Logo UAB
2020/2021

Conceptes de Gestió en Medicina Transfusional

Codi: 43320 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4314643 Medicina Transfusional i Teràpies Cel·lulars Avançades / Transfusion Medicine and Advanced Cell Therapies OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Garcia López
Correu electrònic:
Joan.Garcia.Lopez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Altres indicacions sobre les llengües

L’idioma de treball serà l’anglès, però serà possible comunicar-se en espanyol. El material de l’assignatura també serà en anglès.

Equip docent

Joan Garcia López

Prerequisits

Cal tenir un nivell B2 d’anglès o equivalent.

Objectius

L’últim mòdul tracta els aspectes de gestió relacionats amb un banc de sang i teixits. Es divideix en la gestió del sistema de qualitat, les estratègies de lideratge i les polítiques de comunicació dins de l’organització. L’objectiu general del mòdul és comprendre millor tota l’organització.

Competències

  • Demostrar una visió global de la gestió dels bancs de sang i teixits i altres organitzacions de teràpies cel·lulars.
  • Dissenyar i desenvolupar investigacions utilitzant les metodologies adequades.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equips multidisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar eines per a l'anàlisi, el diagnòstic i la presa de decisions en el camp de la planificació estratègica.
  2. Comprendre les fases i els patrons del procés de planificació estratègica.
  3. Conèixer els diferents sistemes de gestió de la qualitat.
  4. Descriure els conceptes generals d'estructura i gestió d'un biobanc.
  5. Dissenyar i desenvolupar investigacions utilitzant les metodologies adequades.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  11. Treballar en equips multidisciplinaris.

Continguts

1. Sistemes de salut.

2. Planificació estratègica.

3. Finances i comptabilitat.

4. Gestió de persones. Lideratge.

5. Màrqueting.

6. Gestió de la qualitat.

7. Medi ambient i responsabilitat corporativa.

8. Gestió de les TIC.

Metodologia

Aquest curs seguirà una metodologia activa i constructiva. No compta només el contingut, a més cal llegir, reflexionar i aplicar el coneixement a situacions raonablement properes, per crear un aprenentatge significatiu.

Així doncs, es treballarà amb exemples de la vida real i amb estudis de casos, reflexionant sobre situacions complexes i poc estructurades per trobar-hi solucions adequades.

Fidels a la metodologia proposada, els estudiants són el centre del procés d’aprenentatge i generen coneixement interactuant de manera significativa amb els seus companys, amb el material docent i amb l’entorn. Aquest programa no només ensenya sobre l’entrenament en un mitjà virtual, sinó que l’estudiant també viurà cada dia aquesta experiència d’aprenentatge.

Al començament de la unitat, el professor o professora presentarà al grup una proposta de planificació de l’aprenentatge amb els objectius específics que s’han d’assolir, les activitats d’aprenentatge que es duran a terme, els recursos necessaris i les dates recomanades per a cada activitat.

Les dates per portar a terme aquestes activitats són recomanadesper al seguiment i ús apropiats del curs. Les úniques dates que es consideren immòbilssón el principi i el final de les unitats didàctiques. Això significa que els estudiants podran seguir la seva pròpia planificació, però hauran de respectar les dates d’inici i finalització de cada unitat didàctica.

Es recomana treballar de manera contínua i constant i no deixar que les tasques s’acumulin en cada data límit. Acumular tasques per a una sola data pot portar a un treball accelerat, pressionat pel temps, i a no gaudir de l’aprenentatge o de les reflexions addicionals. Amés, el curs proporciona activitats de dinàmica de grup i, per portar a terme un treball cooperatiu, cal un mínim de sincronització temporal.

Algunes activitats s’han d’enviar al professor o professora en línia perquè puguin ser valorades, juntament amb l’evolució de l’aprenentatge. El professor o professora tornarà el treball comentat de manera que l’estudiant podrà seguir reflexionant i aprenent. La data límit per a aquestes activitats és la data final de cada unitat didàctica. Altres activitats consistiran a discutir i treballar junts en espais compartits.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussions al Campus Virtual 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Casos virtuals/Ressolució de problemes 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Elaboració de treballs 20 0,8 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 10 0,4 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Lectura d'articles/Reportatges d'interès/Vídeos 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova/Esquema 10 0,4 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

El mòdul s’avaluarà mitjançant les activitats següents:

1. Debat per identificar les característiques bàsiques d’un sistema de salut.

2. Estudi de cas: clear blood. Representarà un 16% de la nota.

3. Exercici. Representarà un 20% de la nota.

4. Cas pràctic. Representarà un 16% de la nota.

5. Fòrum de discussió i cas pràctic. Representarà un 16% de la nota.

6. Fòrum de discussió i cas pràctic. Representarà un 16% de la nota.

7. Fòrum de discussió. Representarà un 16% de la nota.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cas pràctic 16% 10 0,4 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Cas pràtic 16% 10 0,4 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Discussió al fòrum 16% 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Estudi de cas clear blood 16% 10 0,4 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Exercici 20% 15 0,6 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Oriol Amat. ANÁLISIS ECONÓMICO FINANCIERO. 17ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 2000.

Oriol Amat; Pilar Soldevila. COMPTABILITAT I GESTIÓ DE COSTOS. 1 ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 1998.

Joan M. Amat. CONTROL PRESUPUESTARIO. 4ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 1994.

Joseph M. Rosanas; Eduard Ballarín. SISTEMAS DE PLANIFICACIÓN Y CONTROL. 7ª Edición.

Robert S. Kaplan; David P. Norton. CUADRO DE MANDO INTEGRAL. 2 ª Edición. GESTIÓN 2000; Barcelona, 2000.

Fernando Pereira; Eduard Ballarín; Josep M. Rosanas CONTABILIDAD PARA DIRECCIÓN. IESE.

Bayón M., Fernando “Organizaciones y Recursos Humanos”. Síntesis Economía de la empresa (2002).

Berry, Leonard: “Un buen servicio ya no basta: más allá de la excelencia en el servicio” Deusto (1999).

Kofman, Fredy “Metamanagement” Granica (2007).

Phillips, Jack J.; Ph. D. “Invertir en el capital humano”. Deusto (2006).

Pin, José Ramón “Consistencia” FT Prentice Hall (2006).

Rucci, Steven P. Kirn y Richard T. Quinn: “The Employee-Customer-Profit Chain at Sears” Harvard Bussiness eview (1998).

Ulrich, Dave; Wayne Brockbanck “La Propuesta de valor de Recursos Humanos”. Deusto (2006).

Uscher, Ernesto; Alcaraz, José M. “Organizando la arquitectura de recursos humanos para crear valor”. Capital Humano (2005).

Porret, Miquel. “Recursos Humanos. Dirigir y gestionar personas en las organizaciones” (2007).

Adler, N.J. “International dimensions of organizational behavior.” (1991).

Kotter, John P. “Leading change.” (1996).