Logo UAB
2020/2021

Emmagatzematge i Recuperació d'Informació

Codi: 104746 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Alfonso González Quesada
Correu electrònic:
Alfons.Gonzalez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Angels Jimenez Lopez

Prerequisits

No és necessari cap prerequisit per a cursar l’assignatura.

Objectius

Els principals objectius de l’assignatura són:

  • Conèixer l’evolució de les tecnologies per a l’emmagatzematge i recuperació de la informació.
  • Distingir les característiques dels principals sistemes de gestió de bases de dades.
  • Saber seleccionar el sistema de gestió de base de dades adequat d’acord amb les necessitats dels seus usuaris.
  • Conèixer la metodologia per al disseny i creació de bases de dades relacionals.
  • Aplicar el coneixement sobre base de dades en l’àmbit de la comunicació interactiva.

Competències

  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l’elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Promocionar i llançar nous productes i serveis a partir de l’extracció i l’anàlisi de dades massives dels mitjans de comunicació.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer i planificar la infraestructura tecnològica necessària per a la creació, l’emmagatzematge, l’anàlisi i la distribució de productes multimèdia interactius i de l’internet social.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements tecnològics per assegurar i protegir les dades.
  2. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  3. Diferenciar allò substancial d’allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  4. Distingir el programari més adequat per al disseny i la creació d'una base de dades en funció de les necessitats de l'organització que la sol·licita.
  5. Endinsar-se en l'anàlisi i la creació de bases de dades per si sols, mitjançant el treball personal.
  6. Extreure continguts per emmagatzemar-los en bases de dades i posteriorment recuperar-los quan sigui necessari.
  7. Planificar i executar treballs de documentació.
  8. Presentar els treballs encomanats a les assignatures en els terminis previstos i amb qualitat manifesta, cosa que implica tenir en compte el treball individual i grupal.
  9. Reconèixer i dominar la infraestructura tecnològica per a l'emmagatzematge d'informació.

Continguts

Els continguts que es treballaran en l’assignatura s’estructuren en els temes següents:

  1. Evolució tecnològica en l’emmagatzematge i recuperació de la informació.
  2. Bases de dades: concepte i tipologies.
  3. Els sistemes de gestió de bases de dades.
  4. Metodologia per al disseny de bases de dades.
  5. El model textual.
  6. El model entitat – relació.
  7. El model relacional.
  8. Bases de dades i seguretat de les dades.
  9. Les bases de dades com a fonts d’informació per a la comunicació interactiva.

El calendari amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

Els exercicis pràctics tenen per objectiu:

  • Mostrar les diferents tipologies de bases de dades i sistemes de gestió de bases de dades.
  • Aplicar la metodologia de disseny i creació de bases de dades.
  • Conèixer l’estructura del model textual.
  • Conèixer els principis de la recerca d’informació en bases de dades.
  • Aplicar el model entitat-relació.
  • Conèixer el model relacional.

El treball de curs és un treball grupal en què es planteja un projecte de comunicació interactiva. El treball té un doble objectiu: a) aprofundir en el coneixement de la recuperació d’informació; b) proporcionar referents artístics i culturals a través de l’ús d’una àmplia selecció de bases de dades.

En les presentacions orals s’exposaran els resultats d’exercicis pràctics i del treball de curs.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 14 0,56 3, 4, 9
Exercicis pràctics 28 1,12 1, 4, 5, 6, 8, 9
Presentacions orals 4 0,16 5, 8
Tipus: Supervisades      
Elaboració del treball de curs 8 0,32 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball de curs 47 1,88 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9
Estudi personal 30 1,2 2, 3, 4, 5, 9
Lectura de bibliografia 15 0,6 2, 3, 5

Avaluació

L’avaluació és continuada. Seguir l’avaluació continuada vol dir que l’estudiant ha fet:

  • 70% dels exercicis pràctics
  • 2 exàmes parcials
  • Treball de curs

La qualificació final s’obté de la suma de les qualificacions de les quatre activitats d’avaluació d’acord amb el seu pes percentual.

L’assignatura se supera si la suma de les quatre qualificacions no és inferior a 5 i cap dels exàmens parcials ha obtingut una nota inferior a 3.

Els estudiants que han seguit l’avaluació continuada, però la seva qualificació final no arriba al 5 o algun examen parcial ha obtingut una nota inferior a 3, poden recuperar l’assignatura.

Les activitats d’avaluació excloses de recuperació són els exercicis pràctics i el treball de curs.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

El sistema d’avaluació proposat pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 1 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 9
Examen parcial 2 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 9
Seguiment d'exercicis pràctics 15% 1 0,04 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Treball de curs 35% 1 0,04 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Bibliografia bàsica. Al final de cada tema es propocionarà bibliografia complementària.

Abadal, Ernest; Codina, Lluís. (2005). Bases de datos documentales : características, funciones y método. Madrid: Síntesis.

Burgués, Xavier. et al. (2015). Diseño de bases de datos. Barcelona: UOC. Disponible: https://cutt.ly/qo6KvTM

Celma, Matilde; Casamayor, Juan Carlos; Mota, Laura. (2003). Bases de datos relacionales. Madrid: Pearson Educación.

Codina, Lluís. (2015). Sistemas de gestión de bases de datos documentales: características principales y metodologías de diseño. Barcelona: UPF. Disponible: https://repositori.upf.edu/handle/10230/24625

Codina, Lluís. (1993). Sistemes d’informació documental: concepció, anàlisi i disseny de sistemes de gestió documental amb microordinadors. Barcelona: Pòrtic.

Ferran, Núria; Pérez-Montoro, Mario. (2013). Búsqueda y recuperación de la información. [Recurs electrònic]. Barcelona: UOC.

Luque, Irene. et al. (2001). Bases de datos: desde Chen hasta Codd con Oracle. Madrid: Ra-Ma.

Moya, Félix de. (2002). “Técnicas avanzadas de recuperación documental”. En: López Yepes, J. Manual de ciencias de la documentación. Madrid: Pirámide.

Silberschatz, Abraham; Korth, Henry; Sudarshan, Sundararajarao. (2014). Fundamentos de bases de datos. Madrid: McGraw-Hill.