Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerrequisits
Mètodes Quantitatius i Estadístics s’imparteix el Segon Curs del Grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial
L’objectiu és introduir als alumnes en l’ús de mètodes estadístics per al disseny i anàlisi de dades relacionades amb la Geografia. L’orientació és eminentment pràctica aplicant els procediments estadístics mitjançant el software MS Excel.
Els objectius específics són:
1. Introduir a l’alumnat en els conceptes bàsics de l’estadística descriptiva i inferencial
2. Decidir quin és el mètode estadístic adient en funció de les dades i dels objectius de la investigació.
3. Aplicar tests d’estadística bàsica i multivariant
4. Argumentar els resultats obtinguts de la representació gràfica, exploració i anàlisi de la informació per descriure i caracteritzar territoris
Bloc 1. Fonts de dades i variables en Geografia
1.1 Fonts de dades en Geografia: tipologies i característiques
1.2 Dades i tipus de variables
Bloc 2. Estadística univariant
2.1 Estadístics de tendència central i de dispersió
2.1 Transformacions de variables
Bloc 3 Estadística bivariant
3.1 Relació entre variables: correlació i regressió lineal
3.2 Relació entre variables: taules de contingencia
Bloc 4. Mètodes quantitatius
4.1 Indexs de localització i la desigualtat
4.2 Sèries temporals
Bloc 5. Introducció a la inferència estadística
5.1 Conceptes bàsics en inferència
5.2 Intervals de confiança
5.3 Contrast d’hipòtesis
5.4 Inferencia per a la regressió
5.5 Inferència per a les taules de contingencia
El curs s'estructura a partir d'activitats dirigides, supervisades i autònomes on l'alumne aprendrà a desenvolupar els continguts de l'assignatura amb el suport presencial del professor a diferents nivells.
- Activitats dirigides: classes teòriques i pràctiques presencials
- Activitats supervisades: seguiment presencial de les pràctiques
- Activitats autònomes: estudi dels continguts teòrics i resolució d'exercicis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i realització de pràctiques dirigides al laboratori d'informàtica | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de pràctiques al laboratori d'informàtica | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tutories | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, preparació proves | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Realització de les pràctiques del curs | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Activitats sotmeses a avaluació:
- Una prova objectiva de coneixements realitzada mitjançant dues proves escrites. Factor de ponderació: 50 per cent de la nota final .Cada prova representaria el 25 per cent de la nota final.
- Exercicis individuals (4) Factor de ponderació: 40 per cent de la nota final. Cada exercici representarà el 10 per cent de la nota final.
- Pràctiques en l'Aula d'informàtica. Lliurament de la meitat de les pràctiques realitzades en el curs). Factor de ponderació: 10 per cent de la nota final.
Criteris d’ avaluació:
- Nota final de l’assignatura serà la mitjana ponderada de totes les activitats sotmeses a avaluació.
- La nota final de la prova objectiva serà la mitjana de les dues proves escrites.
- Els alumnes que només han realitzat 1/3 de les activitats avaluables seran qualificats com a “No avaluable”.
- Les activitats no lliurades o realitzades en la data indicada seran qualificades com a “No Presentat”.
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificat amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Procediment de revisió:
Totes les activitats avaluades seran susceptibles de revisió de les qualificacions. S’informarà via l’aula Moodle a l’estudiant de la data corresponent en cada cas. El procediment serà mitjançant correu electrònic. L’estudiant motivarà en el seu missatge la sol·licitud de revisió.
Recuperació.
La recuperació de l’assignatura es realitzarà mitjançant una prova escrita. Podran presentar-se a la prova de recuperació els alumnes que: a) Han realitzat 2/3 de les activitats avaluables del curs. b) Obtinguin una nota final de l’assignatura entre 3 i 4,9 punts. La nota de la recuperació substituirà totes les notes de l'avaluació continuada i no podrà ser superior a 5.
Criteris de genere: L' anàlisi de dades en els exercicis i pràctiques del curs il·lustrarà, segons el cas, diferències socials i de gènere.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis individuals | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Prova escrita | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Pràctiques Aula d'Informàtica | 10% | 0,5 | 0,02 | 2, 4, 5, 6 |
BARDINA, Xavier; FARRÉ, Mercè; LÓPEZ ROLDAN, Pedro. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2 descriptiva exploratòria bivariant. Introducció a la inferència. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 166.
BURT, James E; BERBER, Gerald. (1996). Elementary Statistics for Geographers. Guilford press. London. (Capítulos: 3, 5, 7,8, 9).
CALBERG, Conrad. (2011). Análisis Estadistico con Excel. Editorial Anaya. Madrid
EBDON, David. (1982). Estadística para geógrafos. Barcelona: Oikos Tau. pp 18-23, 28-33, 51-68, 129-142, 168-175, 182-212, 240-249.
FARRÉ, Mercè. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 1 descriptiva i exploratòria univariant. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, Col·lecció Materials 162.
FREEDMAN, David; PISANI, Robert; PURVES,Roger; ADHIKARI, Ani. (1993). Estadística. Segunda edición. Antoni Bosch editor. Barcelona. (Partes: II, III , VI ( cap. 23, pp. 459-480) y VIII. (cap. 26, pp. 519-550)).
HAMMOND, Robert; McCullagh, patrick.s. (1980). Técnicas cuantitativas en Geografia Editorial Saltes Madrid.(Capitulos 3, 6 (pp. 173-196) 7 (pp. 239-256) y 8).
López-Roldán, Pedro.; Fachelli, Sandra. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1ª edición. Edición digital: http://ddd.uab.cat/record/129382. (Parte II, Cap. 1; Parte III cap 3; Parte III cap 6, pp. 1-23; Parte III cap 4).
MARQUÉS, Felicidad. (2009). Estadística descriptiva a través de EXCEL. México D.F.: Alfaomega grupo editor S.A..
MARSH, Catherine (1990). Exploring Data.An Introduction to Data Analysis for Social Scientists. Polity Press. Oxford. Cap 1 y 2 y Parte II.
PEÑA SANCHEZ DE RIVERA, David; ROMO URROZ, Juan José. (1997). Introducción a la estadística para las ciencias sociales. McGraw-Hill Interamericana de España. Madrid
RASO, José Maria; MARTÍN VIDE, J.I.; CLAVERO, Pedro. (1987). Estadística bàsica para Ciencias Sociales. Barcelona. Ariel. Capítulos: 4 (pp. 77-92 ) y 6.
ROGERSON, Peter A. (2014). Statistical Methods for Geography. Sage. London. (Cap 2.5.7 y 8).
En la selecció de la bibliografia s'han tingut en compte els criteris de genere.