Logo UAB
2020/2021

Direcció i Gestió de la Restauració I

Codi: 103731 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
José Luis García Victorino
Correu electrònic:
JoseLuis.Garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Idioma en que s’imparteix: Català-Castellà

Prerequisits

No son necessaris 

Objectius

Al finalitzar l’assignatura l’alumne/a haurà de/d’ ser capaç de:

 

  1. Conèixer l’estructura d’un departament de A&B així com les competències, habilitats i tasques de cada un dels perfils laborals que l’integren.
  2. Gestionar i controlar els costos de manera efectiva del Departament de A&B o d`una empresa de restauració.
  3. Familiaritzar-se amb la gestió e implantar models efectius de gestió i control.
  4. Identificar l’itinerari d’informació i de treball en un departament de F&B.
  5. Gestionar i ser capaç de dur a terme els diferents serveis de restauració prestats en un establiment hoteler.
  6. Saber determinar els procediments necessaris i adaptar-los a les expectatives del client, les particularitats del capital humà i els recursos materials disponibles.
  7. Prendre decisions i dissenyar estratègies per el desenvolupament i millora del departament.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Aplicar els conceptes relacionats amb la creació i la posada en marxa, l’adquisició, el manteniment i la conservació d’equipaments d’instal·lacions hoteleres i de restauració en condicions de sostenibilitat energètica i viabilitat econòmica.
  • Aplicar la normativa de prevenció i seguretat integral als establiments del sector de l'hoteleria i de la restauració.
  • Demostrar que coneix el sistema de producció i el procediment operatiu del servei de restauració.
  • Demostrar que coneix i entén els principis bàsics de la nutrició humana i les repercussions que té sobre la salut, així com la seva aplicació a l'alimentació.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Identificar i aplicar els fonaments bàsics de seguretat i higiene alimentària, així com les normatives de caràcter nacional i europeu que han de complir els establiments i les activitats del sector.
  • Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar l’estructura del sector.
  2. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  3. Conèixer i aplicar la normativa bàsica que han de complir els establiments hotelers en matèria de seguretat i higiene alimentàries.
  4. Conèixer les normes higièniques i de manipulació d’aliments i com s’han d’aplicar.
  5. Conèixer les pautes essencials per a l’ambientació i promoció.
  6. Conèixer l’estructura i la gestió del departament, així com les competències i les habilitats dels perfils professionals que integren l’àrea de restauració.
  7. Desenvolupar ofertes alimentàries equilibrades per a diferents col·lectius.
  8. Desenvolupar petits plans d’actuació en matèria de prevenció i seguretat.
  9. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  10. Estructurar les diverses fases d’obertures d’establiments.
  11. Gestionar i organitzar el temps.
  12. Identificar els sistemes de prevenció i seguretat del sector de l’hoteleria i de la restauració.
  13. Identificar i conèixer els diferents tipus de servei i punts de venda dels serveis de restauració d’un establiment hoteler.
  14. Identificar les necessitats nutritives humanes.
  15. Ser capaç de buscar informació rellevant de manera eficient.
  16. Treballar en equip.

Continguts

  1. Classificació de les empreses de Restauració canal HORECA.
  2. La restauració en l`empresa Hotelera.
  3. Comercialització en restauració

               3.1 Pla de màrqueting d`una empresa de restauració.

               3.2 Públic objectiu i segmentació de mercats.

               3.3 Planificació i disseny de l'oferta.

               3.4 El CRM en restauració.

               3.5 Internet i la restauració.

               3.6 Les franquícies en restauració.

  1. Gestió de la producció

               4.1 Control dels processos de compres, emmagatzematge i distribució.

               4.2 Vendes i control de la producció.

                  4.2.1 Normalització de processos.

                  4.2.2 Control de vendes en restauració.

              4.3 Gestió informatitzada de empreses de restauració.

              4.4 El pressupost en restauració.

              4.5 Gestió mediambiental.

  1. Creació del departament de F&B dintre d`un Hotel

              5.1 El desdejuni hoteler.

              5.2 Restaurants en hotels: tendències per sectors.

              5.3 Bars i cafeteria.

              5.4 Convencions i banquets.

              5.5 El servei d'habitacions.

              5.6 Neveres (minibars) i distribució automàtica (vending).

              5.7 La restauració en els programes all inclusivament.

  1. Creació d`un model de Gestió per  una empresa de restauració.

Metodologia

• Sessions de classes magistrals. Exposició del contingut teòric del programa de forma clara, sistemàtica i organitzada per part del professor (els alumnes tindran al CAMPUS VIRTUAL el temari basic dels temes). Es fomentarà, en tot moment, la participació de l’alumnat a l’aula; es valoraran les seves aportacions, reflexions i dubtes. Es reforçarà l’aprenentatge amb la projecció de vídeos didàctics i lectura d’articles relacionats amb el temari i la presentació de casos pràctics per part dels alumnes.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 12, 13, 15
Resolució de problemes 15 0,6 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 1, 2, 5, 7, 12, 14
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 31 1,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

DOS OPCIONS D’AVALUACIÓ

 

A ) CONTINUA AMB PROVA D’AVALUACIÓ FINAL (AC):

El sistema d’avaluació s’organitza amb la presentació d’activitats autònomes (pràctiques, comprensió de textos individuals, treballs de grup i/o individuals, exposicions a l’aula, exercicis avaluadors -si s’escau-, etc.) més la prova final d’avaluació contínua d’interrelació i comprensió dels temes i conceptes teòrics treballats.

El professor titular de la matèria establirà al principi de curs la relació d’activitats a realitzar, dates i periodicitat del lliurament, avaluacions, etc. amb el percentatge d’incidència sobre la nota final de tots els continguts objecte d’avaluació continua, així com el corresponent al de la prova final d’avaluació contínua.

Per poder seguir correctament aquest sistema d`avaluació continua es requereix un mínim del 80% d`entregues de les activitats i tasques encomenades en la periocitat establerta pel professor abans de la prova final d`avaluació continua

  

B) ÚNICA (AF): Examen final (tota la matèria).

 

Dia i hora establerts, segons calendariacadèmic, que trobareu a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).

 

RE-AVALUACIÓ:

En cas de NO SUPERAR l`AC o AF.Dia i hora establerts, segons calendari acadèmic, a la Programació Oficial del Centre (EUTDH).

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats Aula 15% 7 0,28 1, 2, 6, 9, 10, 11, 13
Examen teòric 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Treballs pràctics 35% 40 1,6 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

FELIPE GALLEGO, JESÚS. DIRECCIÓN ESTRATÉGICA EN LOS HOTELES DEL SIGLO XXI. McGraw Hill Interamericana. Madrid, 1996

ROCHAT, MICHEL. MÁRKETING Y GESTIÓN DE LA RESTAURACIÓN.     Editorial Gestion 2000. Enero, 2001

MESTRES, JUAN R. TÉCNICAS EN GESTIÓN Y DIRECCIÓN HOTELERA. Editorial Gestion 2000. Barcelona, 2003

BIOSCA, DOMENEC. COMO DIRIGIR CON ÉXITO UN RESTAURANTE. Ediciones CDN, Madrid 1993

ORIOL AMAT i FERNANDO CAMPA, CONTABILIDAD, CONTROL de GESTIÓN y FINANZAS de HOTELES. Editorial PROFIT. Barcelona, 2011.