Logo UAB
2020/2021

Teories de la Comunicació

Codi: 103840 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501928 Comunicació Audiovisual FB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Lluís Albert Chillón Asensio
Correu electrònic:
Albert.Chillon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Nuria Torras Orfila

Prerequisits

No es requereixen coneixements específics diferents dels que s'assoleixen després de cursar el batxillerat.

Objectius

Els objectius formatius generals de l'assignatura consisteixen en què els alumnes comprenguin els fonaments filosòfics i antropològics de les principals teories del camp de la comunicació, així com les elaboracions conceptuals i els enfocaments crítics que se'n deriven, amb especial èmfasi en la funció cultural que duen a terme. L'assignatura es proposa, així mateix, afavorir la reflexió crítica sobre el paper de les mediacions i dels mitjans de comunicació en la societat.  D'acord amb les instruccions de l'autoritat acadèmica, els professors introduiran la perspectiva de gènere sempre que sigui escaient.

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  • Demostrar esperit crític i autocrític.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina, els seus camps i les elaboracions conceptuals, així com el seu valor per a la pràctica professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  3. Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  6. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  7. Gestionar el temps de manera adequada.
  8. Identificar els fonaments de les teories i de la història de la comunicació.

Continguts

Els continguts de l'assignatura es desenvoluparan a partir dels següents eixos temàtics:

1. Fonaments filosòfics i antropològics per l'estudi de les mediacions i dels mitjans de comunicació
2. Comunicació mediàtica.
3. Estudis crítics sobre comunicació i cultura.
4. Nous mitjans i noves formes de comunicació.

Metodologia

L'aprenentatge estarà basat en classes magistrals, discussió a classe, lectures, tutories i realització de treballs, ressenyes i proves. Es fomentarà la capacitat d'anàlisi crítica, d'argumentació, de deliberació i de reflexió.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 72 2,88 1, 5, 8
Estudi personal i lectures orientades 14 0,56 1, 2, 3, 4, 5, 7
Seminaris 37 1,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals i/o en equip 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tutories 12 0,48 3, 4, 5, 6

Avaluació

Cada alumne realitzarà un mínim de tres proves avaluables (treballs, ressenyes i/o exàmens). Cada professor ponderarà el valor relatiu de cada prova en la qualificació final. Aquestes proves suposaran el 78% de la nota final (26% la primera prova + 26% la segona + 26% la tercera). El 22% restant es decidirà a partir de la participació a classes i seminaris.  Per superar l'assignatura és imprescindible que l'estudiant aprovi todes i cadascuna de les proves proposades amb una nota mínima de 5.

Els estudiants disposaran d'un període de recuperació a final de curs, al qual només podran acollir-se aquells que hagin obtingut, com a mínim, una nota mitjans de 3,5 durant l'avaluació continuada.

Totes les proves seran recuperables sempre que l'estudiant hagi estat avaluat en un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables.

Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són les incloses a la participació a les classes i seminaris (22%)

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en una dissertació raonada i documentada sobre el conjunt de l'assignatura. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a classes i seminaris 22% 1,5 0,06 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tres proves avaluables 78% 6 0,24 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

Adorno, Theodor W. i Horkheimer, Max
1974 Industria cultural y sociedad de masas, Caracas, Monte Ávila.

Arendt, Hannah

2002 La condición humana, Barcelona, Paidós

Cassirer, Ernst
1984 Antropología filosófica: introducción a una filosofía de la cultura, México, Fondo de Cultura Económica

Castells, Manuel
2009 Comunicación y poder, Madrid, Alianza Editorial

Chillón, Albert, i Duch, Lluís
2012 Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación, vol. I, Barcelona, Editorial Herder

Chillón, Albert, i Duch, Lluís
2016 Sociedad mediática y totalismo. Antropología de la comunicación, vol. 2, Barcelona, Editorial Herder

Moragas, Miquel de
2011 Interpretar la comunicación. Estudios sobre medios en América y Europa, Barcelona, Gedisa

Stevenson, Nick
1998 Culturas mediáticas: teoría social y comunicación masiva, Buenos Aires, Amorrortu.

Thompson, John B.
1998 Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós

Watzlawick, Paul
1985 Teoría de la comunicación humana: interacciones, patologías y paradojas, Barcelona, Herder
Teories de la Comunicació 2013 - 2014

Wolf, Mauro
1996 La investigación de la comunicación, Barcelona, Paidós.