Logo UAB
2020/2021

Estàndard Oral i Escrit de la Llengua Espanyola

Codi: 103870 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Rodríguez Ortiz
Correu electrònic:
Francesc.Rodriguez.Ortiz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

María Jesús Machuca Ayuso
Francesc Rodríguez Ortiz
Yurena Maria Gutierrez Gonzalez

Prerequisits

No hi ha prerequisits específics diferents de les condicions d'accés a la universitat.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és perfeccionar la capacitat d'anàlisi i producció de textos per als mitjans de comunicació tant en la seva varietat oral com escrita. Al final del curs, l'alumnat ha de conèixer les principals característiques d'una sèrie de models textuals, la qual cosa li permetrà aplicar aquests coneixements a la composició de textos en espanyol.

Competències

  • Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges publicitaris.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant a les llengües oficials (català i castellà) com en una tercera llengua.
  • Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials de manera oral i escrita.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de missatges publicitaris.
  3. Construir textos en les dues llengües oficials que s'adequin a les estructures del llenguatge publicitari.
  4. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  5. Demostrar esperit crític i autocrític.
  6. Demostrar que es té domini de les llengües oficials i dels seus recursos expressius per a poder produir textos orals i escrits amb fluïdesa, eficàcia i precisió.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant a les llengües oficials (català i castellà) com en una tercera llengua.
  9. Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea.
  10. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció.
  11. Gestionar el temps de manera adequada.
  12. Trobar allò substancial i allò rellevant en textos publicitaris, en les dues llengües oficials, en qualsevol suport per a detectar formes correctes d'expressió oral i escrites.
  13. Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Continguts

Tema 1. Oralitat i escriptura en els textos publicitaris i de les relacions públiques. Manifestacions de la llengua oral i de la llengua escrita en diferents formats. Recursos lingüístics per a l'elaboració de textos. Norma i ús en els diferents textos publicitaris i de les relacions públiques. Alguns dels problemes normatius de l'espanyol.

Tema 2. Les unitats textuals: enunciats i paràgrafs. Constituents de l'enunciat, concordança i ordre de paraules. Tipus de paràgraf. Ús dels connectors i d'elements referencials.

Tema 3. Procediments de creació textual. Factors lingüístics i extralingüístics: la variació i la creativitat. Denotació i connotació. Creació d'enunciats publicitaris i retòrica.

Tema 4. Articulació, problemes de pronúncia i característiques pròpies de la llengua oral en els àmbits de la publicitat i les relacions públiques. Els trets prosòdics: velocitat d'elocució, les pauses i distribució dels accents en l'enunciat. Patrons melòdics i modalitat oracional en espanyol.

Tema 5. La presentació oral. Recursos lingüístics per a presentacions orals. Preparació d'intervencions orals. Recursos orals per a la presentació oral. La comunicació no verbal.

El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.

Metodologia

La metodologia emprada a les activitats formatives dirigides semipresencials combina les classes teòriques online (per a l'exposició i reflexió a partir dels continguts del curs) amb les activitats pràctiques/seminaris a les aules, que requereixen la participació activa de l'alumnat individualment i en grup.

En les activitats formatives de tipus autònom l'alumnat haurà de realitzar la lectura, l'anàlisi i la síntesi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i realitzar els treballs pràctics assignats pel professorat.

L'alumnat comptarà amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials com a activitats formatives supervisades.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria online 15 0,6
Pràctiques d'aula i seminaris 37,5 1,5
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 3, 4, 6, 7, 12
Tipus: Autònomes      
Lectura, anàlisi i síntesi dels textos i documents, preparació i realització de treballs 90 3,6 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13

Avaluació

L'alumnat haurà de realitzar al llarg del curs les següents proves:

  • Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit (25 %).
  • Pràctiques d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral (25 %).

Les característiques de cadascuna de les pràctiques s'especificaran durant el curs i podran consultar-se en el Moodle.

  • Prova de comprensió de les lectures obligatòries (10 %).
  • Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs (40 %). 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Les faltes d'ortografia, així com els errors a la puntuació, la morfosintaxi i el lèxic es penalitzen amb -0,2 punts cadascuna. Amb més de 15 faltes o errors gramaticals la prova es considerarà suspesa amb un 0 i haurà de repetir-se en la recuperació.

Per superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les proves i lliurar-les en el termini fixat. S'ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per calcular la nota final s'aplicaran els percentatges anteriorment indicats.

Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir una qualificació mínima de 3,5 sobre 10 en totes les proves. Els estudiants que hagin suspès alguna de les proves amb menys d'un 3,5 o no hagin arribat al 5 amb la suma de totes les notes ponderades podran presentar-se a la recuperació d'un màxim de dues de les proves realitzades de manera ordinària (que no superin el 50 % de la nota). 

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Es considerarà "No avaluat" quan l'estudiant només hagi realitzat una de les pràctiques/proves. L'elaboració de més d'una pràctica/prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.

En cas de segona matrícula, l’alumnat ha de seguir l’avaluació ordinària de l’assignatura.

Per tenir dret a la revisió extraordinària, l'alumnat ha d'haver realitzat la revisió ordinària.

Advertiments

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova de comprensió de les lectures obligatòries 10% 0 0 2, 7, 8, 9, 11, 12
Prova escrita sobre els continguts teòrics i descriptius del curs 40% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge escrit 25% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctica d'anàlisi i producció de mostres del llenguatge oral 25% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13

Bibliografia

Bibliografia bàsica
  • BRIZ, Antonio (coord.) (2008): Saber hablar, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • CURTO, Víctor; REY, Juar y SABATÉ, Joan (2008): Redacción Publicitaria. Barcelona: Editorial UOC.
  • DE SANTIAGO GUERVÓS, Javier (2012): Principios de Comunicación persuasiva. Madrid: Arco Libros.
  • HERNÁNDEZ GUERRERO, José Antonio y María del Carmen García Tejera (2004): El Arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna, Barcelona: Ariel.
  • REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2019): Libro de estilo de la lengua española: según la norma panhispánica, Madrid: Planeta.
  • SÁNCHEZ LOBATO, Jesús (coord.) (2006): Saber escribir, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
  • van DIJK, Teun A. (2000) (comp.): Estudios sobre el discurso: una introducción multidisciplinaria, Barcelona: Gedisa.
 
Bibliografia específica
Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fonamentals per el seguiment del curs.