Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 1 |
Aquest es un modul obligatori de l'especialitat de Desigualtats, investigacio i accio educativa.
En aquest mòdul s'abordaran a partir de les aportacions de la literatura de recerca i els resultats obtinguts en informes nacionals i internacionals en educació, les relacions entre sistemes educatius i desigualtats. En els continguts del mòdul es realitzarà una anàlisi d'aquestes relacions en els diferents nivells: macro, meso i micro. Es contemplaran així, les polítiques educatives i la presa de decisions, els aspectes relatius a la cultura i estructura dels centres educatius i el paper del professorat i les famílies en relació a les desigualtats i equitat educativa.
Els blocs de contingut a través dels quals s'estructura el mòdul permetran reconèixer les desigualtats presents en els diversos moments - accés, procés i resultats - de l'escolarització i oferiran els instruments adequats per a la reflexió, l'anàlisi i el desenvolupament de propostes de recerca en aquest marc. S'abordaran les següents temàtiques:
• Polítiques educatives: desigualtats i equitat.
• Centre i professorat: estratègies per a l'equitat educativa.
• Família, entorn i desigualtats
1.1. Fonaments teòrics de la política educativa: principis i conceptes. 1.2. Polítiques educatives, globalització i organismes internacionals. 1.3. Les polítiques educatives en el context català i espanyol. 1.4. Les polítiques educatives al món local. 2. Centre i professorat: estratègies per a l'equitat educativa. 2.1. Centre: cultura i estructura escolar i el seu impacte sobre l’equitat. 2.2. El professorat: el seu compromís davant de l’èxit/fracàs educatiu. 3. Família, entorn i desigualtats. 3.1. Les actituds de la família en la promoció de l’èxit educatiu. 3.2. Família, comunitat i desigualtats educatives. 3.3. Entorn, xarxes i territori: el seu paper en la superació de les desigualtats. |
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents: - Classes magistrals/expositives per part del professorat - Lectura, anàlisi i discussió d'articles i fonts documentals - Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis. - Tutories |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats i lectures | 36 | 1,44 | 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 18 |
Presencial en gran grup | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 14, 15, 16, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual de mòdul | 78 | 3,12 | 1, 2, 8, 9, 11, 14, 16, 18 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi articles (activitats i lectures durant el desenvolupament del mòdul) | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Assistencia i participacio | 10% | 0 | 0 | 8, 10 |
Elaboracio d'un "paper" academic | 50% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
-
Acedo, C; Ferrer, F; Pàmies, J (2009) Inclusive education: open debates and the road ahead. Prospects: quarterly review of comparative education; XXXIX(39), 3 / 151. p. 227-238
Albaigés, B.; Selva, M.; Baya, M. (2009) Infants, família, escola i entorn: claus per a un temps educatiu compartit Barcelona Fundació Jaume Bofill / Ajuntament de Barcelona.
Alegre, M. A.; Collet, J. (2007) Els plans educatius d’entorn: debats, balanç i reptes Barcelona, Informes breus 9, Fundació Jaume Bofill.
Aymerich, R.; Lluró, J. M.; Roca, E. (2011) Junts a l’aula? Present i futur de l’educació comprensiva a Catalunya Barcelona, Fundació Jaume Bofill.
Ball, S. J. & Youdell, D. (2008). Privatización encubierta en la educación. Brussels: Education International
Bolibar, A. (2010): La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad del centro escolar. Una revisión actual, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 8, Núm. 2, pp. 10-33.
Bourdieu,P.(2015) La dominación masculina. Barcelona: Anagrama
Butler, J (2006) Deshacer el género. Barcelona
Carrasco, S.; Pàmies, J.; Narciso, L. (2019). Abandono Escolar Prematuro y alumnado de origen extranjero en España: ¿un problema invisible? en: Arango, J., Mahía, R., Moya, D. y Sánchez Montijano, E. (dir.) Anuario CIDOB de la inmigración 2018. Barcelona: CIDOB, 211-236.
Carrasco, S., Pàmies, J. & Ponferrada, M. (2011) Fronteras visibles y barreras ocultas: la experiencia escolar del alumnado marroquí en Cataluña y mexicano en California, in Revista Migraciones, 29, pp 31-60
Carrasco, S.,Pàmies, J. Bertran, M (2009) Familias inmigrantes y escuela: desencuentros, estrategias y capital social, Rev. Complutense de Educación, Vol 20 (1), pp 55-78.
Carrasco, S.; Pàmies, J.; Ponferrada, M.; Ballestín, B.; Bertran, M. (2011) Segregación escolar e inmigración en Cataluña: aproximaciones etnográficas, in F. J. García Castaño & S. Carrasco (eds.) Población inmigrante y escuela. Conocimientos y saberes de investigación. Textos reunidos en homenaje a Eduardo Terrén Lalana. Colección Estudios Creade N.º 5. Madrid: pp 367-400
Carrasco, S; Pàmies, J, Narciso, L (2012) A propósito de la acogida de alumnado extranjero. Paradojas de la educación inclusiva en Cataluña (España), Revista Iberoamericana de Educación Inclusiva, vol. 5 (3) 105 – 122
Castejón, A., & Zancajo, A. (2015). Educational Differentiation Policies and the Performance of Disadvantaged Students Across OECD Countries. European Educational Research Journal, 14(3–4), 222–239.
Collet, J; Tort, A. (Coords.) (2011): Famílies, escola i exit. Millorar el vincles per millorar els resultats acadèmics, Fundació Jaume Bofill, Barcelona.
Day, C (2006): Pasión por enseñar: la identidad personal y profesional del docente y sus valores. Narcea, Madrid.
Derrida,J.(1995) Dar el tiempo. Barcelona: Paidós
Diaz-Aguado, Mª José (2010): Desde la familia: El papel educativo de la familia y su colaboración con la escuela; en: AA.VV. En búsqueda del éxito educativo: realidades y soluciones. Fundación Antena 3. Madrid, pp. 55-86.
European Commission (2011): Progress towards the common European objectives in education and training (2010/2011) Indicators and benchmarks
Eurydce: Http://www.eurydice.org. Base de datos: Eurybase y Thematic Studies
Ferrer, F.; Castel, J.L.; Valiente, O. (2008): Equitat, excel·lència i eficiència a l’educació a Catalunya. Col Polítiques. Fundació Jaume Bofill.
Foucault,M.(1999) El orden del discurso. Barcelona: Tusquets
Foucault,M.(2006) La voluntat de saber.Historia de la sexualidad1.Madrid: SigloXXI.
Gibson, M., Carrasco, S., Pàmies, J., Ponferrada, M., Rios, A. (2013) Different Systems, similar results. Youth of Immigrant Origin at School in California and Catalonia, in Alba & Holdaway, eds., The Children of Immigrants at School, a comparative look at integration in the United States and Western Europe, New York: New York University Press. pp 84-119
Gitlin, A., Buendía, E., Crosland, K., & Doumbia, F. (2003). The Production of Mar-gin and Center: Welcoming-Unwelcoming of Immigrant Students. American Educational Research Journal, 40(1), 91-122
Hargreaves, A. (1999): Sentir-se mestre: les emocions d’ensenyar i el canvi educatiu. Temps d’educació, Nº 22, pp. 271-291.
Hermans, P. H. (1995): Morrocan immigrants and school succes, International of Educational Research, Vol, 23, Num. 1, pp. 33-43.
Institut Infància i Adolescència de Barcelona (2019). Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019. IIAB-IERMB i Ajuntament de Barcelona.
Levinas, E.(2014) Alteridad y trascendencia. Madrid: Arena Libros
Martinez, M.; Albaigés, (2012) Educació avui. Indicadors i propostes de l’Anuari 2011 Barcelona, Informes breus 39, Fundació Jaume Bofill.
Ministerio de Educación. Objetivos educativos europeos y españoles, Estrategia Educación y Formación 2020. Informe español 2010 -2021. Gobierno de España. En red: http://planipolis.iiep.unesco.org/upload/Spain/Spain_Estrategia_Educacion_Formacion_2020.pdf
Muñoz-Repiso, Mercedes (2010): Educar desde la compasion apasionada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 8, Nº 2, pp. 1-7.
Naya, L.M. (2003): La educación para el desarrollo en un mundo globalizado. Erein
Nusche, D. (2009). What Works in Migrant Education? A Review of Evidence and Policy Options, OECD Education Working Papers, 22
OECD: Education at a glance. Édition 2012. Paris. En red: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/oecd-eag-2012-en.pdf
ONU. Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni . Informe 2013. En red: http://www.un.org/es/millenniumgoals/reports.shtml
Pàmies, J (2013) El impacto de los agrupamientos escolares. Los espacios de aprendizaje y sociabilidad de los jóvenes de origen marroquí en Barcelona. Revista de Educación, nº, 362, 133 – 1581)
Pàmies, J; Bertran,M; Ponferrada,M; Narciso, L; Aoulad, Mustapha (2013) Trajectòries d’èxit i continuïtat acadèmica entre joves marroquins a Catalunya. Temps d’educació, 191 – 207
Pedró, F (2008). Descentralització i municipalització de l’educació als països de l’OCDE. Diputació de Barcelona.
Prats, E. (2013) L’educació, una qüestió d’estat. Una mirada a Europa Barcelona, Universitat de Barcelona.
Rizvi, F. y Lingard, B. (2013). Políticas Educativas en un Mundo Globalizado. Madrid: Morata.
Schleicher, A (2012) La mejora de la calidad y de la equidad en la educación: retos y respuestas políticas. Calidad y educación Transatlàntica de educación, Vol 1
Steiner Khemsi, G. (2011). La reformulación de la transferencia educativa como estrategia política. En Caruso, M. y H.E. Tenorth (Comp.), Internacionalización, Políticas Educativas y reflexión pedagógica en un medio global (pp. 215-260). Buenos Aires: Granic
UNESCO (2003). Superar la exclusión mediante planteamientos integradores en la educación: un desafío y una visión. París: UNESCO.
UNESCO (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. 48th. Conferencia Internacional de educación. Ginebra: UNESCO
UNESCO (2012) Oportunidades perdidas: El impacto de la repetición y de la salida prematura de la escuela. Instituto de Estadística de la UNESCO. Canadá.
Zancajo, A; Castejón, A; Ferrer, F (2012) Los resultados Pisa 2009: una mirada sobre las dsigualdades educativas en Euroa. Pisa - 2009 Revista Española de Educación Comparada, 19, 39-68