Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 | 0 |
Les pràctiques es desenvolupen al llarg del segon cicle dels estudis d’Història i tenen caràcter anual, encara que es poden fer de forma extensiva (al llarg del primer i/o del segon semestre, o entre els mesos de juliol i setembre) o intensiva (en el període intersemestral -desembre-febrer- o estival -juliol-setembre-).
L'objectiu de l'assignatura és que l'estudiant pugui fer pràctiques externes en un arxiu, de caràcter administratiu o històric, empresa, institució, centre de documentació o de recerca, públic o privat. Se cercarà el ens que més s'adeqüi als interessos acadèmics de l'alumne i, si és el cas, s'establirà el conveni que permeti fer les pràctiques (si és que encara no existeix). El temps destinat a lés pràctiques és de 150 hores, que és la dedicació estipulada en una assignatura de 6 crèdits ECTS, incloses les hores de classe, el temps destinat a la redacció de la memòria i les tutories, que es calcula en 20 hores. Durant l'estada, l'estudiant en pràctiques haurà de realitzar diverses les tasques acordades al conveni sota la supervisió del tutor assignat.
Segons els actuals plans d'estudis, cada grau ha de tenir una assignatura de pràctiques. El grau d'Història a la UAB proposa que els estudiants les facin en un dels ens esmentats. En el cas de fer-les en un arxiu, les raons són diverses i amb dues darreres finalitats: en primer lloc incentivar la recerca històrica a través del contacte directe amb els testimonis escrits del passat, i, en segon lloc, donar a conèixer una professió, la d'arxiver, a la qual s'hi accedeix normalment a partir dels estudis d'història i que tenen, si l'alumne així ho decideix, continuïtat en el futur a través del Màster d'Arxivística i Gestió dels Documents de la UAB; en el cas de fer-les en una institució de caràcter cultural o un centre de documentació o de recerca, l'alumne es famiaritzarà amb el patrimoni cultural, la seva conservació, estudi i difusió. Tot dependrà de quina institució es tracti.
La UAB té signats convenis marc amb institucions diverses per a que els estudiants hi puguin realitzar les pràctiques del darrer curs del grau d'Història. Abans de començar-les, l'estudiant signa un conveni específic amb la UAB i amb la institució en el qual es descriu quines són les tasques que farà i que s'han convingut prèviament entre les tres parts. Per tant el contingut és diferent per a cadascú malgrat el tipus d'aprenentage sigui similar. Les pràctiques realitzades són curriculars, és a dir: consten com a suplement al títol de graduat, i constitueixen experiència laboral.
Com determinar en quina institució farà les pràctiques l'estudiant? El professor tindrà una tutoria amb cada estudiant i proposarà una institució concreta en funció de les següents variables: lloc de residència habitual de l'estudiant durant el curs, ubicació de la institució, el tipus de tasca que s'hagi de realitzar, els mitjans de transport i la seva orientació acadèmica i interessos.
Ara bé, l'estudiant també pot proposar fer les pràctiques en una institució en la qual estigui interessat i aquesta també hi estigui d’acord, encara que no hi hagi encara un conveni marc signat. La UAB pot signar convenis amb qualsevol institució d'àmbit estatal. En aquest supòsit, es faran els passos necessaris per tal de fer-lo.
Abans de començar les pràctiques, al mes de setembre de 2021 (en data a determinar encara), es farà una presentació de l'assignatura i un cop començat el trimestre i triat la institució on es faran les pràctiques, es farà alguna classe teòrica per tal de donar les pautes per a l'elaboració de la memòria final.
Atès que cada estudiant farà les pràctiques en una institució diferent i amb una tutoria diferent, no es pot definir una metodologia comuna. En funció de la institució, el nombre d'activitats supervisades i autònomes canviarà. Per tant, els percentatges expressats que s'exposen són només orientatius.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe presencials | 10 | 0,4 | 1, 2, 6, 7 |
Elaboració d'informes d'activitat | 5 | 0,2 | 4, 5, 8 |
Pràctiques a la institució | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tutories d'arxiu i d'universitat | 45 | 1,8 |
L'avaluació es farà a partir dels informes i la memòria final. El protocol de Pràctiques Externes (PE) de la Facultat estableix com a referències un valor d’un 60 % per a l’informe de la institució externa, un 30 % per a l’autoinforme o memòria final de l’estudiant i un 10 % restant que depén del seguiment per part del coordinador de PE En les memòries es demana, per part de la institució, una avaluació exacta de les aptituds, habilitats i capacitats de l'estudiant, sobretot pel que fa als aspectes laborals en forma de qüestionari, juntament amb una valoració general de la seva tasca, suggeriments i, si s'escau, propostes de millora. En la memòria final que ha d'emplenar l'estudiant, es demana que especifiqui quines són les tasques que ha realitzat, els problemes que s'han plantejat i com s'han resolt, una valoració de l'experiència i qualsevol altre suggeriment.
Quan l'alumne no hagi arribat a realitzar un 10% de les hores presencials previstes al conveni serà avaluat amb la nota "No avaluable"; si l'alumne supera el 10% de presencialitat però no ha completat les hores previstes al conveni o bé sigui avaluat negativament serà qualificat amb un "Suspès"; donada l'heterogeneïtat de l'avaluació de les PE, i el caràcter potestatiu d'aquesta qualificació, NO s'atorgaran qualificacions de "Matrícula d'Honor". Les PE no tenen recuperació.
L'assignatura és annual, i per tant és al llarg de tot el curs que es podran fer les 150 hores estipulades per a l’assignatura. Els horaris de l'estudiant a la institució es pacten de manera prèvia a la signatura del conveni i s’han de caracteritzar per la regularitat per tal de facilitar un ritme de treball constant. Cal tenir present que l'experiència ha de ser beneficiosa per a tots i que en cap cas la pràctica no pot suposar una càrrega de treball excessiva ni per a l'alumne ni per a la institució acollidora.
Al llarg del curs el professor tindrà un horari d'atenció a l'estudiant de l'assignatura per a qualsevol dubte o qüestió relacionada amb les practiques, sigui teòrica o pràctica. De la mateixa manera, estarà sempre en contacte amb la institució per a qualsevol incidència o problema que pugui sorgir al respecte a través d’una adreça de correu electrònic i un número de telèfon.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe intermedi de l'estudiant | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Informes intermedi i final de l'arxiu | 60 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Memòria final de l'estudiant | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tutoria final (si s'escau) amb el professor de l'assignatura | 10% | 0 | 0 | 4, 5, 9 |
Depenent de la institució on es realitzin les PE, als estudiants se'ls proporcionarà la bibliografia adequada per tal de familiaritzar-se amb ella.