Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social | OT | 0 | 2 |
Anglès llegit, parlat i escrit
El mòdul pretén presentar als estudiants els debats actuals sobre la gestió dels recursos hídrics i energètics, destacant la dimensió territorial. Es pretén recopilar casos d'estudi a diferents escales en diferents àrees del món.
El curs prestarà especial atenció als models de gestió convencionals contrastats basats en tecnologies centralitzades, enfocaments experts i gestió "de baix a dalt", amb més recursos alternatius, tecnologies descentralitzades i processos participatius oberts a segments més grans de la societat. Tots dos models es comparan en termes de governança i relacions de poder. Un altre element molt important del curs serà l'anàlisi dels conflictes territorials que es produeixen en el funcionament d'aquests models de gestió.
A través de lectures de materials seleccionats, conferències i presentacions de classe i discussions, s'espera que els estudiants obtinguin un coneixement bàsic i robust en temes d'aigua i energia des de perspectives ambientals, socials i territorials.
Introducció: El nexe Aigua- Energia
Del cicle hidrològic al cicle hidrosocial
La gran escala: embassaments, transvassaments , plantes dessalinitzadores
L'escala petita: aigües grises i aigües pluvials
El proper recurs ?: Aigua Regenerada
Aigua i ciutats: els consums interns
Aigua virtual i la petjada hídrica
Aigua i desastres
Aigua: dret o mercaderia
Aigua i Turisme
Ecologia política de l'energia: alternatives energètiques toves i dures
Energia, planificació i gestió
Fonts energètiques primàries: enfocament geopolític
La governança multinivell i les polítiques d'escala
Energia, innovació social i desenvolupament local
L'energia com a necessitat social
Conflicte en usos del sòl
Polítiques energètiques a la Unió Europea
La metodologia docent inclou dos grans tipologies
a) Classes magistrals . En algunes sessions thi haurà un orador convidat.
b) Seminaris. Una breu introducció al tema específic impartit per l'instructor seguit de la presentació de lectures assignades per part dels estudiants i un grup de discussió dels principals punts debatuts en les lectures. S'espera que els alumnes llegeixin els materials assignats; preparin i orientin els debats i participin activament en aquests darrers.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 1, 2, 3 |
Seminaris | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures assignades | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4 |
Tutories | 25 | 1 | 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 25 | 1 | 1, 2, 3 |
Lectures | 70 | 2,8 | 1, 2, 3 |
Presentacions a classe de les lectures assignades
Participació en els debats dels seminaris
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a classe | 10 % | 0 | 0 | 4, 5 |
Presentació oral | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Treball I (Aigua) | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treball II (Energia) | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |