluació en psicologia clínica, tècniques d'intervenció en psicologia clínica, i coneixements generals i criteris diagnòstics dels principals trastorns mentals en població adulta.
OBJECTIUS
L'objectiu general d'aquest mòdul és examinar en profunditat els factors biopsicosocials associats als problemes de salut mental en l'edat adulta, així com els procediments per avaluar i intervenir-hi a nivell individual, familiar i/o comunitari.
Objectius específics:
- Avaluació i formulació global del cas.
- Guies de pràctica clínica basades en l'evidència per als trastorns mentals de la població adulta.
- Factors biopsicosocials de risc i factors mantenidors en la salut mental de la població adulta.
- Avaluació específica dels factors de risc i dels factors mantenidors en la salut mental de la població adulta.
- Tractament psicològic dels factors de risc i dels factors mantenidors en la salut mental de la població adulta.
- Protocols estructurats de tractament psicològic
Coneixements sobre:
1. Avaluació en salut mental d’adults. Entrevista i anàlisi funcional
2. Formulació del cas, objectius terapèutics, planificació del tractament i estructura de les sessions
3. Maneig del trastorn mental. Complicacions en la intervenció terapèutica
4. Tractaments basats en l’evidència. L’ús de les guies clíniques
5. Entrevista motivacional com a eina terapèutica bàsica (I)
6. Entrevista motivacional com a eina terapèutica bàsica (II)
7. Factors de risc per al desenvolupament de trastorns mentals (I): estrès i adaptació. Abordatge específic de les experiències de pèrdua i dol
8. Factors de risc per al desenvolupament de trastorns mentals (II): estrès i adaptació. Abordatge específic de les experiències de pèrdua i dol
9. Factors de risc per al desenvolupament de trastorns mentals (III): desregulació emocional
10. Avaluació i tractament de l’afectació fisiològica dels trastorns mentals: alteracions de la conducta alimentària, de la son i de la sexualitat
11. Protocol Unificat de tractament transdiagnòstic per als trastorns emocionals (I)
12. Protocol Unificat de tractament transdiagnòstic per als trastorns emocionals (II)
Seminaris d’avaluació e intervenció dels trastorns psicològics. En aquestes classes es presentaran l’abordatge general d’avaluació i tractament dels problemes psicològics. En alguns seminaris poden haver lectures relacionades amb el tema que els alumnes hagin de llegir abans del seminari. De la mateixa manera, alguns seminaris disposaran de lectures obligatòries avaluables a través de les evidències. Programació: 12 sessions de 2 hores (Total 24 hores).
Seminaris ABP. En aquestes classes l’alumnat ha d’aprofundir de manera autònoma i dirigida en els temes del programa. Partint d'unes dades concretes, l’estudiant haurà de construir el tema general sobre com abordar el cas clínic. Es presentaran diversos problemes relacionats amb temes del programa que seran treballats en grups de 4-6 estudiants. Durant una part del seminari els/les estudiants presentaran oralment el cas. Es lliurarà per escrit el problema desenvolupat. Programació: 6 sessions de 2 hores (Total 12 hores)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
seminaris | 25 | 1 | |
seminaris de problemes clínics | 12 | 0,48 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització de treballs i Informes | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 43 | 1,72 | |
Preparació de materials pels seminaris | 43 | 1,72 | |
Preparació seminaris de problemes clínics | 18 | 0,72 |
Qualificació mitjana ponderada ≥ 5
|
Dates d’avaluació |
EV1 |
Examen escrit – Es realitzarà la setmana 17 (25 preguntes test de múltiple elecció i resposta única) |
EV3 |
Examen escrit – Es realitzarà la setmana 17 (6 preguntes curtes i resolució d’un cas clínic (4 preguntes)). |
EV2a |
Entrega activitat ABP per escrit i presentació oral. Es lliurarà la setmana 11 |
EV2b |
Entrega activitat ABP per escrit i presentació oral. Es lliurarà la setmana 15. |
L'estudiant que s'hagi presentat a un mínim del 40% del pes total de les Evidències d'aprenentatge constarà com a 'avaluable', al marge de la qualificació obtinguda.
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan s'ha presentat a totes les evidències d'aprenentatge obtenint una nota mínima mitjana de 5 punts. Es considera aprovada l'assignatura quan la Nota Final de totes les evidències d'aprenentatge sigui > 5, sempre i quan almenys la nota de EV1+EV3/2 sigui > 4.
La setmana 19, els estudiants tindran opció de recuperar una de les evidències d'aprenentatge escrites individuals no superades i prèviament presentades. Per poder accedir a la prova de recuperació s'haurà de tenir una qualificació mitjana de les proves escrites (EV1 i EV3) igual o superior a 3'5 punts havent obtingut una mitjana ponderada de la resta d’evidències d’aprenentatge de 4. La prova de recuperació es regeix pel principi de millora de qualificació. La recuperació escrita individual consistirà en una prova escrita tancada amb preguntes tipus test de resposta múltiple sobre el contingut teòric no superat i amb preguntes sobre un cas clínic.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 | 40% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
EV2 | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19 |
EV3 | 30% | 1 | 0,04 | 2, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18 |
Barlow, David H. & Farchione, Todd J. (2015). Protocolo Unificado para el tratamiento transdiagnóstico de los trastornos emocionales: Manual del terapeuta y manual del paciente. Alianza Editorial.
Buela-Casal, Gualberto & Sierra, Juan Carlos (2004). Manual de evaluación y tratamientos psicológicos. Biblioteca Nueva
Cervilla, Jorge A. (2002). Valoración y tratamiento del enfermo mental. Aran Ediciones.
Guías de práctica clínica del Sistema Nacional de Salud, http://portal.guiasalud.es
Guías de práctica clínica del National Institute for Health and Care Excellence (NICE), http://www.nice.org.uk/GuidanceMenu/Conditions-and-diseases/Mental-health-and-behavioural-conditions
Guías de práctica clínica de la American Psychiatric Association, http://psychiatryonline.org/guidelines.aspx
Miller William R. & Rollnick Stephen (2015). La entrevista emocional. Paidós.
Nathan, Peter E. & Gorman, Jack M. (Eds.) (2007). A Guide to Treatments that Work (3rd Ed.). New York: Oxford University Press.
Obiols, Jordi (Ed.) (2008). Manual de psicopatología general. Madrid: Biblioteca nueva
Pérez Álvarez, Marino, Fernández, José Ramon, Fernández Concepción, & Amigo, Isaac. (Coord.) (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces I. Adultos. Madrid: Pirámide.
Soler Insa, Pere Anton & Gascón, Josep (coord.). RTM-IV. Recomendaciones terapéuticas en los trastornos mentales. Majadahonda: CYESAN.
Worden J.William (2013). El tratamiento del duelo. Asesoramiento psicológico y terapia. Paidós.