Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313785 Gestió Aeronàutica | OB | 0 | 2 |
Móduls M4, M5 i M6
La Gestió de recursos en un context dinàmic caracteritzat per constants canvis a causa tant de la incertesa en la durada de les activitats com a les constants pertorbacions a què es veuen sotmesos, és considerat un sistema complex a causa de les interdependències entre activitats i recursos, que incideixen sobre el rendiment del sistema en el seu conjunt.
Una aproximació holística que permeti obtenir un major coneixement de les diferents dinàmiques emergents que solen aparèixer en sistemes amb un elevat grau de interdependències, és imprescindible per poder millorar el rendiment del sistema i dissenyar mecanismes de mitigació de propagació de pertorbacions entre els diferents processos.
El principal objectiu d'aquest mòdul és consolidar els conceptes acadèmics introduïts en el mòdul M4 de presa de decisions en la resolució de problemes complexos descrits en els mòduls M5 i M6. Per a això s'introduirà als alumnes una aproximació causal en el desenvolupament de models de simulació, que permetin adquirir un millor coneixement dels efectes de les incerteses sobre el comportament global del sistema. Els models causals es formalitzaran mitjançant Xarxes de Petri Acolorides per descriure les relacions causa-efecte entre les activitats i els recursos aeroportuaris. Per assolir el present objectiu de formació, es consideren els següents subobjectius:
Teoria
GRA.T.1: Introducció a la Gestió de Recursos en un context dinàmic
GRA.T.2: Modelatge de Sistemes a Esdeveniments Discrets
GRA.T.3: Espai d'Estats
GRA.T.4: Models de Simulació Causals
GRA.T.5: Aproximació experimental per Minimitzar les operacions sense valor afegit:
PROBLEMES
GRA.P.1 Exemples:
GRA.P.2 Exercicis de Xarxes de Petri
GRA.P.3 Exercicis de Xarxes de Petri Acolorides
GRA.P.4 Exercicis a CPN-Tools
GRA.P.5 Exercicis de l'Espai d'Estats
PRÀCTIQUES
GRA.L.1 Introducció a CAST
GRA.L.2 Model de terminal en CAST
GRA.L.3 Projecte de Simulació
El curs està organitzat a través de classes magistrals. El procés d'aprenentatge combinarà les següents activitats:
Casos d'estudi pràctics i eines de simulació s'utilitzen per millorar l'experiència dels alumnes en la gestió de recursos aeroportuaris.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases de Teoria | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 9 |
Sesions de Problemes | 10 | 0,4 | 2, 3, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions Pràctiques | 15 | 0,6 | 2, 3, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi Personal | 34 | 1,36 | 3, 4, 5, 9 |
Modelatge | 70 | 2,8 | 2, 3, 6, 7 |
La puntuació final s'obtindrà a partir de l'avaluació de diferents activitats:
Per tal de fer el promitg de l'avaluació de totes les activitats, la nota de cadascuna d'elles ha d'estar per sobre de 5 punts (sobre 10). Totes les activitats basades en l'informe s'han de presentar dins de les dates de venciment indicades pel professor. Si es falla una activitat basada en l'informe, se li demanarà a l'estudiant per tornar a presentar el seu informe d'acord amb les correccions / indicacions proporcionades pel professor.
Si la presentació oral no s'aprova, l'estudiant tindrà l'oportunitat de treballar en un segon cas d'estudi per un curt període de temps, que serà comunicat a l'estudiant amb antelació.
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura.
Els pesos de cada activitat d'avaluació es donen en la següent taula.
Nota important: Per a tenir dret a ser avaluat en aquest mòdul, caldrà acreditar els percentatges mínims d'assistència a classe que s'indiquen a continuació:
- A la modalitat semipresencial: 75%
- A la modalitat virtual: 50%
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Espai d'Estats i Presentació Oral | 50% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 5, 7, 8 |
Exercicis de Xarxes de Petri | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Models de Simulació | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 8, 9 |
N.Viswanadham,Y. Narahari. Performance Modeling of Automated Manufacturing Systems. Prentice Hall. 1992.
Merkuryev, Merkureva, Guasch, Piera: Simulation-Based Case Studies in Logistics: Education and Applied Research. Springer London. 2009.
Guasch, Piera, Casanova, Figueras: Modelado y Simulación : Aplicación a procesos logísticos de fabricación y servicios. Ed. UPC. 2002.
Lectures Addicionals
Javier Campos, Carla Seatzu, Xiaolan Xi. Formal Methods in Manufacturing. CRC Press 2014.
Taylor. Agent Based Modeling and Simulation. Palgrave Macmillan. 2014
N. Gilbert . Simulation for the Social Scientist.. Open University Press.