Logo UAB
2020/2021

Teories de la Planificació Territorial

Codi: 104243 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Buhigas San Jose
Correu electrònic:
Maria.Buhigas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent extern a la UAB

Maria Buhigas Sanjosé

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

La planificació territorial és una de les tres modalitats de planificació física i normativa que intervenen en l’ordenació del territori. Una modalitat que tradicionalment havia estat poc desplegada en la nostra realitat i que ha anat prenent un major protagonisme en les darreres dècades impulsada, per una banda, per la pròpia administració de la Generalitat de Catalunya –  amb el desplegament del Programa de Planejament Territorial aprovat el 2004 – i per altra banda, per les condicions del propi territori – amb la consolidació de les àrees i regions metropolitanes.

Els objectius d’aquest curs s’orienten a comprendre les tres maneres d’intervenir sobre el territori i que li són pròpies a qualsevol exercici d’ordenació del territori - sigui territorial, urbanístic o sectorial:

  • Legislar – Introduir els principals conceptes, eines i continguts propis de la planificació territorial  i el seu encaix amb les altres modalitats de planificació, urbanística i sectorial.
  • Planificar – Desconstruir i analitzar el procés de la planificació territorial, urbanística i sectorial i de la pressa de decisions.
  • Desplegar (executar) - Conèixer el desplegament de la planificació territorial i urbanística a Catalunya principalment i a altres realitats europees i llatinoamericanes, en general.

En definitiva, es tracta de conèixer les motivacions del planejament o planificació (territorial i urbanística principalment), familiaritzar-se amb els conceptes bàsics i elements que la conformen i els instruments o eines tècniques que s'utilitzen per donar-hi forma i concretar la planificació. Es farà per mitjà de classes teòriques, exemples i debats d'actualitat (les agendes globals (ODS i Agenda Urbana), la "nova normalitat", entre d'altres) i un treball sobre un cas pràctic de planejament executat.

Competències

  • Analitzar amb esperit crític la relació de la societat amb el territori aplicant el marc conceptual i teòric de la geografia.
  • Integrar coneixements de diverses disciplines socials i ambientals amb l'objectiu de descriure i interpretar les dinàmiques espacials vinculades a les transformacions socials, econòmiques i ambientals.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Distingir les diferents propostes de planejament urbà i planificació territorial elaborades per disciplines diverses.
  2. Identificar les principals propostes teòriques per a l'estudi del territori.
  3. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Continguts

L’assignatura es desenvoluparà d’acord amb el següent temari:

 

Bloc 1: Aproximacions conceptuals  (vessant teòrica)

  • L’ordenació del territori en el context actual: objectius, criteris, reptes. 
  • La planificació física: modalitats de la planificació, conceptes, elements i criteris.
  • Modalitats de Planificació física:
  • Planejament territorial: conceptes, elements, criteris i instruments.
  • Planejament urbanístic: conceptes, elements, criteris i instruments.
  • Nous plantejaments i debats: sobre la pressa de decisions (participació) i sobre els instruments i les eines.

 Bloc 2: La planificació executada, desplegada. (vessant pràctica)

  • De la planificació a la gestió.
  • Casos d’estudi:
    • Execució – desplegament dels plans (dificultats i incerteses).
    • Seguiment i avaluació.

Metodologia

El plantejament d’aquesta assignatura vol mostrar alhora la vessant teòrica i la vessant de la pràctica professional del planejament del territori. Per fer possible aquesta doble mirada el desplegament dels continguts del curs es planteja amb:

  • Sessions teòriques, acompanyades de lectures que l’alumne haurà de preparar amb anterioritat per comentar a classe. Aquesta part permetrà introduir un coneixement de base compartit i comú per a tot l’alumnat, una bibliografia bàsica de referència i l’estat de l’art dels debats més actuals.
  • Sessions taller o pràctiques,  es basarà en l’estudi de casos concrets (que es donaran a conèixer i es repartiran a principi de curs) que es presentaran a classe per part del professor i per part de l’alumnat – en grups de treball – per anar construint i fent el seguiment del treball de curs.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe expositiva 30 1,2 1, 2
Debats 4 0,16 1, 2
Exposició oral de treballs 12 0,48 1, 2
Tipus: Supervisades      
Tutories 4 0,16 2
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs en grups reduïts 60 2,4 1, 2
Lectura articles i estudi personal 21 0,84 2

Avaluació

L’avaluació del curs constarà essencialment de tres elements:

  • Documents escrits de feina individual que representen el 50% de la nota final. Es proposaran fins a un màxim de 4 exercicis (resum d’articles de lectura, argumentar sobre una notícia d’actualitat, construir un argument sobre una qüestió debutuda a classe, preparar una petita intervenció sobre un concepte concret treballat a classe, etc.). Es valorarà en particular la qualitat escrita, capacitat de concreció i síntesi en l’exposició d’arguments i l’argumentació.
  • Treball d’estudi de cas en grup que representa el 40% de la nota final. Es proposarà a principi del curs els continguts que s’hauran d’anar elaborant i treballant al llarg de tot el període per culminar amb el treball final. Les presentacions a classe de les diferents parts del treball i les entregues parcials aniran construint la nota final del treball. Tots els membres del grup hauran de demostrar un treball i un compromís amb la feina conjunta igualitaris. Es valorarà la qualitat i rigor dels continguts així com la qualitat de la presentació, del llenguatge emprat i la gràfica.
  •  Assistència i participació activa a classe que representa el 10% de la nota final. L’assistència a totes les sessions lectives és obligatòria. En els casos excepcionals d’absència caldrà lliurar el corresponent justificant. L'absència continuada a classe sense justificació portarà a l'alumne a l'examen de recuperació (ja que no haurà pogut demostrar la seva implicació i participació en el treball d'estudi).

Per superar l’assignatura cal:

  • a)      Haver superat els documents escrits de feina individual amb una qualificació mitjana mínima de 5.
  • b)      Haver lliurat el treball d’estudi de cas amb una qualificació mínima de 5.

Les dues qualificacions anteriors no faran mitjana entre ells per superar l’assignatura. Per tant cal tenir una qualificació mínimade 5 en les dues feines (documents individuals i treball de cas en grup).

  •  c)      Haver participat de manera regular a les classes.


Recuperació:

  • a)      Els exàmens i treballs seran reavaluables de la forma i en les dates que oportunament s’indicarà.

  • b)      Per optar a reavaluació cal haver participat en les proves d’avaluació i lliurat els materials de les pràctiques de la forma que oportunament s’indicarà.
  • c)      En la reavaluació, la nota màxima que es podrà obtenir a cada una de les proves reavaluades és de 5.

 

Alumant no avaluable:

D'acord amb la Normativa Acadèmica aprovada, i modificada pel Consell de Govern en data del dia 19 de març de 2015, la consideració de NO PRESENTAT es substitueix per la de NO AVALUABLE (aquesta etiqueta no es té en compte en l’expedient acadèmic encara que fa córrer convocatòria). També d’acord amb l’article 116 de dita Normativa, quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta aquesta assignatura es consignarà com a no avaluable. La guia docent ha d’establir els criteris per assignar un no avaluable. En aquest sentit, la Comissió de Docència de la Facultat de Filosofia i Lletres, reunida el dia 2 de juny de 2015, va decidir no establir què s’entén per a NO AVALUABLE, deixant-ho obert al bon criteri del professorat.

La còpia o plagi de qualsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 10% 10 0,4 1, 2, 3
Documents escrits de feina individual 50% 5 0,2 1, 2, 3
Treball d'estudi de cas en grup 40% 4 0,16 3

Bibliografia

Romà Pujadas, Jaume Font; “Ordenación y planificación territorial”. Editorial Síntesis.

Manuel Benabent Fernández; “Introducción a la teoria de la planificación territorial”. Secretariado de Publicaciones. Universidad de Sevilla.

Juli Esteban Noguera; “Elementos de Ordenación Urbana”. Edicions UPC. Universitat Politècnica de Catalunya.

Peter Hall; “Urban and Regional Planning”. Routledge.

Patsy Healey; “Collaborative Planning: shaping places in Fragmented societies”. Palgrave-MacMillan.

Scott Campell, Susan Fainstein (ed.); “Planning Theory”. Blackwell Publishers.

 

A l’inici del curs es proposaran lectures d'articles d'actualitat pels debats i de complement per a les classes teòriques.