Logo UAB
2020/2021

Treball de Fi de Màster

Codi: 43155 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313879 Estudis Teatrals OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Foguet Boreu
Correu electrònic:
Francesc.Foguet@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

Rossend Arqués Corominas
Núria Santamaría Roig
Nuria Llorens Moreno
Francesc D Assi Cortes Mir
Daniela Palmeri
Anna Corral Fulla

Equip docent extern a la UAB

Anna Solanilla
Antoni Ramon
Carles Batlle
Enric Gallén
Ester Vendrell
Lluís Masgrau
Mercè Saumell
Miquel M. Gibert
Roberto Fratini
Víctor Molina

Prerequisits

En el cas que l'estudiant cursi el màster en dos anys, és recomanable que es matriculi al TFM en el segon curs.

Objectius

Aquest mòdul es dedica exclusivament a l'elaboració d'un treball de reflexió i/o investigació original i inèdit, escrit per cada alumne, sota la supervisió d'un dels professors especialistes del màster. El treball pot ser una mostra de producció científica o una investigació aplicada en relació amb un aspecte inèdit de les arts escèniques.

Competències

  • Analitzar els elements i fenòmens de les arts escèniques a partir de les seves possibles categoritzacions i interrelacions.
  • Aplicar mètodes de recerca en les diferents disciplines d'estudi de les arts escèniques segons els marcs conceptuals pertinents.
  • Complir els codis deontològics inherents a l'activitat de la recerca.
  • Elaborar un discurs científic sobre un objecte d'estudi relatiu a les arts escèniques.
  • Planificar i dissenyar una recerca original i personal sobre un aspecte relacionat amb les arts escèniques.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Valorar la dimensió social inherent a les arts escèniques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la metodologia de recerca, les tècniques i els recursos específics congruents amb el marc conceptual triat per investigar un tema seleccionat dins de l'àmbit de les arts escèniques.
  2. Aplicar les possibilitats de fragmentació en l'anàlisi i l'estudi de les arts escèniques, tenint en compte la seva complexitat global.
  3. Buscar informació rellevant en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  4. Complir els codis deontològics inherents a l'activitat de la recerca.
  5. Definir amb precisió els límits de l'objecte de recerca i les aportacions originals que es plantegen.
  6. Fer ús de les dades recopilades segons el mètode científic i sistematitzar-les.
  7. Gestionar adequadament el temps de planificació i desenvolupament d'una recerca .
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  11. Utilitzar la terminologia específica i el registre lingüístic adequats al treball científic.
  12. Valorar la dimensió social inherent a les arts escèniques.

Continguts

El Treball de Fi de Màster (TFM) és un treball d'investigació original i inèdit escrit per cada alumne del màster d'acord amb el professor tutor que li és assignat i sotmès a avaluació per una comissió de tres professors del mateix màster en sessió pública.

La investigació es farà en funció de tres eixos d'estudi: (i) una investigació teòrica o històrica de les arts escèniques; (ii) una reflexió i conceptualització teòriques entorn d'un procés de creació complet (una obra de teatre, un espectacle) o (iii) una edició d'un text teatral o d'un material teòric o crític sobre les arts escèniques.

El treball haurà de tenir les dimensions i el caràcter d'un article d'investigació publicable en una revista especialitzada en arts escèniques.

- Estructura

1. Primer quadrimestre: sessió prèvia dels matriculats al TFM amb el coordinador del mòdul en què s'exposaran les pautes que cal seguir per a un bon desenvolupament individual del TFM (vegeu el calendari del mòdul a la pàgina web del MUET).

2. L'estudiant presentarà al coordinador una proposta de tema del seu treball (títol provisional i resum molt breu). El coordinador del mòdul, amb el vistiplau de la Comissió de Seguiment del MUET, li adjudicarà un tutor segons les característiques del tema escollit.

3. Sessions d'orientació i discussió amb el tutor: (i) elecció definitiva del tema; (ii) posterior aprovació pel coordinador, i (iii) sessions d'orientació amb el tutor en l'elaboració del treball: consultes sobre la bibliografia, i elaboració i presentació d'un esquema de treball previ.

4. Redacció d'un informe que contingui una exposició breu de: a) presentació del TFM; b) hipòtesi de partida; c) objectius; d) estat de la qüestió bibliogràfica; e) metodologia de treball; f) índex provisional; g) avenços significatius, i h) dubtes i problemes. Extensió de l’informe: 4 pàgines (8.400 caràcters amb espais) com a màxim. Cal enviar aquest informe al tutor i al cooordinador del mòdul en els terminis establerts pel calendari del TFM.

5. Elaboració del treball: (i) lliurament per parts del treball segons les indicacions del tutor; (ii) lliurament d'un primer esborrany segons les indicacions del tutor, i (iii) lliurament del treball: quatre còpies (tres per a cada membre del tribunal i una per a la secretaria del departament de Filologia Catalana de la UAB)

6. Sessió de defensa pública i avaluació del treball.

Metodologia

La metodologia adoptada en l'elaboració del TFM dependrà del tema escollit i del tutor corresponent. Combina l'assessorament individual del tutor amb el suport de la coordinació del mòdul durant el procés d'elaboració del TFM.

Caldrà tenir en compte les consideracions generals següents a propòsit de les característiques del treball de recerca:

1. El treball podrà ser: (i) una investigació teòrica o històrica de les arts Escèniques; (ii) una reflexió i conceptualització teòriques entorn d'un procés de creació complet (una obra de teatre, un espectacle), i (iii) una edició d'un text teatral o d'un material teòric o crític sobre les arts escèniques.

2. No s'acceptaran estudis que no siguin originals ni inèdits. Els plagis totals o parcials que es cometin suposaran un suspens immediat del mòdul.

3. Els treballs han d'ajustar-se a les "Normes de publicació del TFM" aprovades per la Comissió de Seguiment del Màster el 2018.

4. En cas que vagi associat a un procés de creació, l'estudiant haurà de considerar com a mínim els aspectes següents: hipòtesi de partida, referents teòrics, precedents artístics (contextualització), explicació metodològica, seguiment i documentació del procés i, finalment, unes conclusions breus.

5. En tot cas, haurà de contenir unes conclusions breus relacionades amb els objectius enunciats en la introducció.

6. Haurà d'incorporar la bibliografia específica consultada per al seu desenvolupament, referenciada d'acord amb les convencions indicades en les "Normes de publicació del TFM".

7. Podrà contenir un apèndix amb documentació inèdita (documents textuals, documents-imatge, documents-so) en un format accessible.

8. Serà redactat en català o castellà.

9. El treball només podrà ser dipositat i defensat amb el vistiplau del tutor. El tutor ha de vetllar pel procés d'elaboració del TFM amb les tutories presencials corresponents (tres com a mínim) i té la facultat de no autoritzar la presentació d'aquells treballs que consideri insuficients o que hagin incomplert els terminis de presentació o alguna de les normes establertes.

10. El canvi de tutor només s'autoritza en casos extrems i per causa molt justificada. A partir de l'1 de març, no s'autoritzarà cap canvi.

11. La metodologia adoptada en l'elaboració del TFM dependrà del tema escollit.

12. En la portada del treball es farà constar el títol complet, el nom de l'autor, el del tutor, el nom del màster i el curs.

13. La presentació pública del TFM només es podrà dur a terme en els dies programats a començament de curs segons el calendari del mòdul (vegeu la pàgina web del MUET). Caldrà dipositar-ne una còpia definitiva, signada pel tutor, a la secretaria del Departament de Filologia Catalana (Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, Edifici B). No s'admetran treballs fora del termini establert. Un cop es facin públics els tribunals, cada estudiant haurà de lliurar una còpia definitiva del seu treball al director i a cadascun dels membres del tribunal. Pel que fa a l'avaluació, vegeu més avall.

14. Els punts precedents, que regeixen el funcionament delmòdul, no contemplen eximents ni excepcions.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 89 3,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Lectures d'articles i informes d'interès, elaboració del TFM 211 8,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

L'avaluació del mòdul es farà a partir de la presentació i defensa pública del treball de recerca escollit. Caldrà haver assistit prèviament a les sessions de coordinació i de tutorització. El treball, presentat amb el vistiplau del tutor, serà avaluat per un tribunal designat pel coordinador del mòdul, amb el consens de la Comissió de Seguiment del Màster. El tribunal estarà format pel tutor del treball i per 2 professors doctors més del MUET.

La sessió de defensa pública haurà de tenir una durada màxima d'una hora i es distribuirà de la manera següent:

- 15 minuts d'exposició per a l'autor del treball, en què només ha d'exposar les conclusions i els punts forts i febles del treball;

- 30 minuts per als membres del tribunal (10 minuts per a cadascun)

- 15 minuts de debat/rèplica/deliberació

La detecció de qualsevol mena de plagi implica el suspens automàtic del mòdul.

Els membres del tribunal emplenaran una acta de l'avaluació del TFM, convenientment signada per tots tres, que es lliurarà a la secretaria del Departament de Filologia Catalana.

NOTES ADDICIONALS

1. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.

2. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtualsde la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral del treball 20 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Memòria escrita del TFM 80 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

Blaxter, L; Hughes, C; Tight, M. (2000): Cómo se hace una investigación, Barcelona, Gedisa.

Coromina, E. et alii (2000). El treball de recerca: procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos, Vic, Eumo, Universitat de Vic.

Eco, U. (2001). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura, Barcelona, Gedisa.

Icart, M. T. et. alii (2001). Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona.

Rigo, A. i Genescà, G. (2000). Tesis i treballs: aspectes formals, Vic, Eumo.

Tolchinski, L.; Rubio, M. J.; Escofet, A. (2002): Tesis, tesinas y otras tesituras. De la pregunta de investigación a la defensa de la tesis, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona.

Recursos electrònics

Argumenta http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/

Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya http://ccuc.cbuc.cat/

Centro de Documentación Teatral http://teatro.es/es/catalogo

Dialnet http://dialnet.unirioja.es/

Dipòsit Digital de Documents (UAB) http://ddd.uab.cat

Memòria Digital de Catalunya http://mdc.cbuc.cat/

Museu d'Arts Escèniques http://www.cdmae.cat/catalegs/

Racó (Revistes Catalanes amb Accés Obert) http://www.raco.cat

Recercat https://www.recercat.cat/

Tesisdoctorals en xarxa https://www.tdx.cat/  

The Guide to World Drama http://www.4-wall.com/index.html

Traces http://traces.uab.cat