Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | FB | 1 | 2 |
-
1. Comprendre els conceptes de cultura, etnia, comunitat, societat i raça
2. Comprendre el Model d'Infermeria Transcultural i el Model de Competència Cultural, aplicant-ho a la resolucion de casos clínics.
3. Comprendre les caracteristiques del Model Biomèdic i el Model de les Ciències Socials i l'impacte en la salut de les persones i comunitats.
4. Conèixer el determinants socials de la salut i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
5. Comprendre els conceptes sexe, gènere, identitat i orientació i discutir sobre l'impacte en la salut/malaltia de les persones i comunitats.
6. Identificar estratègies per reduir la discriminació i potenciar la tolerància vers la diversitat.
1. Diferencies conceptuals entre raça, etnia, cultura, comunitat entre d'altres.
2. Conceptes de sexe i gènere. Què és la perspectiva de gènere?
5. Violències masclistes, racistes i lgtbiqfòbiques. Detecció precoç i prevenció. Impacte en la salut de les persones i comunitats.
6. Creences de salut i malaltia en diferents grups culturals al nostre context.
7. Els determinants socials de la salut.
8. Etnoenfermería.
9. Competència cultural: consciència, coneixement, habilitats i necessitat.
10. Biopoder. Model biomèdic vs model social.
L'assignatura està dividida en dos grans blocs:
1. Classes magistrals de dues hores de durada on s'impartiran els continguts teòrics i es fomentarà la discussió. Aquestes classes s'imparteixen en grup gran, es a dir, amb tot l'estudiantat matriculat a l'assignatura.
2. Seminaris de discussió de casos. Aquestes activitats es realitzen amb grup mitjà i cada grup té assignat un docent que farà el seguiment i docència. L'assistència als seminaris és obligatòria.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminari | 20 | 0,8 | 1, 2, 7, 9, 12, 13 |
Teoria | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 98 | 3,92 | 1, 3, 7, 8, 10, 11 |
L'examen és un test amb preguntes de resposta multiple amb una unica resposta corretcta. Aquesta activitat és individual.
A la finalització de cada seminari cada estudiant ha de presentar un treball escrit que resolgui les qüestions treballades a cas. A més aquesta resolució del cas s'ha de presentar oralment a la resta del grup i respondre les preguntes/reflexions que tant el professorat com l'alumnat pugui plantejar. Aquesta activitat és grupal.
A la finalització de l'assignatura cada estudiant ha de presentar un informe d'autoavaluació en el que de forma crítica, honesta i reflexiva expliqui quins han estat els seus punts forts i febles, aixi com les causes i possibles formes de solucionar-ho. Aquesta autoavaluació ha de ser quantitativa i qualitativa i sempre en relació a la consecució dels objectius plantejats per l'assignatura.
Qualsevol signe de plagi suposarà el suspens de l'assignatura.
Cal aprovar cada activitat amb un minim de 4 punts per poder calcular la nota final. En cas contari l'assignatura constarà com a suspesa i el/la estudiant haurà de recuperar en les dates establertes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació | 10% | 0 | 0 | 1, 10, 11 |
Defensa oral de treballs | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Exàmen | 40% | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treballs escrits | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 7, 9, 12 |
Goffman, E. (2008). Estigma : la identidad deteriorada. En Amorrortu (Ed.), Journal of occupational medicine and toxicology (London, England) (2a. ed., Vol. 2).
Heras González, P. (2005). La medicalización desde el punto de vista de los/as actores/actrices: la influencia en su identidad, perspectiva antropológica. En Mari Luz Esteban Galarza & J. P. Góme (Eds.), La salud en una sociedad multicultural: desigualdad, mercantilización y medicalización. X Congreso de Antropología (pp. 43-61).
Leyva-Moral, J. M. (2006). Homosexual y adolescente. Rol de Enfermería, 29(9), 11-16.
Leyva-Moral, J. M. (2011a). Climaterio, competencia cultural y cuidados de enfermería. Rol de Enfermería, 34(9), 5.
Leyva-Moral, J. M. (2011b). La relación entre las mujeres inmigrantes ecuatorianas climatéricas y los profesionales de la salud : una asignatura pendiente. Index de Enfermería, 20(4), 224-228. www.index-f.com/index-enfermeria/v20n4/7581.php
Leyva-Moral, J. M. (2012). El climaterio y la biomedicina: reflexiones desde la enfermería y la sociología de la salud y la enfermedad. Revista ROL de enfermería, 35(3), 20-26.
López Rodríguez, S. (2019). El devenir «mujer» en Simone de Beauvoir. Dos Bigotes,. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2076424__Ssimone de__Orightresult__U__X6?lang=spi&suite=def
Marrero González, C. (2013). Competencia cultural: enfoque del modelo de Purnell y Campinha-Bacote en la práctica de los profesionales sanitario. ENE. Revista de Enfermería, 7.
McFarland, M. R. ., & Hiba B. Wehbe-Alamah. (2018). Leininger’s transcultural nursing: concepts, theories, research, & practice . McGraw-Hill ,.
Moral, J. M. L. (2014). Ladominación del cuerpo femenino: análisis feminista del climaterio y las prácticas de cuidado profesional. Ene. https://doi.org/10.4321/s1988-348x2014000100005
Pérez-Ciordia, I. (2011). Las «no enfermedades» y la medicalización. JANO, 00, 73-76.
Purnell, L. D. (2005). The Purnell Model for Cultural Competence. The Journal of Multicultural Nursing & Health, 11(2), 7-15.
Roura, M., Domingo, A., Leyva-Moral, J. M., & Pool, R. (2015). Hispano-Americans in Europe: what do we know about their health status and determinants? A scoping review. BMC public health, 15(1), 472. https://doi.org/10.1186/s12889-015-1799-x
Serra Galceran, M., Mestres Camps, L., González Soriano, M., Leyva-Moral, J. M., De Dios Sánchez, R., & Montiel Pastor, M. (2013). Competencia clínico cultural : Análisis de la capacitación de los profesionales de la salud. Index de Enfermería, 22(1-2), 16-19. https://doi.org/10.4321/s1132-12962013000100004
Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària. (2013). Violencia de género y Atención Primaria de Salud: una visión desde la consulta. Editorial Médica Panamericana.
The World Professional Association for Transgender Health. (2012). Normas de atención para la salud de personas trans y con variabilidad de género. 7a edición.
Wehbe-Alamah, H., & McFarland, M. (2020). Leininger’s Ethnonursing Research Method: Historical Retrospective and Overview. Journal of Transcultural Nursing, 31(4), 337-349. https://doi.org/10.1177/1043659620912308