Logo UAB
2020/2021

Avenços en Bioquímica Clínica i Patologia Molecular

Codi: 42886 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313794 Bioquímica, Biologia Molecular i Biomedicina OT 0 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Blanco Vaca
Correu electrònic:
Francisco.Blanco@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

Francesca Canalias Reverter
Francisco Rodríguez Frías
Josefina Mora Brugues

Equip docent extern a la UAB

Alvaro García Osuna
Edgar Zapico Muñiz
Joan Carles Escolà Gil
José Luis Sánchez Quesada
José Manuel Soria Fernandez
Mireia Tondo Colomer

Prerequisits

1) Disposar de Grau i Llicenciatura, preferentment en Ciències de la Vida o de la Salut (BioMedicina, Bioquímica, Genètica, Medicina, Veterinària, Farmàcia, Bioquímica, etc)

2) Bon nivell de català o castellà, i anglès. La majòria de classes seran en català però s'utilitzarà el castellà si algun l'alumne/a no entèn el català. En cas necessari, s'utilitzarà l'anglès a nivell oral i, de ben segur, s'utilitzarà per llegir articles científics.

Objectius

L'objectiu principal del mòdul és l'aprenentatge especialitzat dels avenços produïts recentment en l'àrea de la Bioquímica Clínica i la Patologia Molecular. Es pretén, doncs, que l'alumnat entengui i visualitzi, utilitzant exemples que no pretenen ser exhaustius, quina és la forma en què es generen, desenvolupen i analitzen les aplicacions de la Bioquímica i la Biologia Molecular a la Medicina en general, i a l'àrea de la Medicina de Laboratori (especialitats de Bioquímica Clínica i Patologia Molecular) en particular. Els continguts seran seleccionats entre aquells avenços que, tot i ser recents, tinguin una importància pràctica contrastada. L'ensenyament teòric es completarà amb seminaris d'experts, discussió d'articles i ressolució de casos clínics. 

Competències

  • Analitzar i explicar la morfologia i els processos fisiològics normals i les alteracions que s'hi produeixen a escala molecular utilitzant el mètode científic.
  • Analitzar i interpretar correctament els mecanismes moleculars que operen en els éssers vius i identificar-ne les aplicacions.
  • Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  • Identificar i proposar solucions científiques a problemes relacionats amb la investigació biològica a nivell molecular i demostrar una comprensió de la complexitat bioquímica dels éssers vius.
  • Identificar i utilitzar les eines bioinformàtiques per a resoldre problemes relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular i la biomedicina.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
  • Utilitzar terminologia científica per a argumentar els resultats de la recerca i saber comunicar-los oralment y per escrit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar i implementar les millores o els canvis, sigui de mètodes o de paràmetres, al laboratori clínic.
  2. Desenvolupar el raonament crític en l'àmbit d'estudi i i en relació amb l'entorn científic o empresarial.
  3. Identificar quins són les principals tendències de canvi en el camp de la bioquímica clínica i la patologia molecular i reconèixer com aquestes depenen en gran manera de l'aplicació de nous mètodes i tecnologies.
  4. Identificar, a través d'exemples, l'aplicació pràctica de nous avenços metodològics i interpretatius en la medicina de laboratori.
  5. Interpretar resultats d'anàlisis clíniques referits a diferents grups de patologies, així com la seva implementació seqüencial seguint algoritmes preestablerts.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  7. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  8. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  10. Reconèixer i explicar les característiques i els requeriments especials de les anàlisis bioquímiques i genètiques que es duen a terme als laboratoris clínics.
  11. Ser capaços d'utilitzar eines bioinformàtiques per al tractament de dades genòmiques que facilitin la investigació o el diagnòstic de laboratori de malalties humanes.
  12. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  13. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics relacionats amb la bioquímica, la biologia molecular o la biomedicina.
  14. Utilitzar terminologia científica per a argumentar els resultats de la recerca i saber comunicar-los oralment y per escrit.

Continguts

 

 

MÒDUL 9 MÀSTER EN BIOQUIMICA, BIOLOGIA MOLECULAR i BIOMEDICINA, 2019-2020   Dia Aula    
dilluns  PRESENTACIÓ. SORTIDES ACADÈMIQUES I PROFESSIONALS BIOQ CLIN PATOL MOL F. Blanco  02-nov Unitat Docent Sant Pau    
dimecres Conferència invitada: Bases moleculars de les malalties complexes J.M. Soria 04-nov      
dilluns ESTANDARDITZACIÓ I QUALITAT (tema I) F. Canalias
09-nov Unitat Docent Sant Pau    
dimecres Estandardització i qualitat F. Canalias 11-nov Unitat Docent Sant Pau    
divendres Estandardització i qualitat F. Canalias
13-nov Unitat Docent Sant Pau    
dilluns SEMINARI 1. Espectrometria de mases: bases i aplicacions clíniques E. Zapico 16-nov Unitat Docent Sant Pau    
dimecres LIPIDS, LIPOPROTEÏNES I ARTERIOSCLEROSi (tema II) Hipercolesterolèmia familiar F. Blanco 18-nov Unitat Docent Sant Pau    
divendres SEMINARIS 2-3. Models animals d'arteriosclerosi. Biologia molecular i cel·lular de l'arteriosclerosi  J.C. Escolà / J.L. Sánchez 20-nov Unitat Docent Sant Pau    
dilluns Discussió d'articles relatives a seminari 1 (primera part,) i del tema II i seminaris 2 i 3 (segona part)  E. Zapico / F Blanco 23-nov Unitat Docent Sant Pau    
dimecres HEPATITIS VÍRIQUES (tema III). Classificació, diagnòstic i fisiopatologia - discussió casos clínics i/o publicacions F. Rodriguez Frías 25-nov Unitat Docent Sant Pau    
divendres ERRORS CONGÈNITS DEL METABOLISME (Tema IV) M. Tondo 27-nov Unitat Docent Sant Pau    
dilluns CRIBRATGE PRENATAL (tema V) J. Mora 30-nov Unitat Docent Sant Pau    
dimecres MARCADORS TUMORALS (tema VI). Discusió de casos clínics i/o publicacions. J. Mora 2 des Unitat Docent Sant Pau    
divendres MARCADORS BIOQUÍMICS DE DANY CARDIOVASCULAR (tema VII). Diagnòstic bioquímic d'infart agut de miocardi. Diagnòstic bioquímic d'insuficiencia cardíaca   A. García 4 des Unitat Docent Sant Pau    
dimecres DIAGNÒSTIC BIOQUIMIC DE LA MALALTIA D'ALZHEIMER (tema VIII) (primera part). Discussió de publicacions i/o casos clínics relatius a temes III i VII M. Tondo / F. Blanco 9 des Unitat Docent Sant Pau    
divendres Presentació de publicacions o casos clínics per part dels alumnes F. Blanco -  J. Mora 11 des Unitat Docent Sant Pau    
dilluns Presentació de publicacions o casos clínics per part dels alumnes F. Blanco - J. Mora 14 des Unitat Docent Sant Pau    
             
             
             
  Horari classes:          16:00-18.30 h.           
  Parada metro més propera: Guinardó-Sant Pau, línia groga       teoria  
  Telèfons contacte: Francisco Blanco  93-5537377     pràctiques aula
  e-mail: fblancova@santpau.cat       seminaris  

 

 *Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts

 

 

Metodologia

La metodologia inclou activitats autònomes (estudi: 106,5 h), activitats supervisades (estudi de casos clínics i lectura d'articles científics per a la seva discussió a classe: 67,5 h) i activitats dirigides (classes teòriques, seminaris i pràctiques d'aula, per un total de 50 h)

 

*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula 15 0,6 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Seminaris 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12
Teoria 25 1 1, 3, 6, 9, 10, 12
Tipus: Supervisades      
Estudi de casos clínics i articles científics per a comentar a classe de forma oral i/o escrita 67,5 2,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi temàtica mòdul 106,5 4,26 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

El procés d’avaluació continuada  ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluatives, de dues tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació fina

L'avaluació es basarà en: presentació oral de treballs (40% de la nota), presentació de petits treballs i informes, així com la resposta a exàmens curts (30% de la nota) i assistència a classe i participació activa (30% de la nota)

L'alumnat que no realitzi les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica seràn considerat com "No presentats" exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura

Si es detecta plagi en algun del treballs entregats podrà comportar que el/la alumne/a suspengui el mòdul sencer.

 

PROVES DE RECUPERACIÓ I QUALIFICACIÓ DE NO AVALUABLE

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.



Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Presentació de treballs, informes i petits exàmens de preguntes curtes (per escrit) 30% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14
Presentació oral de treballs o casos clínics 40% 4 0,16 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14

Bibliografia

TEXTOS DOCENTS ESPECIALITZATS:

1) Tietz texbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE eds. Elsevier, 2012.

2) Molecular Basis of Inherited Disease. Valle, Beaudet, Vogelstein et al. Saunders 2001 (hi ha una edició digital que es va actualitzant periòdicament: www.ommbid.com).

 

REVISTES DE QUÍMICA CLÍNICA I REVISTES BIOMÈDIQUES MÉS REPRESENTATIVES DE LES ÀREES DEFINIDES EN ELS CONTINGUTS (per exemple):

1) Clinical Chemistry

2) Clinica Chimica Acta

3) Clinical Biochemistry

4) Circulation

5) Circulation Research

6) Blood

7) Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology

8) Journal of Lipid Research

9) Diabetes

10) Diabetes Care

11) Kidney International

12) American Journal of Human Genetics

13) New England Journal of Medicine

14) Lancet

17) Journal of Clinical Oncology

18) Journal of Clinical Investigation

19) Cell Metabolism

20) Nature Medicine

21) Science Translational Medicine

22) Cancer Research

* Algunes publicacions d'aquestes revistes són publicament accessibles per internet, o bé mitjançant la web de la UAB

 

WEBS RELACIONADES AMB EL LABORATORI CLÍNIC

1) American Association for Clinical Chemistry, www.aacc.org

2) Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic, www.acclc.cat

3) International Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, www.ifcc.org

4) Sociedad española de Química Clínica y Patología Molecular, www.seqc.es