Logo UAB
2020/2021

Economia Espanyola

Codi: 105783 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Matas Prat
Correu electrònic:
Anna.Matas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

José Miguel Fleta Anel
Antoni Rodríguez Carpio

Prerequisits

Són necessaris coneixements bàsics de les assignatures “Introducció a l’economia” (en especial, macroeconomia) i “Economia internacional” (en especial, la part d’Instruments d’Economia Aplicada)

Objectius

Es tracta d'una assignatura de caràcter obligatori del segon curs, primer semestre.

Té per objectiu principal el coneixement de l'economia actual d'Espanya. Combina la informació sobre l'evolució recent i el present de l'economia espanyola amb la del context internacional i amb l'anàlisi del comportament de les principals variables macroeconòmiques i de la política econòmica. El seu temari inicia els estudiants en el coneixement i la interpretació de la realitat econòmica mitjançant la utilització de la teoria econòmica més elemental i els instruments analítics propis de l'economia aplicada. En aquelles lliçons del programa on sigui rellevant s’inclourà l’anàlisi des de la perspectiva de gènere

Els objectius formatius de l'assignatura són els següents:

  1. Contribuir a desvetllar el interès dels alumnes per a l'estudi de l'economia.
  2. Conèixer el funcionament de l'economia, els mercats i les institucions econòmiques.
  3. Aplicar l'anàlisi econòmica a realitats concretes.
  4. Entendre empíricament els dilemes econòmics.
  5. Valorar la dimensió social de l'economia i la seva relació amb el benestar.
  6. Demostrar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita, el foment de la capacitat comunicativa i la identificació de la informació rellevant en els diversos àmbits.

Competències

  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Identificar les característiques pròpies de la gestió de les empreses i els patrimonis familiars per resoldre problemes i situacions complexos especialment pel que fa a l'assessorament financer.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Planificar i dirigir l'organització comptable d'una empresa o d'un grup d'empreses.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar i raonar una estratègia d'empresa.
  2. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  3. Conèixer el funcionament dels diferents intermediaris financers.
  4. Conèixer el funcionament dels mercats financers. 
  5. Conèixer les funcions micro i macroeconòmiques que configuren el sistema financer.
  6. Entendre els processos d’integració econòmica relacionats tant amb el comerç internacional com amb les relacions monetàries.
  7. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  9. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  10. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  13. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

Tema 1. L’economia espanyola en els primers anys noranta i els condicionants dels nous escenaris sorgits de l’aprovació del Tractat de la Unió Europea.

Tema 2. El nou model de creixement a partir de 1995 i el compliment de les condicions de convergència nominal per a la UEM.

Tema 3. La continuïtat del creixement en els anys 2000, l’assumpció de la política monetària pel BCE i la creació de la bombolla immobiliària.

Tema 4. L’accentuació del desequilibri exterior. L’estructura de la balança per compte corrent. Els canvis en la posició d’inversió internacional.

Tema 5. Les crisis financera i immobiliària a partir de 2007, la recessió subsegüent i les respostes de les autoritats econòmiques i monetàries fins maig del 2010.

Tema 6. Els problemes d’estabilitat de l’eurozona i el reforçament de la governança econòmica europea. El debat sobre la consolidació fiscal. El camí cap a les unions bancària i fiscal.

Tema 7. Les reformes i els ajustaments de l’economia espanyola a partir de maig del 2010.El rescat bancari.

Tema 8. La recuperació econòmica 2014-2019: creixement amb equilibri exterior. Anàlisi de les principals variables macroeconòmiques

Tema 9.  La crisi de la COVID19 i l’economia espanyola: impacte sobre l'activitat productiva i mesures de política econòmica.

Tema 10.  El sector públic: dimensió, característiques i agents. L’evolució de les figures impositives principals. La despesa pública, els saldos pressupostaris i el deute.

Tema 11. El sistema de pensions i les seves reformes.

Tema 12. Mercat de treball I: La dinàmica geogràfica i els moviments migratoris. La població activa, evolució i diferències segons edat i gènere. 

Tema 13. Mercat de treball II: Anàlisi de la població ocupada i aturada segons característiques (edat, gènere, nivell d’estudis,...). Factors determinants de l’ocupació. La bretxa salarial. Reformes del marc legal

Tema 14. El sistema financer: Mercats i intermediaris financers. El sistema bancari. Desregulació i competència. Crisis i reformes de les institucions financeres. Mercats financers.

Metodologia

La docència serà semipresencial

El desenvolupament del curs es basa en les activitats següents:

Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de la matèria. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements que els alumnes hauran d'assimilar i d'aprofundir amb l'estudi personal.

Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor. Inclouen el tractament de les fonts d'informació estadística, la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses. Algunes de les sessions de pràctiques es podran realitzar a l'aula informatitzada.

Activitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 33 1,32 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13
Pràctiques d'aula 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13
Pràctiques de laboratori 2 0,08 2, 7, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Práctica i exercicis sobre l'actualitat 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13
Tutories 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi i activitats recomanades 83,5 3,34 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:

1.Primer examen parcial: 37,5%

2. Examen final (segon parcial): 37,5%

3. Pràctica sobre l'actualitat: 15%.

4. Activitats recomanades, assistència a classe i participació: 10%.

L'avaluació del contingut teòric de l'assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona en la data fixada per la facultat per l'examen final. Cadascuna de les proves té el mateix pes a l'avaluació final (37,5%).

Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:

qualificació mitjana de l’assignatura = 37,5% (nota del primer parcial) + 37,5% (nota del segon parcial) + 15% (nota pràctica de l’actualitat) + 10% (nota activitats recomanades, assistència i participació)

 L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:  

  1. la qualificació mitjana de l'assignatura és igual o superior a 5 i,
  2. la nota mitjana dels dos exàmens parcials és igual o superior a 4.
  • Si un/una estudiant compleix el primer requisit però no compleix el segon tindrà una qualificació mitjana de l'assignatura de 4,5 i podrà anar a la prova de re-avaluació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.
  • Si un/una estudiant compleix el segon requisit però no compleix el primer, o no compleix cap dels dos,  tindrà la qualificació mitjana de l'assignatura que sorgeixi de l’aplicació directa de les ponderacions anteriors, i podrà anar a la prova de re-avaluació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.

 Un alumne que no hagi participat en cap de les dues proves escrites es considerarà no avaluable

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega detreballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Primer parcial 37.5% 1,5 0,06 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13
2. Examen final (2n parcial) 37.5% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13
3. Pràctica i exercicis sobre l'actualitat 15% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
4. Avaluació activitats recomanades, assitència i participació 10% 0,5 0,02 2, 6, 7, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

Bibliografia bàsica i complementària

García Delgado, J. L. i Myro, R. (2020): Lecciones de economía española, Ed. Civitas - Thomson Reuters, 15a edició. Disponible en versió electrònica entrant a la pàgina web de la biblioteca de la UAB.

Cals Güell, J. (2013): Los intereses del futuro. Economía en un cambio de época, RBA.

Oliver Alonso, J. (2017), La crisis económica en España, RBA.

Banco de España, Informe anual, http://www.bde.es/bde/es/secciones/informes/Publicaciones_an/Informe_anual/

García Delgado, J. L. y Myro, R. (2019): Economía española. Una introducción, Ed. Civitas - Thomson Reuters, 4a edición

de la Fuente, A., T. Roldan y J.F. Jimeno (2020), La economía española en tiempos de pandemia. IESE, FEDEA, Nada es Gratis