Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 2 |
Cap
- Establir les bases per a la recerca sobre l'educació per a la ciutadania, l'educació política, l'estudi dels drets de segona generació, visibilitzar el sexisme i i les desigualtats...
- Analitzar les investigacions sobre l'ensenyament i l'estudi del patrimoni a partir de recursos digitals.
- Interpretar els problemes socials rellevants per desenvolupar les competències ciutadanes i comunicatives.
• L'educació per a la ciutadania: la ciutadania global, educació política, jurídica i cívica.
• La ciutadania econòmica i els drets de segona generació.
• Educació per al patrimoni natural, cultural i artístic. Patrimoni i museus. El paper de la imatge i la simulació.
• Problemes Socials Rellevants o Qüestions Socialment Vives.
• Ciutadania, pensament social i competències comunicatives. La perspectiva de gènere
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals | 16 | 0,64 | 1, 2, 4, 5, 8, 12, 14, 15, 17, 18 |
Classe magistral/expositiva | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 10, 12, 14, 15, 17, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació / exposició oral de treballs | 10 | 0,4 | 3, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 16, 18, 23 |
Pràctiques d'aula: resolució de problemes, casos, exercicis | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 23 |
Tutoria | 6 | 0,24 | 1, 6, 9, 12, 13, 14, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i fonts documentals | 78 | 3,12 | 1, 2, 4, 5, 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen:
- A partir de les activitats a classe sobre l’anàlisi de propostes educatives en l’ensenyament de valors democràtics.
- A partir de les activitats a classe d’anàlisis de recerques en el camp de l’educació per a la ciutadania.
- Reflexió i debat a classe sobre l’estat actual de l’ensenyament i la recerca en el camp de l’educació política - cívica.
- Reflexió final de dues pàgines sobre l’aportació de la pròpia recerca al camp de l’educació en valors democràtics o educació per a la ciutadania.
- La nota final serà la mitjana de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul.
L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes.
El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual.
El lliurament dels treballs serà una setmana després de l'acabament de cada un dels blocs.
La correcció per part del professorat serà dins del mes següent del lliurament.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi crítica de bibliografia o recerques | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 23, 24 |
Assistència a classe i participació en els debats | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 18, 23 |
Estudi de casos i exposicions orals | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 23 |
Memòria / Treball individual final de mòdul | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 22, 23 |
Bibliografia educació per a la ciutadania
Apple, M.W.; Beane, J.A. (comps.) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata.
Audigier, F. (1997). Histoire, Geographie et Education Civique a l’ecole: Identité collective et pluralisme. A Actes du Colloque “Defendre et transformer l’ecole pour tous”. Aix-Marseille: IUFM.
Audigier, F. (1999). L’éducation a la citoyenneté. París: INRP.
Audigier, F. (Coord.) (2000). Stratégies pour une éducation civique au niveau de l’enseignement primaire et secondaire. Strasbourg: Editions du Conseil de l’Europe.
Báxter Pérez, E. (2003). ¿Cuándo y cómo educar en valores?. La Habana: Pueblo y Educación.
Bolivar, A. (1995). La Evaluación de valores y actitudes. Madrid: Anaya.
Davies, I., Ho, L.-C., Kiwan, D., Peck, C. L., Peterson, A., Sant, E.; Waghid, Y. (2018). The Palgrave handbook of global citizenship and education. London: Palgrave Macmillan.
Educació per a la ciutadania (2002). Monogràfic a Perspectiva Escolar, núm. 270 – desembre 2002.
Fraile, M.-Ferrer, M.- Martín, I. (2007). Jóvenes, conocimiento político y participación. Opiniones y Actitudes 58, Madrid: CIS.
GangulI, H. C.; Mehrotra, G.P.; Mehlinger, H.D. (1987). Valeurs, éducation morale et études sociales. A Mehlinger, H.D. (dir.). Manuel de l'UNESCO pour l'enseignement des programmes d'études sociales, 231-269. París: UNESCO.
Lawton, D. (1999). Values and the Curriculum: A Curriculum for the 21st century. London: Hodder and Stoughton.
Meirieu, Ph. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.
Oller, M. (1996). Ciències socials: educar i viure uns valors. A L’Avenç revista d’Història,204-71-73.
Oller, M. (1999). Trabajar problemas sociales en el aula: una alternativa a la transversalidad. AAUPDCS (ed.): Un curriculum de Ciencias Sociales pera el siglo XXI. Qué contenidos y para qué. Universitat de La Rioja / Díada editora, 123-129.
Oller, M.; Pagès, J. (2007). La visión de los adolescentes sobre el derecho, la justícia y la ley. A Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia 53, pp. 73-85.
Pagès, J. (ed.) (2005). Nuevos enfoques de la educación cívica y de la educación política. A Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 44.
Pagès, J.; Oller, M. (2007). Las representaciones sociales del derecho, la justicia y la ley de un grupo de adolescentes catalanes de 4º de ESO. A Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, pp.3-17.
Pineda-Alfonso, J. A., Alba-Fernandez, N. De, Navarro-Medina, E., & IGI Global. (2019). Handbook of research on education for participative citizenship and global prosperity. Hershey PA: IGI global.
Rueff-Escoubes, C. (1997). La démocratie dans l’école. Una practique d’expression des élèves. París: Syros.
Sant, E., Davies, I., Shultz, L., & Pashby, K. (2018). Global citizenship education : a critical introduction to key concepts and debates. London: Bloomsbury Academic.
Sant, E.; González-Valencia, G. (2018). Global Citizenship Education in Latin America. Davies, L. et al. (eds.). The Palgrave Handbook of Global Citizenship and Education (pp. 67-82). London: Palgrave Macmillan
Santisteban, A. (2004).Formación de la Ciudadanía y educación política. A Vera, M.I. y Pérez, D. La Formación de la ciudadanía: Las TICs y los nuevos problemas, 377-388. Alicante: AUPDCS.
Santisteban, A.; González-Monfort, N. (2018). Education for citizenship and identities. Pineda, J.A., De Alba, N. and Navarro, E. (eds.). Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity. pp. 551-567. Hershey, Pennsylvanie: IGI Global International.
Santisteban, A.; Pagès, J. (2007). La educación democrática de la ciutadania: una propuesta conceptual. A Ávila, R.M.; López Atxurra, R.; Fernández de Larrea, E. Las competencias profesionales para la enseñanza-aprendizaje de la CienciasSociales ante el reto europeo y la globalización. 353-367. Bilbao: Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales / Universidad del País Vasco.
Santisteban, A.; Pagès,J. (2007) El marco teórico para el desarrollo conceptualde la Educación para la Ciudadanía, en Pagès, J.; Santisteban, A. (coord.). Educación para la ciudadanía. Madrid: Wolters Kluwer. Guías para Educación Secundaria Obligatoria. http://www.guiasensenanzasmedias.es/materiaESO.asp?materia=ciuda
Stephenson, J.; Ling, L.; Burman, E.; Cooper, M. (2001). Valores en educación. Barcelona: Gedisa
VV.AA. (1998). Actas del IX Simposium de Didáctica de las Ciencias Sociales: Los valores y la didáctica de las Ciencias Sociales. Lleida: Universitat de Lleida.
Bibliografia didàctica del patrimoni cultural
Ávila Ruíz, R.M.- Borghi, B.- Mattozzi, I. (eds. 2009) La educación de la ciudadanía europea y la formación del profesorado. Un proyecto educativo para la "Estrategia de Lisboa". Bolonia: Didpast-AUPDCS.
Ballesteros, E.- Fernández, C.- Molina, J.A.- Moreno, P. (coord., 2003) El patrimonio y la Didáctica de las Ciencias Sociales. Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha/AUPDCS.
Branchesi, L. (a cura di, 2006) Il patrimonio culturale e la sua pedagogia per l’Europa. Roma: Armando editore.
Carreras, C.-Munilla, G. (coord., 2001). Gestió del patrimoni històric. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.
DD.AA. (1995) Le patrimoine culturel et sa pédagogie: un facteur de tolérance, de civisme et d’intégration sociale. Actes du seminaire. Bruxelles: Editions du Conseil de l’Europe, pàg. 119-124.
DD.AA. (2006) Introducción al patrimonio cultural. Gijón: Ed. Trea.
Prats, LL. (1997). Antropologia y patrimonio. Barcelona: Ariel.