Logo UAB
2020/2021

Advanced Voice Analysis and Characterization

Codi: 103705 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
DavidG.Quintana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Malgrat que el nom de l'assignatura pot aparèixer en anglès en alguns contextos, en l'actualitat s'imparteix en català.

Equip docent extern a la UAB

Helen Rowson

Prerequisits

Formació bàsica prèvia en veu i en anàlisi acústica.

Objectius

L'objectiu general de l'assignatura és l'adquisició de competències especialitzades en anàlisi acústica de les veus sanes i les alterades, com a formació avançada per a futures professional logopedes de veu: terapeutes vocals, voice coach o investigadores en veu. 

Les estudiants podran experimentar de manera pràctica com l'ús integrat de l'anàlisi perceptiva i acústica dóna lloc a avaluacions més fiables, tant validant-se mútuament com resolent les incerteses degudes a les limitacions de cadascuna de les dues aproximacions emprades separadament.

En particular, l'estudiant podrà:

  • Comprendre la pròpia veu com a punt de partida per entendre les veus dels usuaris, assolint un coneixement en profunditat de la veu humana, les diferents qualitats associades amb la veu sana i la veu eficient, així com les qualitats vocals associades amb el hàndicap vocal i la patologia.
  • Adquirir hores de vol en anàlisi de la veu, practicant el procés complet d'avaluació integrada a través de casos reals, adquirint competències avançades en avaluació perceptiva i en anàlisi acústica de la veu a nivell professional.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Comprendre, interpretar i expressar oralment i per escrit continguts propis de l'àmbit de la salut en una llengua estrangera.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Argumentar la utilitat dels mètodes de mesura objectiva de la veu.
  3. Comprendre, interpretar i expressar oralment i per escrit continguts propis de l'àmbit de la salut en una llengua estrangera.
  4. Descriure les característiques de la veu normal i patològica.
  5. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  6. Interpretar les dades aportades per les tècniques de mesura objectiva de la veu per emetre un diagnòstic.

Continguts

1.    Revisió de l'avaluació de la veu

  • Avaluació perceptiva (subjectiva) de la veu
    • Anàlisi de l'escena auditiva (ASA)
    • Il·lusions auditives
    • Valoració perceptiva de la veu: GRBAS i CAPE-V
  • Anàlisi acústica (objectiva) de la veu
    • Eines acústiques d'anàlisi de la veu
    • Com l'anàlisi acústica pot resoldre els casos que l'oïda entrenada no pot resoldre
    • Limitacions de l'anàlisi acústica
  • Un protocol integrat per a l'avaluació de la veu

2.    Correlats acustico-perceptius

  • Tipus d'atacs vocals
  • Intensitat vs volum
  • Ressonàncies a la regió 2.200-6.000 Hz i volum: ring is all you need
  • Durada del so i percepció del volum: lent i articulat vs esforç
  • Avaluació de les inestabilitats
    • Inestabilitats en el to
    • Inestabilitats en el volum
    • Inestabilitat en les ressonàncies
    • Trencaments de la fonació
    • Subharmònics
  • Avaluació de la qualitat vocal
    • Ressonàncies formants a la regió 2.200-6.000 Hz
    • Veus rugoses
    • Veu bufada
    • Veu tensa
    • Veu astènica
    • Veu hipernasal

3.     Seminaris

  • Helen Rowson, intervenció en les qualitats vocals
  • Seminaris de recerca en veu: Núria Carmona, Èric Bermúdez, Irma Pujol

4.     Anàlisi de casos

 

 

Metodologia

Les classes inclouen presentacions i demos per part del professor i treball presencial per part dels estudiants: peer-discussion, discussió general i treball pràctic d'anàlisi.

No hi ha classes teòriques o pràctiques específiques sinó que totes les sessions integren aprenentatge teòric i pràctic. L'assignatura és eminentment pràctica, ja que està dirigida a conferir habilitats, experiència i confiança en un mateix com a potencial terapeuta de la veu. L'estudiant serà el centre del seu procés d'aprenentatge, amb la pròpia veu com a punt de partida per entendre les veus dels seus futurs usuaris.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes (vegeu descripció) 36 1,44 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi 50 2 2, 3, 4, 5, 6
Exercicis pràctics 25 1 2, 4, 5, 6
Lectura crítica d'articles, capítols de llibre i recursos en línia 25 1 1, 2, 3, 4, 5
Preparació d'evidències d'aprenentatge 6 0,24 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

Evidència 1 - Avaluació continuada: Proves pràctiques curtes, a l'aula, per tal d'avaluar competències específiques, el progrés de l'estudiant, i per identificar punts febles que cal atendre. 

Evidència 2 - Prova individual, a mig quadrimestre, presencial, escrita, que té com a objectiu avaluar el progrés en l'adquisició de competències. Anàlisi de casos. Setmana 8.

Evidència 3 - Prova individual, final, presencial, escrita, que té com a objectiu avaluar totes les competències de l'assignatura. Anàlisi de casos. Setmana 18.

Definició d'assignatura superada: Haver assolit una nota igual o superior a 5 tant a l'EV3 com a la mitjana d'EV1,2,3.

Examen de recuperació: D'acord a la normativa UAB, les estudiants que no hagin superat l'assignatura havent lliurat evidències que representin com a mínim 2/3 de la nota global (al marge d'haver-les aprovat o suspès), podran recuperar l'assignatura. En aquesta assignatura la recuperació consistirà en un examen final equivalent a l'EV3, la setmana 20.

Condició per ser considerat no-avaluable: D'acord a la normativa UAB, haver lliurat evidències que representin menys del 40% de la nota global, al marge d'haver-les aprovat o suspès.

Comportaments no ètics: Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat o falsificació de signatura en la llista d’assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0. El responsable d’assignatura/mòdul comunicarà a la coordinació de titulació qualsevol acció que s’hagi fet en aquest sentit.

Reglament: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1 - Avaluació continuada: proves pràctiques curtes a l'aula 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6
Evidència 2 - Prova intermèdia, anàlisi de mostres vocals 35% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6
Evidència 3 - Prova final, anàlisi de mostres vocals 50% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Practical Vocal Acoustics, Kenneth Bozeman (2013), Pendragon Press.

Disponible a la biblioteca.