Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OB | 3 | 2 |
Tal com es defineix en els objectius, aquesta assignatura és la continuació experimental de l'assignatura teòrica "Química de Coordinació i Organometàl·lica". També es posaran en pràctica coneixements adquirits a l'assignatura "Determinació Estructural". Per aquest motiu, és extremadament recomanable que l'alumne hagi superat o hagi cursat aquestes assignatures durant el primer semestre del mateix any acadèmic. D'altra banda, com aquestes assignatures teòriques de 3er curs es basen en els coneixements adquirits en l'assignatura de 2n curs "Química dels Elements", és indispensable haver superat també aquesta assignatura per cursar el "Laboratori de Síntesi Inorgànica". Cal assenyalar que les reaccions que l'alumne realitzarà i els compostos que sintetitzarà i analitzarà formen part dels continguts de les assignatures teòriques esmentades i, conseqüentment, tant a les sessions de laboratori, com a l'avaluació d'aquest curs, aquests continguts es donen per sabuts.
L'objectiu d'aquesta assignatura experimental és doble. D'una banda, reforçar, mitjançant una sèrie d'experiments de síntesi i caracterització de compostos, la comprensió dels conceptes desenvolupats en l'assignatura "Química de Coordinació i Organometàl·lica", que l'alumne ha cursat en el primer semestre. D'altra banda, essent aquesta la darrera assignatura experimental enfocada a la síntesi química, complementa els laboratoris que l'alumne ha cursat com a part de les assignatures de 2n curs, "Estructura i Reactivitat dels Compostos Orgànics" i "Química dels Elements". D'aquesta forma, l'assignatura "Laboratori de Síntesi Inorgànica" proporciona a l'alumne una sòlida formació en un bon nombre de tècniques sintètiques avançades, de major dificultat que les que formen part dels laboratoris vinculats a les assignatures de 2n curs.
L'assignatura està constituïda per un conjunt de pràctiques de laboratori en les que l'alumne sintetitzarà i caracteritzarà una sèrie de compostos. Aquests han estat seleccionats amb l'objectiu de cobrir el major nombre possible de tècniques experimentals sintètiques i la més àmplia varietat de compostos inorgànics, dins del temps disponible.
La formació sintètica vindrà complementada per l'ús d'algunes tècniques instrumentals (espectroscòpia IR, UV i RMN) que alumne utilitzarà en la caracterització dels compostos. En aquest sentit, s'utilitzaran els coneixements assolits a l'assignatura "Determinació estructural", cursada en el primer semestre de 3r. A més, com en tots els cursos de laboratori, l'aprenentatge de les normes de seguretat i del tractament els residus és també part essencial de la formació de l'alumne. En particular,en aquest curs, l'alumne haurà de
familiaritzar-se amb la manipulació de substàncies perilloses.
P1. Complexos de Co(III). Espectroscòpia UV. Isomeria de coordinació. Espectres IR.
P2. Preparació del Co(salen). Reacció amb O2
P3. Preparació de bromur de fenilmagnesi i la trifenilfosfina
P4. Preparació del ferrocè
P5. Preparació de complexos metall-carbonil. Espectroscòpia IR i RMN
Aquest curs s'estructura en 12 sessions de laboratori de 4 hores cadascuna.
Prèviament a l'inici de les sessions de laboratori, es farà una sessió informativa (assistència obligatòria) en la que s'explicarà als alumnes el funcionament dels laboratoris, les mesures de seguretat que hauran de seguir i alguns aspectes fonamentals de les pràctiques que han de realitzar.
Es realitzaran proves escrites per avaluar el grau de comprensió i coneixement que l'alumne ha assolit llegint el guió de la pràctica, i/o els aspectes teòrics relacionats que acompanyen la pràctica (tots ells disponibles com material a la plataforma virtual Moodle), i/o la realització dels experiments. Aquestes proves constituiran l'element més important en la qualificació de l'alumne.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació de les pràctiques | 1 | 0,04 | 12, 15, 18, 25, 28, 30, 46, 47, 49, 50, 55, 65, 67 |
Sessions de laboratori | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de les pràctiques | 23 | 0,92 | 3, 6, 9, 14, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 30, 34, 41, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 52, 54, 55, 56, 57, 64, 65, 67 |
La nota de de l'assignatura està constituida per 3 parts:
1) Examen Final (Contribució a la nota final de l'assignatura = 40%). Consisteix en una prova escrita d'avaluació. Hi haurà programada una segona prova destinada exclusivament per recuperar aquesta part o a pujar nota.
2) Prelabs (Contribució a la nota final de l'assignatura = 30%). Consisteix en un conjunt de proves escrites que es faran a l'inici de cada pràctica on s'avaluarà la preparació de la pràctica i la comprensió de les diferents fases i/o estratègies i tècniques que es faran servir. El promig de les proves realitzades constituirà la nota final dels prelabs. Aquesta nota no és recuperable.
3) Nota experimental (Contribució a la nota final de l'assignatura = 30%). En aquesta part es valoraran diferents aspectes: resultats dels
experiments, la llibreta realitzada i l'actitud al laboratori). Aquesta part no serà recuperable.
QUALIFICACIONS:
Alumne/a que SUPERA l'assignatura:
Alumne/a que compleixi tots els requisits següents:
a) A l'examen final ha obtingut una nota igual o superior a 5.
b) Alumne/a amb nota global de l'assigntura igual o superior a 5.
Alumne/a que NO SUPERA l'assignatura:
Alumne/a que no compleix qualsevol dels requisits indicats a l'apartat "Alumne/a que supera l'assignatura".
Alumne/a amb Matrícula d'Honor:
La Menció de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada a alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o superiora 9.00. El seu nombre no podrà excedir el 5% dels alumnes matriculats en una assignatura (grups de matí + tarda) en el corresponent curs acadèmic.
Alumne/a NO AVALUABLE:
Qualsevol alumne/a que tingui una o més faltes d'assistència sense justificar. En cap cas, les faltes d'assistència podran superar més d'una sessió (4h). Qualsevol falta d'assistència ha d'estar sempre degudament justificada immediatament al Professor responsable.
RECUPERACIÓ:
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
La recuperació de totes les activitats d'avaluació realitzades a les sessions de Laboratori no està contemplada.
Es podrà recuperar l'examen final mitjançant una prova escrita.
IRREGULARITATS A LES PROVES D'AVALUACIÓ
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació.
Per tant, la còpia, el plagi, l'engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero.
ADVERTIMENT SOBRE SEGURETAT EN EL LABORATORI
L'estudiant que es vegi involucrat en un incident que pugui tenir conseqüències greus de seguretat podrà ser expulsat del laboratori i suspendre l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de la desimboltura i de l'actitud de l'alumne al laboratori. Correcció de la llibreta de laboratori. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 |
Examen Final | 40% | 2 | 0,08 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 31, 36, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 51, 52, 53, 54, 64, 65, 67 |
Prelabs | 30% | 1 | 0,04 | 2, 3, 6, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 59, 60, 62, 64, 65, 66, 67 |
Conceptes teòrics:
Shriver-Atkins, Química Inorgànica, 4ª edició, Ed. McGraw-Hill, 2008
C. E. Housecroft, A. G. Sharpe, Química Inorgánica, 2ª edició, Ed. Pearson, 2006 (capítols 19, 20, 23, 25 i 26)
D. Astruc, Química Organometàl·lica, Ed. Reverté, 2003
Part experimental:
G.M. Williams, J. Olmsted III, A. Breksa III, J. Chem. Educ. 1989, 66, 1043.
R.B. Penland, T.J. Lane, J.V. Quagliano, J.Am. Chem. Soc. 1956, 78, 88.
T.G. Appleton, J. Chem. Educ.1997, 54, 443.
P. Simpson, Compuestos organometálicos de elementos de grupos principales, Ed. Alhambra, 1973, 120-123.
F.R. Hartley, G. Temple-Nidd, Educ. Chem. 1975, 12, 6.
P.W. Wiggins, Educ. Chem. 1973, 10, 52.
R.J. Angelici, J. Chem. Edu. 1968, 45, 119.