Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500258 Relacions Laborals | OB | 2 | 1 |
Haver cursat anteriorment l'assignatura de Psicologia del Grau de RRLL
És una assignatura de segon curs, de caràcter introductori i conceptual com a continuació de l'assignatura de Psicologia de primer curs.
L'objectiu general es comprendre la relació entre els processos psicosocials bàsics que es donen en les organitzacions i que es presenten en l'assignatura, les seves conseqüències sobre el comportament i els resultats econòmics, i conèixer alguns processos d'intervenció en l'àrea dels RR.HH.
Els objectius específics són:
La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
La docència de l'assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d'aula seran presencials.
La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:
- Classes magistrals per a la millor comprensió de conceptes, ja que s’ampliaran les explicacions amb exemples i es buscarà la interactivitat
- Pràctiques a l’aula amb l’objectiu d’exemplificar els conceptes que es treballen a la mateixa sessió en que es presenten.
- Projecte transversal que permet la incorporació de tota la informació treballada i la seva millor assimilació, a la vegada que possibilita l’aprenentatge de les competències establertes en l’assignatura.
- Resolució de casos pràctics a través d’un entorn virtual de simulació d’organitzacions.
Per dur a terme l’assignatura, s'han dissenyat diferents organitzacions relacionades entre si, que plantegen diferents processos o demandes en què l'alumne haurà d'intervenir i prendre decisions. El treball serà realitzat bàsicament a través d’una eina informàtica que permetrà als alumnes accedir, via Internet, a aquestes distintes realitats organitzatives. Mitjançant aquest espai virtual, l’alumne coneixerà l’organització i la seva demanda, i podrà obtenir la informació que requerirà per a l’anàlisi d’aquesta.
Mitjançant aquest tipus de material, l'alumne haurà de posar en pràctica una sèrie de tècniques i procediments, de tal forma que s'atenguin les demandes plantejades.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de situacions reals | 15 | 0,6 | 3, 5 |
Classes magistrals | 19,5 | 0,78 | 5, 14 |
Resolució de casos pràctics | 18 | 0,72 | 3, 4, 5, 8, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració del projecte | 11,5 | 0,46 | 1, 3, 4, 5, 8, 9, 13, 14, 17 |
Seguiment d'informes del projecte | 5 | 0,2 | 2, 5, 9, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de casos pràctics amb plataforma simulació d'empreses | 35 | 1,4 | 1, 9, 13, 16 |
Estudi | 20 | 0,8 | 2, 9, 16 |
Lectura de textos | 5 | 0,2 | 2, 9, 16 |
Recerca bibliogràfica | 10 | 0,4 | 2, 9, 16 |
Redacció d'informes | 5 | 0,2 | 1, 9, 13, 16 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà mitjançant un procés d’avaluació contínua, on l’alumne anirà presentant el producte de les diferents tasques explicades a classe en les dates fixades. L’alumne de forma contínua anirà rebent un feedback sobre el seu procés d’aprenentatge per part del professor.
L'avaluació continuada té 3 objectius fonamentals:
1) Monitoritzar el procés d'ensenyament- aprenentatge, permetent tant a l'estudiant com al professor conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir possibles desviacions.
2) Incentivar l'esforç continuat.
3) Verificar que l'alumna ha assolit les competències determinades en aquesta matèria.
L'avaluació es realitzarà al llarg de tot el curs amb una part grupal (entre 4 i 6 persones) i una individual.
Part grupal (50% de pes en la nota final):
- Elaboració d’un projecte basat en un cas real simulat en un entorn virtual, el qual consta de tres evidències d'aprenentatge (50% de pes en la nota final).
Part individual (50% de pes en la nota final):
- Dues proves escrites que es realitzaran al llarg del curs en horari de classe (25% de pes en la nota final cadascuna de les proves).
Reevaluació: La reevaluació serà a partir d'un tres a la nota final del curs (mitjana de totes les evidències entregades al llarg del curs).Com hi ha una part individual i una en grup en aquesta assignatura, la reevaluació de cadascuna de les dues parts serà diferent. Per unabanda, la reevaluació de la part individual consistirà en un examen final. Per l’altra, en la part en grup, els treballs que no superin el 5, hauran de ser repetits.
Plagi: El plagi està totalment prohibit. Per a poder valorar l'evolució de l'aprenentatge dels i les estudiants, és indispensable que els treballs siguin versions originals. Les activitats avaluables que no respectin aquesta premissa bàsica, atès que farien impossible l'avaluació en termes d'aprenentatge de l'estudiant, comportarien qualificar la prova amb un suspens. Així aquell treball o activitat avaluable de l'assignatura on s'hagi comés plagi serà suspesa automàticament.
A més, qualsevol treball que contingui un fragment de text que repodueixi un altre fragment de text sense fer referència a la font original (ja sigui una altra prova o publicació), també serà considerat plagi.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'un projecte basat en un cas simulat en un entorn virtual | 50 | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
Prova escrita | 25 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 8, 12, 14 |
Prova escrita | 25 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 8, 12, 14 |
Bibliografia bàsica:
Alcover, Carlos María. (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: Mcgraw-Hill.
Dolan, Simon L.; Schuler, Randall; Jackson, Susan; i Valle, Ramón. (2003). La gestión de los Recursos Humanos (3ª Ed.). Madrid: McGraw Hill.
Gasalla, José María. (2005). La nueva dirección de personas: marco paradójico del talento directivo (7ª Ed.). Madrid: Piràmide.
Gómez Mejia, Luis; Balkin, David; Cardy, Robert. (1999). Gestión de RR.HH. Madrid: Ed. Prentice Hall.
Martínez-Tur, Vicente; Ramos, José i Moliner, Carolina. (2015). Psicología de las organizaciones. Madrid: Síntesis.
Román Onsalo, Marisa; Alfaro de Prado, Ana María; Rodríguez, Lucía i Leal Millán, Antonio Genaro (coord.) (2001) El factor humano en las Relaciones Laborales. Manual de Dirección y Gestión. Madrid: Ed. Pirámide.
Bibliografia complementaria:
Gasalla, José María. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Madrid:Pretics Hall.
Martín-Quirós, María Angustias y Zarco, Victoria (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Madrid: Ed. Pirámide
Myers, David G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill.
Martín, Antonio. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Madrid: Consejo Económico y Social.