Logo UAB
2020/2021

Treball de Fi de Màster

Codi: 43146 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313769 Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Tapada Berteli
Correu electrònic:
Teresa.Tapada@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

En el Treball Final de Màster, els/les estudiants hauran d'aplicar la formació teòrica, metodològica i tècnica del Máster al desenvolupament d'una recerca etnogràfica, comparativa, teòrica o orientada a la intervenció sociocultural o socioambiental. És la prova final de les competències acadèmics adquirides durant el Màster. Els resultats d’aprenentatge coincideixen amb els apartats d’un treball de recerca: plantejar una pregunta de recerca i redactar un marc teòric apropiat, identificar el disseny més apropiat per contestar la pregunta, seleccionar i aplicar els mètodes adients, analitzar les dades i obtenir els resultats, i discutir els resultats en el context de la producció científica, que és el que l’estudiant ha de presentar i defensar davant del tribunal.

Aquest modul forma part de totes les especialitats i s'imparteix el segon semestre. Per això en l'equip docent hi hauria de figurar tot el professorat del màster, disponible per a dirigir els TFM. 

Competències

  • Conèixer i aplicar els dissenys teòrics i metodològics, les estratègies i les tècniques de recollida i anàlisi de dades específiques per a fer recerques flexibles i emergents en antropologia.
  • Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
  • Identificar en el treball de camp etnogràfic les diferents perspectives que es corresponen amb desigualtats i identitats ètniques, de classe, de gènere i d’edat.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Relacionar de manera sistemàtica conceptes, teories i orientacions teòriques de la disciplina per a analitzar contextos etnogràfics específics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els arguments adequats en l'elaboració del treball de final de màster i justificar-los amb claredat i precisió, de forma apropiada al context i que valora les aportacions d'altres autors.
  2. Aplicar els coneixements adquirits i resoldre problemes en contextos etnogràfics particulars en el treball de camp.
  3. Combinar de forma original les idees, fruit de la possessió i comprensió dels coneixements adquirits, en treballs d'investigació d'antropologia i intervenció social.
  4. Comunicar conclusions i propostes d'intervenció en un context de presentació d'un treball d'investigació.
  5. Escollir i combinar adequadament les diferents tècniques de recollida i anàlisi de dades en una investigació antropològica.
  6. Identificar elements rellevants en documents institucionals i textos científics que permetin formular judicis i reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques en antropologia.
  7. Identificar en el treball d'etnogràfic les diferents perspectives que es corresponen amb desigualtats i identitats ètniques, de classe, de gènere i edat.
  8. Identificar situacions socioculturals particulars i la seva relació amb fenòmens globals en investigacions antropològiques específiques.
  9. Integrar dades i informacions etnogràfiques primàries i secundàries de fonts diverses.
  10. Proposar el disseny teòric i metodològic d'intervenció o investigació adequat al context etnogràfic escollit en la realització d'un treball antropològic.
  11. Reconèixer, delimitar, combinar i utilitzar eficaçment les tecnologies de la informació i la comunicació d'acord amb el context etnogràfic d'investigació i/o intervenció escollit.
  12. Relacionar de manera sistemàtica conceptes, teories i orientacions teòriques de la disciplina més adequats al context etnogràfic específic d'investigació.

Continguts

Els/les estudiants hauran d'aplicar la formació teòrica, metodològica i tècnica al desenvolupament d'una recerca etnogràfica, comparativa, teòrica o bé orientada a la intervenció sociocultural o socioambiental.

Metodologia

El TFM es basa en el treball autònom sota la tutorització individual de l’estudiant. Aquesta tutorització s’inicia a començament de curs, una vegada els estudiants han tingut una primera oportunitat de conèixer les línies de recerca dels professors implicats (en una de las sessions de coordinació), i ha de tenir continuïtat al llarg del curs. 

L’estudiant haurà de presentar la seva idea de TFM a un/a professor/a o investigador/a del Departament afí al tema seleccionat amb l’objectiu de poder comptar amb una direcció a mitjan novembre. El Coordinador/a del Màster sol·licitarà a cada estudiant un títol i un nom de director/a la tercera setmana de novembre. En cas de disposar de tema però no de director/a, la Comissió del Màster s’encarregarà de suggerir-n’hi un/a considerant els interessos de l’estudiant i l’especialització del professorat. A partir d’aquesta data, cada estudiant haurà d’acudir almenys una vegada cada mes al despatx del seu/de la seva director/a presentar els avenços del TFM prèviament acordats con ell/ella. El/la director/a pot ajudar al estudiant a delimitar el tema d'investigació, suggerir bibliografia, supervisar el disseny de la investigació i suggerir millores en base de les esborranys que l'estudiant presenta almenys uns dies abans de les reunions.

El / l'estudiant ha de lliurar la versió definitiva del TFM al seu director/abans del 23 de juny, per obtenir el seu vistiplau. L'obra serà dipositat amb la Secretaria del Departament i s'enviarà a la coordinació del màster amb una còpia a la Secretaria del Departament abans del 5 de juliol a les 13.00 hores, seguint les directrius de la secció"Avaluació" d'aquesta guia. La defensa oral de la tesi escelebrarà el 19 de juliol(vegeu la secció "Avaluació").

MOLT IMPORTANTLes datas d’entrega i denfensa del TFM són inamovibles. Si no s’entrega el TFM dins el període establert, l’estudiant haurà de tornar a matricular-se pel curs següent, abonant de nou des taxes del mòdul. S’aconsella a l’estudiant pautar des del principi un calendari d’entregues amb el tutor/a per tal d’avançar paulatinamente en el treball i reduïr el risc de no presentar a temps.

Tutories: 50 hores, 100% presencialitat

Treball personal de lectura, i/o treball de camp, anàlisi i redacció de conclusions: 250 hores

El desenvolupament del treball de Fi de Màster es pautarà amb cada professor/director/a del mateix, seguint la següent pauta:

DATES

ACTIVITAT

LLOC/PERSONA

MATERIAL

22 de Novembre

Elecció del/ de la Director/a de Treball de Fi de Màster (TFM)

Departament Antropologia Social i Cultural

Comunicació electrònica al Coordinador/a

1 cop per mes

Tutoria amb el/la director/a del Treball de Fi de Màster

Despatx director/a

Treball en curs

abans del 23de juny

Lliurament versió definitiva Treball de Fi de Màster al director/a

Director/a (per e-mail)

Treball Fi de Màster digital en format Word (comunicació electrònica)

5 de Juliol (abans de la 13.00h)

Lliurament Treball de Fi de Màster

Secretaria (en paper x 3 i digital) i coordinació (digital)

Treball Fi de Màster en paper i digital en format Word i PDF

19 de Juliol (entre 09.00 i 18.30h)

Defensa Treball de Fi de Màster

Aules per confirmar

Presentació oral o amb suport informàtic / presentació ppt

 

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories 50 2 1, 4
Tipus: Autònomes      
Elaboració i defensa Treball Fi de Màster 249 9,96 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Aquest apartat de la Guia Docent conté tota la informació relacionada amb el procés d’avaluació del mòdul.

Avaluació del módul

Per poder ser avaluat, l'estudiant ha de satisfer els següents requisits de format, dates i normes de presentació:

  • Llengua: es pot presentar el document final en català, castellà o anglès. En tots els casos, l'estudiant serà responsable de la correcció lingüística.   
  • Extensió: el treball de recerca tindrà una extensió de 16.000-20.000 paraules com a màxim, sense comptar la bibliografia o l'índex. Existeix la possibilitat d'incloure informació complementària en un annex si el tipus de treball ho exigeix i sempre a criteri del / de la director/a. Els annexos no computen en el màxim de paraules establert.   
  • Portada: la portada ha d'incloure el títol del TFM, el nom i cognoms de la / de l'alumne i el nom del / de la director/a. Cal indicar que es tracta d’un Treball Final del Màster en Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social i ha de incloure tant el Departament d'Antropologia Social i Cultural com la UAB. Finalment, cal incloure la data de lliurament o de presentació, o el curs acadèmic.   
  • Format: Els aspectes formals seguiran les recomanacions més comuns per a la presentació de comunicacions a congressos: marge esq. i der. de 3 cm, superior i inferior de 2,5 cm; interlineat de 1,5; Arial 12 o Times New Roman 13 per al text principal i Arial 10 o Times New Roman 11 per a les notes a peu de pàgina. Les notes s'ubicaran al peu de pàgina per a la lectura fàcil i la correcció.Les taules i figures han d'anar numerats i titulats especificant les seves fonts. El TFM ha de tenir un índex i una bibliografia. 
  • Lliurament: el treball haurà de ser imprès a doble cara, enquadernat amb espiral i dipositat a la Secretaria del Departament en les dates previstes (abans del 6 de juliol a les 13:00), per triplicat, amb el vistiplau del (és a dir, signat pel) director/a i enviar-lo en format WORD i PDF per correu electrònic a la coordinació del màster amb una còpia a la Secretaria del Departament (d.antropologia@uab.cat) de forma simultània.    
  • Defensa: el treball es presentarà el 16 de juliol en sessió pública davant d´un tribunal de tesi nomenat per la comissió del màster. El tribunal de la tesis de màster consta de 3 membres (un membre és d'ofici la coordinadora del Màster, que actuarà com a secretària). L'ordre d'intervenció i l'aula es publicaran una setmana abans de la prova. L'estructura de la prova és la següent:
    • Presentació del/de la candidat/a: 10-15 minuts
    • Intervenció del tribunal: 10 minuts cada membre (20 en total)
    • Rèplica del/de la candidat/a: 10 minuts
    • Deliberació, resolució i acta: 5-10 minuts.

Els TFMs que no compleixen els requisits formals o no tinguin el vistiplau del / de la director(a) tindran la qualificació de “No avaluable”. Per a qualsevol dubte o aclariment, el estudiant pot contactar amb el seu director/a de tesi o la coordinadora.

L'avaluació pren en consideració tant la memòria escrita (80-90%) com la defensa oral del treball Fi de Màster (10-20%). Durant el curs i al marc de l'Assignatura de Laboratori d'Investigació  a càrrec de la coordinació del programa s'oferirà la rúbrica d'avaluació dels TFM comentada per tal d'orientar els estudiants en l'elaboració d'un bon treball de TFM.

Els criteris considerats són els següents:

El plantejament del problema

  • La/l’estudiant ha de mostrar la capacitat de plantejar un problema d'investigació rellevant i pertinent, en relació a les problemàtiques socials que han motivat la seva elecció o estan relacionats amb el mateix.
  • Es valorarà la explicitació de l'enfocament adoptat i de la part que cobreix el treball de màster, especialment si la/l'estudiant té la intenció de continuar la investigació a la tesi doctoral.

L'originalitat de la recerca

  • El treball de recerca ha de ser dissenyat i construït argumentalment per la / l'estudiant, fins i tot si aquest s'inscriu en un projecte de recerca col·lectiva més ampli, o en una tesi doctoral posterior, extrem que ha de ser esmentat en la introducció.   
  • L'originalitat s'entén com la aportació de coneixement inèdit fins ara. Això pot prendre diferents formes en aquesta fase inicial de la recerca:
    • un treball empíric prèviament no realitzat;
    • una revisió bibliogràfica no fet fins la data;
    • la utilització de material conegut amb una nova interpretació;
    • l'aplicació d'un disseny de recerca conegut a una realitat no estudiada.

La qualitat de la investigació que ha estat realitzada

  • Cerca i ús de les fonts bibliogràfiques adequades per a la fase de familiarització amb el problema o àrea d'investigació plantejada. Tota la bibliografia inclosa ha d’haver estat llegida i el text ha dereflectir aquest coneixement directa i indirectament.   
  • Definició de l'objecte d'estudi i dels objectius del projecte.   
  • Orientació teòrica i perspectiva de la que es partdins de la disciplina.   
  • Antecedentsde la recerca i marc teòric desenvolupat en funció de l'objecte i dels objectius. Tractament adequat conceptual i claredat de les preguntes plantejades.   
  • Explicitació de la(s) hipòtesis/preguntes de treball/investigació, encara que no avancen en la contrastació de les mateixes en el treball de recerca (per exemple en el cas d' una revisió de la literatura com inici d'un projecte de tesi).   
  • Delimitació del grup d'estudi, definició de la unitat d'anàlisi i de les unitats d'observació i explicació de selecció o mostreig utilitzat, si és necessari pel tipus de treball.   
  • Identificació i justificació de les fonts utilitzades.   
  • Justificació i idoneïtat de les tècniques i instruments seleccionats i aplicats.   
  • Capacitat d'organitzar les dades recollides i claredat en la construcció i l'ús de categories d'anàlisi de les dades obtingudes i de les fonts consultades.

La pertinència de les conclusions i, si escau, las propostes de continuïtat del treball

  • Es valorarà la capacitat per recapitular, sintetitzar i identificar el suport obtingut en relació als objectius i/o les hipòtesis que s'han formulat,
  • El reconeixement de les debilitats (mancances, desequilibris i riscos) del propi treball en el moment en què és presentat i propostes de superació en fases posteriors,
  • La prudència en l'exposició de les conclusionsi millora de lespreguntes inicials.
  • L’explicitació, en el seu cas, de les perspectives de continuïtat i pla de treball a seguir.

L'organització de la narració

  • El treball final de Máster ha de ser un document amb un índex lògic que reflecteixi la seqüència de la recerca i/o la progressió del desenvolupament temàtic.   
  • El llenguatge ha de ser clar i seguir el registre expressiu convencional d'un treball científic en Ciències Socials, el qual permet una lectura fluida.   
  • Ha de fer un bon ús de la cita, com a recurs explicatiu, per proporcionar una major precisió i detall, evitant en tot moment la paràfrasi. Per altres qüestions formals, com ara els models de citació i format de les referències bibliogràfiques, es recomana utilitzar Mendeley o sistemes recomanats per la biblioteca d'Humanitats (cursos i l'accés en línia des de la web de les biblioteques de la UAB: http://www.bib.uab.es). També han de citar-se adequadament les figures o imatges, vegeu http://www.bib.uab.cat/infoguies/tfmes/.

La defensa oral

  • Finalment, en tindrà en compte la qualitat de la defensa oral: la claredat de la presentació i lamesura en què la rèplica de l'alumne respon als comentaris del tribunal.

Normes generals:

L’avaluació s’entén com un procés continu que s’estén durant tot el període lectiu.

Les qualificacions utilitzades seran en l’escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l’assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com notamitjanaresultant de les notes obtingudes en cadauna de les activitats, considerant el percentatge de cadascuna d’ella en la nota final. Una vegada superada l’assignatura, aquesta no podrà ser objecte d’una nova avaluació.

La programació de les activitats d’avaluació no es podrà modificar, exceptuant que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat. En aquest cas, es proposarà una nova programació dins del període lectiu corresponent.

Qui dugui a terme irregularitats que pugui conduir a una alteració significativa de la qualificació de qualsevol evidència, rebrà un 0 com a nota de la mateixa, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats a les proves d’avaluació d’un mateix mòdul, la qualificació final d’aquest mòdul serà 0 .

La qualificació de “No avaluable” en l’acta final d’avaluació implica exhaurir els drets inherents a la matrícula de l’assignatura o el mòdul, encara que el “No avaluable” no comptarà a l’expedient acadèmic.

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas delsexàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat, no es tindrà dret a reavaluar-la i es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran partdeltreball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'unautor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html. Veure també http://www.bib.uab.cat/infoguies/tfmes/

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa oral Treball Fi de Màster 10% 1 0,04 1, 4
Memòria escrita Treball Fi de Màster 90% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

La bibliografia es pactarà entre director/a de TFM i estudiant segons el tema de la recerca.

Es recomana:

Yvonne N. Bui (2014). How to Write a Master's Thesis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.