Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502904 Direcció Hotelera | FB | 1 | 1 |
No existeixen
Amb aquest curs es pretén oferir als alumnes de primer curs del Grau en Direcció Hotelera les eines i els conceptes bàsics utilitzats en l’àmbit de l’economia, amb una particular atenció a la seva aplicació per l’anàlisi del Sector Turístic. Conceptes relacionats amb l’Oferta, la Demanda, els Mercats, les Polítiques Econòmiques, la Inflació o les Estadístiques seran, per exemple, considerats.
El curs fa un especial èmfasi en dues qüestions: en primer lloc, l’alumne haurà d’utilitzar amb correcció i precisió el vocabulari i llenguatge econòmics, dominant el significat dels conceptes més rellevants referits a la realitat econòmica que ens envolta. Finalment, es prioritzen l’anàlisi d’exemples i la confrontació dels coneixements amb el món real.
L’objectiu formatiu bàsic és proporcionar als estudiants coneixements sobre els conceptes bàsics de teoria econòmica, tant en microeconomia com en macroeconomia. L’aprenentage s’orientarà a que els estudiants obtinguin els coneixements que els permetin conèixer i interpretar els aspectes econòmics que envoltaran els seus posteriors cursos del grau, però també en el seu futur professional.
Tema 1: Introducció a l’Economia
Concepte d’economia: escassetat i elecció. Els agents econòmics. La frontera de Possibilitats de Producció. El cost d’Oportunitat. Els factors productius. Macroeconomia i Microeconomia. Els sistemes econòmics. L’economia del turisme. Sectors Econòmics Agricultura, Industria i Serveis.
Tema 2: Microeconomia (I): Teoria del consumidor
Els consumidors i la teoria de la demanda. Efecte –renda i efecte-substitució. Elasticitats. La segmentació de la demanda turística. Indicadors de demanda. La demanda turística internacional, a Espanya i a Catalunya.
Tema 3: Microeconomia (II): Teoria de la empresa
La producció, el cost de producció y la maximització de beneficis. La funció d’oferta. Elasticitats. Evolució oferta turística internacional i a Espanya. Indicador estadístics oferta.
Tema 4: Microeconomia (III): Anàlisi dels mercats competitius i no competitius. El poder de mercat i els tipus de mercats.
Tema 5: Macroeconomia (I): Macromagnituds. El PIB i la renda disponible. Balança de pagaments. El Producte i la Renda Agregades. Inflació. Ocupació. Tipus de canvi. Tipus d’interès. Dèficit Públic. Sector Exterior. Càlculs de taxes i índexs.
Tema 6: Macroeconomia (II): Diner, sistema financer i inflació.
Tema 7: Macroeconomia (III): Mercat de treball. Corba de Phillips.
La metodologia pel curs 20/21 es veurà condicionada a la situació sanitària del moment. La metodologia a aplicar serà una introducció de cada un dels temes per part del professor. El desenvolupament de cada un dels punts dels temes es durà a terme per part de grups d'alumnes que hauran de preparar un document resum del contingut i hauran d'exposar el punt a la resta de la classe.
Donat el grau d’aplicació pràctica d’aquesta es realitzaran diverses pràctiques.
Per altra banda, el material objecte de les sessions serà complementat amb la distribució de lectures de consulta obligada, que serviran no només com a fonament de coneixements si no també per promoure la lectura de temes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria | 36 | 1,44 | 1, 3, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de treballs | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tutories | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 2, 3, 4, 6 |
El procés de Bolonya incentiva a l’avaluació dels alumnes de forma contínua, per tant es recomana als alumnes a seguir l’avaluació contínua d’aquesta assignatura. Tanmateix es segueix oferint l’examen final en el mes de gener per aquells alumnes que no hagin aprovat l’avaluació contínua o aquells que no hagin seguit l’avaluació contínua.
L’avaluació contínua d’aquesta assignatura es realitzarà de la següent forma:
La presència de l’alumne a classe es considera imprescindible per adquirir els coneixements que després es preguntaran i es demanaran als exàmens.
Per superar l’avaluació contínua s’ha de tenir una nota de 5 o superior, en finalitzar totes les activitats corresponents a l'avaluació continuada, i s’han d’haver realitzat els dos exàmens parcials, presentar el treball escrit i oralment, la no realització d’alguna d’aquestes tasques implicarà la no superació de l’avaluació contínua. No és necessària cap qualificació mínima per seguir l'avaluació continuada.
L’examen final per aquells alumnes que:
Examen de reavaluació serà possible per aquells alumnes que hagin obtingut una qualificació a partir del 3,5 i fins al 4,9 a l’examen final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Examen 2 | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball en grup | 20 | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treballs individuals | 20 | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
BÀSICA
Francisco Mochón(2010) :”Principios de economía” McGraw Hill 4ª edición
COMPLEMENTÀRIA
Alegre, J., M. Cladera i C. Juaneda, (2003), Análisis Cuantitativo de la Actividad Turística, ed. Pirámide, Madrid.
Blanchard, O (2009): “Macroeconomía), Pearson Prencite Hall. Madrid
Bull, A., (1995), La economía del sector turístico, ed: Alianza Economía, Madrid
Figuerola, M., (1992), Manual de Economía Turística, Organización Mundial de Turismo
Lorenzo, M., J. Calvo i R. Osuna, (2003), Economia del Turismo, ed. CERA. Madrid
Mankiw, N.G. (2010): “Principios de economía”. McGraw-hill 5ª ed.
Mochón, F., (1994), Economía. Teoría y Política, McGraw-Hill.
Mochón, F (2008): Economía y Turismo, McGraw-Hill
Pedreño, A. i V. Monfort (coord), (1996), Introducción a la economia del turismo en España, Civitas.
Rivas, J., (2003), Estructura y Economía del Mercado Turístico, Ed: Septem, Oviedo
Samuelson, P. i W. Nordhaus, (1999), Economia, McGraw-Hill
Tribe, J., (2000), Economía del ocio y el Turismo, Ed. Síntesis
Uriel, E., (2001), El Sector Turístico en España., Ed. Caja de Ahorros del Mediterráneo (CAM).
Vallés, J., (coord), (1997), Economía Española, McGraw-Hill