Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits
La planificació territorial és una de les tres modalitats de planificació física i normativa que intervenen en l’ordenació del territori. Una modalitat que tradicionalment havia estat poc desplegada en la nostra realitat i que ha anat prenent un major protagonisme en les darreres dècades impulsada, per una banda, per la pròpia administració de la Generalitat de Catalunya – amb el desplegament del Programa de Planejament Territorial aprovat el 2004 – i per altra banda, per les condicions del propi territori – amb la consolidació de les àrees i regions metropolitanes.
Els objectius d’aquest curs s’orienten a comprendre les tres maneres d’intervenir sobre el territori i que li són pròpies a qualsevol exercici d’ordenació del territori - sigui territorial, urbanístic o sectorial:
En definitiva, es tracta de conèixer les motivacions del planejament o planificació (territorial i urbanística principalment), familiaritzar-se amb els conceptes bàsics i elements que la conformen i els instruments o eines tècniques que s'utilitzen per donar-hi forma i concretar la planificació. Es farà per mitjà de classes teòriques, exemples i debats d'actualitat (les agendes globals (ODS i Agenda Urbana), la "nova normalitat", entre d'altres) i un treball sobre un cas pràctic de planejament executat.
L’assignatura es desenvoluparà d’acord amb el següent temari:
Bloc 1: Aproximacions conceptuals (vessant teòrica)
Bloc 2: La planificació executada, desplegada. (vessant pràctica)
El plantejament d’aquesta assignatura vol mostrar alhora la vessant teòrica i la vessant de la pràctica professional del planejament del territori. Per fer possible aquesta doble mirada el desplegament dels continguts del curs es planteja amb:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe expositiva | 30 | 1,2 | 1, 2 |
Debats | 4 | 0,16 | 1, 2 |
Exposició oral de treballs | 12 | 0,48 | 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs en grups reduïts | 60 | 2,4 | 1, 2 |
Lectura articles i estudi personal | 21 | 0,84 | 2 |
L’avaluació del curs constarà essencialment de tres elements:
Per superar l’assignatura cal:
Les dues qualificacions anteriors no faran mitjana entre ells per superar l’assignatura. Per tant cal tenir una qualificació mínimade 5 en les dues feines (documents individuals i treball de cas en grup).
Recuperació:
a) Els exàmens i treballs seran reavaluables de la forma i en les dates que oportunament s’indicarà.
Alumant no avaluable:
D'acord amb la Normativa Acadèmica aprovada, i modificada pel Consell de Govern en data del dia 19 de març de 2015, la consideració de NO PRESENTAT es substitueix per la de NO AVALUABLE (aquesta etiqueta no es té en compte en l’expedient acadèmic encara que fa córrer convocatòria). També d’acord amb l’article 116 de dita Normativa, quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació en l’acta aquesta assignatura es consignarà com a no avaluable. La guia docent ha d’establir els criteris per assignar un no avaluable. En aquest sentit, la Comissió de Docència de la Facultat de Filosofia i Lletres, reunida el dia 2 de juny de 2015, va decidir no establir què s’entén per a NO AVALUABLE, deixant-ho obert al bon criteri del professorat.
La còpia o plagi de qualsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o granpart del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi"és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa a classe | 10% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3 |
Documents escrits de feina individual | 50% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3 |
Treball d'estudi de cas en grup | 40% | 4 | 0,16 | 3 |
Romà Pujadas, Jaume Font; “Ordenación y planificación territorial”. Editorial Síntesis.
Manuel Benabent Fernández; “Introducción a la teoria de la planificación territorial”. Secretariado de Publicaciones. Universidad de Sevilla.
Juli Esteban Noguera; “Elementos de Ordenación Urbana”. Edicions UPC. Universitat Politècnica de Catalunya.
Peter Hall; “Urban and Regional Planning”. Routledge.
Patsy Healey; “Collaborative Planning: shaping places in Fragmented societies”. Palgrave-MacMillan.
Scott Campell, Susan Fainstein (ed.); “Planning Theory”. Blackwell Publishers.
A l’inici del curs es proposaran lectures d'articles d'actualitat pels debats i de complement per a les classes teòriques.