Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 3 | 2 |
Prerequisits
És recomanable haver fet l'assignatura de Patologia de l'Audició, la Parla, la Veu i la Deglució.
S'aconsella repassar els continguts d'altres assignatures relacionades:
Adquisició i el processament del llenguatge, Psicologia Evolutiva I; Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit
Havent adquirit els coneixements relatius a l'anatomia i fisiologia de l'oïda així com la patologia de l'audició, aquesta assignatura té un enfocament clarament educatiu d'aplicació logopèdica. Quan l'estudiant acabi l'assignatura serà capaç d'avaluar la competència comunicativa i lingüística de l'alumnat amb sordesa i oferir la intervenció logopèdica més adequada segons la seva especificitat tenint en compte l'entorn socioeducatiu que l'envolta.
L'estudiant podrà ampliar i aprofundir els seus coneixements sobre la intervenció logopèdica en la primera infantesa de la criatura sorda si realitza l'assignatura optativa de 4rt curs: L'educació primerenca de la criatura afectada per trastorns del llenguatge i l'audició.
TEMES
Tema 1. Anatomia i fisiologia de l'oïda.
Tema 2. Detecció i diagnòstic: Screening auditiu neonatal, Classificació de la sordesa, proves de valoració auditiva i interpretació de audiometries.
Tema 3. Ajudes tècniques: Audiòfon, Implant coclear i Sistema de freqüència modulada.
Tema 4. Impacte de la sordesa en el medi familiar. Orientacions a la família.
Tema 5. Maneres de comunicació de les persones amb sordesa. L'adquisició de la llengua oral
Tema 6. Modalitats d'escolarització de l'alumnat amb sordesa. Orientacions a l'escola.
Tema 7. Els serveis educatius a Catalunya: els CREDA.
Tema 8. L'avaluació de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa.
Tema 9. La intervenció logopèdica per al desenvolupament de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa.
La metodologia consisteix en classes dirigides i seminaris de pràctiques on es combinen les explicacions amb lectures i comentaris, anàlisi de material audiovisual, etc.
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 21 | 0,84 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris i pràctiques | 24 | 0,96 | 2, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lectura de documents | 15 | 0,6 | 1, 7, 8, 9 |
Preparació d'un treball | 40 | 1,6 | 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
L'avaluació es basarà en les següents evidències d'aprenentatge:
EV1. Prova d'avaluació de continguts: 50% de la nota final. Individual. Proves escrites. Es realitzarà durant la segona setmana avaluativa
EV2. Anàlisi i interpretació de l'audiometria: 10% de la nota final. Individual. Proves escrites. Es realitzar+a durant la primera setmana avaluativa
EV3. Treballar en un petit grup d'anàlisi i comparació de mostres de llenguatge d'infants amb sordesa: el 40% de la nota final. Prova escrita i oral. Es realitzarà durant la segona setmana avaluativa
Un estudiant que hagi donat proves d’aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) serà considerat com a "no avaluable".
Assignatura aprovada: l’estudiant passa l’assignatura si obté una puntuació mínima de 5 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de totes les evidències d’aprenentatge.
Prova de recuperació: aquells estudiants que no hagin aconseguit els criteris establerts per aprovar l'assignatura, podran realitzar la recuperació d’aquelles evidències amb un rendiment insuficient si la nota global de l’avaluació continuada és entre 3,5 i 5 (en una escala de 10).
En els casos de segones matrícules, l'avaluació de l'assignatura serà la mateixa que en els casos de primera matrícula.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Prova de continguts | 50 | 2 | 0,08 | 1, 4, 6, 7, 8, 9 |
EV3: Treball en petit grup | 40 | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10 |
Ev2: Audiometria | 10 | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10 |
Bibliografia fonamental
Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (1998) Sordera comunicación y aprendizaje. Ed.Masson, Barcelona. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya.
Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (2002) L'alumnat sord a les etapes infantil i primària. Criteris i exemples d'intervenció educativa. Servei de Publicacions de la UAB. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya. Inclou CD.
Manrique i Huarte (2002). Implantes cocleares. Ed.Masson. Intervenció en implants coclears.
Torres, S. (1995) Deficiencia auditiva. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Ed.Aljibe. Manual general sobre el tema.
Bibliografia complementaria
Amat,M.T. (2011). Quadern de rehabilitació: Implant coclear. Federació AICE, Barcelona.
Calvo, J.C. (1999) La sordera: un enfoque socio-familiar. Ed.Amaru.
Cardona, C.; Gomar,C.; Palmés,C. i Sadurni, N. (2010). Alumnado con pérdida auditiva. Ed.Graó, Barcelona.
Furmanski, H.M. (2005). Implantes cocleares en niños: rehabilitación auditiva y terapia auditiva. Asociación de implantados cocleares de España, Barcelona.
Gotzens,A. i Marro, S. (1999). Prueba de valoración de la percepción auditiva. Ed.Masson, Barcelona.
Enllaços web:
www.fiapas.es
www.oiresclave.org
www.t-oigo.com