2020/2021
Treball de Fi de Màster
Codi: 42600
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial |
OB |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent
- Francisco Javier Elejabarrieta Olabarri
- José Luis Lalueza Sazatornil
- Margot Pujal Llombart
- Joan Pujol Tarrés
- Félix Vázquez Sixto
- Joel Feliu Samuel Lajeunesse
- Jenny Cubells Serra
- Marisela Montenegro Montenegro Martinez
- Francisco Javier Tirado Serrano
- Clara Linares Alegret
- Sonia Sánchez Busques
Prerequisits
Haver cursat la totalitat de mòduls del Màster.
Objectius
- Sintetitzar el conjunt d'aprenentatges obtinguts a la comprensió de la recerca i la intervenció psicosocial.
- Integrar l'experiència d'acostament al camp dels fenòmens psicosocials a través d'una anàlisi orientada teòricament.
- Defensar públicament arguments teòrics i metodològics propis de l'activitat realitzada
Competències
- Considerar el context institucional, ètic i polític de la pràctica psicosocial, valorant i donant resposta a les implicacions derivades de l'acompliment responsable en la relació professional amb institucions, grups i poblacions.
- Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
- Establir objectius operatius fonamentals, rellevants teòricament i socialment, que tinguin en compte la complexitat de la realitat psicosocial
- Identificar, relacionar i aplicar conceptes, teories i perspectives en l'abordatge teoricopràctic de la realitat psicosocial
- Orientar teòricament la definició dels objectius, el disseny i l'anàlisi en la comprensió dels fenòmens psicosocials
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Seleccionar i aplicar les tècniques necessàries per a la recollida, l'anàlisi i la presentació de material empíric de caràcter qualitatiu
- Seleccionar, dissenyar, adaptar i aplicar instruments de descripció i diagnòstic de fenòmens i problemàtiques psicosocials que contribueixin al desenvolupament i a l'avaluació de plans i programes d'intervenció psicosocial.
- Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
- Usar recursos teòrics, metodològics i epistemològics en el desenvolupament i plantejament reflexiu de la pràctica professional en relació amb la comprensió i la millora del benestar psicosocial
- Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els principis ètics i polítics de la investigació o la intervenció social, sobre la base de l'experiència pròpia
- Analitzar i presentar l'experiència concreta d'investigació o intervenció psicosocial desenvolupada
- Analitzar i valorar els objectius d'investigació o intervenció establerts prèviament
- Aplicar perspectives d'investigació o intervenció psicosocial des d'un punt de vista reflexiu i crític.
- Defensar arguments i justificar una idea amb claredat i precisió, d’una manera apropiada al context, valorant les aportacions d'altres persones
- Integrar els aspectes teòrics i pràctics de la investigació o la intervenció psicosocial
- Justificar públicament la rellevància dels instruments seleccionats per al fenomen psicosocial abordat
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
- Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement
- Valorar analíticament les tècniques de recollida de material empíric
Continguts
El treball de fi de màster consisteix en un treball original en format d'article científic en el que es presenta l'abordatge a un fenòmen o problemàtica psicosocial específic. El treball integra les diferents competències del màster, incluent necessariament una aproximació teòrica, definició de la rellevància social del fenòmen psicosocial considerat, reflexió i aproximació metodològica, anàlisi empíric, presentació de resultats i implicacions psicosocials dels resultats obtinguts.
Metodologia
M6: Metodologia Treball de finalització de Màster (TFM)
En el treball de finalització de màster el/l'estudiant haurà d'integrar el coneixement adquirit durant els estudis de màster. Es tracta d'un treball original, en format d'article científic, en el qual es farà una anàlisi, teòricament fonamentat, d'una temàtica o problemàtica psicosocial. Aquest treball serà escrit per cada alumne/a baix la supervisió d'un dels/les docents del màster. L'avaluació d'aquests treballs estarà a càrrec d'una comissió de tres professors/as del mateix màster en sessió pública i sense que participi la persona que ha supervisat el treball.
Per adjudicar tutor/a se segueixen els següents passos:
1. Revisar al campus virtual del Mòdul M6 (Moodle) les fitxes dels projectes de TFM. Cada fitxa proporciona una descripció del projecte, el/la professor/a responsable, la bibliografia bàsica i, en el cas de projectes de l'itinerari d'intervenció social, el centre de pràctiques.
2. Descarregar el formulari des del campus virtual del mòdul i assenyalar per ordre de preferència els tres projectes (dins de l'itinerari de recerca o intervenció) que teniu interès a participar.
3. Pujar el formulari al campus virtual del M6. L'assignació de projectes es realitzarà sobre la base de les preferències indicades. En cas que un projecte tingui un gran nombre de sol·licituds serà el/la tutora qui decideixi al/la candidat/a més adequat/a. Posteriorment es publicaran la llista definitiva d'adjudicacions.
4. Una vegada adjudicada tutora o tutor contactar amb el/ella per iniciar el treball
Avaluació
Avaluació
El procés d'avaluació contempla els següents passos:
- L'avaluació dels treballs estarà a càrrec per tribunals composts de tres professors i/o professores del mateix màster (en aquesta comissions no participarà el tutor/al fet que ha supervisat el treball) on un/a de ells/as fungirá com a coordinador/a de aquest tribunal. El tribunal realitzarà una valoració del compliment de les competències que configuren el màster a partir del treball realitzat i dels materials que la comissió consideri adequats.
- Cada tribunal tindrà al seu càrrec l'avaluació de diversos TFM per a això es guiarà d'una rúbrica (la quin ha d'estar a la disposició de l'alumnat) dissenyada per a aquesta fi. Aquest procés d'avaluació és un procés similar al que duen a terme els comitès editorials de revistes científiques per determinar si un article compleix amb els criteris necessaris per ser publicat. Aquesta avaluació es durà a terme de la següent manera
- La totalitat de treballs rebuts es distribuirà entre les comissionis/tribunals per a la seva avaluació.
- Si el tribunal detecta alguna forma de plagi, o mala pràctica anàloga, s'informarà al/la tutor/a de el treball i al/l'estudiant i s'impedirà la seva defensa i el/l'estudiant serà suspès/a.
- Cada tribunal, una vegada avaluat els treballs, introduirà la nota numèrica afegint els comentaris convenients als/as estudiants. La nota numèrica ha d'ajustar-se al següent barem:
- L'article no és publicable: Suspès (3-4).
- L'article no té la qualitat suficient per ser publicat en aquesta revista i hauria d'enviar-se a una altra de menys qualitat: Aprovat (franja 5-6)
- L'article és retornat però es recomana que torni a sotmetre's a avaluació en un futur: Aprovat (franja 7)
- L'article seria publicable, però amb canvis majors (Major revisions): Notable (franja 8).
- L'article és publicable amb canvis menors (Minor revisions): Excel·lent (franja 9).
- L'article és publicable tal com aquesta: Excel·lent (10)
- Una vegada emeses i publicades les avaluacions els/as estudiants es procedirà a la presentació i defensa pública del TFM.
- La presentació i defensa del TFM és un acte públic que es portarà els dies assenyalats per la coordinació del màster i es donaran a conèixer des de l'inici del curs. En aquesta presentació i defensa es confirma/valguda la nota obtinguda prèviament. Aquesta defensa es portarà cap enfront del mateix tribunal que va avaluar amb antelació el treball escrit. En cas de ser necessari es pot utilitzar Skype o similars per a la presentació i defensa del TFM.
- La coordinació del mòdul TFM, a partir de les seves avaluacions i, si és necessari, amb una reunió amb el professorat del màster, decidirà si algun/a de els/as estudiants de les dues especialitats mereix Matrícula d'Honor.
- Finalment es procedirà a introduir les notes en l'acta per al seu tancament
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa oral del TFM |
20% |
0
|
0 |
2, 5, 7, 11
|
Memòria TFM |
80% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
|
Bibliografia
Bibliografia bàsica
Ashmore, M. (1989). The Reflexive Thesis. Writing Sociology of Scientific Knowledge. Chicago: The University of Chicago Press.
Ballenger, B. P. (2004). The curious researcher : A guide to writing research papers (4th ed.). New York: Pearson/Longman.
Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2003). The craft of research (2nd ed.). Chicago: University of Chicago press.
Kaufer, D. S. (2004). The power of words : Unveiling the speaker and writer's hidden craft. Mahwah, N.J. ; London: Lawrence Erlbaum.
Locke, David (1992). La ciencia como escritura. Madrid: Cátedra.
Lakoff, George y Johnson, Mark (1980). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, 2001.
Smyth, T. R. (2004). The principles of writing in psychology. Houndmills, Basingstoke, Hampshire ; New York, N.Y.: Palgrave Macmillan.
Veit, R. (2004). Research : The student's guide to writing research papers (4th ed.). New York: Pearson/Longman.
Enllaços Web: http://owl.english.purdue.edu/workshops/hypertext/ResearchW