Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits específics per cursar l’assignatura
Contextualització:
L’assignatura de Bases Ètiques i Metodològiques de la Infermeria té 6 crèdits ECTS i està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d’estudis de la Universitat Autònoma de Barcelona per a l’obtenció del títol de Grau en infermeria.
En aquesta assignatura es treballen les bases ètiques i metodològiques de la professió infermera com a eina indispensable per poder prestar unes cures infermeres de qualitat. En un context com l'actual, en constant transformació i influenciat per factors diversos i canviants, resulta necessària la formació dels futurs professionals en una metodologia de treball sistemàtica que permeti abordar i solucionar problemes de l'àmbit competencial infermer. A l'àmbit professional assistencial, saber treballar amb cures estandaritzades i informatitzades i fer-ho de manera segura, requereix el domini dels principis de la metodologia infermera o procés d'atenció d'infermeria. El desenvolupament d'aquesta pràctica es du a terme en el si d'un entorn social concret i en el marc d'un sistema de salut basat en uns principis, uns valors i unes normes socials i legals, que interactuen amb els valors de l'usuari i els del propi professional. Valors que en l'activitat quotidiana, en la presa de decisions sobre atenció de salut, poden entrar en col·lisió i presentar conflictes que facin sorgir determinats dilemes ètics.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Metodologia científica en Infermeria: el Procés d'Atenció d'Infermeria (PAI)
Què és el PAI i quines son les seves fases.
Beneficis de la seva praxis.
Què és el pensament crític i com arribar a pensar críticament.
PAI i models infermers. Model conceptual de Virginia Henderson. Revisió de conceptes.
Fases del Procés d'Atenció d'Infermeria
1. Valoració
Què és i en què consisteix la valoració. Fases:
2. Diagnòstic.
Aplicació del pensament crític i interpretació de les dades per identificar el problema i formular el diagnòstic. Distingirem entre:
3. Planificació.
Què és i en què consisteix la planificació.
4. Execució.
Què és in què consisteix l'execució de les cures infermeres.
5. Avaluació.
Què és i quina finalitat té el procés d'avaluació.
Com avaluar els criteris de resultats i les intervencions infermeres.
Avaluació continua del procés d'atenció d'infermeria fins la resolució.
Plans de cures estàndards i individuals. Guies de pràctica clínica, protocols i procediments.
Principis ètics de la professió infermera
- Principis de la Bioètica, valors i actituds, i la seva aplicació en la professió infermera.
Coneixement dels documents de referència de bioètica: Declaració Universal dels Drets Humans, Informe Belmont, Declaració de Hèlsinki etc.
Identificar les funcions del Comitè d'Ètica Assistencial
- Competències de la professió i Codis Deontològics.
Codi ètic de la infermeria: Revisió dels codis deontològics del Col·legi d'Infermers i Infermeres de Barcelona i del Consell Internacional d'Infermeria (CIE)
- El professional d'infermeria i l'exercici de la professió: Situacions especials, dilemes ètics
Legislació dins l'àmbit sanitari
- Llei General de Sanitat i Llei d'Ordenació Sanitària de Catalunya
- Drets i deures dels usuaris de la sanitat a Catalunya. Antecedents legals i lleis actuals en relació a:
La informació sobre la pròpia salut/procés de morir dignament La intimitat i la confidencialitat de les dades
El consentiment informat
La història clínica
La metodologia serà mixta.
Teoria.
Té la finalitat de proporcionar a l’estudiant els coneixements i les habilitats necessàries per tal que, amb posterioritat, pugui elaborar i dur a terme el procés d’atenció d'infermeria així com treballar de manera pràctica els aspectes ètics implicats en diferents situacions de la vida professional.
Les sessions es fonamenten en un treball interactiu entre el docent i els estudiants. En aquest sentit, al llarg de les sessions es combinarà:
a) Docència impartida pel professor amb exercicis de reflexió i pràctics a realitzar a l’aula.
b) Exposicions per part dels estudiants d’aspectes vinculats al contingut treballat a classe i que requerirà, per part de l’alumnat, d’un treball autònom fora de classe.
Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant en les activitats proposades.
Seminaris Especialitzats (SESP).
A partir dels coneixements i habilitats treballades i adquirides a les sessions de teoria, l’estudiant treballarà, de manera pràctica i en grup petit, totes les fases de la metodologia infermera. El resultat final serà l’elaboració completa d’un procés d’atenció infermer adient i reflexionat sobre la base de diferents casos clínics proposats. De la mateixa manera es treballaran casos pràctics o situacions amb components ètics sobre els que l'estudiant haurà de treballar, reflexionar i fer una exposició final.
Els seminaris estan planificats per treballar en grups de 20-25 estudiants, amb un total de 4 i distribuïts segos el calendari acadèmic. Els grups seran definits pel coordinador d’assignatura a principi de curs i s'informaràals estudiants a través del Moodle de l'assignatura. L'assistència als seminaris és obligatòria. La no assistència repercuteis negativament en la nota.
Tutories individualitzades.
Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS ESPECIALITZATS | 24,5 | 0,98 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27 |
TEORIA | 25 | 1 | 1, 3, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 90,5 | 3,62 | 1, 6, 7, 10, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 26 |
Avaluació de la part teòrica:
Avaluació escrita mitjançant proves objectives.
Suposa el 50% de la nota fina.
Té com objectiu avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a les sessions teòriques i es realitzarà a la finalització de les mateixes. Aquesta avaluació constarà de preguntes obertes de resposta curta i/o preguntes amb ítems de resposta múltiple (tipus test) sobre els coneixements teòrics adquirits al llarg de l'assignatura. En aquest últim cas, les preguntes amb ítems de resposta múltiple contindran 4 opcions de resposta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1) on n és el nombre d'opcions de resposta.
Cal treure una nota mínima de 5 per fer la mitjana ponderada.
Avaluació dels Seminaris Especialitzats:
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes.
Suposa el 30% de la nota final.
Elaboració i lliurament escrit d'un Procès d'Atenció Infermeria a partir de casos proposats als Seminaris Especialitzats.
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes.
Suposa el 20% de la nota final.
Exposició i defensa oral del Procès d'Atenció d'Infermeria del cas proposat als Seminaris Especialitzats i dels casos amb component ètic.
Les avaluacions dels Seminaris es realitzen a través de les rúbriques elaborades a tal efecte i penjades al Moodle a l'inici dels mateixos.
L'assistència als seminaris és obligatòria. Percada falta d'assistència als seminaris hi haurà una reducció d' 1 punt de la nota final dels seminaris. Si un estudiant falta a 3 seminaris o més, serà exclòs del treball en grup i se li computarà com No Avaluable a les notes que corresponen als seminaris.
Cal treure una nota mínima de 5 als Seminaris Especialitzats per fer la mitjana ponderada.
OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL
La qualificació final de l’assignatura és el sumatori de les qualificacions de les activitats d’avaluació proposades. El requisit per fer aquest sumatori és haver obtingut una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en l'avaluació escrita mitjançant proves objectives de la part teòrica i en l'avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes corresponent als Seminaris Especialitzats. La no superació d’alguna o de totes aquestes parts implica la no superació de l’assignatura.
S'entendrà per No Avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o cap de les activitats avaluatives (avaluació escrita mitjançant proves objectives que suposa el 50% de la nota i exposicions i defenses orals dels treballs), que no presenti el treball escrit sobre el PAI requerit i amb 3 o més faltes d’assistència als Seminaris Especialitzats. En cas necessari, l'equivalència numèrica del No Avaluable és de cero.
Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).
L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al campus virtual. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Del 0 a 4,9 = Suspens
Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
Del 7,0 al 8,9 = Notable
Del 9,0 al 10= Excel·lent
Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades= No Avaluable
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 3 | 0,12 | 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 17, 19, 20, 21, 23, 26, 27 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 21, 26, 27 |
Bases metodològiques:
Bases ètiques:
Pàgines web d'interès:
NANDA International [sede web]. Disponible a www.nanda.org
Antón Almara P. Ética y legislación en enfermería. Barcelona: Masson; 2000.
Ayuso Murillo D, Grande Sellera RF. La gestión de enfermería y los servicios generales en las organizaciones sanitarias. Madrid: Diaz de Santos; 2006
Abedis Donabedian. Instituto Universitario UAB [sede web] Barcelona:fadq.org. Disponible en: www.fadq.org
Col.legi Oficial Infermeres i Infermers de Barcelona [sede web]. Disponible en: www.coib.cat
Fundació Victor Grífols i Lucas [sede web]. 2009.Disponible en: fundaciongrifols.org
Generalitat de Catalunya, Departament de Salut [sede web]. Disponible en: www.gencat.cat
Institut Borja de Bioètica [sede web]. Disponible en: www. ibbioetica.org/es