Logo UAB
2020/2021

Narrativa Audiovisual

Codi: 105019 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual OB 1 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
María Gutiérrez García
Correu electrònic:
Maria.Gutierrez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jacint Niqui Espinosa
Angel Custodio Gomez

Prerequisits

Coneixements bàsics d’editors de vídeo (Movie Maker o I-movie), editors d'àudio (Audacity) i eines de xarxa com ara l'entorn de Google.

Objectius

L'objectiu de l’assignatura és capacitar a l’alumne en la construcció de continguts audiovisuals partint de models narratius específics, aprofundint en les distintes teories narratives, de la dramatúrgia i de la natura expressiva dels llenguatges audiovisuals.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Aplicar les habilitats narratives i expositives específiques dels continguts audiovisuals.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i les innovacions de l'àrea.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis teòrics per incrementar l'efectivitat de les narratives audiovisuals.
  2. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  3. Conèixer les formes narratives i dramàtiques d'altres mitjans per adaptar-les a la narració audiovisual.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  6. Demostrar consciència ètica i empatia amb l'entorn.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  9. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  10. Desenvolupar una sensibilitat estètica per a la creació de productes audiovisuals.
  11. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  12. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  13. Gestionar el temps de manera adequada.
  14. Promoure innovacions en la confecció de narratives audiovisuals.
  15. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

  1. El relat audiovisual i la seva tipologia
  2. Punt de vista, perspectiva i focalització
  3. Trames i arguments
  4. El narrador
  5. Personatges i rols
  6. Estructures narratives (sonores i audiovisuals)
  7. Aproximació al guió tècnic i literari
  8. Narrativa transmèdia

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Metodologia

Les sessions acadèmiques s’organitzaran entorn diferents activitats (classes magistrals, pràctiques, etc.) destinades a que l’alumnat aprengui fent. La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Magistral 30 1,2 1, 3, 8, 11
Pràctiques i projecte 75 3 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 2, 4, 9
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 165 6,6 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14

Avaluació

Les activitats d’avaluació es composen d’un examen teòric, unes pràctiques d’introducció a la narrativa audiovisual que poden ser realitzats en grup o de forma individual. Un cop tancades aquestes activitats, l’alumnat organitzat en grups iniciarà la creació, disseny i producció d’un projecte transmedia.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5.

L’activitat que queda exclosa del procés de recuperació és el projecte de curs.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen teòric-pràctic. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen teóric 30% sobre la qualificació final 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 8, 9
Projecte 50% sobre la qualificació final 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Pràctiques 20% sobre la qualificació final 3 0,12 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

  • Aparici, Roberto; García Marín, David (coords.) (2017). ¡Sonríe, te están puntuando! Narrativa digital interactiva en la era de Black Mirror, Barcelona, Editorial Gedisa S.A.
  • Fernández Díez, Federico; Martínez Abadía, José (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual, Barcelona, Paidós Papeles de Comunicación
  • Fernández Vara, Clara (2016). “El mundo de ficción como clave en el proceso de adaptación: El caso de Blade Runner, el videojuego. En Sánchez-Navarro, J.; Planells, A. Navarro, V. y Aranda D. (coords). Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, pp. 31-43.  DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2903
  • García Jiménez, J. (1993). Narrativa audiovisual. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Guarinos, Virginia (2009). Manual de narrativa radiofónica, Madrid, Editorial Síntesis. 
  • López, Maria de Lourdes y Nicolás, Maria Teresa (2016). “El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario”. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 6(1), 22-39 http://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/issue/view/Entornos%20audiovisuales
  • Morales Morante, Fernando (2013). Montaje audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control, Barcelona, Editorial UOC
  • Niqui, Cinto (2007). Disseny i creativitat sonora, Barcelona, Editorial UOC.
  • Pérez Rufí, José Patricio, Gómez Pérez, Francisco Javier & Navarrete Cardero, José Luis (2014). El videoclip narrativo en los tiempos de YouTube. Sphera Publica, 2, (14), 36-°©‐‑60