2020/2021
Disseny Avançat de Circuits de Comunicacions
Codi: 42836
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313797 Enginyeria de Telecomunicació / Telecommunication Engineering |
OB |
1 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
Equip docent
- Jonatan Muñoz Enano
- Paris Velez Rasero
Prerequisits
Bon coneixement d'enginyeria de RF i microones
Objectius
El principal objectiu és el disseny de dispositius de comunicacions, amb el focus posat en la millora de prestacions, grandària i cost, sobre la base de conceptes avançats, tals com línies de transmissió artificials, bandgaps electromagnètics, entre d’altres. També és objectiu del mòdul conèixer i utilitzar simuladors electromagnètics pel disseny de components de RF/microones, així com establir set-ups experimentals específics per a la caracterització d’aquests components.
Competències
- Capacitat de raonament crític i pensament sistemàtic, com mitjans per a tenir una oportunitat de ser originals en la generació, desenvolupament i/o aplicació d'idees en un context d'investigació o professional.
- Capacitat per aplicar coneixements avançats de fotònica i optoelectrònica, així com electrònica d'alta freqüència.
- Capacitat per desenvolupar instrumentació electrònica, així com transductors, actuadors i sensors.
- Demostrar un esperit innovador, creatiu i emprenedor
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar estratègies de miniaturització al disseny de components de microones.
- Capacitat de raonament crític i pensament sistemàtic, com mitjans per a tenir una oportunitat de ser originals en la generació, desenvolupament i/o aplicació d'idees en un context d'investigació o professional.
- Demostrar un esperit innovador, creatiu i emprenedor
- Desenvolupar components avançats d'alta freqüència mitjançant tècniques d'enginyeria de dispersió i impedàncies.
- Dissenyar circuits de comunicacions d'altes prestacions i baix cost mitjançant estructures periòdiques (cristalls electromagnètics i fotònics) i línies de transmissió artificials.
- Dissenyar components de microones usant circuits equivalents i eines de simulació.
- Dissenyar sensors simples basats en tècniques de RF
- Establir entorns de mesura i caracterització de circuits de comunicacions
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
Continguts
- Tècniques de miniaturització. Components d’ona lenta, components semidiscrets.
- Tècniques de supressió d’espuris. Estructures periòdiques. Bandgaps electromagnètics.
- Línies de transmissió artificials. Enginyeria de dispersió i d’impedàncies. Aplicacions: components de banda ampla i multibanda, filtres i diplexors, amplificadors distribuïts, sensors de microones, antenes leaky-wave.
- Eines de simulació electromagnètiques
- Instrumentació i caracterització.
Metodologia
la metodologia combina classes in-situ, resolució de problemes, treball de laboratori, realització de treballs suplementaris de lectures recomanades, i treball autònom. Plataformes virtuals seran utilitzades.
Avaluació
Dos exàmens amb pes del 37.5% per avaluar el progrés (representant en total el 75%)
Entregables del laboratori i exercicis (25%)
El mínim per superar l’assignatura en relació als exàmens es 4. Si no, no es possible superar l’assignatura amb els informes/exercicis de les pràctiques de laboratori.
Si l’avaluació continuada no es supera, hi haurà un examen final, en el que es necessitarà un mínim de 4 per superar l’assignatura. Si la nota d l'examen final es menor a 4, llavors la màxima qualificació no podrà ser superior a 4.9.
“No presentat” aplica si l’estudiant no fa els parcials ni el final. Cal un 5 global per superar l'assignatura.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen |
75% |
10
|
0,4 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
laboratori |
25% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
Bibliografia
- F. Martín, Artificial transmission lines for RF and microwave Applications, John Wiley & Sons Inc, New Jersey, 2014.
- C. Caloz and T. Itoh, Electromagnetic Metamaterials: Transmission Line Theory and Microwave Applications, John Wiley & Sons,INC, New Jersey, 2006.
- G.V. Eleftheriades and K.G. Balmain, Negative refraction metamaterials: fundamental principles and applications, John Wiley & Sons, Inc, New Jersey 2005.
- R. Marqués, F. Martín, and M. Sorolla, Metamaterials with negative parameters: theory, design and microwave applications, John Wiley & Sons Inc, New Jersey, 2007.