Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
Aquesta guia docent s’ha completat seguint les instruccions del Rectorat de la UAB, que ha seguit el Deganat de la Facultat de Ciències de la Comunicació. Segons les mateixes, la docència al segon semestre serà de caràcter presencial.
Cal tenir en compte, però, que la metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Es necessitarà que l'alumnat tingui un coneixement de temes d'actualitat (sobretot política).
L’alumnat ha de tenir també un domini suficient del català i del castellà, llengües en les que són impartides les classes i tenir al menys domini de l’anglès a nivell de lectura (llengua en la que estan la majoria dels materials docents).
L'assignatura té per objecte proporcionar els instruments conceptuals bàsics per a l'anàlisi i la comprensió de la comunicació política i dels seus diferents actors i funcions, en les societats contemporànies.
TEMARI
1- Aspectes introductoris, conceptes basics i funció de la comunicació política.
2- Introducció històrica
3- Propaganda Nazi i Feixista
4- Els partits catch-all: de la propaganda al marketing polític
5- Internet i política: el màrqueting polític 2.0
6- Nous reptes, nous espais i noves participacions: la Democràcia 3.0
7- La comunicació pública
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura i es penjarà al Campus Virtual. Al CV es trobarà també la descripció dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Tots els temes indicats es tractaran a les sessions previstes i tots ells entraran a les avaluacions que siguin establertes.
El contingut d'aquesta assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
La base de la metodologia docent serà aconseguir un aprenentatge autònom per part del alumnat. L'activitat acadèmica tutelada pel professorat, amb una participació constant i activa de l'alumnat, permetrà que aquest assumeixi les competències genèriques i específiques que es van a plantejar en la matèria, aconseguint, d'aquesta forma, complir amb els objectius formulats.
La matèria està dividida en una sèrie de classes magistrals, seminaris i/o conferències i/o jornades específiques que aporten la base teòrica i metodològica i serveixen de nexe i guia per a realitzar les activitats d'aprenentatge (classes pràctiques) i d'autoaprenentatge que són essencials en el disseny de l'assignatura. Les classes de caire teòric i les activitats d'aprenentatge permetran que l'alumnat assumeixi els propòsits de la matèria.
Les pràctiques que es duguin a terme han de tenir també la seva identificació amb els debats teòrics que es plantegin en l'assignatura. D'aquesta forma, existirà un fil conductor en tota l'assignatura amb la finalitat que els alumnes puguin créixer intel·lectualment i en la seva formació.
Les tutories són contemplades com un aspecte fonamental per a la guia i creixement de l'aprenentatge de l'alumnat. Aquestes tutories podran ser individuals, en grup, presencials o virtuals, en funció del desenvolupament del curs.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de la presentació de l'assignatura i es penjarà al Campus Virtual on l'alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Laboratori | 22 | 0,88 | 2, 5, 7, 11, 14 |
classe magistral | 15 | 0,6 | 1, 8, 13 |
seminari | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació | 7,5 | 0,3 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Tutories | 7,5 | 0,3 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Altres activitats | 50 | 2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13 |
Campus virtual | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 9 |
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura tindrà 2 parts clarament diferenciades. Una serà la part de l’examen sobre els continguts teòrics i l’altra serà la part de pràctiques a realitzar sobre els conceptes teòrics apresos.
Activitat A. Examen sobre els continguts (individual). Val el 35% de la nota final.
Activitat B. Un treball de curs sobre campanyes electorals (anàlisi, disseny i propostes), que tindrà una presentació escrita i una d’oral (en grup). Val el 35% de la nota final.
Activitat C. Una pràctica sobre xarxes socials i màrqueting polític. Val el 5% e la nota final. Individual
Activitat D. Una pràctica sobre espots electorals. Val el 5% de la nota final. Individual
Activitat E. Una pràctica sobre la realització d’un article periodístic sobre algun tema de comunicació política. Val el 20% de la nota final. Individual.
El contingut específic de les diferents activitats serà explicat pels docents a l’inici de cadascuna de les pràctiques. Les dates de realització i lliurament de les proves serà establert a la Planificació Docent Ampliada, que estarà disponible al Campus Virtual.
Aquest calendari previst per la realització i lliurament de les proves es mantindrà sempre que no hi hagi variacions degudes a una millor organització docent, o a canvis derivats d'alteracions en les jornades lectives que no siguin atribuïbles a l'equip docent d'aquesta assignatura.
En tractar-se d'avaluació continuada, és obligada l'assistència a l'aula i per aprovar l'assignatura és obligatori realitzar totes les proves esmentades
El contingut específic de les diferents activitats serà establert i publicat, previ a l'inici de l'assignatura, en una Planificació Docent Ampliada, que estarà disponible al Campus Virtual.
Recuperació
A les dues darreres setmanes del curs es farà una recuperació d'un màxim de 2 parts de les 5 avaluades (examen i article periodístic), sempre que les altres tres estiguin aprovades.
L'alumnat que suspengui la part de teoria, és a dir, l’examen de continguts, tindrà opció de presentar-se a una prova de recuperació, que serà igualment escrita, amb el mateix format de la prova anterior, i a celebrar, durant el període d'activitats de recuperació, a la data i circumstàncies que es determinin. La condició obligatòria per poder optar a aquesta recuperació de la part de teoria és haver-se presentat a la primera prova escrita d'avaluació de coneixements teòrics programada a l'assignatura i haver-la suspès amb una nota igual o superior a 3.
Recuperació de l’article periodístic: L'alumnat que suspengui l’article periodístic tindrà opció de presentar-se a una prova de recuperació, substitutiva i a celebrar, durant el període d'activitats de recuperació, en la data i circumstàncies que es determinin. La condició obligatòria per poder optar a aquesta recuperació és haver presentat l’article periodístic i haver-lo suspès amb una nota igual o superior a 3. La nota obtinguda en la recuperació -que no fa mitjana amb la nota obtinguda a les proves anteriors- serà la definitiva quant a l'avaluació
Revisió de notes: La nota es fa pública pel Campus Virtual. Al calendari d’inici de curs es marcaran lesdates deles tutories per la revisió de les qualificacions.
Segona matrícula
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi de tota la matèria. Les característiques d’aquesta prova es penjaran al campus virtual, i és necessari que l’alumne que s’hi aculli, ho comuniqui al professorat responsable de l’assignatura, en les dues primeres setmanes del curs.
Plagi
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat...) obtindrà un zero (0) de l’acte d’avaluació. En el cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà zero (0).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi d'una campanya | 35 | 13 | 0,52 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13 |
Examen de contingut | 35 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7, 9 |
Xarxes socials i espots | 10 | 8 | 0,32 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
article periodístic | 20 | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14 |
Bibliografia bàsica
Aira, Toni (2015). La Comunicación política. Llibre en línia | Editorial UOC
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1990886?lang=cat
Costa, Pere Oriol. (2008), Cómo ganar unas elecciones : comunicación y movilización en las campañas electorales Barcelona [etc.] : Paidós, cop.
Hallin, Daniel C.; Paolo Mancini (2008), Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona : Hacer.
MacNair, Brian (2017). An introduction to political communication Llibre en linia. Londres: Routledge 6ª ed.
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2002967?lang=cat
Marqués, Joaquín. (2016). Política y propaganda: medios de comunicación y opinión pública / prólogo de Agustí de Uribe-Salazar. Llibre en línia | Editorial UOC |
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1991887?lang=cat
Mazzoleni, Gianpietro (2010), La comunicación política. Madrid : Alianza, cop.
Bibliografia de referència
Anduiza, Eva, Michael James Jensen, Laia Jorba (2012), Digital media and political engagement worldwide : a comparative study , New York : Cambridge University Press.
Bimber, Bruce A. (2003), Campaigning online: the Internet in U.S., Oxford : OxfordUniversity Press,
Bimber, Bruce A., (2003), Information and American democracy : technology in the evolution of political power Cambridge : Cambridge University Press.
Canel, María José,(2006) Comunicación política : una guía para su estudio y práctica, Tecnos.
Giansante, Gianluca (2015). La Comunicación política online : cómo utilizar la web para construir consenso y estimular la participación[traducción: Jordi Trilla ; prólogo de Mitch Stewart]. Llibre en línia | UOC . 1a ed. en lengua castellana
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1991817?lang=cat
Lakoff, George (2007). Foro No pienses en un elefante: lenguaje y debate político Madrid : Editorial Complutense
Rey Morató, Francisco J. (2007). Comunicación política, internet y campañas electorales: de la teledemocracia a la ciberdemocracia, Tecnos, cop.
Semetko, Holli A. ; Scammell, Margaret (2012). The SAGE handbook of political communication / Llibre en línia | SAGE ,
https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1905763?lang=cat
Bibliografia complementària
Aparici, Roberto y David García-Marín (coords.) (2019) La Posverdad : una cartografía de los medios, las redes y la Barcelona: Gedisa Editorial, .
Casero-Ripollés, Andreu;Sáez Casas, Albert;Yeste Piquer, Elena (2016). "Xarxes socials, política i democràcia. Cap a una comunicació politica híbrida". Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. Trípodos Núm. 39 p. 9-12
Fisac, Taciana. (2016) "Revolución, política y propaganda en la China contemporánea". Araucaria: Revista, 18(35):p.105-125 Iberoamericana de filosofía, política y humanidades
Huici Módenes, Adrián (2017). Teoría e historia de la propaganda. Madrid: Editorial Síntesis.
Lemus, Encarnación; Peña, Manuel (2019). Alianzas y propaganda durante el primer franquismo. Madrid: Editorial Ariel.
Quesada Tavares, Camilla; Goulart Massuchin, Michele. (2017) "Comunicación, género y política en Brasil: las candidatas de Paraná en la propaganda electoral televisiva". , Vol 0, Iss 135, p 39-54. Centro Chasqui Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina (CIESPAL),
Rodríguez Jiménez, Francisco.(2018) "Propaganda política y comunicación durante el salazarismo: ensayo bibliográfico". , Vol 72, p 201-218 Leer História
Suau- Gomila, Guillem; Pont Sorribes, Carles; Pedraza Jiménez, Rafael (2020). Politicians or influencers? Twitter profiles of Pablo Iglesias and Albert Rivera in the Spanish general elections of 20-D and 26-J. Communication & Society, Vol. 33 Issue 2, p209-225. 17p. 5 Charts.
Valdés Vega, María Eugenia. (2015) "Comunicación política y propaganda electoral en México : Las reformas de 2007 y 2014". 11(2): p.57-87 Polis. Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial.