Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313769 Antropologia: Recerca Avançada i Intervenció Social | OB | 0 | 2 |
No hi ha prerequisits.
Aquest mòdul forma part dels mòduls comuns que han de cursar tots/totes els/les estudiants del màster, independentment de l’especialitat que estiguin cursant. S’imparteix al segon semestre.
Objectius Generals
Objectius de Projectes II: Comunicació Científica:
Proporcionar orientacions als estudiants de Màster que els permeti entendre el paper de la comunicació científica en el treball antropològic i elaborar les seves pròpies escriptures. S’enfoca primàriament a ponències en conferencies i jornades, articles científics i propostes de investigació, però descriure també altres tipus de comunicació.
Objectius de Metodologia per l'Anàlisi de Dades:
Aquest bloc està dissenyat per a conèixer el concepte, procediments i aplicacions de les diferents metodologies, en primer lloc qualitatives, però també quantitatives, per a l’anàlisi de dades sòcio-científiques, comprenent les seves potencialitats i limitacions. Inclou la introducció pràctica a l’ús de programes informàtics que ajuden en aquestes tasques.
Objectius de Anàlisi deXarxes Socials:
Aquest bloc proporciona els fonaments del análisi de xarxes socials, una conjunt de teories i tècniques metodològiques utilitzades en la antropologia i cienciessocials.
Objectius de Migracions Internacionals i Processos de Mixticitat:
L'objectiu general d'aquest breu curs és oferir un mínim utillatge teòric-metodològic bàsic per poder comprendre i aproximar-se de forma organitzada a l'anàlisi profunda d'aquesta realitat. En aquest curs s'abordaran conceptes, tipologies, teories, etapes i tendències fonamentals de les migracions internacionals, amb un èmfasi en els processos de mixticitat resultants.
Els objectius específics del curs són:
1. Familiaritzar-se amb els conceptes i tipologies fonamentals i les principals teories explicatives de les migracions
2. Abordar les etapes fonamentals, patrons i tendències actuals de les migracions internacionals
3. Aproximar-se a les tendències clau en gestió d'immigració i la diversitat
4. Desenvolupar una perspectiva d'anàlisi holística (de conjunt), reflexiva i crítica sobre els fenòmens migratoris, que permeti ser més rigorosos amb l'avaluació de la informació que s'obté des de diferents fonts d'informació.
Objectius de Laboratori de Recerca:
Discussió dels avenços teòrics i/o metodològics de la pròpia investigació de TFM per àmbits temàtics, amb la finalitat de madurar els resultats parcials a la llum del panoramadisciplinar. S'espera de l'alumnat que presenta el seu treball en un dels seminaris i que participi en les altres sessions de discussió.
El mòdul es divideix en 5 blocs:
1. Projectes II: Comunicació Científica
[Prof. responsable: Dra. Miranda Lubbers] (8 sessions, 16 hores)
Tema 1. Introducció: La comunicació científica. El paper de la comunicació en el cicle d’investigació i la carrera científica. Diferents tipus de comunicació. Aspectes generals (Col·laboració; ètica; gènere).
Tema 2. Preparació de ponències para conferències: Raons per a participar en conferències; Tipus de conferències; Convocatòries; Tipus de contribucions; Elaboració d’un resum/pòster/ponència: Estructura, continguts i estil; Procés d’avaluació.
Tema 3. Preparació d’un article o text científic: Raons per a escriure articles científics; Tipus de revistes científics; Triar una revista científica; Tipus de contribucions; Elaboració d’un article: estructura, continguts i estil; Sistema de revisió per pars.
Tema 4. Preparació de textos etnogràfics: Introducció a la escriptura etnogràfica; Elaboració d’un text etnogràfic: estructura, continguts i estil; Convencions habituals; El detall etnogràfic: persones, llocs, esdeveniments, diàleg; Revisió.
Tema 5. Escriptura de una memòria de recerca: Tipus de finançament; Trobar convocatòries; Entendre els requisits d’una convocatòria; Elaborar una memòria: estructura, continguts i estil; Procés d’avaluació.
Tema 6. Conclusió.
2. Metodologia per a l’Anàlisi de Dades
[Prof. responsables: Dra. Beatriz Ballestin i per asignar] (8 sessions, 16 hores)
Tema 1. Introduccióa l' anàlisi qualitativa i quantitativa (B. Ballestin)
Tema 2. L'anàlisi de dades qualitatives: Transcripció, el procés de codificació i tractament de la información. (B. Ballestin)
Tema 3. Aproximacions analítiques: Anàlisi de discurs, anàlisi de continguts, teoria fonamentada (B. Ballestin)
Tema 4. Eines informàtiques per a l'anàlisi qualitativa de dades: Introducció i pràctica (PA)
Tema 5. L'anàlisi quantitatiu: Introducció i pràctica (PA)
3. Anàlisi de Xarxes Socials
[Prof. responsable: Dr. José Luis Molina] (8 sessions, 16 hores)
Tema 1. Presentació del curs. Introducció. Origen. Principis bàsics de l'anàlisi de xarxes socials. Gestió de dades relacionals.
Tema 2. Definicions elementals: densitat, distàncies. Centralitat. Cohesió. Posicions i estructures.
Tema 3. Taller d'anàlisi de xarxes socials (I). Xarxes sociocèntriques o “complertes”.
Tema 4. Taller d'anàlisi de xarxes socials (II). Social Media.
Tema 5. Taller d’anàlisi de xarxes socials (III). Xarxes personals.
Tema 6. Anàlisi de temes substantius.
Tema 7. Presentació de treballs i conclusions.
4. Migracions Internacionals i Processos de Mixticitat
[Prof. responsable: Dr. Dan Rodríguez, Cristina Rodríguez Reche i Teresa Habimana Jordana] (6 sessions, 12 hores)
Sessió 1. Conceptes fonamentals sobre migracions
Sessió 2. Teories, tipologies i etapes migracions internacionals
Sessió 3. Tendències: mobilitat i control. Refugiats
Sessió 4. Models i claus de gestió de les migracions. Debats actuals.
Sessió 5. Migracions i processos de mixticitat
Sessió 6. Segones generacions i processos de mixticitat
5. Laboratori de Recerca
[Prof. responsable: Dra. Teresa Tapada] (6 sessions, 12 hores)
1 sessió de preparació: 2 hores
5 sessions de grups de discussió: 2 hores/sessió
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales / expositivas y prácticas | 70 | 2,8 | 1, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentación / Exposición oral de trabajos, Tutorías | 10 | 0,4 | 4 |
Tutorías individuales y/o grupales (presenciales y/o virtuales) | 40 | 1,6 | 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboración de trabajos, Asistencia y participación activa en clase, Ensayo individual, Entrega de informes / trabajos | 130 | 5,2 | 2, 3, 6, 7 |
Aquest apartat de la Guia Docent conté tota la informació relacionada amb el procés d’avaluació del mòdul.
Avaluació del mòdul
Es porta a terme un sistema d’avaluació continuada que inclou tres metodologies:
Cada professor/a determinarà la fórmula d’entrega dels treballs (a través del campus virtual o del correu electrònic) i informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions a l'inicio del seu bloc. El professorat comunicarà el resultat de l’avaluació mitjançant les vies establertes i obrirà un termini de revisió per consultes abans de comunicar-les al coordinador de cada mòdul pel tancament de les actes. L’estudiant pot sol·licitar tutories amb el professorat del màster al llarg del curs per aclarir qualsevol punt del contingut dels cursos.
És fonamental respectar els terminis de lliurament.
Criteris generals: En linea amb la normativa d'avaluació en els estudis de la UAB, les qualificacions finals seran en l'escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades. Un cop superat el mòdul, aquest no podrà ser objecte d'una nova avaluació. L’estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En casos excepcionals, degudament justificats, la comissió del programa del màster podrà resoldre un procediment alternatiu d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (copiar, plagi...etc) que pugui conduir a unavariació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Avaluació en cas de no-presencialitat: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) ales possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o la professora vetllarà perquè l'alumnat hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistencia y participación activa en clase | 20% | 10 | 0,4 | 8 |
Ensayo individual | 50% | 25 | 1 | 2, 3, 6, 7 |
Entrega de Informes / trabajos | 30% | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 9 |
Projectes II: Comunicació Científica
Llibre principal:
Bibliografia recomanada:
Anholt, Robert R. H. (2005). Dazzle 'em with style. The art of oral scientific presentations. Elsevier Academic Press: Burlington USA.
Becker, Howard (2013). Manual de escritura para científicos sociales. Cómo empezar o terminar una tesis, un libro o un artículo. Siglo XXI; Edición 1.
Belcher, Wendy L. (2010) Cómo escribir un artículo académico en 12 semanas: Guía para publicar con éxito. México DF: FLACSO México.
2008) How to Get an Article Accepted at American Anthropologist (or Anywhere). American Anthropologist 110, no. 3 (August): 281– 83.
2010) How to Get an Article Accepted at American Anthropologist (or Anywhere), Part 2. American Anthropologist 112, no. 3 (August): 353– 56.
(Ghodsee, Kristen (2016). From notes to narrative: Writing ethnographies that everyone can read. The University of Chicago Press.
Krathwohl, David R. & Nick L. Smith (2005). How to prepare a dissertation proposal: Suggestions for students in education and the social and behavioral sciences. Syracuse University Press: New York.
Mewburn, Inger, Firth,Katherine, & Lehmann, Shaun (2018). How to fix your academic writing trouble. A practical guide. London: Open University Press.
Narayan, Kirin (2012). Alive in the writing. Crafting ethnography in the company of Chekhov. The University of Chicago Press.
Silverman, Sydel (1991). Writing Grant Proposals for Anthropological Research. Current Anthropology, 32(4), 485-489.
2011). Tales of the Field: On Writing Ethnography. 2nd ed. Chicago: Chicago University Press.
Recursos web:
Academic phrasebank of the University of Manchester: http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/
La serie de blog posts de Jari Saramäki "self-help series on writing paper for PhD students" en su blog "It´s Complex": https://jarisaramaki.fi/2017/04/28/why-can-writing-a-paper-be-such-a-pain/
The USC Writing Center's writing guide "Organizing your social sciences research paper": http://libguides.usc.edu/writingguide
Metodologia per a l’Anàlisi de Dades
Bibliografia obligatòria:
1. Ruiz Olabuénaga, José Ignacio (2007). Metodología de la investigación cualitativa.Bilbao: Universidad de Deusto.
2. Cea D’Ancona, María Angeles(2012). Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa. Madrid: Síntesis, 377-384.
Bibliografia recomanada:
Análisi de Xarxes Socials
Bibliografia obligatòria:
Molina, José Luis (2011). Los cambios culturales provocados por el software social. Lychnos 7(4): 64-69. <http://www.fgcsic.es/lychnos/es_ES/articulos/los_cambios_culturales_provocados_por_el_software_social> [Acceso : 19-4-2013].
McCarty, Christopher & José Luis Molina (2014). “SocialNetwork Analysis”. In: Bernard, H. R., & Gravlee, C. C. (Eds). Handbook of methods in cultural anthropology (Vol. 36). Lanham: Rowman & Littlefield. https://doi.org/10.5860/CHOICE.36-4846
Bibliografia recomanada:
Adler-Lomnitz,Larissa (1975). Cómo sobreviven los marginados. Madrid: SigloXXI.
Borgatti, Stephen P., Everett, Martin G., & Johnson, Jeffrey C. (2013). Analyzing social networks. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
Lubbers, Miranda J., & Molina, José Luis (2013). El proceso de la reconstrucción de la red personal de los inmigrantes: una descripción longitudinal. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 26, 63–88. https://doi.org/10.5944/empiria.26.7153
Lubbers, Miranda J., Verdery, Ashton M., & Molina, José Luis (2018). Social Networks and Transnational Social Fields: A Review of Quantitative and Mixed-Methods Approaches. International Migration Review, 54(1), 177-204.https://doi.org/10.1177/0197918318812343
McCarty, Christopher, Lubbers, Miranda J., Vacca, Raffaele, & Molina, José Luis (2019). Conducting Personal Network Research: A Practical Guide. New York: Guilford Publishers.
Molina, José Luis (2001). El análisis de redes sociales. Una introducción. Barcelona: Edicions Bellaterra.
Migracions internacionals i processos de Mixticitat
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA (* lectures abans de l’inicidel curs):
* Arango, Joaquín (2003) “La explicación teórica de las migraciones: luz y sombra”, Migración y Desarrollo, 1: 1-29. http://meme.phpwebhosting.com/~migracion/modules/ve1/JoaquinArango.pdf
* Castles, Stephen; de Haas, Hein; Miller, Mark (2020) “Introduction”. In The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World, 6th edn. Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, pp. 1-20.
ENG: https://www.macmillanihe.com/resources/sample-chapters/9781352007121_sample.pdf
CAST (2004): http://biblioteca.diputados.gob.mx/janium/bv/ce/scpd/LIX/era_mig.pdf
Rodríguez García, Dan (2006) “Mixed Marriages and Transnational Families in the Intercultural Context: A Case Study of African-Spanish Couples in Catalonia, Spain”. Journal of Ethnic and Migration Studies, 32 (3): 403-433. https://www.researchgate.net/publication/237812649_Mixed_Marriages_and_Transnational_Families_in_the_Intercultural_Context_A_Case_Study_of_African-Spanish_Couples_in_Catalonia_Spain
Rodríguez-Reche, Cristina; Rodríguez-García, Dan (2020) “El estigma de la musulmaneidad: visibilidad percibida y racismo en hijas de parejas mixtas con padre/madre de origen magrebí en Barcelona y Granada.” Perifèria, revista de recerca i formació en antropologia, 25 (1): 4-27. https://doi.org/10.5565/rev/periferia.723
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Blanco, Cristina (2000) Las migraciones contemporáneas. Madrid: Alianza.
Bogue, Ronald (2004) “Apology for Nomadology”, Interventions: International Journal of Postcolonial Studies, 6 (2): 169-179.
Brettell, Caroline; Hollifield, James (2008) Migration Theory: Talking Across Disciplines. New York: Routledge,2nd ed.
Brotherton, David; Kretsedemas, Phillip (2018) Immigration Policy in the Age of Punishment: Detention, Deportation, and Border Control. New York: Columbia University Press.
Checa, Francisco, Checa, Juan Carlos.; Arjona, Ángeles (eds.) (2007) Migración y derechos humanos. Barcelona: Icaria.
Cohen, Robin (2008) Global Diasporas. Abingdon: Routledge.
Cresswell, Tim (2006) On the move. Mobility in the modern western world. Nueva York: Routledge.
Faist, Thomas (2013) The mobility turn: a new paradigm for the social sciences?”, Ethnic and Racial Studies, 36 (11): 1637-1646.
Giménez, Carlos (2003) Qué es la inmigración. Barcelona: Integral.
Glick Schiller, Nina; Salazar, Noel (2013) “Regimesof Mobility Across the Globe”, Journal of Ethnic and Migration Studies, 39 (2): 183-200.
IOM (2016)Key Migration Terms: http://www.iom.int/key-migration-terms
IOM (2020) Informe sobre las migraciones en el mundo 2020. https://www.iom.int/wmr/es/2020
Fassin, Didier (2011) “Policing Borders, Producing Boundaries. The Governmentality of Immigration in Dark Times”, Annual Review of Anthropology, 40: 213-226.
King, Russell (ed.) (2001) The Mediterranean Passage. Migration and New Cultural EncountersinSouthern Europe. Liverpool: Liverpool University Press.
Koser, Khalid (2007) International Migration: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Livi-Bacci, Massimo (2012) Breve historia de las migraciones. Madrid: Alianza Editorial.
Massey, Douglas; Arango, Joaquín; Hugo, Graeme; Kouaouci, Ali; Pellegrino, Adela; Taylor, Edward (eds.) (2009) Worlds in Motion: Understanding International Migration at the End of the Millennium. New York: OUP.
Naïr, Sami (2006) Yvendrán. Las migraciones en tiempos hostiles. Barcelona: Bronce.
Rodríguez García, Dan (2010) Retos y tendencias en la gestión de la inmigración y la diversidad en clave transatlántica. Documentos CIDOB Migraciones, 21. Barcelona: Fundación CIDOB. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3189494
Rodríguez García, Dan (2010) “Beyond Assimilation and Multiculturalism: A Critical Review of the Debate on Managing Diversity”, Journal of International Migration and Integration, 11 (3): 251-271.
Rodríguez-García, Dan, Solana, Miguel, Ortiz, Anna, Ballestín, Beatriz (2020)“Blurring ofColour Lines? EthnoraciallyMixed Youth in Spain Navigating Identity”. Journal of Ethnic andMigration Studies. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369183X.2019.1654157
Rodríguez-García, Dan (2016) “Avances en el estudio de la ‘mixticidad’: Contrastando la relación entre uniones mixtas e integración social”. Revista UAB Divulga: Barcelona Investigación e Innovación. Artículos – Avances Investigación – Antropología, 11 de abril de 2016. https://ddd.uab.cat/record/150377
Rodríguez-García, Dan (2015) “Introduction: Intermarriage and Integration Revisited: International Experiences and Cross-disciplinary Approaches”. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 662 (1): 8-36. https://www.researchgate.net/publication/283052107_Introduction_Intermarriage_and_Integration_Revisited_International_Experiences_and_Cross-Disciplinary_Approaches
Sayad, Abdelmalek (1992) L’immigration ou les paradoxes de l’alterité. Brussels: De Boeck-Wesmael.
Vertovec, Steven (2010) Transnationalism. London: Routledge.
Vargas-Silva, Carlos (ed.) (2012) Handbook of Research Methods In Migration. Northhampton, MA: Oxford University Press.
Webgrafia