Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OB | 2 | 1 |
Dins del marc de la prevenció i presa de mesures de seguretat en matèria del virus Covid-19 les assignatures del 1r trimestre es realitzaran en format semi presencial. Per aquest motiu Els alumnes que vulguin cursar aquesta assignatura han de tenir al seu abast la possibilitat d'accedir a les tecnologies de la informació i la comunicació (TICs) que garanteixin el seguiment correcte de l'assignatura. Dins d'aquestes tecnologies s'ha de disposar de:
- Suport informàtic per a poder accedir al Campus Virtual i visualitzar les activitats d'aprenentatge audiovisual i realitzar les activitats pràctiques de formació.
- Eines i tecnologies de comunicació capaces de treballar en equip de forma telemàtica. Parlem d'eines que permetin la comunicació per mitjà de teleconferència en grup.
L'assignatura està concebuda per a aprofundir en l'estudi de la gestió de la comunicació de les organitzacions. Formació dels aspectes teòrics en comunicació estratègica per a treballar en gabinets de comunicació. També dissenyar i implementar plans de comunicació, estratègies d'imatge, campanyes públiques. Estudi del procés de realització d'un pla de comunicació, tenint en compte la comunicació interna i externa de les organitzacions amb els seus diferents públics interns i externs. Anàlisi de les tendències actuals de comunicació de les organitzacions. Mecanismes de relació amb els mitjans de comunicació
Tema 0 Contextualització de la matèria:
- Directrius en les quals es desenvoluparà l'assignatura de Comunicació Corporativa: Plans Estratègics. Presentació de l'assignatura, el material, la metodologia i el calendari acadèmic.
Tema 1 Principis de la Comunicació Estratègica:
- La comunicació en l'empresa
- La figura del Dircom
- Principis de l'estratègia en publicitat i comunicació
Tema 2 Els Valors Intangibles de la comunicació.
- Conceptes d'Identitat, imatge i reputació
- Posicionament de la marca
- La marca com a actiu estratègic
- Principis del brànding per a la planificació de la comunicació
- Història de les marques
- La marca i la ment del consumidor
- Planificació de l'estratègia i tipus i marques en funció de la cartera de marques
- Principis de IVC
Tema 3 Estratègies de creixement
- Concepte d'avantatja competitiva com a finalitat de la marca
- Estratègies de creixement per a les marques
- Imitació VS. Diferenciació
- Eines estratègiques: DAFO I CAME
Tema 4 El pla de comunicació
- El pla de comunicació com eina estratègica
- Parts del pla de comunicació
Tema 5: La campanya 1: preparació estratègica
- Coneixement del consumidor final
- Insights vs ACB'S
- Necessitats, beneficis i desitjos
- El posicionament de la marca.
- Proposta i promesa de valor
- Construir la marca RW'S i RTB
Tema 6: La campanya 2: Missatge i llançament
- Passos per a la creació de la campanya
- Creativitat: Brífing i alternatives
- Construcció del missatge: tipus de copy's
- Eines per a la construcció del missatge
- Arts finals
- Budget i calendarización.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents
La metodologia docent s'adapta a la tipologia de les sessions docents marcades en funció de les característiques de l'assignatura i de les directives aplicades en matèria de seguretat i protecció pel virus Covid-19. Així se seguirà una metodologia semipresencial basada en el Flipped Classroom (model pedagògic conegut també com a aula invertida. Per a això la teoria es realitzarà de manera telemàtica i les classes presencials es destinaran a un treball més pràctic. La metodologia Flipped Classroom és revolucionària per naturalesa perquè proposa donar la volta al que es feia fins ara, posant en dubte al sistema educatiu clàssic. Es tracta d'un sistema trencador perquè proposa que els alumnes estudiïn i preparin les lliçons fora de classe, accedint a casa als continguts de les assignatures perquè, posteriorment, sigui a l'aula on facin els deures, interactuin i realitzin activitats més participatives (analitzar idees, debats, treballs en grup, etc). Tot això secundant-se de forma accentuada en les noves tecnologies i amb un professor que actua de guia.
Teoria:
- Sessions teòriques en format de Docència Virtual. Les classes de teoria es realitzaran de manera telemàtica utilitzant material oportú.
- Per a la teoria es plantejaran el vídeo com a principal eina que permet a l'alumne la seva visualització les vegades oportunes i l'adaptació a la seva agenda de la visualització del contingut.
- S'utilitzarà un fòrum per a la resolució de dubtes conjunts que puguin existir durant l'assignatura.
- Activitats de comprensió no avaluatives. Es plantejaran activitats complementàries per a assegurar que l'alumne entengui el contingut teòric i assegurar que aconsegueix els objectius de l'aprenentatge.
Pràctica:
- Pràctiques de laboratori, destinats a potenciar habilitats i coneixements adquirits durant l'assignatura. El format utilitzat serà l'anàlisi de casos reals (Cas History).
- Realització d'un treball final on es posi practica de manera transversal el contingut de l'assignatura.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudi de casos | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Sessions teòriques online | 26 | 1,04 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14 |
Tutoria | 6 | 0,24 | 2, 6, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne, lectures, treball grupal i preparació del treball final | 96 | 3,84 |
El sistema d'avaluació que s'aplicarà en l'assignatura és el següent:
- Realització dels casos pràctics (40% de la nota)
- Treball final en grup de l'assignatura (35% de la nota)
- Examen tipus test (25% de la nota)
Per a superar l'assignatura s'han de treure més d'un 5 sobre 10 en la nota resultant de les activitats avaluatives anteriorment descrites.
L'assistència en les classes presencials és obligatòria (mínim 80%), i no és recuperable la seva realització ni assistència. A més, els alumnes que no assisteixin en una classe presencial on es desenvolupa una activitat avaluativa constarà com 0 la seva nota.
L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Recuperació de l'assignatura
L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. S'inclou la possibilitat de recuperació, sota les següents directrius:
- L'alumne que suspengui l'examen podrà accedir a un segon examen en període de recuperació. En aquest cas la nota màxima a obtenir seria aprovat (5).
- En el cas de suspendre algun treball, l'alumne podrà elaborar un treball alternatiu en el període de recuperació. La nota màxima a obtenir seria aprovat (5).
Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són:
- Treball final en grup de l'assignatura (30% de la nota).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 25% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 14 |
Treball Final en grup | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball de casos | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
AA. VV. -varios autores-. (2001) “Dirección de Comunicación Empresarial e Institucional”. Gestión 2000 (Barcelona)
Altheide, David. 2014. Media Edge. Media Logic and Social Reality. Nueva York: Peter Lang.
Altheide, David. 2016. Media syndrome. Nueva York: Routledge.
Andrejevic, Mark.2009. "Critical Media Studies 2.0: an interactive upgrade". Interaccions: Studies in Communication and Culture, 1 (1): 35-51.
Argenti, Paul (2014) "Comunicación esetratégica y su contribución a la reputación". LID Editorial. (Madrid)
Austin, John L. 1971. Palabras y acciones: Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós. [Ed. original: 1962]
Barrio, Estrella. (2019). Responsabilidad Social Corporativa. De la noción a la gestión. Barcelona: UOC
Barrio, Estrella, Enrique, Ana Mª, Benavides, Juan (2017)."The CSR Management process. Case Study". Revista Latina de Comunicación,72, pages 1063-1084. En: https://search.proquest.com/docview/1944516381?pq-origsite=gscholar
Costa, Joan (2011) "El ADN del Dircom. Origen, necesidad, expansión y futuro de la dirección de comunicación". Editado por CPC (Barcelona)
Costa, Joan (2012) "El Dircom hoy. Dirección y Gestión de la comunicación en la nueva economía". Editado por CPC (Barcelona).
Enrique, Ana, Madroñero, Gabriela, Morales, Francisca, Soler, Pere. (2008) “La planificación de la comunicación empresarial”. Servei de Publicacions (Barcelona)
Enrique, Ana y Morales, Francisca (coord.) (2015) "Somos Estrategas". Gedisa (Barcelona) En: https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=4909194
Losada, José Carlos (2014) "Comunicación en la gestión de crisis". Editorial UOC (Barcelona)
Mut, Magdalena (2011). "El director de Comunicación del cambio". Revista Internacional de RRPP. Número 2. Vol. 1, páginas 107-118. En: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/5030/6_mut.pdf?sequence=1
Noëlle-Neumann, Elisabeth. 1995. La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós. [Ed. original: 1984]
Noelle-Neumann, Elisabeth. 1993. La espiral del silencio. La opinión pública y los efectos de los medios de comunicación. Comunicación y Sociedad, Vol. VI (1-2): 9-28.
Nothias, Toussaint. 2018. "How Western Journalists Actually Write About Africa. Reassessing the myth of Representations of Africa". Journalism Studies,19 (8):1138-1159.
Rosenberry, Jack i Lauren A. Vicker. 2017. Applied Mass Communication Theory: A Guide for Media Practitioners. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/UAB/reader.action?docID=4862639 (Consulta: 15-06-2018).
Rui, Jian Raymond i Michael A. Stefanone. 2016. “The Desire for Fame: An Extension of Uses and Gratifications Theory”. Communication Studies, 67 (4): 399-418.
Thompson, John B. 2005. "The New Visibility". Theory, Culture & Society, 22 (6): 31-51.
Villafañe, Justo (2008) "La gestión profesional de la imagen corporativa". Pirámide (Madrid)
Walsh, Mihael J. i Stephanie A. Baker. 2017. "The Selfie and the transformation of the public-private distinction". Information, Communication & Society, 20 (8):1185-1203.
Watzlawick, Paul, Janet H. Beavin i Don D. Jackson. 1985. Teoría de la comunicación humana: interacciones, patologías y paradojas. Barcelona: Herder. [Ed. original: 1967]
Wenner, Lawrence i Andrew C. Billings, eds. 2017. Sport, Media and Mega-Events, ed. Abingdon, Oxon: Routledge. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/UAB/detail.action?docID=4831596 (Consulta: 15-06-2018).
Ytreberg, Espen. 2016. "Towards a historical understanding of the media event". Media, Culture & Society, 39(3): 309-324.