Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313794 Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina | OT | 0 | A |
1) Disposar de Grau i Llicenciatura, preferentment en Ciències de la Vida o de la Salut (BioMedicina, Bioquímica, Genètica, Medicina, Veterinària, Farmàcia, Bioquímica, etc)
2) Bon nivell de català o castellà, i anglès. La majòria de classes seran en català però s'utilitzarà el castellà si algun l'alumne/a no entèn el català. En cas necessari, s'utilitzarà l'anglès a nivell oral i, de ben segur, s'utilitzarà per llegir articles científics.
L'objectiu principal del mòdul és l'aprenentatge especialitzat dels avenços produïts recentment en l'àrea de la Bioquímica Clínica i la Patologia Molecular. Es pretén, doncs, que l'alumnat entengui i visualitzi, utilitzant exemples que no pretenen ser exhaustius, quina és la forma en què es generen, desenvolupen i analitzen les aplicacions de la Bioquímica i la Biologia Molecular a la Medicina en general, i a l'àrea de la Medicina de Laboratori (especialitats de Bioquímica Clínica i Patologia Molecular) en particular. Els continguts seran seleccionats entre aquells avenços que, tot i ser recents, tinguin una importància pràctica contrastada. L'ensenyament teòric es completarà amb seminaris d'experts, discussió d'articles i ressolució de casos clínics.
MÒDUL 9 | MÀSTER EN BIOQUIMICA, BIOLOGIA MOLECULAR i BIOMEDICINA, 2019-2020 | Dia | Aula | |||
dilluns | PRESENTACIÓ. SORTIDES ACADÈMIQUES I PROFESSIONALS BIOQ CLIN PATOL MOL | F. Blanco | 02-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dimecres | Conferència invitada: Bases moleculars de les malalties complexes | J.M. Soria | 04-nov | |||
dilluns | ESTANDARDITZACIÓ I QUALITAT (tema I) | F. Canalias |
09-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dimecres | Estandardització i qualitat | F. Canalias | 11-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
divendres | Estandardització i qualitat | F. Canalias |
13-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dilluns | SEMINARI 1. Espectrometria de mases: bases i aplicacions clíniques | E. Zapico | 16-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dimecres | LIPIDS, LIPOPROTEÏNES I ARTERIOSCLEROSi (tema II) Hipercolesterolèmia familiar | F. Blanco | 18-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
divendres | SEMINARIS 2-3. Models animals d'arteriosclerosi. Biologia molecular i cel·lular de l'arteriosclerosi | J.C. Escolà / J.L. Sánchez | 20-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dilluns | Discussió d'articles relatives a seminari 1 (primera part,) i del tema II i seminaris 2 i 3 (segona part) | E. Zapico / F Blanco | 23-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dimecres | HEPATITIS VÍRIQUES (tema III). Classificació, diagnòstic i fisiopatologia - discussió casos clínics i/o publicacions | F. Rodriguez Frías | 25-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
divendres | ERRORS CONGÈNITS DEL METABOLISME (Tema IV) | M. Tondo | 27-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dilluns | CRIBRATGE PRENATAL (tema V) | J. Mora | 30-nov | Unitat Docent Sant Pau | ||
dimecres | MARCADORS TUMORALS (tema VI). Discusió de casos clínics i/o publicacions. | J. Mora | 2 des | Unitat Docent Sant Pau | ||
divendres | MARCADORS BIOQUÍMICS DE DANY CARDIOVASCULAR (tema VII). Diagnòstic bioquímic d'infart agut de miocardi. Diagnòstic bioquímic d'insuficiencia cardíaca | A. García | 4 des | Unitat Docent Sant Pau | ||
dimecres | DIAGNÒSTIC BIOQUIMIC DE LA MALALTIA D'ALZHEIMER (tema VIII) (primera part). Discussió de publicacions i/o casos clínics relatius a temes III i VII | M. Tondo / F. Blanco | 9 des | Unitat Docent Sant Pau | ||
divendres | Presentació de publicacions o casos clínics per part dels alumnes | F. Blanco - J. Mora | 11 des | Unitat Docent Sant Pau | ||
dilluns | Presentació de publicacions o casos clínics per part dels alumnes | F. Blanco - J. Mora | 14 des | Unitat Docent Sant Pau | ||
Horari classes: 16:00-18.30 h. | ||||||
Parada metro més propera: Guinardó-Sant Pau, línia groga | teoria | |||||
Telèfons contacte: Francisco Blanco | 93-5537377 | pràctiques aula | ||||
e-mail: fblancova@santpau.cat | seminaris |
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts
La metodologia inclou activitats autònomes (estudi: 106,5 h), activitats supervisades (estudi de casos clínics i lectura d'articles científics per a la seva discussió a classe: 67,5 h) i activitats dirigides (classes teòriques, seminaris i pràctiques d'aula, per un total de 50 h)
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 |
Teoria | 25 | 1 | 1, 3, 6, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi de casos clínics i articles científics per a comentar a classe de forma oral i/o escrita | 67,5 | 2,7 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi temàtica mòdul | 106,5 | 4,26 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
El procés d’avaluació continuada ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluatives, de dues tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació fina
L'avaluació es basarà en: presentació oral de treballs (40% de la nota), presentació de petits treballs i informes, així com la resposta a exàmens curts (30% de la nota) i assistència a classe i participació activa (30% de la nota)
L'alumnat que no realitzi les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica seràn considerat com "No presentats" exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura
Si es detecta plagi en algun del treballs entregats podrà comportar que el/la alumne/a suspengui el mòdul sencer.
PROVES DE RECUPERACIÓ I QUALIFICACIÓ DE NO AVALUABLE
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Presentació de treballs, informes i petits exàmens de preguntes curtes (per escrit) | 30% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14 |
Presentació oral de treballs o casos clínics | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
TEXTOS DOCENTS ESPECIALITZATS:
1) Tietz texbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE eds. Elsevier, 2012.
2) Molecular Basis of Inherited Disease. Valle, Beaudet, Vogelstein et al. Saunders 2001 (hi ha una edició digital que es va actualitzant periòdicament: www.ommbid.com).
REVISTES DE QUÍMICA CLÍNICA I REVISTES BIOMÈDIQUES MÉS REPRESENTATIVES DE LES ÀREES DEFINIDES EN ELS CONTINGUTS (per exemple):
1) Clinical Chemistry
2) Clinica Chimica Acta
3) Clinical Biochemistry
4) Circulation
5) Circulation Research
6) Blood
7) Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology
8) Journal of Lipid Research
9) Diabetes
10) Diabetes Care
11) Kidney International
12) American Journal of Human Genetics
13) New England Journal of Medicine
14) Lancet
17) Journal of Clinical Oncology
18) Journal of Clinical Investigation
19) Cell Metabolism
20) Nature Medicine
21) Science Translational Medicine
22) Cancer Research
* Algunes publicacions d'aquestes revistes són publicament accessibles per internet, o bé mitjançant la web de la UAB
WEBS RELACIONADES AMB EL LABORATORI CLÍNIC
1) American Association for Clinical Chemistry, www.aacc.org
2) Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic, www.acclc.cat
3) International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, www.ifcc.org
4) Sociedad española de Química Clínica y Patología Molecular, www.seqc.es