Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Externes

Codi: 42959 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Maña Terre
Correu electrònic:
Desconegut

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent extern a la UAB

Maite Comalat
Mònica Baró

Prerequisits

Cap

Objectius

El mòdul té com a objectiu capacitar l'alumnat en les tècniques de gestió i organització de biblioteques escolars, a partir del coneixement del corpus teòric i l'anàlisi d'entorn.

Competències

  • Aplicar en un marc real els continguts i habilitats adquirits en el desenvolupament del currículum i familiaritzar-se amb les funcions i tasques d'un context laboral.
  • Desenvolupar estatègies de cooperació per a treballar en equip.
  • Desenvolupar estratègies d'innovació, creativitat i emprenedoria en l'àmbit de la biblioteca escolar i el foment de la lectura.
  • Desenvolupar habilitats de comunicació i de relació interpersonal per gestionar els projectes entre els diversos integrants de la comunitat educativa.
  • Dominar i aplicar les TIC en els processos de gestió i difusió en un context de biblioteca 2.0.
  • Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en contextos educatius.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i valorar l'eficàcia dels recursos TIC aplicats a la gestió i difusió de l'entorn de pràctiques.
  2. Aplicar i avaluar plans, projectes i accions per a la promoció de la lectura en diferents entorns.
  3. Desenvolupar estatègies de cooperació per a treballar en equip.
  4. Desenvolupar habilitats de comunicació i de relació interpersonal per gestionar els projectes entre els diversos integrants de la comunitat educativa.
  5. Gestionar una biblioteca escolar, els seus recursos i els seus serveis.
  6. Identificar casos de bones pràctiques transferibles a l'entorn laboral i proposar-ne la realització.
  7. Identificar necessitats de lectura i informació de contextos escolars i entorns socials.
  8. Incorporar les TIC per aprendre, comunicar i compartir en contextos educatius.
  9. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  10. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

Continguts


El període de pràctiques consisteix en una estada de 100 hores en una biblioteca  escolar d'un centre educatiu o en una secció infantil d'una biblioteca pública, treballant sota la guia d'un tutor. Paral·lelament a l'estada, l'alumne ha d'assistir a reunions i seminaris per posar en comú l'experiència de treball i reflexionar sobre diferents aspectes de la gestió de la unitat: identificació, anàlisi del context, organització dins el centre, adequació de l'espai i de la col·lecció, serveis presencials i serveis virtuals per als diferents tipus d'usuaris, activitats de promoció de la lectura, de la informació i de la biblioteca, mètodes de planificació i avaluació.

 
 

Metodologia

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les següents dinàmiques:
Estada i treball al centre
Tutories individuals
Seminaris de grup
Exposicions orals i discussió de casos

 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 125 5 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estada al centre 100 4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats indicades.

La nota final s'obté a partir de la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per poder aplicar aquesta avaluació serà necessari obtenir com a mínim un 4 en totes les activitats realitzades durant el desenvolupament del mòdul i el treball final.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a les sessions presencials i participació en els fòrums 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
Estada de pràctiques 35 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Treball de pràctiques 55% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

La biblioteca-mediateca: infantil i primària: proposta de treball. (2007). Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. 214 p. (Dossiers Rosa Sensat; 63). ISBN 978-84-95988-77-5.


La biblioteca-mediateca: secundària: proposta de treball. (2007). Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. 160 p. (Dossiers Rosa Sensat; 64). ISBN 978-84-95988-78-2.

Bibliotecas escolares en España. Dinámicas 2005/2011. (2013). Ministerio de Educación; Fundación Germán Sánchez Ruipérez. 291 p. ISBN: 978-84-369-5464-7.

Bibliotecas escolares “entre comillas”: estudio de casos: buenas prácticas en la integración de la biblioteca en los centros educativos. (2010). Madrid: Ministerio de Educación; Fundación Germán Sánchez Ruipérez. 163 p. ISBN 978-84-89384-79-8.

Bibliotecas escolares ¿entre interrogantes?: herramienta de autoevaluación: preguntas e indicadores para mejorar la biblioteca. (2011). Madrid: Ministerio de Educación: Fundación Germán Sánchez Ruipérez. 146 p. ISBN 978-84-89384842.


Directrius i estàndards per a les biblioteques dels centres educatius de Catalunya. (2013).  Generalitat de Catalunya. Barcelona: Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Recuperat de http://www.cobdc.org/publica/directrius/sumaris.html

Directrius IFLA/Unesco per a la biblioteca escolar. (2005). Barcelona: Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. 52 p. ISBN 84-86972-18-3.


• Durban Roca, G. La biblioteca escolar, hoy: un recurso estratégico para el centro.(2010). Barcelona: Graó. 121 p. ISBN 978-84-7827-911-1.


• Marquardt, L., Oberg, D. (Coords.) (2011). Globalperspectives on school libraries: projects and practices. Berlin; New York: De Gruyter Saur. 336 p. ISBN 978-3-11-023220-2.


• Nájera Trujillo, C.(2008) ...pero no imposible: bitácora de la transformación de una biblioteca escolar y su entorno. México; Barcelona: Océano Travesía. 199 p. ISBN 978-84-494-3883-7.