Logo UAB
2020/2021

Tercera Llengua Estrangera I (Francès)

Codi: 103721 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Yolande Juanola
Correu electrònic:
Yolanda.Juanola@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No escau

Objectius

L’alumnat adquireix un seguit de coneixements lingüístics i desenvolupa competències comunicatives tant en la interacció oral com en l’expressió escrita, de manera que al final d’aquest curs  ha de ser capaç de fer el següent:

  • Reconèixer els signes ortogràfics propis del francès i relacionar-los amb els fonemes corresponents.
  • Reconèixer les lletres que es pronuncien i les que no es pronuncien.
  • Entendre el significat de frases i expressions curtes.
  • Mantenir una conversa senzilla en l’àmbit de la vida quotidiana.
  • Comprendre missatges orals breus, com ara anuncis, i termes i expressions habituals en el sector hoteler.
  • Redactar textos breus i senzills en francès.
  • Omplir formularis i impresos amb dades personals.
  • Utilitzar el francès com a llengua de comunicació (entre companys o amb el professorat).

 

 

Competències

  • Comunicar-se oralment i per escrit en una primera, una segona i a una tercera llengües estrangeres en els àmbits de l'hoteleria i de la restauració, així com en diferents entorns relacionats amb els àmbits esmentats.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Manejar tècniques de comunicació interna, externa i corporativa en les empreses d'hoteleria i de restauració.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les particularitats idiomàtiques de nivell mitjà-alt al sector turístic en una primera, una segona i una tercera llengües estrangeres.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Elaborar discursos apropiats per a diferents funcions, contextos, mitjans, activitats i situacions del seu àmbit laboral.
  4. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  5. Gestionar i organitzar el temps.
  6. Identificar lèxics i formes gramaticals d’aplicació al sector turístic en una primera, una segona i una tercera llengües estrangeres.
  7. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  8. Treballar en equip.
  9. Utilitzar els recursos sobre turisme disponibles a través d’Internet en una primera, una segona i una tercera llengües estrangeres.

Continguts

 

Els continguts lingüístics se subdivideixen en funcions lingüístiques, continguts gramaticals i continguts lèxics.

 FUNCIONS LINGÜÍSTIQUES

Funció socialitzadora

  • Posar-se en contacte amb una persona: saludar i respondre a una salutació, donar la benvinguda.
  • Presentar-se a si mateix i als altres.
  • Disculpar-se.
  • Donar les gràcies.
  • Acomiadar-se.
  • Utilitzar les fórmules generals de cortesia.

Funció informativa

  • Identificar-se i identificar una altra persona.
  • Demanar informació personal (nom, edat, professió, lloc de naixement, nacionalitat, estat civil, situació familiar, etc.).
  • Descriure una persona.
  • Preguntar per un número de telèfon.
  • Demanar un àpat al restaurant.
  • Reservar una habitació.
  • Demanar preus (menjar, habitació d’hotel, etc.).
  • Demanar i donar informacions sobre llocs i sobre temps (hora, dates, durada, etc.).

Funció expressiva

  • Utilitzar expressions de grat i de disgust.
  • Expressar un desig, una preferència.
  • Expressar una necessitat o un interès.
  • Formular una queixa.

Funció inductiva

  • Formular preguntes.
  • Manifestar la possibilitat o la impossibilitat de fer alguna cosa.
  • Convidar a una activitat o a un acte.

 Funció metalingüística

  • Preguntar com es diu alguna cosa en francès.
  • Preguntar com es pronuncia una paraula.
  • Demanar el significat d’una paraula.
  • Sol·licitar un aclariment gramatical.
  • Demanar que es parli més a poc a poc.
  • Manifestar que alguna qüestió no ha quedat clara.

 

CONTINGUTS GRAMATICALS

Els pronoms personals.

  • Els pronoms personals de subjecte: je, tu, il, etc. (+ on).
  • Els pronoms personals de complement directe.
  • Els pronoms reflexius: me, te, se.

Els verbs en present d’indicatiu: être, avoir i verbs en -er.

  • Verbs pronominals.
  • Verbs irregulars corrents (aller, faire, sortir, savoir, pouvoir, prendre, dire, etc.).
  • Aimer/savoir  +  infinitiu.

 Les frases actives simples en forma afirmativa i negativa.

  • Les frases interrogatives simples.

  Els articles.

  • Determinats: le, la, les.
  • Indeterminats: un, une, des.
  • Contractés: au, aux, du, des.
  • Partitius: du, de la, des.

  Els adjectius.

  • Demostratius: ce, cet, cette.
  • Possessius: mon, ton, son.
  • Numerals cardinals i ordinals.

 El condicional de cortesia: je voudrais, j’aimerais, etc.

 Gènere i nombre dels adjectius i els noms: masculí, femení, singular, plural.

 Les preposicions.

  • De lloc: à, en,dans, devant, entre, sur.
  • De temps: en, au, dans, après, avant.

  Els adverbis de freqüència (jamais, toujours, quelquefois, etc.).

  L’imperatiu.

 

CONTINGUTS FONÈTICS

  • Conèixer l’alfabet fonètic francès (consonants/vocals) i l’alfabet.
  • Saber lletrejar.
  • Discriminar totes les vocals i les consonants que només existeixen en francès.
  • Les vocals orals:
  • Discriminar totes les vocals excepte les dues e obertes.
  • Producció de u [ Y ] oposat a [ i ] i [ U ].
  • [ œ ], [ Ø ] i [ ∂ ] en relació amb [ e ] i [ ε ].
  • Consonants [ f ]/[ v ], [ s ]/[ z ], [ S ]/[ Z ]

 

CONTINGUTS LÈXICS

El contingut lèxic del primer curs prové dels camps semàntics següents: la classe, les nacionalitats i les professions, el temps, l’oci, el calendari, les activitats quotidianes, l’alimentació, la família, l’allotjament, el cos, el caràcter, els transports, els comerços, la restauració i l’hostaleria.

 


Metodologia

 

 La metodologia és bàsicament interactiva. Els estudiants han de posar en pràctica tots els coneixements lingüístics per acomplir una sèrie de tasques (orals i escrites), tant en un context global com en l’àmbit del turisme; l’èmfasi es posa en el procés d’aprenentatge, més que no pas en presentacions teòriques del professorat.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
No presencial 56 2,24 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9
Presencial 56,5 2,26 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
En línia 5 0,2 7
Tutories presencials 3 0,12 7
Tipus: Autònomes      
Activitats 10 0,4 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9
Teoria 10 0,4 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9

Avaluació

Convocatòria d’avaluació continuada

 Per a la convocatòria d’avaluació continuada es necessita acreditar una assistència mínima a les classes del 80 %.

 Activitats d’avaluació continuada

 Redaccions. Es fan entre 2 i 5 redaccions. El professorat pot demanar reredaccions d’aquestes redaccions (la correcció de la redacció original per part de l’estudiant), si així ho desitja.

 Dossier. El dossier conté entre 6 i 8 activitats, que poden avaluar les quatre destreses lingüístiques. Les activitats es poden fer a casa o a classe. A continuació, es detallen activitats d’exemple que es poden incloure com a activitats del dossier:

Fitxes de lectura
Activitats de transformació
Miniproves
Fitxes d’autoavaluació
Recerca d’informació
Producció de documents

 Es poden aprofitar els dies que dona el centre per fer exàmens a mig curs per dur a terme activitats que formin part del dossier, com per exemple miniproves de comprensió oral o de comprensió escrita.

 Activitats orals. Al llarg del curs, es fa com a mínim una activitat oral i com a màxim dues. Aquesta activitat pot ser individual o en grup, presencial o enregistrada. Les activitats orals, segons el nivell i el nombre d’estudiants per aula, poden ser monòlegs, diàlegs, presentacions, etc.

 Proves parcials. A mitjan curs i aprofitant els dies que dona el centre per fer exàmens, es fan una o diverses proves parcials, que poden ser una prova d’expressió escrita (una o dues tasques) i/o una prova d’expressió oral. Aquestes proves han de tenir un format semblant a les proves de l’examen final.

 Actitud i participació. S’avalua l’esforç, l’actitud i la participació de l’alumnat.

 Prova final d’avaluació continuada. Avalua l’expressió escrita i l’oral. Es fa el mateix dia i hora que l’examen final.

 Per superar l’assignatura cal obtenir una nota mínima global del 60 % (activitats i prova final).

 Convocatòria d’examen final

 Si l’estudiant no s’ha presentat a l’avaluació continuada, té dret a fer un examen final d’avaluació que incorpora les dues destreses productives (expressió escrita i expressió oral). Cal obtenir una nota mínima del 50 % en cada destresa (cada part de l’examen) i una nota mínima total del 60 % per superar l’examen i, per tant, l’assignatura.

 Convocatòria de reavaluació

 L’estudiant que obtingui entre un 3,5 i un 4,999 de mitjana en la convocatòria d’examen final o a la prova final d’avaluació continuada té dret a reavaluació.  

 La reavaluació consisteix a repetir aquelles parts de l’examen que l’alumnat tingui per sota de la nota mitjana global, és a dir, aquelles parts que estiguin per sota del 60 %.

 Canvi de data de la prova

 Els examinands que no poden assistir a les proves en les dates establertes per motius mèdics, laborals (viatges o altres obligacions semblants) o humanitaris poden sol·licitar un canvi de data al professorat, aportant la documentació necessàriai (excepte en casos extrems com ara accidents) amb un mínim de set dies naturals d’antelació. En cas de resolució positiva, les proves sempre es duen a terme en el termini establert per l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera.

 Altres aspectes d’avaluació

 No hi ha cap tipus de certificació de nivell.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Actitud i participació 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Activitats orals 5% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Dossier 20% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Prova final 40% 1,5 0,06 1, 3, 4, 6, 9
Proves parcials 10% 1 0,04 1, 3, 4, 6, 9
Redaccions 15% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9

Bibliografia

 

 Bibliografía básica

  • Llibre de text:Es recomana a principi de curs 
  • Llibre d’exercicis de gramàtica: Grammaire Progressive du Français avec 680 exercices (nouvelle version). Niveau intermédiaire. CLE International. (Es fa servir a primer, segon i tercer).
  • Dossier amb textos, exercicis, propostes de treball a l’aula i a casa que l’estudiant ha d’imprimir i portar a classe.
  • Materials d’aprenentatge multimèdia en xarxa i llocs web (vegeu el Campus Virtual).

 Bibliografia complementària

  • LE ROBERT : Dictionnaire de la Langue française
  • BESCHERELLE (1991): L’art de conjuguer.
  • GOLIOT-LÉTÉ, A.& MIQUEL, Claire (2011): Vocabulaire Progressif du Français- Niveau Intermédiaire (Livre + CD), Paris, CLE