Logo UAB
2020/2021

Economia de la Integració Europea i Internacional

Codi: 40889 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313791 Integració Europea OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ferran Brunet Cid
Correu electrònic:
Ferran.Brunet@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jordi Bacaria Colom
Rosella Nicolini

Equip docent extern a la UAB

Alicia Gómez Tello
Elena Flores
Ferran Tarradellas
Ismael Valdés-Fernández
Juan Carlos Iniesta
Juan González
Jürgen Föcking

Prerequisits

 

Coneixements d'economia i d'integració europea.

 

Objectius

Assolir un coneixement detallat de:

- la integració econòmica en l’àmbit europeu i internacional.

- les polítiques de la Unió Europea relacionades amb l'economia.

- la nova governança econòmica europea.

El mòdul s’inicia amb la teoria econòmica de la integració i la teoria de les àrees monetàries òptimes.

Segueix un anàlisi de la Unió Econòmica i Monetària Europea, del mercat interior i de la presa de decisions de les institucions europees.

En les diferents sessions d’aquest mòdul s’estudien les polítiques de la UE: des de la política de competència fins a la política de comerç exterior, passant per les polítiques internes, la política agrària, la política regional i la política social.

Monogràficament es presenten les euro crisi, euroimbalances, iniciatives de la Unió com la de reformes estructurals Europa 2020, el pla Junker d’Inversions Estratègiques, els procediments a propòsit de desequilibris macroeconòmics , el Semestre Europeu, els mecanismes d’estabilitat financera i de rescat, els avenços en sostenibilitat i la competitivitat, els reptes d’Europa en relació a la productivitat, l’ocupació i l’envelliment, així com la cohesió social als Estats Membres de la Unió.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Identificar les polítiques europees macroeconòmiques i els instruments de coordinació i governança econòmiques (especialitat Integració Econòmica).
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Reconèixer els instruments financers de la UE i la seva incidència en el disseny i la implementació de les diverses polítiques europees (especialitat Integració Econòmica).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Detectar quins resultats es desprenen de la implementació de les diferents polítiques.
  4. Establir una tipologia dels diferents instruments financers emprats per la UE.
  5. Fer aportacions crítiques amb precisió conceptual sobre l'efectivitat de les diferents polítiques econòmiques.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  9. Valorar l'efectivitat dels diferents instruments financers.

Continguts

Subjects to develop:

- Dynamics of Intenational nd European Economic Integration

- The European Economy: Dynamics, Structures and Challenges

- European Union Economic Competences and Policies

- Competition Policy and Internal Policies on Industry, Technology, Transport, Environment and Consumer

- Topics on EEI: European Energy Policy

- European Trade Policy and Free Trade Agreements

- Economic and Monetary Union and Banking Union

- Topics on EEI: Economic and Financial Stability

- European Central Bank

- The Eurocrisis

- Telecommunications Policy

- Air Transport Policy

- Employment and Productivity

- Competitiveness

- Topics on EEI:  Internal and External Migrations

- Regions and Territories

- The European Economic Governance

- European Social Policy

- Europe 2020

- Europe and the International Economic Institutions

- Topics on EEI: Communicating EU Economic Policy in a Volatile Environment

- Common Agriculture Policy and European Regional Policy

- Stability and Competitiveness of the European Economy

 

Metodologia

 

Metodologies docents

 

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials.

 

Classes expositives

Seminaris

Presentació oral de treballs

Debats

Tutories

Participació en activitats complementàries

Elaboració de treballs

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases expositives 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs 44 1,76 2, 3, 4, 7
Participació en activitats complementàries 20 0,8 1, 6, 8, 9
Seminaris 8,5 0,34 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 188 7,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

Per tal de ser avaluat, cal una assistència superior al 80% de les sessions de classe i de les activitats complementàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Aprenentatge de les Unitats Docents del Curs 50 6 0,24 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Assistència i participació activa a classe 10 0 0 6
Estudis de cas 30 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Presentació oral i participació en seminaris i debats 10 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Basic References

- Bacaria, Jordi and Ferran Brunet (eds.) (2013): European Futures, Revista Ekonomiaz, No. 82.

- Badinger, Harald and Volker Nitsch (eds.) (2016): Routledge Handbook of the Economics of European Integration, Routledge.

- Baldwin, Robert and Charles Wyplosz (2020): Economics of European Integration, 6th edition, McGraw Hill.

- Brunet, Ferran (2010): Curso de Integración Europea, 2nd edition, Alianza Editorial.

- Brunnermeier, Markus, Harold James, and Jean-Pierre Landau (2016), The Euro and the Battle of Ideas, Princeton UP.

- Eichengreen, Barry (2018): The Populist Temptation: Economic Grievance and Political Reaction in the Modern Era, Oxford UP.

- European Commission. Directorate General for Economic and Financial Affairs (2019), Convergence Report 2019, European Union Publications Office.

- Lechner, Frank J, and John Boli (eds.) (2020), The Globalization Reader, 6th edition, Wilwy-Blackwell.

- Phelps, Edmund S. and Hans-Werner Sinn (eds.) (2011): Perspectives on the Performance of the Continental Economies, Massachusets Institute of Technology.

- Sinn, Hans-Werner (2014): The Euro Trap, Oxford UP.

- Wallace, Hellen, Mark A. Pollack and Alasdair R. Young (2015): Policy-Making in the European Union, 7th edition, Oxford UP.