Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 3 | 2 |
Aquesta assignatura es basa en la realització d'un projecte territorial i ambiental per al que cal tenir coneixements previs adquiris en les assignatures del grau cursades amb anterioriat. Per tant doncs, cal haver superat totes les assignatures de primer i segon curs.
Aquesta assignatura obligatòria de tercer curs forma part de la Matèria 19 del grau: Laboratoris Territorials i Ambientals, junt amb l'assignatura de segon curs. Tal i com reflecteix la Memòria del grau s'integra amb les assignatures:
Té per objectiu principal la provisió dels coneixements, mètodes i tècniques necessaris per a l'elaboració de la part propositiva i projectual dels instruments de planejament: establiment de criteris de planejament, definició d'objectius, anàlisi de fortaleses i debilitats, formulació de propostes, elaboració de projectes, identificació dels actors, mitjans i instruments necessaris per a aplicar-los, redacció i presentació dels documents finals de planejament.
1. Introducció: la Diagnosi i l'elaboració de projectes en el context de la planificació territorial i ambiental
2. Els projectes territorials: Diversitat d’objectius i models
3. Metodologia per a l’elaboració de Projectes territorials i ambientals
4. Introducció al cas d’estudi: el Maresme
a) Sessions teòriques
b) Treball de camp inicial
5. Treball de grups: Assignació de zones de treball a cada grup, i desenvolupament dels projectes.
a) Sessions metodològiques de suport
b) Treball autònom
6. Elaboració i presentació de resultats
a) Document: Projecte territorial
b) Presentacions orals
c) Pòsters
L’assignatura es basa en l'elaboració d'un projecte de Diagnosi territorial i ambiental sobre un aspecte concret d'estudi i per assolir aquest objectiu es parteix dels materials i mètodes impartits a Laboratori territorial i ambiental: metodologia. Les primeres sessions del curs es dedicaran a la metodologia d'elaboració de DAFOs i de projectes, a la presentació de temàtiques d'estudi, l'obtenció de dades i el treball de camp. Les tasques de l'assignatura es basaran en el treball en grup, que inclou sessions teòriques, tallers, tutories i sortides de camp.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives sobre metodologia i el cas d'estudi | 17 | 0,68 | 3, 5, 7 |
Pràctiques a l'aula | 16 | 0,64 | 1, 6, 8 |
Pràctiques de laboratori | 9 | 0,36 | 1, 8 |
Treball de camp conjunt | 8 | 0,32 | 3, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Orientació per a la presentació de resultats | 12 | 0,48 | 1, 3, 7 |
Sessions d'orientació a l'elaboració de projectes | 13 | 0,52 | 1, 3, 4, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi i preparació del projecte | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 5, 7 |
Cerca d'informació: documentació, cartografia, dades i treball de camp | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 7 |
Lectures teòriques i metodològiques | 15 | 0,6 | 4, 5 |
Presentació de resultats | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 7 |
Per ser avaluat de cada una de les parts, cal haver assistit a les sessions teòriques de l'assignatura, als tallers i tutories de grup, a les sortides de camp, fer l'examen i presentar el projecte. Les activitats recuperables són el projecte i la seva presentació, l'informe de camp i l'examen, però per la seva naturalesa, no es podràn recuperar l'assitència a les sortides de camp i les presentacions orals.
Si no es lliura algun dels encàrrecs l'assignatura no s'avaluarà i la nota a l'acta serà No avaluable
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Diagnosi inicial | 20% | 4 | 0,16 | 1, 7 |
Examen sobre els continguts impartits a les sessions teòriques | 25% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Informes de les sortides de camp | 15% | 5 | 0,2 | 1 |
Presentació del projecte | 40% | 4 | 0,16 | 3, 5, 6, 8 |
Generalitat de Catalunya (2004?). Planejament territorial. Criteris. Barcelona, Departament de Política Territorial i Obres Publiques.
Generalitat de Catalunya (2009). Memòria ambiental (Document orientatiu per a la redacció de la memòria ambiental en el marc de l’avaluació ambiental de Plans d’Ordenació Urbanística municipal). Barcelona, Departament de Medi Ambient i Habitatge.
Ruiz, Rafael (dir) (2012). La diagnosi del territori com a suport a les decisions estratègiques. Guies metodològiques per a la planificació estratègica, 3, Barcelona, Diputació de Barcelona.
https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/51168.pdf
Nel·lo, Oriol (2012). Ordenar el territorio. La experiencia de Barcelona y Cataluña. Valencia, Tirant lo Blanch.