Logo UAB
2020/2021

Segona Llengua Estrangera II (Francès)

Codi: 103715 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502904 Direcció Hotelera OB 2 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Yolande Juanola
Correu electrònic:
Yolanda.Juanola@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No escau però es recomana haver assolit el nivell A1.1 del Marc europeu comú de referència per a les llengües.

Objectius

 

Objectius de coneixement

L’alumnat adquireix un seguit de coneixements lingüístics i desenvolupa competències comunicatives tant en la interacció oral com en l’expressió escrita, de manera que al final d’aquest segon curs ha de ser capaç de fer el següent:

  1.  Dominar correctament la pronunciació i l’entonació.
  2. Entendre el significat de frases i expressions de nivell mitjà.
  3. Mantenir una conversa en l’àmbit de la vida quotidiana.
  4. Narrar fets relacionats amb l’experiència personal.
  5. Comprendre anuncis, missatges més complexos i termes d’expressió habituals en el sector hoteler.
  6. Redactar notes o textos breus en francès.
  7. Utilitzar exclusivament el francès com a llengua de comunicació.
  8. Prendre notes per telèfon, deixar un missatge al contestador.
  9. Adquirir coneixements culturals més amplis de la França metropolitana i dels territoris d’ultramar (DOM-TOM).

 

Competències

  • Comunicar-se oralment i per escrit en una primera, una segona i a una tercera llengües estrangeres en els àmbits de l'hoteleria i de la restauració, així com en diferents entorns relacionats amb els àmbits esmentats.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Gestionar i organitzar el temps.
  • Manejar tècniques de comunicació interna, externa i corporativa en les empreses d'hoteleria i de restauració.
  • Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les particularitats idiomàtiques de nivell mitjà-alt al sector turístic en una primera, una segona i una tercera llengües estrangeres.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Elaborar discursos apropiats per a diferents funcions, contextos, mitjans, activitats i situacions del seu àmbit laboral.
  4. Fer servir les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  5. Gestionar i organitzar el temps.
  6. Identificar lèxics i formes gramaticals d’aplicació al sector turístic en una primera, una segona i una tercera llengües estrangeres.
  7. Ser capaç d'autoavaluar els coneixements adquirits.
  8. Treballar en equip.
  9. Utilitzar els recursos sobre turisme disponibles a través d’Internet en una primera, una segona i una tercera llengües estrangeres.

Continguts

 

Els continguts lingüistics se subdivideixen en funcions lingüistiques, continguts gramaticals, continguts lèxics i continguts fonètics i prosòdics.

Funció socialitzadora

  • Posar-se en contacte: formes de saludar més específiques adaptades al món laboral hoteler.
  • Acomiadar-se de diverses maneres.
  • Emprar fórmules de disculpa més formals.
  • Expressar felicitacions.
  • Demanar i exigir disculpes.
  • Ordenar a algú de dur a terme una acció.
  • Donar consells a algú.
  • Utilitzar les fórmules generals de cortesia.
  • Demanar permís o prohibir alguna cosa.

Funció informativa

  • Triar i demanar un plat en un restaurant.
  • Comentar la qualitat del menjar.
  • Mantenir un diàleg en una recepció.
  • Reservar una habitació.
  • Formular indicacions biogràfiques.
  • Explicar esdeveniments del passat.
  • Descriure maneres de viure: en l’actualitat, en el passat.
  • Anar a comprar.
  • Elaborar un qüestionari i un currículum.

Funció expressiva

  • Expressar interès.
  • Expressar admiració o indiferència.
  • Manifestar rebuig.
  • Reaccionar en front d’opinions.
  • Indicar allò que produeix il·lusió.
  • Expressar sorpresa.
  • Expressar una dolença física. 

Funció inductiva

  • Formular preguntes més complexes.
  • Formular propostes.
  • Planejar una activitat.
  • Verificar la viabilitat d’una acció concreta.

Funció metalingüística

  • Sol·licitar i proporcionar un aclariment gramatical.
  • Ordenar el vocabulari segons diversos criteris.
  • Elaborar xarxes de paraules.
  • Deduir una regla gramatical.
  • Abordar camps semàntics.

 

  CONTINGUTS GRAMATICALS

 

 Els pronoms personals

  • Els pronoms personals de complement directe i indirecte, formes tòniques. Els pronoms en i y.
  • Els pronoms relatius simples: qui, que, dont, .

Els verbs en present de l’indicatiu (repàs)

  • Falloir, devoir, vouloir + infinitiu.
  • L’imperatiu i l’imperatiu negatiu.
  • El futur pròxim i el futur simple.
  • El passat: passé composé (pretèrit indefinit, perfet perifràstic), imparfait.

Les frases actives en la forma afirmativa i negativa

  • (ne... pas, ne... jamais, ne... plus, ne... rien, etc.)
  • i interrogativa (tres formes)

Les subordinades relatives amb: qui, que, , dont.

Articles

  • Articles contractes: du, des, au, aux.
  • Articles partitius: du, de la, de l’, des.

Adjectius

  • Adjectius qualificatius: lloc i concordança.

Adverbis

  • de freqüència (jamais, toujours, etc.)
  • Quantitatius (un peu, beaucoup, assez).


Construccions comparatives i superlatives.

El condicional de cortesia:je voudrais, j’aimerais, etc.

Les preposicions

  • De lloc: à, en, dans, devant, entre, sur.
  • De temps: en, à, dans, après, avant.

 

CONTINGUTS FONÈTICS

  • Consolidació de les principals dificultats.
  • Discriminació de totes les vocals.
  • Producció de [Y] oposat a [i] i [U] .
  • Les vocals nasals [Ẽ], [õ], [ã].
  • Les consonants [f]/[v], [s]/[z], [S]/[Z].
  • Llegir en veu alta.

 

CONTINGUTS LÈXICS

El contingut lèxic del segon curs prové dels camps semàntics següents: la vida quotidiana a França, els viatges, els transports, l’allotjament, els comerços, la restauració i l’hostaleria, l’oci, les biografies, el món del treball, la ciutat, les normes de circulació, els accidents i els delictes.

 

Metodologia

La metodologia és bàsicament interactiva. Els estudiants han de posar en pràctica tots els coneixements lingüístics per acomplir una sèrie de tasques (orals i escrites), tant en un context global com en l’àmbit del hoteler; l’èmfasi es posa en el procés d’aprenentatge, més que no pas en presentacions teòriques del professorat.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
No presencial 56 2,24 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9
Presencial 56,5 2,26 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
En línia 5 0,2 7
Tutories presencials 3 0,12 7
Tipus: Autònomes      
Activitats 10 0,4 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9
Teoria 10 0,4 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9

Avaluació

 

 

Convocatòria d’avaluació continuada

Per a la convocatòria d’avaluació continuada es necessita acreditar una assistència mínima a les classes del 80 %.

 Activitats d’avaluació continuada

 Redaccions. Es fan entre 2 i 5 redaccions. El professorat pot demanar reredaccions d’aquestes redaccions (la correcció de la redacció original per part de l’estudiant), si així ho desitja.

 

Dossier. El dossier conté entre 6 i 8 activitats, que poden avaluar les quatre destreses lingüístiques. Les activitats es poden fer a casa o a classe. A continuació, es detallen activitats d’exemple que es poden incloure com a activitats del dossier:

Fitxes de lectura
Activitats de transformació
Miniproves
Fitxes d’autoavaluació
Recerca d’informació
Producció de documents

 Es poden aprofitar els dies que dona el centre per fer exàmens a mig curs per dur a terme activitats que formin part del dossier, com per exemple miniproves de comprensió oral o de comprensió escrita.

 Activitats orals. Al llarg del curs, es fa com a mínim una activitat oral i com a màxim dues. Aquesta activitat pot ser individual o en grup, presencial o enregistrada. Les activitats orals, segons el nivell i el nombre d’estudiants per aula, poden ser monòlegs, diàlegs, presentacions, etc.

 Proves parcials. A mitjan curs i aprofitant els dies que dona el centre per fer exàmens, es fan una o diverses proves parcials, que poden ser una prova d’expressió escrita(una o dues tasques) i/o una prova d’expressió oral. Aquestes proves han de tenir un format semblant a les proves de l’examen final.

 Actitud i participació. S’avalua l’esforç, l’actitud i la participació de l’alumnat.

 Prova final d’avaluació continuada. Avalua l’expressió escrita i l’oral. Es fa el mateix dia i hora que l’examen final.

 Per superar l’assignatura cal obtenir una nota mínima global del 60 % (activitats i prova final).

 Convocatòria d’examen final

 Si l’estudiant no s’ha presentat a l’avaluació continuada, té dret a fer un examen final d’avaluació que incorpora les dues destreses productives (expressió escrita i expressió oral). Cal obtenir una nota mínima del 50 % en cada destresa (cada part de l’examen) i una nota mínima total del 60 % per superar l’examen i, per tant, l’assignatura.

 Convocatòria de reavaluació

L’estudiant que obtingui entre un 3,5 i un 4,999 de mitjana en la convocatòria d’examen final o a la prova final d’avaluació continuada té dret a reavaluació.  

 La reavaluació consisteix a repetir aquelles parts de l’examen que l’alumnat tingui per sota de la nota mitjana global, és a dir, aquelles parts que estiguin per sota del 60 %.

 Canvi de data de la prova

 Els examinands que no poden assistir a les proves en les dates establertes per motiusmèdics, laborals (viatges o altres obligacions semblants) o humanitaris poden sol·licitar un canvi de data al professorat, aportant la documentació necessàriai (excepte en casos extrems com ara accidents) amb un mínim de set dies naturals d’antelació. En cas de resolució positiva, les proves sempre es duen a terme en el termini establert per l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera.

 Altres aspectes d’avaluació

 No hi ha cap tipus de certificació de nivell.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Actitud i participació 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Activitats orals 5% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Dossier 20% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Prova final 40% 1,5 0,06 1, 3, 4, 6, 9
Proves parcials 10% 1 0,04 1, 3, 4, 6, 9
Redaccions 15% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9

Bibliografia

 

 BIBLIOGRAFIA BÀSICA

La lectura és un component crucial del curs. A banda del llibre del curs, el professorat assigna una gran varietat de textos per ajudar l’alumnat a desenvolupar la capacitat de comprensió lectora i millorar així en les àrees de coneixement lingüístic. 

  •   Imprescindible:

             - Llibre de text Hôtellerie-restauration.com, de CLE International.

             - Llibre d’exercicis de gramàtica: Grammaire Progressive du Français avec 680 exercices (nouvelle version). Niveau intermédiaire. CLE International. (Es fa servir a primer).

             - Dossier amb textos, exercicis, propostes de treball a l’aula i a casa que l’estudiant ha d’adquirir i portar a classe.

  •   Materials d’aprenentatge multimèdia en xarxa (vegeu el Campus Virtual).
  •  Llocs web: indicats pel professorat.

 

 BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

  •   Le Robert dictionnaire  Langue française
  •   Bescherelle (1991): L’art de conjuguer.
  •   Goliot-Lété, A. & Miquel, Claire (2011): Vocabulaire Progressif du Français- Niveau Intermédiaire (Livre + CD), Paris, CLE International