Logo UAB
2020/2021

Neurobiologia de la Cognició i del Comportament

Codi: 42911 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313792 Neurociències OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Lydia Giménez Llort
Correu electrònic:
Lidia.Gimenez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Laura Aldavert Vera
Antonio Armario García
Margalida Coll Andreu
David Costa Miserachs
Gemma Guillazo Blanch
Margarita Martí Nicolovius
Ignacio Morgado Bernal
Roser Nadal Alemany
Marcos Pallarés Anyo
Isabel Portell Cortés
María del Pilar Segura Torres
Rafael Torrubia Beltri
Rosa Maria Escorihuela Agulló
Anna Vale Martínez
Meritxell Torras García
Jordi Ortiz de Pablo
Lydia Giménez Llort
Beatriz Molinuevo Alonso

Prerequisits

Cap especial, tret dels establerts pel Màster de Neurociències.

Objectius

L'assignatura explora el cervell, el sistema nerviós central i la seva interacció amb sistemes neuroendocrins i inmunitàri, sempre en relació amb els processos psicològics complexos, com ara les emocions, l'estrès i els múltiples aspectes de les funcions cognitives.  S'estudia també la neurobiologia (i neurogenètica) de les principals psicopatologies (patologies psiquiàtriques) i l'envelliment cerebral, posant ènfasi en la recerca bàsica tant en animals de laboratori com en humans, i en la translació d'aquesta recerca fins la clínica.

Competències

  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca
  • Desenvolupar un profund sentit de la responsabilitat i respecte per les persones afectades per malalties del sistema nerviós i pels seus familiars.
  • Identificar i utilitzar les tècniques que permeten l'estudi del substrat neurobiològic del comportament, dels processos neurodegeneratius i les estratègies neuroprotectores i de la plasticitat del sistema nerviós.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Raonar la base dels tractaments terapèutics en les patologies del sistema nerviós.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca
  2. Comprendre l'efecte de la conducta sobre el sistema immunitari
  3. Descriure els mecanismes evolutius, neurals i moleculars de les emocions, l'aprenentatge i la memòria
  4. Descriure les bases psiconeuroendocrines de la psicopatologia
  5. Desenvolupar un profund sentit de la responsabilitat i respecte per les persones afectades per malalties del sistema nerviós i pels seus familiars.
  6. Explicar les bases cel·lulars i moleculars de les conductes addictives
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  8. Reconèixer el grau i la naturalesa de la contribució genètica i ambiental en el comportament normal i en el patològic
  9. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

CONTENTS “NEUROBIOLOGY OF COGNITION AND BEHAVIOR”     “*Unless the requirements enforced by the health authorities demand a prioritization or reduction of these contents.”                            

BLOCK 1

BLOCK 1A:   LEARNING & MEMORY

1-LEARNING PROCESSES (I). Non-associative learning. Associative learning: Apetitive and Aversive Classical conditioning. Neurobiology of some forms of classical conditioning.  (2 hours)

 Alberto Fernández Teruel                     

2-LEARNING PROCESSES (II). Associative learning: Instrumental conditioning. Spatial and other forms of learning. Neurobiology of some forms of instrumental conditioning and spatial learning. (2 hours)

 Alberto Fernández Teruel                       

 3- MEMORY PROCESSES AND TEMPORAL DYNAMICS. Encoding, consolidation, reconsolidation, forgetting. (2 hours)

 Meritxell Torras

4- MEMORY SYSTEMS IN THE BRAIN (I). Implicit and explicit memories. Working memory (2 hours)

Anna Vale

5- MEMORY SYSTEMS IN THE BRAIN (II).  Implicit and explicit memories. Working memory. (2 hours)

Laura Aldavert

6- SYNAPTIC PLASTICITY AND MEMORY. (2hours)

David Costa

7- MEMORY MODULATION: EMOTIONS AND MOTIVATION (2 hours)

Margarita Martí

8-MEMORY MODULATION: SLEEP AND AROUSAL. (2 hours)

Isabel Portell

9-WORKSHOP: practical evaluation of Block 1A (2 Subgroups). (2 hours)

Pilar Segura and Margalida Coll

 

BLOCK 1B: NEUROENDOCRINOLOGY & NEUROBIOLOGY OF STRESS

10-NEUROENDOCRINOLOGY & NEUROBIOLOGY OF STRESS (I). Hormone action mechanisms in the CNS. Neuroendocrine regulation of hypophysiary hormones.  (2 hours)      

Juan Hidalgo       

11- NEUROENDOCRINOLOGY & NEUROBIOLOGY OF STRESS(II).  Neurosteroids.  (2 hours

Marc Pallarés

12- NEUROENDOCRINOLOGY & NEUROBIOLOGY OF STRESS (III).  Neurobiology of stress: Concepts, types and physiological markers. Processing stressing stimuli in CNS: Chronic stress and adaptation. Stress and pathological processes .  (2 hours) 

Antonio Armario

 

BLOCK 1C: NEUROBIOLOGY OF CONCIOUSNESS

13-NEUROBIOLOGY OF CONCIOUSNESS. Nature and basic concepts. Neural mechanisms of consciousness.  ( 2 hours)        

Ignacio Morgado                               

 

BLOCK 2

BLOCK 2:  MENTAL DISORDERS AND BRAIN AGING: FROM BASIC RESEARCH TO HUMAN SUFFERING

14-ANIMAL MODELS IN NEUROSCIENCE AND PSYCHIATRY RESEARCH. Overview on animal models of neuro-psychopathology. Validity criteria. Representative examples. (2 hours)  

Rosa Mª Escorihuela                                       

15. ANXIETY AND ITS DISORDERS. Definition of anxiety and fear. Essential neurobiology and neuropharmacology of anxiety and fear. Basic research with animal models. Main anxiety disorders. Pharmacological and non-pharmacological treatments. (2 hours )  

Rosa Mª Escorihuela                                      

16-NEUROBIOLOGY OF DEPRESSION AND AFFECTIVE DISORDERS (I). Definition of depression. Stress and depression.  Essential neurobiology and neuropharmacology of depressive disorders. (2 hours)  

Antonio Armario                                           

17-NEUROBIOLOGY OF DEPRESSION AND AFFECTIVE DISORDERS (II).   Basic research with animal models.  Main depressive disorders. Pharmacological and non-pharmacological treatments. (2 hours)   

Antonio Armario                                          

18- NEUROBIOLOGY OF SCHIZOPHRENIA (I). Definition of schizophrenia. Essential neurobiology and neuropharmacology of schizophrenia. (2 hours

Alberto Fernández Teruel       

19- NEUROBIOLOGY OF SCHIZOPHRENIA (II)     Basic research with animal models. Pharmacological and non-pharmacological treatments. (2 hours)

Alberto Fernández Teruel          

20-ADDICTIVE BEHAVIOR (I). Motivation. Definition of addiction, tolerance and dependence. Role of animal models to study addiction. (2 hours)

 Jordi Ortiz                                        

21-ADDICTIVE BEHAVIOR (II)  Neuroanatomy and neurochemistry of cerebral circuits of addictive behaviour. Addictive drugs.(2 hours)

Jordi Ortiz,  Roser Nadal                                   

22-ADDICTIVE BEHAVIOR (III)  Stress and addiction. Individual differences in addictive behaviour. Non pharmacological addictions. (2 hours)

Roser Nadal                                      

23-NEUROBIOLOGY OF AGRESSIVE BEHAVIOR (I). Basic concepts. Classifications of agressive behaviours. Development of agressive behaviour. Basic research and animal models. Learning, maintenance and control of agressive behaviour. (2 hours

Beatriz Molinuevo                     

24-NEUROBIOLOGY OF AGRESSIVE BEHAVIOR (II). Triggers of agressive behaviour. Nature and upbringing. Neurobiology of agressive behaviour. Psychiatric disorders and violence.  (2 hours

Rafael Torrubia                   

25-  THE AGING BRAIN (I). Health aging and age-related cognitive and functional decline. (2 hours)  

Lydia Giménez                                               

26-  THE AGING BRAIN (II). Pathological aging:  Sensory, motor, cognitive, emotional and social impairments in the elderly. Clinical and translational research in neurodegenerative diseases (Dementia, Parkinson, Huntington Corea) and Accelarated aging (2 hours)     

Lydia Giménez           

 

Metodologia

Classes magistrals / expositives.

Discussió d'alguns casos i/o articles científics i disenys experimentals.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Workshop 2 0,08 1, 3, 5, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Activitats Autònomes 167 6,68 1, 5, 7, 9

Avaluació

Per superar aquesta assignatura (o mòdul), l'estudiant haurà de treure un 5.0 com a mínim quan es faci la mitjana de la nota dels dos blocs del mòdul (1a part i 2a part).

Per poder calcular aquesta mitjana serà necessari haver obtingut com a mínim un 4.0 tant en el BLOC 1 (Examen teòric 1ª part + Exercici pràctic avaluatiu) com en el BLOC 2 (Examen teòric 2ª part).

Els estudiants tindran una segona oportunitat per examinar-se, de qualsevol part de l'assignatura que tinguin suspesa, en un examen final de recuperació on s'avaluaran els continguts de tot el mòdul.

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Practical evaluation- Exercici pràctic avaluatiu (1a part) 15 2 0,08 1, 3, 5, 7, 8, 9
Theoretical exam- 1st part / Examen Teòric (1a part) 35 2 0,08 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9
Theoretical exam-2nd part / Examen teòric (2na part) 50 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

GENERAL

Bear, M.F., Connors, B. i Paradiso, M. (2008) Neurociencia: la exploración del cerebro (3ª edició). Barcelona: Wolters Kluwer.

NR Carlson "Fisiologia de la Conducta", (8 Ed.) Barcelona: Ariel, 2005.

Kandel E. (2012) Principles of neural science. 5th ed. Ed. McGraw Hill.

MR Rosenzweig, AL Leiman y SM Breedlove, Psicobiologia, Barcelona: Ariel, 2005.

Squire LR, Bloom FE, Spitzer NC, Du Lac S, Ghosh A and Berg D (Eds)

"Fundamental Neuroscience" (3rd. Edit), New York Elsevier, 2008.

Stahl SM.  Psicofarmacología esencial. Bases neurocietíficas y aplicaciones clínicas. Barcelona: Ariel. 2002.

Vallejo Ruiloba J, Leal Pérez C.  Tratado de Psiquiatría (Volúmenes I y II).  Barcelona: Ars Médica, 2010. 

ESPECÍFICA 

A Fernández-Teruel "Farmacología de la conducta: De los psicofármacos a las psicoterapias", Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB, 2008.

Ch. Koch "The quest for consciousness: a neurobiological approach", Colorado: Roberts and Co, 2004 (Ed.

española. Barcelona: Ariel).

GF Koob and ML LeMoal, "Neurobiology of addiction", New York: Academic Press, 2005

Morgado Bernal, I. (2007) Emociones e inteligencia social: las claves para una alianza entre los sentimientos y la razón. Barcelona: Ariel.

Morgado-Bernal, I: (2014) Aprender, recordar y olvidar: Claves cerebrales de la memoria y la educación. Barcelona: Ariel.

ET Rolls ET "Emotions explained", New York: Oxford University Press., 2005.

Sandi C, venero C, Cordero MI. Estrés, Memoria y trastornos asociados. Implicaciones para el daño cerebral y el envejecimiento. Barcelona: Ariel. 2001.

A Tobeña "Anatomia de la agresividad humana", Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2001.

 

Bibliografía més concreta sobre les diferents sessions/temes d'aquesta assignatura serà indicada pels respectius professors i professores en el seu moment