Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313382 Estudis Avançats de Llengua i Literatura Catalanes | OT | 0 | 1 |
Els que es demanen per fer el màster.
En aquest mòdul s’analitzen els fonaments lingüístics i els criteris que regeixen l’establiment de la norma oral i escrita. S’estudia la relació entre la descripció gramatical concebuda com a sistema de competència i producció lingüístiques i la gramàtica codificadora.
42498 Llengua Catalana: Anàlisi, Codificació, Comunicació i Aprenentatge
Primer semestre
Professors: Anna Bartra-Kaufmann (UAB), M.Teresa Espinal Farré (UAB), Jordi Fortuny Andreu (UB) i Clàudia Pons Moll (UB).
El mòdul s’organitza en quatre blocs, en què s’estudiaran diferents aspectes de la sintaxi, la semàntica i la fonologia de la llengua catalana.
BLOC1. Responsable: Anna Bartra (UAB) anna.bartra@uab.cat
BLOC2. Responsable: M.Teresa Espinal (UAB) teresa.espinal@uab.cat
BLOC3. Responsable: Jordi Fortuny (UB) jordifortuny@ub.edu
BLOC4. Responsable: Clàudia Pons (UB) claudia.pons@ub.edu
1. Fenòmens d’anàlisi sintàctica i semàntica del català: les construccions de subjecte no especificat
1.1. Les construccions passives perifràstiques com a estratègia d’impersonalització
1.1.1. Estructura i propietats. Passives llargues i curtes. Restriccions
1.1.2. Evolució, adquisició i ús de les construccions passives perifràstiques
1.2. Altres estratègies de supressió de l’agent
1.2.1. Les oracions passives pronominals i impersonals
1.2.2. Les construccions de subjecte arbitrari
1.2.3. Variació geogràfica i de registre
1.3. Comparació entre els diversos tipus de construccions i l’ús en la llengua actual
1.4. Variació i norma
1.5. Les oracions dislocades com a alternativa a la passiva
1.5.1. La tematització
1.5.2. Tematització i impersonalització: intersecció de propietats
Bibliografia
Alexiadou, A., Anagnostopoulou, E., & Schäfer, F. (2015). External arguments in transitivity alternations: A layering approach (Vol. 55). Oxford Studies in Theoretical Linguistics.
Bartra, A. 2002/2008. “Les passives i les construccions que s’hi relacionen”, dins Solà & al., Gramàtica del català contemporani, 2. Barcelona, Empúries: 2111-2179.
Bartra, A. 2016.“Els components de la passiva. Una perspectiva diacrònica”, Caplletra 61: 295-327.
Bosque, I. & J. Gutiérrez-Rexach 2009. Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
Collins, C. 2005. "A smuggling approach to the passive in English", Syntax, 8.2:81-120.
Fabra, P. 1956. Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.
Gehrke, B. & Grillo, N. “How to become passive”. In: Explorations of phase theory: Features, arguments, and interpretation at the interfaces, 231-268.
Institut d’Estudis Catalans 2016. Gramàtica de la llengua catalana.
Mendikoetxea, A. 1999a. “Construcciones inacusativas y pasivas”, dins Bosque, I. & V. Demonte (eds.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española, 2: 1575-1629.
Mendikoetxea, A. 1999b. “Construcciones con se: medias, pasivas e impersonales”, dins Bosque, I. & V. Demonte (eds.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española, 2: 1631-1722.
Rizzi, L. 1997. “The Fine Structure of the Left periphery”, a Haegeman, Liliane (ed.),Elements of Grammar, 281-337. Amsterdam, Kluwer.
Vallduví, E. 2002. “L’oració com a unitat informativa”, dins Solà & al., Gramàtica del català contemporani, 2: 1221- 1279.
Villalba, X. 1996. “Sobre la dislocació a la dreta”, Llengua i Literatura, 7: 209-234.
Zubizarreta, M.L. 1999. “Las funciones informativas: Tema y foco”, dins Bosque, I. & V. Demonte (eds.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española, 3: 4215-4244.
2. Fenòmens d'anàlisi sintàctica i semàntica del català: la negació
2.1. L’expressió de la negació
2.1.1 Valors fonamentals
2.1.2 Formes de la negació
2.1.3 Negació externa i negació interna
2.1.4 Caracterització dels mots negatius
2.2. Aspectes sintàctics i semàntics
2.2.1 Tipus de marcadors negatius
2.2.2 L’abast de la negació
2.2.2.1 Negació i quantificadors
2.2.2.2 Negació i polaritat
2.2.3 Concordança negativa
2.2.4 Negació expletiva
2.2.5 Indefinits negatius com a fragments oracionals
2.3. Estudis experimentals sobre la interpretació d’expressions negatives en català
2.3.1 Interacció sintaxi-prosòdia
2.3.2 Contradicció
Bibliografia:
Déprez, V., S. Tubau, A. Cheylus & M.T. Espinal (2015), “Double Negation in a Negative Concord Language: An Experimental Investigation”. Lingua, 163, 75-107. http://dx.doi.org/10.1016/j.lingua.2015.05.012.
Déprez, V. & M.T. Espinal (2020). The Oxford Handbook of Negation. Oxford: OUP.
Espinal, M.T. (2002), “La negació”, in J. Solà, M.R. Lloret, J. Mascaró & M. Pérez Saldanya (eds.), Gramàtica del català contemporani, chapter 24, Empúries / Grup 62, Barcelona, 2687-2757.
Espinal, M.T.& P. Prieto (2011), “Intonational encoding of double negation in Catalan”. Journal of Pragmatics, 43, 2392-2410. DOI 10.1016/j.pragma.2011.03.002
Espinal, M.T. & S. Tubau (2016a), “Interpreting argumental n-words as answers to negative questions”. Lingua, 177:41-59. http://dx.doi.org/10.1016/j.lingua.2015.12.013.
Espinal, M.T. & S. Tubau (2016b), “Meaning of words, meaning of sentences. Building the meaning of n-words”. In S. Fischer & Ch. Gabriel (eds.), Manual of grammatical interfaces in Romance linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter, 187-212.
Espinal, M.T., S. Tubau, J. Borràs-Comes & P. Prieto (2016), “Double negation in Catalan and Spanish. Interaction between syntax and prosody”. In P. Larrivée & C. Lee (eds.), Negation and polarity: experimental perspectives. Chapter 7. Berlin: Springer, 145-176.
González-Fuente, S., S. Tuabu, M.T. Espinal & P. Prieto (2015), “How do languages reject negative propositions? Typological evidence on the use of prosody and gesture”. Frontiers in Psychology. Language Sciences, 6:899. DOI 10.3389/fpsyg.2015.00899.
Horn, L. (1989), A Natural History of Negation. Chicago: Chicago University Press.
Prieto, P., J. Borràs-Comes, S. Tubau & M.T. Espinal (2013), “Prosody and gesture constrain the interpretation of double negation”. Lingua, 131, 136-150. DOI 10.1016/j.lingua.2013.02.008.
Tubau, S., V. Déprez, J. Borràs-Comes & M.T. Espinal (2018). “How speakers interpret the negative markers no and no…pas in Catalan”. Probus, 30(1):121-167. https://doi.org/10.1515/probus-2017-0008
Tubau, S. & M.T. Espinal (2012), “Doble negació dins l’oració simple en català”. Estudis Romànics, XXXIV, 145-164
3. Fenòmens d’anàlisi sintàctica del català: la sintaxi de la coordinació
3.1. Problemes fonamentals de l’anàlisi de la coordinació
3.1.1 L’organització sintàctica de les estructures coordinades
3.1.2 L’etiqueta de les estructures coordinades
3.1.3 Selecció i el·lipsi
3.2. La Restricció de l’Estructura Coordinada
3.2.1 Definició i exemples
3.2.2 Alguns intents de derivar la Restricció de l’Estructura Coordinada
3.2.3 La coordinació asimètrica
3.2.4 El moviment Across the Board
3.2.5 Les dependències encreuades
3.2.6 Bases per a una explicació
Bibliografia:
Goldsmith, John. 1985. A Principled Exception to the Coordinate Structure Constraint. Papers from the Twenty-First Annual Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society, Chicago: Chicago Linguistic.
Society, pp. 133-143.
Institut d'Estudis Catalans. 2016. Gramàtica de la Llengua Catalana. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Johannessen, Janne Bondi. 1998. Coordination. Oxford: Oxford University Press.
Kehler, Andrew. 2002. Coherence, Reference and the Theory of Grammar. Stanford, CA: CSLI Publications.
Lakoff, George. 1986. Frame semantic control of the coordinate structure constraint. Dins A. M. Farley et al. (eds.), Chicago Linguistics Society 22. Part 2: Papers from the Parasession on Pragmatics and Grammatical Theory, Chicago: CLS, 152-167.
Postal, Paul Martin. 1999. Three Investigations of Extraction. Cambridge, MA: MIT Press.
Rizzi, Luigi. 2006. On the Form of Chains: Criterial Positions and the ECP Effects. Dins Lisa Lai-Shen Cheng i Norbert Corber (eds.)n On Wh Movement. Cambridge (MA): The MIT Press.
Rizzi, Luigi. 2010. On Some Properties of Criterial Freezing. Dins E. Phoevos Panagiotidis (ed.), The complementizer phase: subjects and operators. Oxford: Oxford University Press.
Ross, John Robert. 1967. Constraints on Variables in Syntax. PhD dissertation. MIT.
Serra, Enric i Manuel Prunyonosa. 2002. Dins Joan Solà et al. (coordinadors). La Gramàtica del Català Contemporani. Barcelona: Empúries.
Zhang, Niina Ning. 2010. Coordination in Syntax. Cambridge: Cambridge University Press.
4. Fenòmens d’anàlisi fonològica del català: la reducció vocàlica i altres fenòmens que afecten les vocals
4.1. Eines per a l’anàlisi fonològica
4.1.1 L’anàlisi fonològica. Objectius, fases i requisits
4.1.2 De la generalització descriptiva a l’anàlisi formal
4.1.3 Bases de la teoria de l’optimitat
4.2. La reducció vocàlica
4.2.1 Casos generals i variació dialectal
4.2.2 Casos particulars
4.2.2.1 Excepcions lèxiques
4.2.2.2 Infraaplicació condicionada morfològicament
4.2.2.3 Infraaplicació per interacció amb altres fenòmens
4.2.2.4 Transferència a la L2
4.2.3 Altres processos que afecten les vocals
4.2.4 Fenòmens paral·lels
Bibliografia
Bonet, Eulàlia, Lloret, Maria-Rosa (1998). Fonologia catalana. Barcelona: Ariel.
IEC (2016). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.
Jiménez, Jesús (2002 / 2008). Altresfenòmens vocàlics en el mot. Dins: Solà, Joan; Lloret, Maria-Rosa; Mascaró, Joan; Pérez Saldanya, Manuel (dir.), (2002 / 2008): Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries, 3 vol. pàg. 169-193.
Kager, René (1999). Optimality Theory. A textbook. Cambridge: Cambridge University Press.
Lloret, Maria-Rosa; Jiménez, Jesús (2008). Marcatge posicional i prominència en el vocalisme àton. Caplletra. Revista Internacional de Filologia, 45. pàg. 55-91.
Mascaró, Joan (2002 / 2008). El sistema vocàlic. Reducció vocàlica. Dins: Solà, Joan; Lloret, Maria-Rosa; Mascaró, Joan; Pérez Saldanya, Manuel (dir.), (2002 / 2008): Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries, 3 vol. pàg. 89-123.
McCarthy, John J. (2008). Doing Optimality Theory. Applying theory to data. Malden, Oxford, Victoria: Equinox.
Pons-Moll, Clàudia (2013). (Des)obediències de la reducció vocàlica en el català de Mallorca. Caplletra. Revista Internacional de Filologia, 55. pàg. 49-85.
Classes expositives i de resolució d'exercicis, debats, realització d'activitats pràctiques i estudi personal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i debats a classe | 50 | 2 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització i orientacions | 70 | 2,8 | 4, 5, 7, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
lectura de textos, redacció de lliuraments i estudi | 120 | 4,8 | 4, 6, 8, 9, 11 |
El procés d’avaluació del mòdul consistirà en una o dues activitats per bloc de tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, cap de les quals no representarà més del 50% de la qualificació final. Entre aquestes activitats s’inclouran:
- exercicis d’anàlisi formal de dades
- comentaris crítics de lectures
- presentacions orals
- proves escrites
Bloc1: 2,5h 25% de la nota global
Bloc2: 2,5h 25% de la nota global
Bloc3: 2,5h 25% de la nota global
Bloc4: 2,5h 25% de la nota global
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat del bloc 1 | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Activitat del bloc 2 | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Activitat del bloc 3 | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 12 |
Activitat del bloc 4 | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 4, 6, 7, 8, 9 |
Mireu l'apartat de continguts, en què la bibliografia es mostra després de cada bloc. Dutrant el curs es completarà amb bibliografia específica.