Logo UAB
2020/2021

Psicologia

Codi: 103501 Crčdits: 6
Titulaciķ Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluaciķ proposades a la guia poden experimentar alguna modificaciķ en funciķ de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitāries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jesus Rojas Arredondo
Correu electrōnic:
Jesus.Rojas.Arredondo@uab.cat

Utilitzaciķ d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritāria:
catalā (cat)
Grup íntegre en anglčs:
No
Grup íntegre en catalā:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Maria Teresa Lara Vila

Prerequisits

No es contempla cap pre-requisit.

Objectius

Objectius

És una assignatura de primer curs, de caràcter introductori i conceptual

L'objectiu general:

Comprendre la relació entre els diferents processos psicosocials i la dinàmica de les relacions laborals, especificant i aprofundint en els diferents nivells: individual, grupal, organitzacional i contextual.

Objectius especìfics:

  1. Conèixer què la psicologia del treball i quins són els camps d'aplicació en les organitzacions.
  2. Conèixer el principals processos grupals dins de l'àmbit de les organitzacions
  3. Comprendre i relacionar els principals processos psicosocials en el món del treball.
  4. Comprendre la importància del concepte de gènere en el context organitzacional.
  5. Conèixer les principals condicions laborals actuals

 

Competčncies

  • Aplicar les tecnologies de la informaciķ i de la comunicaciķ en els diferents āmbits d'actuaciķ.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar que es comprčn la relaciķ entre processos socials i dināmica de les relacions laborals.
  • Identificar els fonaments de les principals ārees de relaciķ jurídica i d'organitzaciķ en el camp del treball humā.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplināria (econōmica, histōrica, jurídica, psicolōgica, sociolōgica).
  • Organitzar i gestionar la planificaciķ del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisiķ, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els processos psicolōgics bāsics de la conducta grupal.
  2. Analitzar els processos psicolōgics bāsics de la conducta individual.
  3. Analitzar els processos psicolōgics bāsics de la conducta organitzacional.
  4. Aplicar les tecnologies de la informaciķ i de la comunicaciķ en els diferents āmbits d'actuaciķ.
  5. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  6. Descriure els processos psicosocials bāsics en les organitzacions (clima i cultura organitzacional).
  7. Identificar els processos psicolōgics bāsics de la conducta grupal.
  8. Identificar els processos psicolōgics bāsics de la conducta individual.
  9. Identificar els processos psicolōgics bāsics de la conducta organitzacional.
  10. Organitzar i gestionar la planificaciķ del temps.
  11. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  12. Resoldre els problemes de relaciķ entre l'organitzaciķ i la persona (motivaciķ, satisfacciķ, QVL).
  13. Tenir capacitat de decisiķ, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  14. Treballar en equip.

Continguts

L'assignatura contempla els següents blocs de coneixement:

  1. Aproximació teòrica al estudi de les organitzacions. (1 ects)
  2. Principals processos grupals a la organització. (1 ects)
  3. Principals factors psicosocials a les organtzacions. (1 ects)
  4. La perspectiva de gènere al àmbit organitzacional (1 ects)
  5. Condicions i qualitat de vida laboral actual (1 ects)

Metodologia

(metodologia docent)

La metodologia docent d’aquesta assignatura és variada i definida en funció dels objectius proposats:

  • La part teòrica mediant classes magistrals per a la comprensió de conceptes, ja que s’ampliaran les explicacions amb exemples i es buscarà la interactivitat
  • Pràctiques a l’aula, dinàmiques de grup, seminaris, etc., amb l’objectiu d’exemplificar i optimizar els conceptes bàsics que es treballen a les classes teòriques.
  • Projecte transversal que permet la incorporació de tota la informació treballada i la seva millor assimilació, a la vegada que possibilita l’aprenentatge de les competències establertes en l’assignatura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
prāctiques i seminaris d'aula 10 0,4 7, 9, 11, 14
visionat de documents i films 7,5 0,3 13
Tipus: Supervisades      
Elaboraciķ i presentaciķ del projecte 25 1 2, 4, 5, 6, 10, 11, 14
resoluciķ de casos prāctics 15 0,6 3, 6, 13
simulacions i jocs de rol 15 0,6 1, 13
Tipus: Autōnomes      
Estudi 30 1,2 3, 6, 9, 12, 13
lectura de llibres i textos 20 0,8 1, 3, 9
redacciķ d'informes 15 0,6 5, 11, 13

Avaluaciķ

L'avaluació continuada té els següents objectius fonamentals:

  1. Monitoritzar el procés d'ensenyament- aprenentatge, permetent tant a l'estudiant com al professor conèixer com es van assolint les competències i posar les eines necessàries per corregir possibles desviacions.
  2. Incentivar l'esforç continuat.
  3. Verificar que l'alumne ha assolit les competències determinades en aquesta matèria. 

L'avaluació es realitzarà al llarg de tot el curs amb una part grupal i una altra individual. Es fixará un cronograma de manera setmanal amb totes les activitats del curs. Aquest cronograma  es podrà visualitzar abans del començament de les classes.

 

Avaluació en grup: 40%

En aquesta part s'avalua el treball realitzat en grup i l'assoliment de les competències CT2, CT4 i CT7.

Per fer aquesta avaluació es compta amb els següents instruments: (1) documentació lliurada pels estudiants d'un projecte escrit què és farà al llarg del curs; (2) presentació i defensa d'un pòster on és representa gràficament el treball escrit; (3) actuació realitzada en les pràctiques i dinàmiques grupals.

 

Avaluació individual: 60%

En aquesta part s'avaluarà individualment els coneixements científico-tècnics de la matèria assolits per l'alumne, així com la seva capacitat d'anàlisis i síntesi.

L'avaluació individual es porta a terme mitjançant (1) prova escrita que es realitza al final del curs (on la nota minima per tal de poder fer mitjana és de 4,5), i en les dates que s'especifiquen a l'annex (2) informe escrit final corresponent a les pràctiques.

Reevaluació: La reevaluació es podrà fer només amb els següents suposits i no serveix en cap cas per a pujar nota:

  • Per a la prova escrita:
    • Als/les alumns/es què hagin obtingut 4,49 o menys
    • Als/les alumns/es que s'hagin presentat prèviament a la prova.
    • La nota màxima què es pot treure amb la reevaluació és 5,0
  • Per a les pràctiques:
    • En el cas de no tenir el nombre mínim de asistències a pràctiques (60%), la reevaluació és fara amb una prova escrita.
  • Per la realització del projecte:
    • No haver lliurat o tenir suspès el treball grupal, en aquest cas és demanarà un treball de forma individual.

Activitats d'avaluaciķ

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentaciķ del projecte (avaluaciķ grupal) 30% 2,5 0,1 1, 2, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14
Prova escrita (avaluaciķ individual) 50% 2,5 0,1 3, 6, 7, 8, 9
Prāctiques (avaluaciķ grupal i individual) 20% 7,5 0,3 4, 5, 6, 9, 11, 14

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Alcover, C Et al (2004) Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: McGraww-Hill

Ibáñez, T (Coord.) (2003) Introducció a la psicologia social. Barcelona: EDIUOC

Izquierdo, M. Jesús (1998) El malestar de la desigualdad. Valencia: Cátedra

Izquierdo, M Jesús (2001) Sin vuelta de hoja: sexismo, placer y trabajo. Barcelona: Ed. Bellaterra

Lamberth, J (1986) Psicología Social. Madrid: Ediciones Pirámide

Peiró, J.M. (1986) Psicologia de la Organización.Madrid. UNED

Varela, N. (2013) Feminismo para principiantes. Barcelona: Zeta Bolsillo

 

 

Bibliografia complementaria:

Eyben, R. y Turquet, L. (2013). Feminims in Development Organizations: Change from the Margins: Practical Action Publishing; edition: UK

Gasalla, J.M. (2005). La nueva dirección de empresas y el directivo. Pretics Hall. Madrid.

Ibáñez,T. (1988). Aproximaciones a la Psicología Social<spanstyle="font-family: Arial, sans-serif;">: Barcelona. Sendai.

Martín, A. (1995). Flexibilidad y relaciones laborales. Estrategias empresariales y acción sindical. Consejo Económico y Social: Madrid.

Martín-Quirós, M.A y Zarco, V. (2009). Psicología del trabajo, de las organizaciones y de los Recursos Humanos. Un área abierta a la reflexión. Pirámide: Madrid.

Myers,D.G. (1987). Psicología Social. México: MacGraw Hill.

Tirado, F., Baleriola, E., Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Editorial UOC: Barcelona