Logo UAB
2020/2021

Treball de fi de grau

Codi: 103698 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500249 Traducció i Interpretació OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Miquel Edo Julià
Correu electrònic:
Miquel.Edo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

El TFG es pot redactar en una de les llengües següents: català, castellà, anglès, francès, alemany, àrab, grec, italià, japonès, portuguès, romanès, rus, xinès.

Prerequisits

D’acord amb les normatives genèrica i de règim de permanència de la UAB, per matricular-se d’aquesta assignatura cal haver superat totes les assignatures de primer curs i com a mínim dos terços del total de crèdits del Pla d'Estudis.

Els documents d'aquestes dues normatives es poden consultar als enllaços següents:

• Normativa genèrica: <http://www.uab.cat/doc/TR_Normativa_Academica_Plans_Nous>.

• Normativa de permanència: <http://www.uab.cat/Document_AAA/347/782/Normativa_permanencia_2011_2012,0.pdf>.

Condicions especials sobre períodes de mobilitat: La normativa genèrica de la UAB estableix que un Treball de Fi de Grau que hagi estat avaluat en una altra universitat, estrangera o estatal, diferent de la UAB en cap cas no serà reconegut. Ara bé, es podrà realitzar la tutorització a distància del TFG sempre que el tutor hi estigui d'acord, aspecte que ha de constar explícitament en el moment de fer la proposta de TFG a Sigma (vegeu Metodologia).

Condicions especials per als alumnes que accedeixen directament a quart curs: Als alumnes que hagin realitzat els tres primers cursos del Grau en un altre centre i accedeixin directament al quart curs de la FTI/UAB, se'ls aplicaran —com a tots els altres estudiants que es matriculin d'aquesta assignatura— els requisits, condicions i criteris que es recullen en aquesta guia. Pel que fa al reconeixement de crèdits obtinguts en ensenyaments universitaris cursats anteriorment, la normativa diu explícitament —tal com s'ha indicat en el punt anterior— que no es reconeix en cap cas el Treball de Fi de Grau.

Normativa específica: tant els prerequisits com la resta de capítols d’aquesta guia docent segueixen la “Normativa per a l'assignatura «Treball de fi de grau» dels estudis de grau de Traducció i d’Interpretació i dels estudis de grau de l’Àsia Oriental” aprovada per la Junta de la Facultat de Traducció i d'Interpretació el dia 16 de juny del 2016.

Objectius

La funció d'aquesta assignatura és que l'alumne/a sigui capaç d'integrar coneixements i habilitats per a elaborar, amb un alt grau d'autonomia i sota la supervisió d’un tutor/a, un treball professional o acadèmic en l'àmbit de la traducció o la interpretació.

En acabar l’assignatura, l’estudiant serà capaç de:

- reunir i interpretar informació relacionada amb un objecte d’estudi triat dins l’àmbit del Grau;

- emprar eines tècniques i/o documentals per a recopilar i interpretar aquest material;

- desenvolupar raonaments orgànics, sòlids i ben redactats sobre l’objecte d’estudi triat;

- entregar un treball escrit en el qual es demostrarà, entorn de l’objecte d’estudi triat, la integració dels coneixements i les capacitats adquirits en el decurs dels estudis al Grau.

En aquest sentit, el TFG representa el colofó de la formació global i interdisciplinària d'un/a estudiant en l'àmbit dels estudis de traducció i d'interpretació a la UAB.

Ateses les seves característiques, l'assignatura TFG no preveu una docència presencial, sinó un sistema de tutories desenvolupades al llarg del curs acadèmic per un equip de professors responsables de supervisar el treball autònom dels estudiants que tutoritzen. La gestió global de l'assignatura és a càrrec d'un professor/a coordinador/a (vegeu “Professor de contacte” a la primera pàgina d’aquesta guia docent).

Competències

  • Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional relacionat amb la traducció o la interpretació.
  • Raonar críticament.
  • Treballar de forma ètica.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua: Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua.
  2. Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua: Documentar-se per tal d'ampliar la informació.
  3. Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua: Formular un pla d'acció per a aprendre.
  4. Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua: Qüestionar i ampliar el que s'ha après.
  5. Aprendre de manera estratègica, autònoma i contínua: Relacionar coneixements entre disciplines.
  6. Dissenyar i gestionar projectes: Dissenyar i gestionar projectes.
  7. Dissenyar i gestionar projectes: Planificar l'execució del projecte assignant les tasques i els temps que siguin necessaris.
  8. Dissenyar i gestionar projectes: Planificar una avaluació dels resultats del projecte.
  9. Interpretar dades relatives a alguna de les varietats fonamentals de la traducció o la interpretació: Interpretar dades relatives a alguna de les varietats fonamentals de la traducció o la interpretació.
  10. Raonar críticament: Analitzar la coherència dels judicis propis i aliens.
  11. Raonar críticament: Argumentar la pertinència dels judicis emesos.
  12. Raonar críticament: Emetre judicis propis.
  13. Raonar críticament: Raonar críticament.
  14. Resoldre problemes en alguna de les varietats fonamentals de la traducció o la interpretació: Resoldre problemes en alguna de les varietats fonamentals de la traducció o la interpretació.
  15. Tenir coneixements en alguna de les varietats fonamentals de la traducció o la interpretació: Tenir coneixements en alguna de les varietats fonamentals de la traducció o la interpretació.
  16. Treballar de forma ètica: Treballar de forma ètica.
  17. Treballar en equip: Treballar en equip.

Continguts

El contingut del TFG de cada estudiant serà únic i intransferible, per bé que pot presentar una contigüitat amb els treballs d'altres estudiants o amb treballs realitzats en cursos anteriors.

El TFG se situarà en una de les següents tipologies:

1) Acadèmic: estudis de traducció/interpretació comentada; estudis de traducció / interpretació comparada; anàlisi crítica de traduccions/interpretacions; estudis contrastius lingüístics; estudis contrastius culturals; estudis sobre qüestions històriques o teòriques relacionades amb la traducció o amb la interpretació.

2) Professional: traduccions; edicions de traduccions; projectes editorials; preparació i execució d'interpretacions; gestió terminològica i documental aplicada a la traducció/interpretació.

3) Acadèmico-professional: treballs relacionats amb la tecnologia aplicada a la traducció/interpretació; treballs a mig camí entre els apartats primer i segon.

I en un dels següents camps d'estudi:

1) Camps de l'àmbit de la traducció: traducció tècnica, traducció científica, traducció audiovisual, traducció jurídica, traducció comercial, traducció econòmica, traducció literària, localització, estudis contrastius lingüístics, estudis contrastius culturals, estudis sobre qüestions històriques, estudis sobre qüestions teòriques, altres.

2) Camps de l'àmbit de la interpretació: interpretació consecutiva, interpretació simultània, interpretació d'enllaç, traducció a la vista, mediació social, estudis sobre qüestions històriques, estudis sobre qüestions teòriques, altres.

3) Altres (caldrà justificar la seva relació amb els àmbits del pla d'estudis del Grau).

Llengua de redacció del treball: una qualsevol de les dotze llengües que formen part del pla d'estudis del Grau (català, castellà, anglès, francès, alemany, àrab, grec, italià, japonès, portuguès, romanès, rus, xinès).

Llengües objecte d'estudi: una, dues o més del llistat anterior o no incloses en el llistat anterior.

Extensió del TFG: un mínim de 10.000 paraules (exclosos bibliografia i annexos).

Metodologia

A fi d’assolir els objectius establerts, aquesta assignatura no preveu classes ni teòriques ni pràctiques. Es fa individualment sota la direcció d'un tutor/a, un membre del cos docent de la Facultat que s'assigna a l'alumne/a al començament del curs acadèmic i que es comunicarà amb ell/a mitjançant tutories presencials i/o virtuals. La tasca del tutor/a consisteix a guiar, supervisar i corregir l'elaboració del TFG en les seves diverses etapes, tot fent els suggeriments oportuns pel que fa a metodologia, estructuració, bibliografia i qualsevol altre aspecte susceptible de supervisió i correcció. Corresponen al tutor/a el paper d'avaluador/a del TFG que tutoritza i de coavaluador/a d'un altre dels TFGs que es duguin a terme en el mateix any acadèmic. Tot TFG serà, doncs, avaluat en part pel tutor/a (tres lliuraments progressius), en part per un coavaluador/a (versió definitiva).

El professor/a de contacte que figura en l'encapçalament d'aquesta guia és el coordinador/a general de l'assignatura, que n’elabora la guia docent, en gestiona els espais o eines virtuals (el SIA <http://sia.uab.cat> en les fases inicial i final; l'espai virtual TFE <http://tfe.uab.cat> en el procés de seguiment) i, mitjançant aquests espais i mitjançant el correu electrònic, manté informats els estudiants matriculats i els tutors de totes les tasques que han de dur a terme al llarg del curs acadèmic.

Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l'assignatura.

El treball que han de portar a terme els estudiants consisteix en:

-  Cerca, recopilació i sistematització de documentació.

-  Anàlisi crítica de material acadèmic i/o real.

-  Articulació, sistematització i exposició dels resultats del’anàlisi.

-  Tutories.

-  Treball escrit: planificació, estructuració i redacció.

-  Treball escrit: revisió d’estil , revisió ortotipogràfica, ús de cites i bibliografia en un treball acadèmic.

-  Lliuraments parcials.

En funció de la tipologia del treball, del camp i del tema:

- Resolució de problemes.

- Realització de projectes reals o simulats.

- Realització de tasques reals o simulades.

- Estudi de casos.

- Demostracions pràctiques.

Pel que fa a l’assignació de tutor/a i tema, les propostes de treball poden configurar-se per dues vies possibles:

1) Proposta presentada per l'alumne/a. Si un alumne/a vol proposar un tema per al seu TFG, ha de trobar un professor/a, entre els que se li haurà notificat que dirigiran treballs aquell curs acadèmic, disposat a acollir la seva idea. Si l'estudiant i el tutor/a escollit/da arriben a un consens sobre la proposta, el tutor/a la introduirà a Sigma com a "Proposta de l'alumne/a" i ja quedarà automàticament assignada a aquell/a estudiant.

2) Proposta presentada pel tutor/a. Si el tutor/a no ha estat contactat per cap alumne/a o no ha arribat a un consens amb l'alumne/a o alumnes que l'han contactat, farà la seva pròpia proposta, que introduirà a Sigma com a "Proposta del docent". Aquestes propostes quedaran recollides i publicades a Sigma per tal que els alumnes que no hagin fet proposta pròpia puguin preinscriure's a aquelles que siguin del seu interès. Cada alumne haurà de fer una selecció prioritzada de propostes. L'assignació serà automàtica d'acord amb aquesta selecció. Quan hi hagi més d'un candidat per a una proposta, el sistema recorrerà a la nota mitjana de l'expedient de l'alumne com a criterid'adscripció. En casos excepcionals (error en l'assignació, canvi de matrícula, impossibilitat de fer el treball a distància, etc.) i degudament motivats, l'alumne podrà renunciar al TFG que li ha estat assignat: la renúncia es farà formalment per mitjà d'un document que l'alumne haurà d'emplenar i de presentar a Gestió Acadèmica en un termini no superior a 15 dies a comptar des de la data de publicació de les assignacions de les propostes de TFG; l'acceptació o no de la renúncia correspondrà al coordinador de l'assignatura, que haurà de considerar o no justificats els motius exposats per l'alumne en el document esmentat. L'alumne que renunciï formalment a la proposta de TFG o que no hagi fet la preinscripció entrarà, segons el calendari previst, en una segona fase d'assignacions que es desenvoluparà d'acord amb els criteris que consideri oportuns el coordinador de l'assignatura atenent als interessos de l'estudiant i al perfil dels tutors que quedin disponibles. S'entén que els alumnes que no presentin el document de renúncia accepten la proposta de TFG que els ha estat assignada.

Totes les propostes, siguin "de l'alumne/a" o "del docent", han d'incloure les dades següents: títol; resum (5-10 línies); paraules clau (5-10); tipologia de treball (acadèmic, professional o acadèmico-professional); camp d'estudi; acceptació o no de tutorització a distància.

Les propostes poden respondre a un perfil més o menys genèric, a discreció de l'alumne o del tutor que les elabori, però en la seva concreció final cap TFG no pot ser igual, en el títol, en els continguts i en la redacció, a un altre del mateix curs acadèmic o de cursos anteriors, entenent-se per igual el grau d'identitat que les lleis de la propietat intel·lectual defineixen "plagi".

Tindran lloc dues reunions informatives, al juny del curs acadèmic anterior i al setembre, en que s'explicarà a l'alumnat les particularitats i la dinàmica de l'assignatura tant pel que fa a l'assignació de tutor i tema com al desenvolupament i a l'avaluació.

Per a més detalls, consulteu la pàgina de la Facultat dedicada específicament al TFG: <https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/expedient-academic/treball-de-fi-de-grau-1345715669235.html>

Les activitats formatives s’organitzen en tres categories en funció del grau d’autonomia de l’estudiant:

-  Activitats dirigides: es duen a terme en un horari establert i en presència d’un docent.

-  Activitats supervisades: es duen a terme sota la supervisió d’un docent o tutor/a.

-  Activitats autònomes: les duen a terme els estudiants sense supervisió, havent-se d’organitzar ells el temps i la feina.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació, revisió i correció de resultats 7,5 0,3 8, 9, 10, 11, 13, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Articulació, sistematització i ordenació dels resultats 12,5 0,5 4, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17
Planificació del treball: tipologia, tema, títol, estructura, fases 10 0,4 3, 6, 7, 8, 17
Tipus: Autònomes      
Activitats condicionades per la tipologia del treball, del camp i del tema: Resolució de problemes / Realització de projectes reals o simulats / Realització de tasques reals o simulades / Estudi de casos / Demostracions pràctiques 20 0,8 1, 5, 9, 12, 13, 14, 15
Anàlisi del material 20 0,8 1, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Cerca de documentació 10 0,4 1, 2, 3, 5, 7, 16
Citació de fonts, de textos, de bibliografia 5 0,2 1, 2, 4, 10, 11, 13, 14, 15
Cura de l'ortotipografia i d'altres aspectes formals 10 0,4 1, 2, 5, 8, 9, 13, 14, 15, 16
Lectura o consulta de la documentació 10 0,4 7, 8, 9, 11, 13
Ordenació del material 5 0,2 2, 5, 8, 9, 10, 14, 15
Recopilació de material 10 0,4 1, 2, 3, 5, 12, 13, 15, 16
Redacció o traducció i revisió d'estil 22,5 0,9 1, 4, 5, 13, 14, 15, 16

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats. Els terminis d'aquestes activitats d'avaluació s'indiquen en el calendari publicat al lloc web de l'assignatura.

L'avaluació continuada es concreta en tres lliuraments al llarg del curs acadèmic. En el primer es lliurarà aproximadament un 20% del volum total del TFG i correspondrà a un 10% de la nota final. En el segon es lliurarà aproximadament un 50% del volum total del TFG i correspondrà a un 15% de la nota final. En el tercer es lliurarà un 100% del volum total del TFG i correspondrà a un 40% de la nota final.

Aquests tres lliuraments seran avaluats pel tutor/a que ha estat assignat/ada a l'alumne/a al començament del curs acadèmic i ha supervisat tota l'elaboració del treball. Posteriorment, un coavaluador/a —triat/ada pel coordinador/a de l'assignatura entre els altres tutors de TFGs del mateix any acadèmic— farà una segona avaluació del treball (en la versió final i definitiva), que correspondrà a un 35% de la nota final.

En el cas que la nota del tutor/a i la del coavaluador/a divergeixin en més de 2,5 punts sobre 10, el TFG serà sotmès a un tercer dictamen per part d'un segon coavaluador/a, triat/ada pel coordinador/a de l'assignatura. En aquesta circumstància, el valor de la nota emesa per cadascun dels avaluadors passa a ser el següent: tutor/a 34%; primer coavaluador/a 33%; segon coavaluador/a 33%. 

Els lliuraments es duran a terme, tots, a l'espai virtual TFE (<http://fte.uab.cat>) en les dates assenyalades al calendari de l'assignatura (<https://www.uab.cat/doc/calendariTFG>). Seran avaluats mitjançant fitxes orientades a la recollida progressiva i informativa d'elements claus del TFG: assoliment d'objectius, fases i parts de treball, accionsrealitzades, problemes trobats, solucions aplicades, contribucions aportades, criteris graduats sobre el domini de determinades competències, autoreflexió de l'estudiant sobre els resultats presentats i assolits. Els models per a aquestes fitxes són consultables a la pàgina "Inici" de l'espai virtual TFE.

En aquesta assignatura s'atorga una gran importància a l'avaluació formativa, que permet:

- Preparar l'estudiant per a la investigació empírica.

- Oferir una orientació personalitzada sobre el tema, la tipologia i el camp del TFG per tal de distribuir i regular adequadament la proposta que cada estudiant haurà de desenvolupar.

- Obtenir i oferir informació sobre els progressos de l'estudiant en relació amb els resultats de l'aprenentatge.

- Establir alternatives i estratègies adequades de correcció i de revisió dels resultats presentats i assolits.

- Ajustar el desenvolupament de l'assignatura a partir de les diferents activitats formatives i d'avaluació.

Amb el judici del coavaluador i, si escau, del segon coavaluador, figures no implicades directament en el desenvolupament del treball que avaluen, es vol garantir l'objectivitat de la nota global. L'avaluació del tutor, que en conjunt correspon a un 65%, fa referència tant al procés de treball com al resultat final obtingut en els diversos lliuraments. El tutor tindrà en compte, per tant, el grau d'assoliment dels objectius proposats per a cadascuna de les fases establertes, l'observació i incorporació de les indicacions fetes durant el procés i l'acompliment acurat dels lliuraments. En canvi, la qualificació atorgada pel coavaluador considera solament el producte final un cop ja ha estat lliurat.

En avaluar el treball, tant el tutor com el coavaluador es fixaran particularment en els següents punts:

1) Integració deconeixements i de capacitatsadquirits al llarg del Grau.

2) Competència expositiva i argumentativa.

3) Articulació fonamentada de la reflexió personal.

4) Assoliments i aportacions més destacables.

5) Aspectes metodològics (organització i estructuració, enunciació i correcta aplicació d'una o més metodologies determinades).

6) Aspectes formals (presentació, estil, sistema de cites i de referències, correcció lingüística).

Es penalitzaran, entre d'altres deficiències possibles, la manca de claredat en l'exposició, les contradiccions i errades en l'argumentació, les faltes d'ortografia i una expressió pobra.

Aclariments

La informació aquí facilitada és orientativa. El calendari i altres detalls referents a cada activitat d'avaluació els farà arribar el coordinador mitjançant la pàgina web de l'assignatura o mitjançant correus electrònics.   

Revisió

La revisió de l'avaluació final serà competència del coordinador/a de l'assignatura. En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el coordinador/a comunicarà per escrit una data i hora de revisió. 

Suspens/Recuperació

S'aplicarà el Suspens quan l'alumne/a hagi respectat els terminis fixats al calendari de lliuraments però el resultat global de l'avaluació es trobi per sota dels 5 punts.

Ateses les característiques de l'assignatura, no és possible recuperar-la en el mateix curs, en tant que "s'exclouen de la recuperació de nota les avaluacions vinculades a un treball acadèmic i/o professional dirigit de durada semestral o anual" (Normativa FTI de recuperació d'activitats avaluables en el cas d'un NO PRESENTAT o d'un SUSPENS, Punt E.1, aprovada per Junta de Facultat del 9 de juny del 2010).

Qualificació “no avaluable”

S'aplicarà el "No avaluable" sempre que l'alumne no hagi respectat els terminis fixats al calendari de lliuraments.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà “0”. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà “0”.

Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/ altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a tots dos alumnes.

Matrícula d’Honor

S'aplicarà la Matrícula d'Honor d'acord amb les condicions que regeix la normativa vigent de la UAB: "La menció de matrícula d'honor es podrà atorgar a l'estudiantat que tingui una qualificació igual o superior a 9,0. El nombre de matrícules d'honor que s'atorguin no podrà ser superior al 5 % de persones matriculades en una assignatura o en un mòdul en el període acadèmic corresponent, excepte si el total de persones matriculades és inferior a 20. En aquest cas es podrà atorgar una sola matrícula d'honor. Es podrà concedir una matrícula d'honor addicional per arrodoniment de la fraccióresultant de l'aplicació del 5 % d'estudiants matriculats en l'assignatura" (Normativa genèrica, Article 116, Punt 6).

En el cas que el nombre d'estudiants amb qualificació igual o superior a 9,0 excedeixi aquests percentatges, les Matrícules d'Honor disponibles s'aplicaran als alumnes amb les qualificacions numèriques més altes.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Primer lliurament (20% del total del treball), avaluat pel tutor 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17
2. Segon lliurament (50% del total del treball), avaluat pel tutor 15% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
3. Tercer lliurament (100% del total del treball, esborrany versió final), avaluat pel tutor 40% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
4. Lliurament final, avaluat per un coavaluador diferent del tutor 35% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Atès que cada TFG té una temàtica específica, la bibliografia serà igualment específica per a cada treball. L'estudiant i el tutor que li hagi estat assignat la decidiran en les primeres fases de l'elaboració del TFG.

Pel que fa als aspectes metodològics propis de tot treball acadèmic, es recomana la consulta de:

  • Fuentes Arderiu, X.; Antoja Ribó, F.; Castiñeiras Lacambra, M.J. (s.d.). Manual de estilo para la redacción de textos científicos y profesionales. Accessible en línia a: <http://www.bio-nica.info/biblioteca/Fuentes&Antoja.pdf>.
  • Pérez-Carrasco, L. 1994. Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Rigo, A.; Genescà, G. 2000. Tesis i treballs. Aspectes formals. Vic: Eumo.
  • Rigo, A.; Genescà, G. 2002. Cómo presentar una tesis y trabajos de investigación. Vic & Barcelona: Eumo & Octaedro.