Logo UAB
2020/2021

Sistemes d'Informació i Gestió en el Sector Hoteler

Codi: 103783 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Blabia Girau
Correu electrònic:
Daniel.Blabia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

Les sessions són indistintament en català i castellà

Equip docent

Daniel Blabia Girau

Prerequisits

Donat que l'assignatura és un "upgrade" digital dels alumnes és important que aquests tinguin un cert interès en les eines de gestió.

L'assignatura utilitza un simulador de gestió d'hotels de manera que els alumnes gestionen poer equips un hotel durant la durada de l'assignatura. No és requisit imprescindible però és recomenable tenir coneixements però sobretot ganes d'aprendre la tasca d'un director d'hotel.

Objectius

L'assignatura facilita una sèrie d'eines informàtiques fonamentals pel seu desenvolupament com a futurs directius.

L'ensenyament és en base a sessions molt dinàmiques aprenent directament practicant sobre els programes (Fidelio, Project, Tableau, business game, etc) de manera que l'assistència és gairebé imprescindible per superar l'assignatura. Difícilment es pot demostrar l'aprenenentage d'un programa sense asistir regularment a classe.

Al finalitzar l’assignatura l’alumne haurà de ser capaç de:

1. Dominar el procés de presa de decisions des de la direcció d’un establiment hoteler independent i real en condicions de competència .
2. Analitzar els resultats operatius i econòmics d’un establiment hoteler i conseqüentment ser capaç de desenvolupar-ne una estratègia empresarial.
3. Argumentar les seves decisions de gestió empresarial a partir de les dades obtingudes del Sistema d’Informació de l’hotel.
4. Conèixer el funcionament d’un programa de gestió hotelera tipus REVENUE MANEGEMENT/CRM.
5. Aprendre a crear, pressupostar i gestionar un projecte de qualsevol tipus que comporti la utilització dels recursos materials, humans i econòmics al seu càrrec.
6. Dominar el funcionament dels programes de planificació de projectes com ara Microsoft Project i d’altres de software lliure.
7. Conèixer el funcionament d’un Sistema d’informació hoteler basat en programari tipus ERP.
8. Conèixer el funcionament d’algunes TIC de Business Intelligence com ara Tableau per la presa de decisions directives.
9. Conèixer el funcionament d’algunes eines TIC de Customer Relationship Management (CRM)
com ara SugarCRM per la gestió comercial.
10. Desenvoluparuna capacitat d’aprenentatge de forma autònoma a partir d’una necessitat real.

 

Competències

  • Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Demostrar habilitats de lideratge en la gestió dels recursos humans en les empreses hoteleres i de restauració.
  • Demostrar orientació i cultura de servei al client.
  • Demostrar que comprèn la relació i l'impacte dels sistemes d'informació en els processos de gestió de les empreses d'hoteleria i restauració.
  • Demostrar visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se als canvis tecnològics que vagin sorgint.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Conèixer i aplicar les noves fórmules de comercialització i fidelització a través d’Internet i aplicar-les a la venda de productes i serveis del sector de l’hoteleria i la restauració.
  4. Demostrar habilitats de lideratge en la gestió dels recursos humans en les empreses hoteleres i de restauració.
  5. Demostrar orientació i cultura de servei al client.
  6. Demostrar visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  7. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  8. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  9. Gestionar i organitzar el temps.
  10. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  11. Treballar en equip.

Continguts

PART I: INTRODUCCIÓ
Tema 1. Sistemes d’informació en els negocis globals

  • Dades, informació i coneixement.
  • La cadena de valor de la informació: administració de bases de dades i informació
  • Tipologies de sistemes d'informació.
  • Infraestructura TIC. Data centers i cloud computing.

Tema 2. Processos de negoci i sistemes corporatius de gestió.

  • Els processos de negoci.
  • Els sistemes de gestió empresarial: ERP, CRM i SCM.

Tema 3. Anàlisi de dades i suport al control i la presa de decisions.

  • Business Intelligence and analytics.

PART II: CONCRECIÓ
Tema 4. Project management al sector hoteler

  • Projectes vs Operacions
  • Planificació de projectes amb Microsoft project
  • Planificació temporal
  • Planificació econòmica
  • Seguiment i control de projectes

Tema 5. REVENUE MANAGEMENT/CRM

  • Estructura del programari
  • Funcionament operatiu 

Tema 6. BI & Analytics

  • Big data i analítica de dades
  • Introducció al programari Tableau

Tema 7. Gestió de carteres de clients

  • La comunicació bidireccional amb el client al sector Hoteler
  • Introducció al programari SugarCRM

PART III: Business Game/Simulació hotelera
Tema 8: Simulació amb CESIM

  • Introducció al material i al procés de presa de decisions
  • Plans estratègics
  • Simulació hotelera CESIM
  • Informes de gestió

 

Metodologia

L’assignatura funciona en base a tres metodologies d’ensenyament-aprenentatge:
a) Metodologia de la part teòrica de l’assignatura:
Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa a la PART I del programa
b) Metodologia de la part pràctica de l’assignatura:
Presentacions per part del professor dels diferents programaris i la resolució d’exercicis i creació de
casos pràctics (individuals o en equip) per part dels alumnes.
Esment especial a la part online de la Simulació/Business Game doncs algunes de les decisions es
prendran de manera online aprofitant que la pròpia plataforma té l’opció de fer-ho simultàniament per
tots els components de l’equip.
c) Metodologia de la part no presencial de l’assignatura (Campus Virtual i plataforma CESIM):
La plataforma del Campus Virtual s’emprarà com a complement d’informació per tal de fer les
comunicacions als alumnes i compartir documents.
Tots els alumnes tindran accés a la plataforma CESIM per on indicaran les decisions a prendre
cadascun d’ells relatives al seu hotel així com l’obtenció dels resultats de cada ronda. La plataforma té
un fòrum intern per cada equip que serà tutoritzat pel professor.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exercicis 15 0,6
Treballar amb els diferents programaris 20 0,8
sessions teòriques 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24
Tipus: Autònomes      
Elaboració de plans i informes 15 0,6
Simulació hotelera 50 2

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura serà la següent:
Avaluació continuada: L’assignatura es podrà anar superant a mida que avanci el temari. La PART I de
l’assignatura val un 15 % de la nota final, la PART II un 45% i la PART III un 40%. Dins de cada part
l’avaluació serà com segueix:
PART I Examen 100%
PART II: Lliurament d’exercicis 100%.
PART III: Test inicial 10%, Lliurament pla estratègic 15%, resultat simulació 50%, informe de gestió 25%.
L’alumne tindrà una nota continuada de els proves corresponents a les PARTS II i III que si és superior
a 5 podrà donar per superada l’assignatura. Si no, haurà de presentar-se a examen final on també
s’inclourà la PART I. Si queda entre un 3,5 i un 4,9 podrà anar a reavaluació.
Avaluació única: Hi haurà un examen final amb tot el contingut de l’assignatura per aquells estudiants que no hagin
superat el sistema d’avaluació contemplat en el punt anterior i per aquells estudiants amb
característiques especials (repetidors, estudiants amb mobilitat, etc.).
Re-evaluació: Els alumnes que hagin obtingut una nota final entre 3,5 i 4,9 tenen dret a presentar-se a la convocatòria
de recuperació. La nota final a obtenir en aquesta convocatòria no superarà el 5.
Convalidació. Si algun alumne vol que si convalidi la part del Fidelio haurà de presentar un certificat de
l’empresa o hagi treballat. La nota que se li posarà és un 5 i li farà mitja com qualsevol altre.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici 1 amb els diferents programaris 20% 1 0,04 1, 10
Exercici 2 amb els diferents programaris 20% 1 0,04 1, 10
Exercici 3 amb els diferents programaris 20% 1 0,04 1, 10
Simulador hoteler 35% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
test inicial simulació hotelera 5% 1 0,04 2, 3

Bibliografia

WEBGRAFIA
https://www.sugarcrm.com/resources
https://www.tableau.com/learn

TUTORIALS
http://www.brighthubpm.com/software-reviews-tips/45402-step-by-step-tutorial-on-microsoft-projectgetting-
started-in-twenty-minutes/
https://www.tutorialspoint.com/ms_project/index.htm

MATERIAL DOCENT PROPI
Materials docents incorporats al simulador de CESIM per alumnes registrats.
Materials docents incorporats al programari Ms Project
Materials docents incorporats al PMS finalment escollit

BIBLIOGRAFIA
Gemawat, Pankaj "Redefiniendo la Globalización". Ed. Deusto, 2007. ISBN: 978-84-234-2606-5
Hamel, G & Breen b. "The future of Management". Ed. Harvard Business School Press, 2007. ISBN:
1-4221-0250-5
Malone, Thomas W. "El futuro del Trabajo". Ed, Gestión 2000, 2004. ISBN: 84-8088-688-9
Applegate, Lynda M., et alt Estrategia y gestión de la información corporativa: Los retos de la gestión
en una economía de red. 6a edició. Edit McGraw Hill. 2004

Altre material de suport en format digital i enllaços a pàgines web s’ofereixen al Campus Virtual.