Logo UAB
2020/2021

Noves Formes d'Organització del Treball: Ocupació, Contractació, Descentralització Productiva

Codi: 42137 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313301 Drets Sociolaborals OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Sola Monells
Correu electrònic:
Xavier.Sola@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Jaume González Calvet
Eduardo Rojo Torrecilla

Prerequisits

Pel correcte seguiment d'aquesta assignatura cal tenir un coneixement bàsic del marc jurídic corresponent als diferents aspectes que integren el temari.

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura és analitzar els aspectes més rellevants del règim jurídic corresponent a les peces essencials del tradicionalment anomenat “Dret individual del Treball”, posant especial èmfasi en la incidència de les darreres reformes normatives i en les qüestions que major conflictivitat generen a la pràctica. Tot plegat amb la pretensió de proporcionar a l’alumnat els instruments necessaris per a gestionar amb solvència els múltiples i complexes problemes jurídics que plantegen les relacions laborals individuals en un entorn tan variable com l’actual.

Competències

  • Aplicar els sistemes, els mitjans i les tecnologies d'obtenció i difusió de la informació en l'àmbit professional o investigador.
  • Aplicar tècniques jurídiques per adoptar decisions en matèria de gestió de personal.
  • Identificar i aplicar la jurisprudència i la doctrina constitucional en el marc dels drets laborals bàsics i, especialment, en el tractament de la diversitat en l'empresa.
  • Identificar i interpretar els fonaments jurídics que regulen la relació contractual laboral i que delimiten les facultats de direcció i organització dels recursos humans a l'empresa.
  • Innovar en la cerca de nous espais i àmbits en el camp laboral
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Reconèixer el conflicte col·lectiu jurídic i el conflicte col·lectiu d'interessos en l'empresa, identificar els sistemes legals laborals extrajudicials per a la seva solució, i interpretar jurídicament els acords i laudes arbitrals que en resulten.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els sistemes, mitjans i tecnologies d'obtenció i difusió de la informació per a la seva aplicació en l'àmbit professional o investigador.
  2. Aplicar les tècniques jurídiques de modificació funcional, mobilitat geogràfica i modificació substancial de condicions de treball.
  3. Comparar les aportacions jurisprudencials del Tribunal Constitucional i el Tribunal Suprem.
  4. Conèixer la intervenció en els sistemes extrajudicials de solució de conflictes col·lectius.
  5. Conèixer les aportacions de les sales del Social dels tribunals superiors de justícia de les comunitats autònomes.
  6. Descriure els canvis esdevinguts en la relació comuna de treball.
  7. Distingir i definir el treball autònom econòmicament dependent i el teletreball.
  8. Innovar en la cerca de nous espais i àmbits en el camp laboral
  9. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  10. Reconèixer l'especificitat de les relacions laborals especials d'interès.
  11. Reconèixer, aplicar i valorar críticament el sistema de contractació laboral.
  12. Resoldre els conflictes individuals suscitats en la tramitació dels acomiadaments disciplinaris i de les extincions per causes objectives.
  13. Resoldre els conflictes suscitats en la tramitació dels expedients de regulació d'ocupació.
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

1. Accés al mercat de treball i contractació
2. Condicions de treball i desenvolupament de la relació laboral
3. Extinció de la relació laboral
4. Tutela jurisdiccional dels drets laborals individuals

Metodologia

El procés d’aprenentatge de l’alumnat en aquest mòdul s’estructura a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’especifiquen a continuació:

1) Activitats dirigides

Són aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos pel mòdul i sota la direcció del/la professor/a responsable. Es preveuen tres tipus d’activitats dirigides: a) les classes magistrals, en els quals el/la professor/a exposarà i desenvoluparà diferents aspectes del temari; b) les conferències, en les que especialistes de l’àmbit acadèmic o professional analitzaran temes d’actualitat especialment rellevants; i c) les activitats pràctiques, consistents en al resolució de casos pràctics o qüestionaris, la redacció d’escrits, etc. i la seva presentació oral o per escrit, a partir del treball realitzat per l’alumnat amb caràcter previ a la sessió presencial. A través d’aquest darrer tipus d’activitats dirigides es duran a terme entre quatre i sis activitats d’avaluació continuada, amb el valor que posteriorment s’especificarà en l’apartat corresponent.

2) Activitats supervisades

Són les que es desenvolupen fora de l’aula, a partir de les indicacions ofertes pel professorat, i que queden sotmeses a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquell.

En el marc d’aquest mòdul les tasques més habituals seran la recerca i anàlisi de documentació jurídica (jurisprudència, normativa, resolucions administratives, convenis col·lectius...), la recerca i lectura de bibliografia, la resolució de casos pràctics i l’elaboració de documents jurídics; tot plegat vinculat amb les activitats pràctiques, a través de les quals es supervisarà el treball realitzat per l’alumnat.

3) Activitats autònomes

Són totes aquelles en les que l’alumnat organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, individualment o en grup, com per exemple la recerca i lectura de bibliografia, l’elaboració d’esquemes i resums o l’estudi.

En el marc d’aquest mòdul les activitats autònomes, que es vinculen especialment a la preparació i superació de l’examen final, constitueixen un apartat important en el desenvolupament de l’aprenentatge, sobretot tenint present que es tracta d’un màster, on la maduresa de l’estudiant permet una major solvència i aprofitament de les activitats autònomes.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats pràctiques 20 0,8 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Classes magistrals 36 1,44 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13
Conferències 4 0,16 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Cerca i anàlisi de documentació jurídica (jurisprudència, normativa, resolucions administratives, convenis colectius...) 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Cerca i lectura de bibliografia 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Resolució de casos pràctics i redacció de documents jurídics 17,5 0,7 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Cerca i lectura de bibliografia 40 1,6 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Elaboració d'esquemes i resums 20 0,8 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Estudi 90 3,6 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13

Avaluació

L’avaluació es fonamentarà en activitats d’avaluació continuada, en l’assistència i en una prova o examen final.

Pel què fa a les activitats d’avaluació continuada, seran de format breu i es desenvoluparan en el marc de les activitats pràctiques. Consistiran en la resolució de casos pràctics, en la resolució de qüestionaris i/o en la redacció d’escrits, i la seva posterior presentació oral o per escrit. Es realitzaran un mínim de quatre i un màxim de sis activitats d’avaluació, que en els seu conjunt valdran el 45 per 100 de la nota.

També es valorarà l’assistència, tenint present que es requerirà una assistència no inferior al 80 per 100 de les sessions del mòdul. Dins aquest marge es preveu una petita penalització a la nota final, que dependrà de les absències de l’estudiant. En aquest sentit, es considera que el caràcter dels estudis de màster, el limitat nombre d’estudiants i la dinàmica docent fan que sigui particularment important assistir al màxim de les sessions programades. L’assistència tindrà un valor màxim del 15 per 100 de la nota final.  

L’examen final suposa el 40 per 100 de la nota final. Abans de finalitzar les sessions presencials programades es donaran indicacions precises sobre el nombre i característiques de les preguntes que conformaran aquesta prova.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació continuada 45 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Examen final 40 2,5 0,1 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

a) Bibliografia general

- MARTÍN VALVERDE, A. (Director): Tratado práctico de Derecho del Trabajo, Tecnos, Madrid (darrera edició)

b) Bibliografia específica

Es facilitarà a través de la documentació corresponent als diferents temes objecte d'anàlisi.