Logo UAB
2020/2021

Metodologia de la Recerca

Codi: 42477 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313301 Drets Sociolaborals OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Pastor Martínez
Correu electrònic:
Albert.Pastor@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

David Gutierrez Colominas
Helena Ysàs Molinero

Prerequisits

No s'exigeixen requísits específics per cursar aquesta assignatura.

Objectius

Es pretén oferir a l'estudiant un conjunt d'instruments metodològics i dogmàtics que li permetin desenvolupar, de forma ordenada i sistemàtica, un mètode de recerca de les normes jurídiques i de la seva aplicació a la realitat.

Amb l'objecte de permetre que l'estudiant pugui avançar en la seva formació a través d'un eventual programa de doctorat s'examinessin les tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit de les relacions jurídic-laborals i de la protecció social. 

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Aplicar els sistemes, els mitjans i les tecnologies d'obtenció i difusió de la informació en l'àmbit professional o investigador.
  • Aplicar la metodologia, les tècniques i els recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit d'especialització.
  • Conèixer i comprendre les normes, les institucions jurídiques i les fonts de creació del dret en una visió unitària i interdisciplinària de l'ordenació jurídica.
  • Demostrar una actitud i consciència crítica en la interpretació i aplicació de l'ordenació jurídica, davant de situacions concretes que requereixin la resolució d'un conflicte o problema argumentant jurídicament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Utilitzar tècniques d'estudi avançades per a elaborar projectes de recerca sobre la regulació jurídica de les relacions de treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  2. Aplicar de la metodologia jurídica en el disseny i l'execució de treballs jurídics monogràfics.
  3. Aplicar els sistemes, mitjans i tecnologies d'obtenció i difusió de la informació per a la seva aplicació en l'àmbit professional o investigador.
  4. Aplicar la metodologia jurídica en la identificació i avaluació de conflictes o problemes legals amb repercussió social.
  5. Aplicar la metodologia més adequada per aconseguir els objectius del treball d'investigació.
  6. Aplicar la metodologia, les tècniques i els recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit d'especialització.
  7. Dur a terme la recerca, identificació i selecció de les fonts d'investigació (normatives, documentals, bibliogràfiques i jurisprudencials).
  8. Dur a terme una contribució original al tema sobre el qual versa la investigació.
  9. Gestionar bases de dades i documents jurídics.
  10. Identificar i dissenyar projectes d'investigació jurídica originals, possibles i útils.
  11. Identificar les fonts de coneixement en l'àmbit jurídic laboral i seleccionar-les per a un objecte d'investigació concret.
  12. Integrar les categories jurídiques i aplicar-les en un projecte d'investigació.
  13. Interpretar i sistematitzar idees complexes contingudes en fonts jurídiques.
  14. Interpretar la norma i la jurisprudència en els àmbits nacional i internacional.
  15. Obtenir conclusions amb base en l'aplicació de la metodologia jurídica.
  16. Proposar i formular hipòtesis adequades sobre els problemes identificats en el tema d'investigació.
  17. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  18. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

Els continguts s'estructuren en tres grans blocs temàtics

I. La metodologia jurídica i la recerca

El disseny de projectes de recerca jurídica originals, possibles i útils.

Gestionar bases de dades i documents jurídics.

La metodologia jurídica en la identificació i avaluació de conflictes o problemes legals amb repercussió social.

La metodologia jurídica en el disseny i l'execució de treballs jurídics monogràfics.

Identificació i selecció de les fonts de recerca (normatives, documentals, bibliogràfiques i jurisprudencials).

La interpretació jurídica

II. Les fonts del Dret del Treball i de la Seguretat Social

Fonts formals, materials i de coneixement.

Les normes, les institucions jurídiques i les fonts de creació del dret en una visió unitària i interdisciplinària de l'ordenació jurídica.

Les relacions laborals com a sistema. Dinàmica i dinamisme del Dret del Treball.

Els subjectes del Dret del Treball. Antagonismo, conflicte i cooperació.

III. Les transformacions del Dret del treball

Les "noves" formes d'organitzar el treball i l'empresa.

La inacabada recerca de la igualtat.

Les "noves" eines de treball i control.

La realització de tals objectius es desenvoluparà fonamentalment a través del comentari de lectures bàsiques relatives a l'àmbit del Dret del treball i de la Seguretat Social així com de l'estudi i anàlisi jurisprudencial.

Metodologia

El procés d'aprenentatge de l'alumnat en aquest mòdul s'estructura a partir dels tres tipus d'activitats formatives que s'especifiquen a continuació:

1) Activitats dirigides

Són aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per al mòdul i sota la direcció del/la professor/a responsable. Es preveuen dos tipus d'activitats dirigides:

a) les classes magistrals, en les quals el/la professor/a exposarà i desenvoluparà diferents aspectes del temari;

b) els seminaris; en els quals el professor i els alumnes realitzessin el debat i anàlisi d'una lectura prèviament preparada pels alumnes. Aquests seminaris poden adoptar la forma d'una presentació preliminar elaborada pels alumnes i el seu posterior debat a l'aula.

2) Activitats autònomes

Són totes aquelles en les quals l'alumnat organitza el seu temps i esforç de forma autònoma. En el desenvolupament i aquest mòdul aquestes activitats es desenvoluparan individualment i consistiran en: la lectura de bibliografia, l'elaboració d'esquemes i resums, l'elaboració d'un projecte o memòria de recerca

 

Nota

 La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 20 0,8 11, 14, 17, 18
Presentacions 60 2,4 1, 3, 13, 16
Seminaris 40 1,6 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Projecte o memòria de recerca 105 4,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Avaluació

Les particularitats d'aquesta assignatura aconsellen que l'avaluació es desenvolupi sobre la base del treball desenvolupat per l'alumne en forma de resultats en els quals es projecti la seva labor com a investigador. Així, prescindint de l'avaluació per examen, la qualificació s'obtindrà essencialment a partir del treball que l'alumne desenvolupi en els seminaris:

  • Assistència a classes magistrals i conferències: l'assistència tindrà un valor del 30% de la nota final, tenint sempre en compte que serà necessària una assistència no inferior al 80 per 100 de les sessions.
  • Participació en els seminaris: l'assistència i participació en aquests suposarà un 70% de la nota final. Aquesta nota s'obtindrà a través de la qualificació de  les activitats que proposi el professorat en forma de resolució de qüestionaris, ponències o treballs de síntesis i de la participació que l'alumne tingui en els debats

 

Nota

 La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classes magistrals 10% 0 0 18
Assistència i participació en els seminaris 70% 0 0 3, 6, 7, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18
Exposició d' un projecte o memòria de recerca 20% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

ALARCÓN CARACUEL, MANUEL RAMÓN: Constitución y derecho del trabajo, 1981-1991 : (análisis de diez años de jurisprudencia constitucional), Marcial Pons, Ediciones Jurídicas y Sociales, 1992. ISBN 84-7248-146-8

AA.VV (Coord. María Emilia Casas Baamonde, Jesús Cruz Villalón y Federico Durán López), Las transformaciones del derecho del trabajo en el marco de la Constitución española: estudios en homenaje al profesor Miguel Rodríguez-Piñero y Bravo-Ferrer, La Ley-Actualidad, 2006.BULYGIN, EUGENIO y ALCHOURRÓN, CARLOS E., Introducción a la metodología de las ciencias jurídicas y sociales, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, edición digital basada en la edición de Buenos Aires, Editorial Astrea, 1987.

BAYLOS GRAU, A.: "Derecho del Trabajo: un modelo para armar". Trotta, 1991.

DE LA BORBOLLA CAMOYÁN, JOSÉ RODRÍGUEZ: “Algunas reflexiones sobre metodología de investigación en Derecho del Trabajo”, Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, ISSN 0213-0750, Nº 31, 1994, págs. 19-38

LAHERA FORTEZA JESÚS: “La metodología de los modelos teóricos en la investigación y enseñanza del Derecho del Trabajo”, Documentación laboral, ISSN 0211-8556, Nº 92, 2011, págs. 57-76

MERCADER UGUINA, JESÚS RAFAEL: Modelos metodológicos de la ciencia jurídica y su impacto sobre el derecho español del trabajo: una aproximación en Homenaje a Luis Rojo Ajuria : escritos jurídicos, 2003, ISBN 84-8102-326-4, págs. 411-432 

MERCADER UGUINA, JESÚS RAFAEL: El imposible derecho a la igualdad en la aplicación judicial de la ley en la doctrina constitucional en El proceso laboral: estudios en homenaje al profesor Luis Enrique de la Villa Gil,2001, ISBN 84-8406-313-5, págs. 587-636

MERCADER UGUINA, JESÚS RAFAEL: El futuro de los ordenamientos laborales en la era de la globalización” en Globalización económica y relaciones laborales / coord. por Wilfredo Sanguineti Raymond, Agustín García Laso, 2003, ISBN 84-7800-661-3, págs. 95-118

RODRÍGUEZ-PIÑERO Y BRAVO-FERRER, MIGUEL, La difícil coyuntura del Derecho del Trabajo, Relaciones Laborales, No 20, Sección Editorial, Quincena del 15 al 31 Oct. 2011, Año 27, tomo 2, Editorial LA LEY

UMBERTO ROMAGNOLI: “El derecho del trabajo ante la crisis”, Revista de Derecho Social nº 58