Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Professionals Externes

Codi: 43147 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313769 Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Luis Molina González
Correu electrònic:
JoseLuis.Molina@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

No hi ha prerequisits. L'assignatura es dirigeix, exclusivament, als alumnes matriculats en "E2 - Intervenció sociocultural i ambiental".

Objectius

Els estudiants hauran de participar en un projecte d'intervenció social en alguna de les institucions amb les que s'ha establert conveni aprenent a establir relacions interculturals adequades amb els destinataris del programa. Són finalitats preferents el desenvolupament de les capacitats d'interacció, l'escolta empàtica i la col·laboració interprofessional, combinant, en funció de les circumstàncies treball presencial i en línia.

Objectius generals:

  • Facilitar la posada en pràctica dels coneixements teòrics, metodològics i tècnics adquirits en el Màster.
  • Contribuir a la capacitació dels alumnes per a realitzar propostes i accions d'intervenció social, en diferents àmbits i des de l'Antropologia aplicada.
  • Facilitar als alumnes la realització del treball de recerca que se'ls exigeix per obtenir la titulació del Màster, sempre que sigui possible.
  • Contribuir a capacitar els alumnes per a mostrar a les entitats col·laboradores la utilitat del treball antropològic per els seus àmbits específics de treball.

Objectius específics:

  • Contribuir a capacitar els alumnes per a l'aplicació d'aquells coneixements teòrics adquirits durant la seva formació en el Màster i disponibles des de l'Antropologia tant en la investigació sobre problemes socioculturals com en la realització d'accions d'intervenció social en contextos reals.
  • Destacar la rellevància de dissenys d'investigació i intervenció adaptats, flexibles i emergents, adequadament orientats tècnica i metodològicament al coneixement de les poblacions i situacions que es pretenen abordar.
  • Contribuir a dotar els alumnes de les competències necessàries per desenvolupar-se adequadament amb les diferents poblacions i en les diferents situacions que puguin presentar-se en l'àmbit de la investigació i la intervenció social.
  • Contribuir a dotar els alumnes d'instruments conceptuals i pràctics necessaris per encarar les diferents situacions d'investigació i intervenció d'una manera ètica i intel·lectualment crítiques.
  • Contribuir a dotar els alumnes de les competències necessàries per incorporar-se a equips multidisciplinaris de recerca i intervenció social.
  • Afavorir l'adquisició de competències que els prepari per a l'exercici d'activitats professionals en aquests àmbits i amb aquests criteris.
  • Contribuir a capacitar els alumnes per mostrar als membres d'administracions, institucions o entitats la importància de l'Antropologia Social i Cultural a la investigació i la intervenció fonamentada en ella, amb els criteris abans esmentats.
  • Mostrar als alumnes la necessitat d'una presentació de resultats d'investigacions i accions d'intervenció de manera coherent amb els fonaments metodològics, tècnics i ètics de l'Antropologia Aplicada, amb les demandes i bagatge disciplinar dels responsables de les administracions o entitats sol·licitants o destinatàries així com amb les necessitats i demandes de les poblacions implicades i amb la necessitat de proveir a la població general d'informació científicament fonamentada.
  • Contribuir a capacitar els alumnes per avaluar críticament els resultats d'accions d'intervenció social tant sobre les poblacions directament implicades com sobre la societat en general.

Competències

  • Conèixer i aplicar els dissenys teòrics i metodològics, les estratègies i les tècniques de recollida i anàlisi de dades específiques per a fer recerques flexibles i emergents en antropologia.
  • Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  • Dissenyar programes d'intervenció social i de cooperació i desenvolupament avaluant-ne l'adequació cultural.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Relacionar de manera sistemàtica conceptes, teories i orientacions teòriques de la disciplina per a analitzar contextos etnogràfics específics.
  • Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos d'intervenció particulars, en el treball antropològic aplicat.
  2. Aplicar els coneixements teòrics a la formulació de problemes socialment significatius a la pràctica professional en contextos concrets.
  3. Avaluar documents institucionals en la investigació aplicada en àmbits específics.
  4. Col·laborar interprofessionalment amb programes d'interacció sociocultural i de cooperació i desenvolupament realitzant aportacions específiques en els temes relacionats amb la diversitat cultural.
  5. Comunicar conclusions i propostes d'intervenció en un context de presentació d'un treball d'investigació.
  6. Escollir els arguments adequats en les presentacions orals i escrites i justificar-los amb claredat i precisió, de forma apropiada per al context i valorant les aportacions d'altres persones.
  7. Identificar elements rellevants en documents institucionals i textos científics que permetin formular judicis i reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques en antropologia.
  8. Identificar elements rellevants en una entrevista, o en una observació etnogràfica particular, que permetin formular judicis i reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques en antropologia.
  9. Identificar i saber combinar en la mesura que sigui possible els interessos de la població estudiada amb les demandes dels qui sol·liciten la col·laboració.
  10. Realitzar treballs en equip que involucrin diferents persones que treballen de forma coordinada i col·laborativa en l'anàlisi d'estudis antropològics i en la recollida i anàlisi de dades etnogràfiques.
  11. Reconèixer i anticipar els possibles efectes de les intervencions socials.
  12. Relacionar de manera sistemàtica conceptes, teories i orientacions teòriques de la disciplina més adequats al context etnogràfic específic d'intervenció.

Continguts

Es tracta d'una assignatura de caràcter pràctic del segon semestre del curs acadèmic. L'alumne s'incorporarà temporalment a un equip de treball real en el marc d'una entitat o institució prèviament seleccionada. D'aquesta manera, l'assignatura pretén facilitar l'aplicació dels coneixements adquirits pels alumnes per a la intervenció professional en un context social i cultural concret, alhora que intenta suscitar en ells reflexions crítiques sobre l'aplicació social del coneixement antropològic, l'ètica en la investigació i la intervenció social i la professionalització de l'Antropologia.

La coordinació de l'especialitat farà l'assignació de cada estudiant a un centre o lloc de pràctiques a partir de la recomanació del seu tutor acadèmic, dels interessos de l'alumne i tenint en compte les opcions disponibles cada curs en cada àmbit. 

L'alumne s'incorporarà a les activitats d'aquest equip, desenvolupant tasques concretes d'investigació i / o intervenció social prèviament acordades i d'interès tant per a ell com per a l'entitat i on podrà posar en pràctica els coneixements adquirits durant el màster i, a més, podrà aportar a l'equip de treball del punt de vista de l'Antropologia respecte a les diferents problemàtiques o situacions que abordi. Les dates i horari concretes de les pràctiques s'establiràn d'acord amb l'estudiant i la institució en què es realitzen.

Cadascun dels estudiants rebrà un seguiment per part d'un professional del centre així com del seu tutor/a acadèmic. Tots dos han de vetllar que el desenvolupament de les pràctiques és el adequat per assegurar el compliment dels objectius i els compromisos assumits per l'alumne, l'entitat col·laboradora i la UAB.

Cada alumne/a haurà d'elaborar una memòria de les pràctiques adreçada a l'entitat que lliurarà al finalitzar. 

Metodologia

  • Tutories, individuals i en grup: 15 hores
  • Pràctiques en entitats: 90 hores.
  • Treball individual: 45 hores.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories, individuals i en grup 15 0,6 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Pràctiques en entitats Elaboració de memòria final de pràctiques Lectura i anàlisi d'articles i informes d'interès 135 5,4 1, 7, 8

Avaluació

Aquest apartat de la Guia Docent conté tota la informació relacionada amb el procés d’avaluació del mòdul.

Avaluació del mòdul

L'assignatura "Pràctiques Professionals Externes" té caràcter obligatori.

Els percentatges de la nota final es reparteixen de la següent manera:

-Memòria del treball realitzat: 40-50%- El lliurament es realitzarà quinze dies després de acabades les pràctiques.

  •     Descripció de la institució on s'han realitzat les pràctiques.
  •     Descripció detallada del treball realitzat durant l'estada de pràctiques.
  •     Propostes de millora justificades empírica i teòricament.

-Memòria de valoració de les pràctiques: 10-15%

  •     Valoració de l'adequació dels coneixements i competències adquirits durant el Màster per al desenvolupament de l'estada de pràctiques.
  •     Valoració dels coneixements i competències adquirits durant l'estada de pràctiques.
  •     Descripció de limitacions, incidències i problemes sorgits durant l'estada de pràctiques i les estratègies desenvolupades per manejar-los.
  •     Avaluació final de les pràctiques i suggeriments al respecte.

-Valoració per part del tutor assignat per l'entitat: 10-20%

-Assistència a tutories: 10-20%

La data límit d’entrega del treball de aquest mòdul és una setmana abans del tancament oficial d'actes. És fonamental respectar els terminis d’entrega.

Amb caràcter general, la no presentació de qualsevol de les instàncies avaluatives suposarà la qualificació de “No avaluable”. En casos excepcionals, degudament justificats, la comissió del programa del màster podrà resoldre un procediment alternatiu d’avaluació. 

Criteris generals:

L’avaluació s’entén com un procés continu que s’estén durant tot el període lectiu.

Les qualificacions utilitzades seran en l’escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l’assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades, considerant el percentatge de cadascuna d’elles en la nota final. Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podrà ser objecte d’una nova avaluació.

La programació de les activitats d’avaluació no es podrà modificar, exceptuant que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat. En aquest cas, es proposarà una nova programació dins del període lectiu corresponent.

Qui dugui a terme irregularitats que pugui conduir a una alteració significativa de la qualificació de qualsevol evidència, rebrà un 0 com a nota de la mateixa, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats a les proves d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquest mòdul serà 0 .

La qualificació de “No avaluable” en l’acta final d’avaluació implica exhaurir elsdrets inherents a la matrícula de l’assignatura o el mòdul, encara que el “No avaluable” no comptarà a l’expedient acadèmic.

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens es sancionarà amb un zero a l'activitat, no es tindrà dret a reavaluar-la i es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe i tutories 10-20% 0 0 2, 12
Memòria de valoració de les pràctiques 10-15% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Memòria del treball realitzat 40-50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Valoració per part del tutor/a assignat per l'entitat 10-20% 0 0 4, 5, 9, 10, 11

Bibliografia

Harris, Marvin (1997). ¿Qué es la antropología aplicada? en Guerrero, Patricio (comp.), Antropología Aplicada. Quito: EPS.

San Román Teresa (2009). Sobre la investigación etnográfica. Revista de antropología social, 18:235-260.

San Román Teresa (2006). ¿Acaso es evitable? El impacto de la Antropología en  las relaciones e imágenes sociales. Revista de Antropología Social, 15:373-410

Valdés María (2012). Antropología e interés público. El desafío profesional de la Antropología en España. Revista de Antropología Experimental, 12, 7-21