Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313500 Gestió Pública | OB | 0 | 2 |
Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir coneixements genèrics sobre administració y economia de nivell de Grau.
L’estudiant al finalitzar el mòdul:
- Sabrà manejar els instruments bàsics de planificació, elaboració, execució i control pressupostaris.
- Sabrà comprendre i aplicar les noves tècniques de gestió pressupostària
- Sabrà comprendre i realitzar les operacions de la comptabilitat pública i analitzar els indicadors comptables i financers
- Sabrà avaluar la situació econòmica i financera d’una administració pública a partir de la informació comptable i pressupostària.
- Sabrà comprendre i realitzar les operacions de contractació i de compres de les administracions públiques
- Sabrà definir i aplicar els indicadors bàsics de gestió pública
- Sabrà comprendre i aplicar el marketing públic i els principals instruments i indicadors de gestió de la qualitat
- Sabrà entendre els mecanismes de control pressupostari
Estructura i continguts del mòdul
Blocs |
ECTS |
Professors |
Gestió pressupostària |
1,5 |
Antoni Mora (UB) |
Noves tècniques pressupostàries |
1,5 |
Antoni Mora(UB) |
Comptabilitat Pública |
2 |
Daniel Mas (UB) |
Contractació pública |
1 |
Cristina Pruñonosa (UB) |
Màrqueting dels serveis públics i gestió de la qualitat de serveis |
2 |
Cristina Pruñonosa (UB) |
Mecanismes de control pressupostari |
2 |
Antoni Castells (UB) |
Calendari 2020-2021
Dilluns de15:00 h a 18:00 h
Dijous de 15:00 h a 17:00 h
Dilluns 11 gener: Presentació del mòdul/ Gestió pressupostària Dijous 14 gener: Gestió pressupostària Dilluns 18 gener: Gestió pressupostària
|
Dijous 21 gener: Noves tècniques pressupostàries Dilluns 25 gener: Noves tècniques pressupostàries Dijous 28 gener: Noves tècniques pressupostàries
|
Dilluns 1 febrer: Comptabilitat pública Dijous 4 febrer: Comptabilitat pública Dilluns 8 febrer: Comptabilitat pública Dijous 11 febrer: Comptabilitat pública
|
Dilluns 15 febrer: Contractació pública Dijous 18 febrer: Contractació pública
Dilluns 22 febrer: Màrqueting públic i gestió de la qualitat de serveis Dijous 25 febrer: Màrqueting públic i gestióde la qualitat de serveis Dilluns 1 març: Màrqueting públic i gestió de la qualitat de serveis Dijous 4 març: Màrqueting públic i gestió de la qualitat de serveis
|
Dilluns 8 març: Control pressupostari Dijous 11 març : Control pressupostari Dilluns 15 març Control pressupostari Dijous 18 març: Control pressupostari
|
Data d’examen a determinar |
Programa
Bloc 1: Gestió pressupostària
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En aquest bloc es combinaran les explicacions teòriques amb la realització d’exercicis a classe i comentaris d’informacions publicades a la premsa o per internet. En relació a l’ avaluació del blocels alumnes hauran de resoldre dosexercicis en la mateixa línia dels ja realitzats a classe.
Bloc 2: Noves tècniques pressupostàries
Indicadors
Quadre de comandament integral
Sistema d’informació de costos
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
Bloc 3: Comptabilitat Pública
- La comptabilitat pública i la comptabilitat nacional
- Els subjectes de la comptabilitat pública: administracions i entitats territorials. Els criteris del SEC
- La normalització de la comptabilitat pública: els plans de comptabilitat
- Els estats comptables de la comptabilitat pública
- Les operacions de la gestió pressupostària: criteris pel reconeixement comptable
- La comptabilitat del pressupost d’ ingressos: gestió pressupostària i reconeixement dels drets
- La comptabilitatdel pressupost de despeses: gestió pressupostària i reconeixement de les obligacions
- La comptabilitat dels deutors i els creditors
- El patrimoni: actius, passius i posició patrimonial neta. Criteris per a la interpretació
- La comptabilitat de l’ immobilitzat. Tipus d’ immobilitzat i operacions més habituals
- La comptabilitat de les operacions de l’ endeutament al llarg i al curt termini
- Els estats i els comptes anuals: contingut i criteris per a la confecció i interpretació
- La anàlisi financera de les Entitats públiques: el cas de les Entitats Locals
- Els “grups” d’ Entitats i la informació financera consolidada
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
S’analitzarà la informació econòmica i financera publicada pels Ajuntaments de Catalunya per Sindicatura de Comptes de Catalunya www.sindicatura.org i realitzarem un diagnòstic financer a partir de la informació.
Bloc 4: Contractació pública
§ Marc Normatiu
- La Llei de Contractes del Sector Públic.
- L’evolució de la normativa contractual des de la LCAP de 1995.
- Balanç i perspectives.
§ Aspectes generals de la contractació
- Requisits generals per a la celebració dels contractes.
- Objecte i preu dels contractes
- Capacitat dels particulars per a contractar.
§ El cicle contractual
- La preparació dels contractes
- Els expedients de contractació.
- La licitació i l'adjudicació dels contractes.
- Els procediments i les formes d'adjudicació.
- La perfecció, l'execució i l'extinció dels contractes.
§ Els contractes de consultoria i assistència, serveis i subministraments.
- Els models estatals i comunitaris en l'organització del proveïment de béns, productes i serveis pel sector públic.
- Disposicions generals. Règim especial de garanties: la retenció de part del preu. Modificació i causes específiques de resolució. Peculiaritats del contracte d’elaboració de projectes.
- El contracte de subministrament. Normes generals. Publicitat. Ponderació dels criteris d’adjudicació.
- Aspectes propis i complementaris en la Gestió de Compres i Contractació administrativa dels subministraments públics.
§ El contracte d'obres
- La fase del projecte.
- Procediments, formes d'adjudicació i de la publicitat en els contractes d'obres.
- La comprovació del replanteig.
- La modificació del contracte i la suspensió de les obres.
- El contracte de concessió d’obra pública
- El finançament i la gestió privada d’infrastructures d'interès públic.
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En les tutories s’analitzaran i debatran diversos casos pràctics relacionats amb les diferents modalitats de contractes públics: assistència tècnica, d’obres,.. Així mateix per fomentar les competències transversals del mòdul, es presentarà un cas pràctic en què es demanarà als alumnes que simulin ser els membres d’una mesa de contractació. Per grups, es tractarà d’analitzar les diferents ofertes presentades i escollir la més adequada, per tal d’exposar les conclusions públicament i defensar-les.
Bloc 5: Màrqueting públic i gestióde la qualitat de serveis
§ El marketing de serveis i la seva aplicació al sector públic
- El concepte de marketing i evolució de les visions
- Les diferencies dels serveis respecte dels productes
- El mercat dels serveis públics i el model d’intercanvi públic:segmentació, posicionament, marketing mix.
- El paper del ciutadà-client, inversió de la piràmide
- Producció d’un servei públic: disseny, “fabricació” i comunicació.
§ La qualitat de serveis al sector públic
- La qualitat en els serveis públics: concepte, evolució i situació actual
- Millora de la prestació del servei i de l’atenció al client: cartes de serveis, queixes i suggeriments, ISO, ...
- Avaluació de la qualitat des del punt de vista de l’usuari-client
- Indicadors de qualitat: recollida d’informació, tractament i anàlisi de resultats
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En les tutories s’analitzaran i debatran dos casos pràctics: en un es demanarà als alumnes que defineixin l’estratègia de marketing d’una organització pública que ha dissenyat un nou servei i el vol posar en funcionament. En l’altrecas es tractarà de veure les implicacions derivades de la implantació de la ISO en un organisme públic. Així mateix, es preveu portar a terme una visita a l’Oficina de Gestió Empresarial, que està certificada per la ISO des de fa més de 10 anys, amb l’objectiu d’analitzar in-situ les implicacions de l’ús de la ISO en la millora de la prestació del servei i de l’atenció al ciutadà.
Bloc 6: Mecanismes de control pressupostari
§ Diferents mecanismes de control
- Els mecanismes de control i el cicle pressupostari
- Control intern i control extern
- Control i rendiment de comptes
§ Tècniques de control pressupostari
- Control de legalitat i regularitat i control de resultats
- Tècniques d’avaluació
- Experiències comparades
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
Les activitats tutoritzades seran bàsicament de dos tipus. Per una banda, sessions pràctiques, en les quals el estudiants hauran de resoldre un tema pràctic, o bé comentar i debatre algun informe concret de control. Per altra banda, sessions amb un convidat, expert en algun dels temes de control tractats.
El mètode de treball estarà basat en les activitats següents:
- Sessions teòriques de classe presencial.
- Treball personal dirigit. L’aprenentatge de l’alumnat està basat, fonamentalment, en el treball personal que faci a partir de les indicacions del professorat responsable i dels materials indicats.
- Sessions presencials per al seguiment i exposició de les activitats dirigides
- Activitats d’aprenentatge autònom.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 7, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i tutories | 75 | 3 | 1, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de treballs i exercicis | 125 | 5 | 1, 7, 8, 10 |
L’avaluació final de l’alumne es farà en base als següents tres elements:
- L’assistència és obligatòria. Comptarà un 10% de la nota final.
- La realització de diferents activitats d’aprenentatge de cada bloc. S’obtindrà una nota de cadascun dels 6 blocs que configuren el mòdul mitjançant la realització d’exercicis i treballs. Es farà la mitjana d’aquestes 6 notes i comptarà una 40% de la nota final.
- La realització d’un examen individual únic al final del curs amb preguntes de tots els blocs. Comptarà un 50% de la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Participació a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Presentacions orals | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
Realització de proves de síntesi | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia bàsica
Blocs 1 i 2: Gestió pressupostària i Noves tècniques pressupostàries
ALBI, E.; GONZÁLEZ-PÁRAMO, J.M.; LÓPEZ CASANOVAS, G. (1997): Gestión pública: fundamentos, técnicas y casos. Ariel, Barcelona.
CAROL M. i GADEA, A. (2005): L'anàlisi de costos a l'administració local. Papers de formació municipal, num.124. Diputació de Barcelona.
GADEA, A i LOPEZ, J. (1997): Control de gestión en la Administración Pública, Gestión 2000, Barcelona.
MEYER, J. (1990): Gestión presupuestaria, Deusto, Bilbao.
RAMIO C. (1999): Teoría de la organización y administración pública, Editorial Tecnos.
SÁNCHEZ REVENGA, J. (1990): “La administración por objetivos en el sistema presupuestario español. Una nueva visión de las formas de control del gasto”, Presupuesto y Gasto Público, núm. 28.
SÁNCHEZ REVENGA, J. (1990): La presupuestación por objetivos y programas, Banco de Crédito Local de España, Madrid.
VIÑAS, J. (2007): La comptabilitat i els pressupostos: eines de gestió per a l'administració local. Diputació de Girona.
ZAPICO, E. (1989): La modernización simbólica del presupuesto público, Instituto Vasco de Administración Pública, Bilbao.
ZAPICO, E. (1993): “Del presupuesto por programas al management estratégico del gasto público” Ekonomiaz 26.
Bloc 3: Comptabilitat Pública
BARRERES, E., FONS, B., GUARDIOLA, F., MARIMÓN, E., PRIETO, M. (2005): La contabilidad de las Administraciones Locales (adaptado a la ICAL 20004), Faura-Casas Editorial, Barcelona.
GIL HERRERA, L. (2006): La contabilidad pública y la contabilidad nacional: enlace mico – macro contable, Instituto de Estudios Fiscales (Ministerio de Economía y Hacienda), Madrid.
INTERVENCION GENERAL DE LA ADMINISTRACION DEL ESTADO (Ministerio de Economía y Hacienda) (2006): Consolidación de cuentas anuales del sector público, Madrid.
NICOLAS BRAVO, V. (2004): “La nueva reforma de la contabilidad pública local”, Presupuesto y gasto público, núm. 37.
PINA, V. i TORRES, L. (1999): Análisis de la información externa, financiera y de gestión de las Administraciones Públicas, Instituto de Contabilidad y Auditoria de Cuentas, Madrid.
SIERRA MOLINA, G; RUIZ GARCIA, E. (2002): La contabilidad y el control de la gestión pública, Editorial Civitas – Thomson, Madrid.
Bloc 4: Contractació pública
FERNÁNDEZ ASTUDILLO, J M. (2003): Contratación administrativa. Comentarios al Texto Refundido de la Ley de Contratos de las Administraciones Públicas, aprobado por RDL 2/2000, de 16 de junio, y a su Reglamento, aprobado por RD 1098/2001, de 12 de octubre. Con el nuevo régimen del contrato de concesión de obras ;Barcelona.
GIMENO FELIU, JM. (2006): La nueva contratación pública europea y su incidencia en la legislación española. La necesaria adopción de una nueva ley de contratos públicos y propuestas de reforma, Madrid.
RUBIO GONZÁLEZ, A. (2002); Manual de gestión de las obras de contratación pública, Madrid.
SÁNCHEZ GOYANES, E.(1997): Contratación local, contratos locales problemáticos, Consejería de Medio Ambiente y Desarrollo Regional, Madrid.
SOSA WAGNER, F.(2003): El contrato público de suministro, Madrid.
VICENTE IGLESIAS, J.L(2005): Aspectos prácticos sobre la contratación de las Corporaciones Locales; Editorial Tecnos, Madrid.
Bloc 5: Marketing públic i gestió de la qualitat de serveis
La bibliografia que a continuació s’esmenta és de tipus general. S’anirà proporcionant bibliografia més específica a mesura que s’avanci en el desenvolupament del programa.
CHÍAS, J. (1997): El Màrqueting: comprendre per actuar; Editorial Proa-Columna, Barcelona.
CHÍAS, J. (1999): El Mercado todavía son personas : ideología, metodología y experiencias de marketing, editorial McGraw-Hill/Interamericana de España, Madrid.
KOTLER, P. (1992):Marketing social: estrategias para cambiar la conducta pública, Editorial Díaz de Santos, Madrid.
KOTLER, P.(2005): Preguntas más frecuentes sobre márketing ; Edicions Granica, Barcelona.
MOORE, MARK H.(1998): Gestión estratégica y creación de valor en el sector público, Editorial Paidós, Barcelona.
PARASURAMAN, A., ZEITHAML, V.A. I BERRY, L.L.(2003): Calidad total en la gestión de servicios, Editorial Díaz de Santos, Madrid.
BERRY, LEONARD L. (2004): Un Buen servicio ya no basta: más allá de la excelencia en el servicio ; Barcelona : Deusto.