Logo UAB
2020/2021

Eines i Habilitats per la Comprensió de la Realitat Psicosocial

Codi: 42595 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313402 Recerca i Intervenció Psicosocial OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Tirado Serrano
Correu electrònic:
FranciscoJavier.Tirado@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Francisco Javier Elejabarrieta Olabarri
Joan Pujol Tarrés
Luz María Martínez Martínez
R. Lucas Platero Méndez

Prerequisits

No existeixen prerequisits per a cursar el mòdul

Objectius

- Conèixer diferents marcs de comprensió de la realitat psicosocial.

-Identificar les potencialitats i debilitats dels diferents marcs de comprensió presentats com a eines per a l'anàlisi de fenòmens psicosocials.

-Desenvolupar habilitats per a la recollida i anàlisi d'informació per a la comprensió de problemes socials complexos.

Competències

  • Identificar, relacionar i aplicar conceptes, teories i perspectives en l'abordatge teoricopràctic de la realitat psicosocial
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
  • Usar recursos teòrics, metodològics i epistemològics en el desenvolupament i plantejament reflexiu de la pràctica professional en relació amb la comprensió i la millora del benestar psicosocial
  • Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure diferents marcs teòrics propis de la psicologia social crítica
  2. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  3. Relacionar les orientacions teòriques amb problemàtiques psicosocials concretes.
  4. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  5. Treballar en equip i generar sinergies en entorns de treball amb diverses persones que treballen de manera coordinada i col·laborativa
  6. Utilitzar amb eficàcia les tecnologies de la informació i de la comunicació en la recollida, l'elaboració i la transmissió de coneixement

Continguts

1. Anàlisi socio-històric de les possibilitats d'acció i transformació social
2.  Aproximació als fenòmens, problemàtiques i necessitats socials des de les perspectives socio-cognitives, construccionistes i post-construccionistes
3. Comprensió, definició i transformació de la realitat social des de les perspectives feministes
4. Aportacions de la sociologia del coneixement científic per a la comprensió i transformació dels fenòmens psicosocials.
5. Implicacions de les concepcions de subjecte per a l'acció i transformació psicosocial.

Metodologia

La metodologia docent i les activitats formatives són les següents:
-Classes magistrals
Seminaris (discussió grupal)
-Exposicions orals
-Tutories
Elaboració de treballs
-Lectura d'articles, llibres i informes d'interès
-Estudi personal

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Cerca de informació 24 0,96 5, 6
Classes magistrals i discussions grupals 44 1,76 1, 2, 3, 4, 6
Exposicions orals 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6
Treball en grup 16 0,64 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 50 2 2, 3, 4, 5, 6
Lectura de diferent material (articles, llibres, webpages...) 50 2 2, 3, 6

Avaluació

Evidències d'Aprenentatge

  • EV1. Informe d'investigació. Presentació d'un informe d'investigació on es valora la justificació teòrica  i l'implementació técnica de les nocions escollides com a marc teòric del projecte d'investigació.
  • EV2. Presentació Oral. Presentació en grup de l'aplicació d'un concepte teòric, valorant els seus punts forts i febles en el moment de la seva aplicació estructural.  
  • EV3. Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM. Informe sobre l'aplicació del mòdul al procés del TFM, corregit pel tutor/a de l'estudiant seguint les directrius de qui coordina el mòdul. 

 

        Qualificació

  • Mòdul superat: El mòdul es considerarà superat si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
  • Avaluable: Es considerarà Avaluable l’estudiant que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior 40% del total del mòdul.
  • No avaluable: Es considerarà No avaluable el fet que encara que l’estudiant hagi presentat vàries proves el pes total en relació amb el conjunt del mòdul sigui inferior al 40%.
  • Reavaluació: No hi ha reavaluació

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Informe d'investigació 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
EV2. Presentació Oral 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6
EV3. Informe d'aprenentatge del mòdul pel TFM 20% 0 0 1, 2, 3, 4

Bibliografia

A continuación se presenta una bibliografía básica que permite una aproximación propedéutica al módulo. La bibliografía específica para cada tema será recomendada en cada sesión por el docente concernido.

 -Butler, J. (2002) Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.

-Gergen, K. (1999) An Invitation to Social Construction. London: Sage.

-Latour, B. (2005) Reensamblar lo social. Buenos Aires: Manantial.

-Moscovici, S. (1975) Introducción a la Psicología Social. Barcelona: Planeta.

-Veyne, P. (2009) Foucault. Barcelona: Paidós.

  

No obstante, para discentes que quieran ir un poco más allá de los textos propedéuticos y realizar lecturas que ofrezcan un marco conceptual similar al que se formulará en el módulo, recomendamos las siguientes obras:

-Brown, S. & Stenner, P. (2009) Psychology without Foundations. London: Sage.

-Gough, B.; McFadden, M. & McDonald, M. (2013) Critical Social Psychology. An Introduction. London: Palgrave.

-Gough, B. (Ed.) (2017) The Palgrave Handbook of Critical Social Psychology. London. Palgrave.

-Passoth, J.; Peuker, B. & Schilmeier, M. (Eds.) (2014) Agency without Actors. New Approaches to Colective Action. London: Routledge.