Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Externes

Codi: 42973 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313754 Psicopedagogia OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José María Sanahuja Gavaldà
Correu electrònic:
Josep.Sanahuja@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

Joan Josep Llansana González
Angelina Sánchez Martí
Antonio Pérez Romero

Prerequisits

Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul

Objectius

L’estructura del mòdul és comuna als dos itineraris, encara que el seu contingut i desenvolupament està relacionat tant amb els mòduls comuns com amb els mòduls específics corresponent al seu itinerari.

El mòdul de pràcticum té dues parts diferenciades però complementàries. El treball que l’estudiant realitzarà al llarg del mòdul ha de servir-li per tenir un contacte amb la realitat de la professió, i per aquest motiu es desenvolupa en gran part en un centre educatiu. En primer lloc, l’estudiant haurà de conèixer la realitat d’un centre educatiu, les seves funcions, estructura i organització, així com integrar-se en la vida i les activitats del centre de pràctiques. En segona instància haurà d’integrar-se en un context determinat per tal de realitzar activitats d’intervenció tant acompanyada com autònoma. En conjunt, la seva feina, tant en les fases de preparació a la universitat com en la seva estada en un centre, li ha de permetre posar en pràctica les competències necessàries per al seu desenvolupament professional, amb l’ajuda del tutor de la universitat, del coordinador de pràctiques del centre i del tutor del centre. Seria convenient la realització de les pràctiques en un centre educatiu d’ensenyament secundari o en un equip d’assessorament psicopedagògic pels estudiants procedents del itinerari d’educació formal.

Competències

  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar les que siguin necessàries en el seu desenvolupament professional.
  • Analitzar l'organització i el funcionament dels centres educatius a fi de coordinar l'orientació personal, acadèmica i professional de tot l'alumnat juntament amb la comunitat educativa.
  • Determinar les necessitats psicopedagògiques dels alumnes, els grups i les organitzacions a partir de l'aplicació de diferents metodologies, instruments i tècniques avaluatives.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional
  • Gestionar i dinamitzar equips educatius amb l'objectiu de donar una resposta adequada a les necessitats psicopedagògiques de l'alumnat, els grups i les organitzacions.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per a la millora personal.
  2. Analitzar el desenvolupament organitzatiu dels centres educatius valorant-ne la funcionalitat.
  3. Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar les que siguin necessàries en el seu desenvolupament professional.
  4. Conèixer i valorar les tècniques d'avaluació i diagnòstic psicopedagògic dissenyant el procés de recollida, anàlisi i devolució de la informació amb precisió i eficàcia.
  5. Dissenyar accions que permetin dinamitzar els equips socioeducatius en institucions educatives tenint en compte les diverses necessitats educatives individuals i grupals identificades a través de l'avaluació i el diagnòstic psicopedagògics.
  6. Elaborar projectes d'innovació orientats a l'anàlisi i millora de les pràctiques educatives tenint en compte les TIC.
  7. Elaborar un pla de dinamització dels equips psicopedagògics de les diferents institucions socioeducatives.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  9. Identificar les necessitats personals, socials i educatives d'alumnes i grups des de la perspectiva psicopedagògica en diferents contextos.
  10. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  13. Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.

Continguts

El mòdul s’estructura en els següents blocs:

BLOC 1. Pràctiques d’observació en un centre/servei educatiu.

Primera fase de les pràctiques en un centre/servei educatiu que ha de servir per conèixer la institució i el seu entorn, el seu projecte educatiu o el seu pla de treball i les concrecions del mateix; l’organització general, el funcionament, l’anàlisi dels recursos del centre per una educació/servei de qualitat, el treball dels professionals de la psicopedagogia i les diferents intervencions en què aquest actua. El practicant també pot col·laborar amb el professional en la planificació i execució de les accions psicopedagògiques.

Estada al centre: del 25 de gener al 5 de febrer

 

BLOC 2. Pràctiques d’intervenció en un centre/servei educatiu.

Segona fase de les pràctiques en un centre/servei educatiu que ha de servir per completar les pràctiques d’observació i analitzar les característiques del professional de la psicopedagogia en la institució. Així mateix, durant aquest període l’estudiant en pràctiques realitzarà actuacions d’intervenció psicopedagògica acompanyada amb el/la professional, que també pot incloure la participació en projectes educatius/formatius. Aquesta intervenció haurà de ser dissenyada, implementada i avaluada per l’estudiant sota la supervisió de la persona que tutoritza al centre i a la universitat.

Estada al centre: des del 8 de febrer fins maig, per acabar de realitzar el nombre d’hores. Aquest horari es pactarà amb el centre de pràctiques amb el vist-i-plau del tutor/a de la universitat

Metodologia

Des d'una vessant metodològica multivariada, les estratègies a utilitzar abarcarien:

Propostes didàctiques.
Comentaris i/o exposicions de lectures.
Tutories especialitzades presencials, col·lectives o individuals
Consulta i lectura de la bibliografia recomanada.
Preparació de treballs i monogràfics

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris i tutories 10 0,4 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13
Tipus: Supervisades      
estada al centre de pràctiques 200 8 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 15 0,6 2, 5, 6, 7, 8, 11, 12

Avaluació

 

Cal que cada indicador superi una puntuació mínima de 5 per superar aquest mòdul.

La data de lliurament del treball de pràctiques serà el dia 14 de juny de 2021.

Excepte les tutories i les activitats complementàries que poden ser individuals o col·lectives, la resta d'activitats d'avaluació són individuals. 

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’evidència perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).

L'assistència a les sessions presencials és obligatòria. En cas contrari l'avaluació correspondrà a un NP.

El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar als/les professors/es del mòdul corresponent.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de treball 45% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12
Informe tutor de la universitat 5% 0 0 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Pràctiques: informe del tutor/a centre 35% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Tutories i activitats complementaries 10% 0 0 4, 9, 12, 13
autoavaluació 5% 0 0 1, 3, 8, 12

Bibliografia

Es recomanarà bibliografia en funció de la tipologia de centre educatiu on l'estudiant realitzi l'estada de les pràctiques.