Logo UAB
2020/2021

Alteracions de l'audició: valoració i intervenció

Codi: 104144 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carrasumada Serrano Pau
Correu electrònic:
Carrasumada.Serrano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Nuria Miranda Codina

Prerequisits

Prerequisits
És recomanable haver fet l'assignatura de Patologia de l'Audició, la Parla, la Veu i la Deglució.
S'aconsella repassar els continguts d'altres assignatures relacionades:
Adquisició i el processament del llenguatge, Psicologia Evolutiva I; Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit

 

 

 

Objectius

Havent adquirit els coneixements relatius a l'anatomia i fisiologia de l'oïda així com la patologia de l'audició, aquesta assignatura té un enfocament clarament educatiu d'aplicació logopèdica. Quan l'estudiant acabi l'assignatura serà capaç d'avaluar la competència comunicativa i lingüística de l'alumnat amb sordesa i oferir la intervenció logopèdica més adequada segons la seva especificitat tenint en compte l'entorn socioeducatiu que l'envolta.

L'estudiant podrà ampliar i aprofundir els seus coneixements sobre la intervenció logopèdica en la primera infantesa de la criatura sorda si realitza l'assignatura optativa de 4rt curs: L'educació primerenca de la criatura afectada per trastorns del llenguatge i l'audició.

Competències

  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Assessorar les famílies i l'entorn social dels pacients i afavorir-ne la participació i la col·laboració en el tractament logopèdic.
  • Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els principals trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució.
  2. Dissenyar projectes d'intervenció logopèdica, seleccionant els objectius, les tècniques i els recursos adequats per a la intervenció logopèdica.
  3. Enumerar una llista de consells pràctics per incitar la participació de la família en el tractament logopèdic.
  4. Explicar als pacients el significat d'informes mèdics, així com la influència que poden exercir els trastorns sistèmics en les funcions vocal, auditiva i deglutòria.
  5. Explicar els efectes positius que podria tenir l'entorn social en la millora del tractament logopèdic de diferents casos pràctics.
  6. Explicar la repercussió de diversos trastorns de la parla, la veu, l'audició i la deglució en els processos comunicatius.
  7. Identificar les situacions que requereixen derivar el pacient a altres professionals.
  8. Seleccionar i aplicar els instruments específics d'avaluació adequats per a cada cas.
  9. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  10. Tractar o reeducar pacients amb trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.

Continguts

TEMES

Tema 1. Anatomia i fisiologia de l'oïda.
										
											
										
											
										
											Tema 2. Detecció i diagnòstic: Screening auditiu neonatal, Classificació de la sordesa, proves de valoració auditiva i interpretació de audiometries.
										
											
										
											
										
											Tema 3. Ajudes tècniques: Audiòfon, Implant coclear i Sistema de freqüència modulada.
										
											
										
											Tema 4. Impacte de la sordesa en el medi familiar. Orientacions a la família.
Tema 5. Maneres de comunicació de les persones amb sordesa. L'adquisició de la llengua oral Tema 6. Modalitats d'escolarització de l'alumnat amb sordesa. Orientacions a l'escola. Tema 7. Els serveis educatius a Catalunya: els CREDA. Tema 8. L'avaluació de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa. Tema 9. La intervenció logopèdica per al desenvolupament de la llengua oral de l'alumnat amb sordesa.

Metodologia

La metodologia consisteix en classes dirigides i seminaris de pràctiques on es combinen les explicacions amb lectures i comentaris, anàlisi de material audiovisual, etc. 

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 21 0,84 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Seminaris i pràctiques 24 0,96 2, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 20 0,8 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Lectura de documents 15 0,6 1, 7, 8, 9
Preparació d'un treball 40 1,6 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10

Avaluació


L'avaluació es basarà en les següents evidències d'aprenentatge:

EV1. Prova d'avaluació de continguts: 50% de la nota final. Individual. Proves escrites. Es realitzarà durant la segona setmana avaluativa

EV2. Anàlisi i interpretació de l'audiometria: 10% de la nota final. Individual. Proves escrites. Es realitzar+a durant la primera setmana avaluativa

EV3. Treballar en un petit grup d'anàlisi i comparació de mostres de llenguatge d'infants amb sordesa: el 40% de la nota final. Prova escrita i oral. Es realitzarà durant la segona setmana avaluativa

Un estudiant que hagi donat proves d’aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) serà considerat com a "no avaluable". 

Assignatura aprovada: l’estudiant passa l’assignatura si obté una puntuació mínima de 5 punts (escala 0-10) com a suma ponderada de totes les evidències d’aprenentatge.

Prova de recuperació: aquells estudiants que no hagin aconseguit els criteris establerts per aprovar l'assignatura, podran realitzar la recuperació d’aquelles evidències amb un rendiment insuficient  si la nota global de l’avaluació continuada és entre 3,5 i 5 (en una escala de 10).

En els casos de segones matrícules, l'avaluació de l'assignatura serà la mateixa que en els casos de primera matrícula.

 https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Prova de continguts 50 2 0,08 1, 4, 6, 7, 8, 9
EV3: Treball en petit grup 40 6 0,24 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10
Ev2: Audiometria 10 2 0,08 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10

Bibliografia

Bibliografia fonamental


Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (1998) Sordera comunicación y aprendizaje. Ed.Masson, Barcelona. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya.
Silvestre,N.; Cambra,C.; Laborda,C.; Mies,A.; Ramspott,A.; Rosich,N.; Serrano,C. i Valero,J. (2002) L'alumnat sord a les etapes infantil i primària. Criteris i exemples d'intervenció educativa. Servei de Publicacions de la UAB. Manual bàsic sobre sordesa i amb resultats d'investigacions realitzades a Catalunya. Inclou CD.
Manrique i Huarte (2002). Implantes cocleares. Ed.Masson. Intervenció en implants coclears.
Torres, S. (1995) Deficiencia auditiva. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Ed.Aljibe. Manual general sobre el tema.

Bibliografia complementaria

Amat,M.T. (2011). Quadern de rehabilitació: Implant coclear. Federació AICE, Barcelona.
Calvo, J.C. (1999) La sordera: un enfoque socio-familiar. Ed.Amaru.
Cardona, C.; Gomar,C.; Palmés,C. i Sadurni, N. (2010). Alumnado con pérdida auditiva. Ed.Graó, Barcelona.
Furmanski, H.M. (2005). Implantes cocleares en niños: rehabilitación auditiva y terapia auditiva. Asociación de implantados cocleares de España, Barcelona.
Gotzens,A. i Marro, S. (1999). Prueba de valoración de la percepción auditiva. Ed.Masson, Barcelona.

Enllaços web:

www.fiapas.es
www.oiresclave.org
www.t-oigo.com