Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 1 | 2 |
En ser una assignatura de primer curs no és obligatori haver cursat cap assignatura prèviament. En qualsevol cas, per cursar aquesta assignatura és necessari:
- Capacitat de comunicació escrita i oral;
- Nivell mitjà de català, castellà i anglès, que permeti la comprensió escrita i auditiva en les tres llengües, i
- Nivell mitjà d’ofimàtica, especialment dels programes de full de càlcul, text i presentacions, ja sigui de MS Office o de programari lliure.
L’assignatura té un objectiu doble. D’una banda proporcionar els coneixements bàsics sobre el context econòmic, social i territorial en què operen els sistemes energètic i de gestió de recursos a les societats avançades. De l’altra, aprofundir en algunes de les eines que permeten avaluar el funcionament d’aquests sistemes. Aquest doble objectiu d’aproximació ha estat combinat amb la doble temàtica de la matèria, de manera que l’enfocament basat en el context socioeconòmic i territorial prendrà l’energia com a fil temàtic conductor mentre que l’aplicació d’eines específiques d’avaluació es basarà en els recursos.
Pel que fa al primer dels objectius, l’assignatura parteix d’un plantejament introductori dels elements socioeconòmics i territorials que afecten sistemes amb un elevat nivell de complexitat tècnica com són l’energia i els recursos. Així, es considera que la configuració i evolució d’aquests sistemes no respon únicament a un component tècnic o tecnològic sinó que venen clarament condicionades per qüestions tan diverses com el marc legal i administratiu, les imposicions i els requeriments de l’entorn urbà i territorial sobre el que operen, l’estructura empresarial en què s’estructura cada sector, el marc geopolític i el funcionament de l’economia a escala mundial, les pautes de consum i les demandes de la població o el nivell de sensibilització de la societat envers els impactes d’aquest consum. En aquest sentit, la comprensió de la lògica de funcionament d’aquests elements de caire socioeconòmic i territorial esdevé fonamental per poder interpretar les possibilitats de desenvolupament d’un determinat model energètic o de recursos amb èxit. Aquest primer objectiu s’aborda a la primera part de l’assignatura, la qual es basa principalment en l’àrea de l’energia per anar abordant de manera detallada cadascuna d’aquestes qüestions. Així, i després d’una contextualització geogràfica i històrica de l’energia, es detallen els components d’un sistema energètic per passar posteriorment a descriure el funcionament dels mercats energètics a partir de la descripció dels tres grans grups d’agents que els integren: els subministradors, els consumidors i l’Administració. Finalment, es descriuen alguns dels impactes de l’actual model energètic en la nostra societat i s’aporten propostes de solució a partir del planejament.
Pel que fa al segon objectiu, adquirir una visió global de la gestió ambiental, proporcionarà als estudiants conceptes fonamentals de la sostenibilitat i coneixements sobre les principals eines de sostenibilitat. El contingut d’aquest curs cobreix principalment temes d’avaluació de cicle de vida i avaluació de risc ambiental amb exemples pràctics basats en la gestió ambiental de recursos.
Bloc 1: Energia
Bloc 2: Gestió Ambiental
L’assignatura s’estructurarà a partir de dues activitats principals a l’aula, les classes de teoria i la realització d’exercicis pràctics. En aquests exercicis, realitzats amb ordinador, els estudiants cercaran informació i seleccionaran, tractaran, analitzaran i representaran dades sobre les temàtiques explicades a classe a nivell teòric, amb l’objectiu de seguir l’evolució de cada estudiant en la comprensió i ús de les eines treballades a l’assignatura.
A banda de les activitats dirigides, els alumnes hauran de destinar temps fora de l’aula a completar aquells exercicis pràctics no acabats a classe, així com a realitzar les lectures recomanades per a cada tema, on es treballar activament les competències transversals.
Durant la realització de les classes de teories és realitzaran preguntes obertes a classe que permetrà a l’alumne demostrar la seva creativitat, iniciativa i sensibilitat cap als temes socials i mediambientals (T02).
Per poder realitzar els exercicis pràctics de manera exitosa s’hauran de generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional (T03). A la vegada, la realització d’exercicis pràctics permetrà generar propostes per prevenir i solucionar problemes, tot adaptant-se a situacions imprevistes i prendre decisions (T04)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 30 | 1,2 | 1, 5, 6 |
Exercicis dirigits a l'aula (pràctiques) | 30 | 1,2 | 3, 4, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures orientades | 10 | 0,4 | 6 |
Realització de pràctiques | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 10 | 0,4 | 3, 8 |
Lectura i estudi personal | 21 | 0,84 | 2, 6 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de forma progressiva i continuada durant tot el semestre. El sistema d’avaluació es basa en les següents evidències d’aprenentatge:
Criteris d’avaluació
La nota Final serà el resultat de la suma ponderada de les notes dels dos moduls
NotaFinal = 50% Nota Modul energia (1) + 50% Nota Modul ambiental (2)
La nota del Bloc energia s’obtindrà a partir de la suma ponderada de les valoracions de les diferents evidències:
NotaBlocenergía = 50% (pràctiques/projectes) + 40% (exàmens) + 10% (participación) (1)
La nota de del Bloc ambiental s’obtindrà a partir de la suma ponderada de les valoracions de les diferents evidencies:
NotaBlocambiental = 70% (pràctiques/projectes) + 30% (examen) (2)
Per cada un dels blocs de l'assignatura, serà condició necessària per poder efectuar la suma ponderada que les pràctiques estiguin aprovades (el que implica que s'han de fer totes les pràctiques) i que la qualificació obtinguda als exàmens sigui igual o superior a 5. És important recalcar que les pràctiques han de fer-se i entregar-se a les dates indicades a l'efecte pel professor de l'assignatura ja que no es podran recuperar després.
En el cas d'obtenir mes d'un 5 en la nota d’un dels Blocs d’acord amb el càlcul corresponent a cada Bloc, s'allibera la part corresponent de la matèria.
Re-avaluació
Per a aquells estudiants que al final del procés d’avaluació no hagin obtingut una qualificació igual o superior a 5 a la nota d’exàmens, però tinguin més d’un 5 a les pràctiques, hi haurà una re-avaluació. Consistirà en la realització, en la data prevista per la Facultat i programada en la darrera setmana del semestre, d’un examen representatiu de les situacions treballades durant el curs. Els alumnes només s’hauran de presentar a la part de teoria que no hagin aprovat abans a l’examen parcial o final. Si un estudiant no arriba a la nota mínima de 5 a exàmens i per aquest motiu no aprova l’assignatura (és a dir la mitja ponderada li sortiria superior a 5), tindrà un 4.5 a la nota finalde l’assignatura. Pels alumnes repetidors, la nota de teoria de les parts aprovades no es guarda d’un curs per l’altre. Però, la nota de les pràctiques si que es guardarà d’un curs per l’altra.
No avaluable
Es considera “no avaluable” un estudiant que no s’hagi presentat a cap examen. En qualsevol altre cas es segueixen els criteris d’avaluació detallats més amunt.
Plagi o irregularitats a l’avaluació de l’assignatura
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de laqualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
- deixar copiar;
- presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament als que no han treballat);
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, bolígrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);
- parlar amb companys durant les proves d'avaluació teorico-pràctiquesindividuals (exàmens);
- copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens); - usaro intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos.
En cas de no superar l'assignatura degut a que alguna de les activitats d'avaluació no arriba a la nota mínima requerida, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4.5 i la mitjana ponderada de les notes. Amb les excepcions de que s'atorgarà la qualificació de "No Avaluable" als estudiants que no participin en cap de les activitats d'avaluació, i de que la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovatper compensació). En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'estudiant que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se liconvalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Bloc Energia | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 7, 8 |
Examen Bloc Gestió Ambiental | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 7, 8 |
Participació Bloc Energia | 5% | 2 | 0,08 | 4, 7 |
Pràctiques / projectes Energia | 25% | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Pràctiques / projectes Gestió Ambiental | 35% | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Bloc 1: Energia
Lectures generals:
Bloc 2: Gestió Ambiental